Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko vuodessa sen 60 päivää sairaana?

Vierailija
04.01.2020 |

Minkä saa olla vaikuttamatta palkkaan.

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika turhaa leveillä sillä, että sairastaa vuodessa vain muutaman flunssapäivän ja ohhoh miten 60 päivää on pitkä aika. Joo, toki nuoren ja perusterveen kuuluukin olla työkunnossa jos ei ihmeempiä satu. Mutta kun ne samat lait pätevät teihin sittenkin, kun joskus 62-vuotiaana joudutte kahden vuoden sairauslomalle uusiutuvan luuydinsyövän takia. Mahtaako sitten vielä tehdä mieli piruilla, miten jäi nuorena ilmaisia saikkupäiviä käyttämättä.

Vierailija
62/89 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikon max.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oltaisiin työterveyden seurannassa tuossa vaiheessa.

Tämä on kyllä turhaa pelottelua. Se työterveys alkaisi lähinnä olemaan huolestunut työoloista, mikäli työntekijät oireilisivat. Työterveys on työntekijän puolella.

Jos työntekijälle tulee pitkä yli 30 päivän poissaolo työstä tulee sitä ilmoittaa työterveyshuoltoln jossa mietitään mm. Millä tavoint työntekijän työkykyä tullaan jatkossa tukemaan (Lakisääteinen velvollisuus). Työterveyshuolto on puolueeton taho, eli ei ole enempää työnantajan kuin Työntekijänkään puolella.

T. Työterveyshoitaja

Vierailija
64/89 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä muutama sanoo sairastavansa lomalla? Miks? Ei lomalla sairasteta vaan kipitetään lääkäriin hakemaan saikkua ja loma siirtyy.

Vierailija
65/89 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä olen. Olen varhaiskasvatuksen opettaja ja työni on niin kuormittavaa ettei sitä jaksa. Tulee fyysisiä oireita stressistä. Sen lisäksi pöpöt pyörivät päiväkodeissa ja tarttuuhan ne. Varmasti olen pois kuussa noin 5 päivää.

Lähde helvettiin sieltä. Tilallesi saadaan terve ihminen, tai eihän sitä tarvita.

Työpanostasi ei kukaan kaipaa tai se on laskettu nollaksi 0! jo sinua palkatessa.

Toimeentulotuella aiheutat pienemmät vahingot veronmaksajille.

Miksi ihmeessä niin tekisin?

Olen mielummin sen 60 päivää vuodessa omalla lomalla ja palkka juoksee.

Vierailija
66/89 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodeissa on muuten tosi paljon sairaspoissaoloja , olen huomannut. Aina joku puuttuu. Ihmiset väsyvät siihen työhön ja se näkyy sitten poissaoloina.

67/89 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varhaiskasvatuksen opettaja, enkä ole viimeisen kahden vuoden aikana ollut päivääkään sairaana. Uraa takana jo pidemmän aikaa, joten lienenkö tullut immuuniksi päiväkodissa jyllääville taudeille...? Influenssarokotusta en ole ottanut koskaan, enkä tule ottamaankaan.

Vierailija
68/89 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä32530 kirjoitti:

Olen varhaiskasvatuksen opettaja, enkä ole viimeisen kahden vuoden aikana ollut päivääkään sairaana. Uraa takana jo pidemmän aikaa, joten lienenkö tullut immuuniksi päiväkodissa jyllääville taudeille...? Influenssarokotusta en ole ottanut koskaan, enkä tule ottamaankaan.

Toivotaan ettei tarvetta tule jatkossakaan

Vierailija
69/89 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vuodessa 365 päivää sairaana, mutta hyvin vähän joudun sen vuoksi olemaan töistä poissa. 

Vierailija
70/89 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku vielä loppujen lopuksi selventää, että mikä on tuo 60 päivää?

Mikä kumma 60 päivää. En ymmärrä?

On erilaisia TES:ja erilaisia säännöksiä sairausppoissaoloille ja sille, miten kauan saa ja voi sairastaa täydellä palkalla.

Nykyisin on myös lakisääteinen varhaisen toiminnan malli, jolloin esimiehen ja työterveyden on puuttuva sairauspoissaoloihin, tietyn ajan sairaslomalle olleiden työntekijöiden kanssa yhdessä

Kukaan ei voi käsittääkseni olla loputtomasti poissa työstä, oli sitten töissä julkisella tai yksityisellä puolelle.

Ihminen ohjataan lopulta kuntoutukseen ja sen kautta työkyvyttömyyseläkkeelle, jota kuitenkaan läheskään kaikki eivät saa ,ja  joutuvat näin roikkumaan työttömyyspäivärahalla vuosikausia.

Tämä on pitkän sairashistorian lopputulema, ollut ainakin omalla työpaikalla.

