Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko vuodessa sen 60 päivää sairaana?

Vierailija
04.01.2020 |

Minkä saa olla vaikuttamatta palkkaan.

Kommentit (89)

Vierailija
81/89 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin se kuitenkin menee, usko pois. Jos 60 päivää ylittyy, haet kelalta sairaspäivärahaa. Työnantaja voi hakea korvauksia vasta olikos se nyt yhdeksän sairaspoissaolopäivän jälkeen, joten kannattaa ottaa sairasloma pätkissä, jos vaan mahdollista.

- Kelalta voidaan hakea sairauspäivärahaa, kun poissaolo on kestänyt 9+1 päivää (kalenterin mustat päivät ma-la).

- Sairauspäivärahaa varten tarvitaan lääkärintodistus. A-lääkärintodistuksella voi saada sairauspäivärahaa yleensä enintään 60 arkipäivää. Sen jälkeen tarvitaan B-lääkärinlausunto tai muu selvitys työkyvyttömyydestä. Lisäselvityksiä saatetaan pyytää jo aiemmin.

Sairausajan palkkaa maksetaan työehtosopimuksen mukaan. 

Millä tavalla sairauslomaa kannattaa hakea pätkissä?

Vierailija
82/89 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi ihan järkyttävää olla 2 kk vuodesta sairaana, onneksi en ole. 

Ja jo ensimmäinen päivä vaikuttaa palkkaan, olen yksinyrittäjä. Olin yhden viikon sairaana ja sain kelalta 500 euroa brutto. Normaalisti viikossa pitää tehdä jo kiinteitä kuluja varten 625 euroa liikevaihtoa. Vasta sen jälkeen alkaa muodostua palkkaa. Eli sain tuolta viikolta palkkaa nolla euroa ja jäin vielä miinukselle. 

Tes pitäisi muuttaa, 60 päivää vuodessa on liikaa. Tuollainen määrä tarkoittaa, ettei huolehdi itsestään tai ei vaan piittaa hittoakaan muista. Olet todella mukava työkaveri.....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/89 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisestä työpaikasta olen ollut 2,5 päivää pois sairauden takia. Olen sairastunut flunssaa useammin, mutta sattunut lomakaudelle. Olen ollut tässä työpaikassa 8,5 vuotta. Tuo 2,5 pv sairaus oli muu kuin flunssa ja vaati sairaalahoitoa.

Vierailija
84/89 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä muutama sanoo sairastavansa lomalla? Miks? Ei lomalla sairasteta vaan kipitetään lääkäriin hakemaan saikkua ja loma siirtyy.

Ei kaikilla kuulu työterveyshuoltoon maksuton lääkäri eilä se ole edes läkisääteinen, vaan lakisääteinen minimi kattaa todella vähän. Mun pitäisi maksaa siitä käynnistä ja raahautua sinne lääkäriin. Ei muutaman päivän takia kiinnosta.

Vierailija
85/89 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin viime vuonna flunssassa 110 päivää, näistä 11 sairauslomalla. Olen opettaja, ja olen alkanut epäillä, että työpaikalla on sisäilmaongelma, sillä lääkärit eivät ole löytäneet minusta mitään vikaa, joka selittäisi sairastelun.

Vierailija
86/89 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä sairaana.

Vierailija
87/89 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin se kuitenkin menee, usko pois. Jos 60 päivää ylittyy, haet kelalta sairaspäivärahaa. Työnantaja voi hakea korvauksia vasta olikos se nyt yhdeksän sairaspoissaolopäivän jälkeen, joten kannattaa ottaa sairasloma pätkissä, jos vaan mahdollista.

- Kelalta voidaan hakea sairauspäivärahaa, kun poissaolo on kestänyt 9+1 päivää (kalenterin mustat päivät ma-la).

- Sairauspäivärahaa varten tarvitaan lääkärintodistus. A-lääkärintodistuksella voi saada sairauspäivärahaa yleensä enintään 60 arkipäivää. Sen jälkeen tarvitaan B-lääkärinlausunto tai muu selvitys työkyvyttömyydestä. Lisäselvityksiä saatetaan pyytää jo aiemmin.

Sairausajan palkkaa maksetaan työehtosopimuksen mukaan. 

Millä tavalla sairauslomaa kannattaa hakea pätkissä?

Ilmeisesti vastaajan mielestä työnantajan ei kuulu saada Kelalta "hyvitystä" hänelle maksetusta palkallisesta sairauslomasta...

Vierailija
88/89 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa kamalaa olla noin paljon pois töistä sairauden takia! Itse olin viime vuonna 2,5 päivää pois töistä... ja kyllä, en kovin helpolla sairastu. Ehkä kerran-kaksi vuodessa. Onneksi olen suht perusterve ihminen.

Vierailija
89/89 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisessä 10 kuukautta kestäneessä työsuhteessa olin 5 päivää pois. Ensin yhden päivän flunssassa, sitten palasin töihin, tauti paheni ja olin taas yhden päivän pois. Sitten tuli viikonloppu ja tauti paheni entisestään. Seuraavalla viikolla olin vielä kolme päivää pois samasta syystä. Sitten hellitti.

Nyt taas tässä viimeisimmässä työpätkässä 7 kk en ole ollut kertaakaan sairaana. Olen onnistunut välttämään flunssan, ehkä siksi että viime talvena sain sen niin pahana. Mutta taatusti olen aina pois kun olen kunnolla flunssassa. Eihän sitä pysty töitä tekemään, kun joka paikkaa särkee, päässä humisee ja silmiin sattuu. Ihoonkin sattuu niin, ettei voi kuin maata paikoillaan. Ei siinä kunnossa töitä tehdä, oli yksityisellä tai kunnalla.