Vierailija
71/89 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä32530 kirjoitti:

Etkä ole, älä jauha jaskaa! Olen ollut yli 15 vuotta alalla, lukuisissa ryhmissä ja viidessä eri talossa. Työkaverini ovat olleet harva se päivä saikulla, kuka minkäkin vuoksi, mutta yhteistä heillevon sairaslomailu. Vasta yksi työkaveri päivitti Espanjasta lomakuvia hänen ollessa kolmatta kuukautta saikulla.

Vajaamiehitys kuormittaa muuta ryhmää uskomattoman paljon ja kun yksi palaa töihin, jää toinen sairaslomalle.

Vierailija
72/89 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku vielä loppujen lopuksi selventää, että mikä on tuo 60 päivää?

Mikä kumma 60 päivää. En ymmärrä?

On erilaisia TES:ja erilaisia säännöksiä sairausppoissaoloille ja sille, miten kauan saa ja voi sairastaa täydellä palkalla.

Nykyisin on myös lakisääteinen varhaisen toiminnan malli, jolloin esimiehen ja työterveyden on puuttuva sairauspoissaoloihin, tietyn ajan sairaslomalle olleiden työntekijöiden kanssa yhdessä

Kukaan ei voi käsittääkseni olla loputtomasti poissa työstä, oli sitten töissä julkisella tai yksityisellä puolelle.

Ihminen ohjataan lopulta kuntoutukseen ja sen kautta työkyvyttömyyseläkkeelle, jota kuitenkaan läheskään kaikki eivät saa ,ja  joutuvat näin roikkumaan työttömyyspäivärahalla vuosikausia.

Tämä on pitkän sairashistorian lopputulema, ollut ainakin omalla työpaikalla.

Näin se kuitenkin menee, usko pois. Jos 60 päivää ylittyy, haet kelalta sairaspäivärahaa. Työnantaja voi hakea korvauksia vasta olikos se nyt yhdeksän sairaspoissaolopäivän jälkeen, joten kannattaa ottaa sairasloma pätkissä, jos vaan mahdollista.

Vierailija
73/89 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihmisellä on sairaslomatodistukset flunssistaan, migreeneistään ja vatsataudeistaan, mitä nokan koputtamista työnantajalla siihen muka on?!

Vierailija
74/89 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuo 60 päivän raja siis on? En ole kuullutkaan.

Vierailija
75/89 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vuodessa sairaana 3-10pvää. 

Vierailija
76/89 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on hankalia tilanteita myös sairaalle työntekijälle, jos hänelle ei ole myönnetty osa-aika eläkettä eikä osasairauspäivärahaa.

Kokeeko joku muuten että työterveyshuolto panttaa sairauslomia, on työnantajan puolella? Näitä kokemuksia välillä kuulee.

Vierailija
77/89 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellyt, että miten päiväkodin aikuiset ovat aina sairaina, mutta lapset ei juuri koskaan, ehkä kerran vuodessa. Luulisi tilanteen olevan päinvastoin, kun aikuiset on jo ehtinyt vastustuskykyä hankkia. Kertokaa viisaammat...

usein pienten lasten ryhmissä lapset sairastelee enemmän. Eskari ikäisillä on jo parempi vastustuskyky. Uudet työntekijät saavat usein kaikki pöpöt mitkä liikkeellä ennen kuin saavat vastustuskyvyn. Joissakin päiväkodeissa voi olla sisäilmaongelmaa ja silloin saattaa työntekijällä uusiutua esim poskiontelotulehdus koko ajan.

Varhaiskasvatus on muutoksen kourissa joten lastenhoitajilla on aika paljon saikkupäiviä. Ei kaikilla mutta on niitä jotka jää aika herkästi pois. Pieni palkka ja sijaisten vaihtuvuus kuormittaa. Kuormittavinta on kuitenkin sillä joka ei niin herkästi sairastu tai ole vaan tavan vuoksi pois.

Työnantaja voisi antaa vähän saikuttaville yhden ylimääräisen vapaapäivän.

Jos joku oikeasti on vuodessa pari kuukautta pois jatkuvien flunssien, selkäkipujen tai siksi että töissä on rankkaa/ tylsää suosittelen vaihtamaan työpaikkaa tai tekemään osa-aikatyötä. Luulisi olevan rankkaa juosta koko ajan terveysasemalla tai pysytellä neljän seinän sisällä. Kerran täällä vaan eletään. En puhu tässä vakavista sairauksista kuten syövistä tai mielenterveysongelmista.

Vierailija
78/89 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä olen. Olen varhaiskasvatuksen opettaja ja työni on niin kuormittavaa ettei sitä jaksa. Tulee fyysisiä oireita stressistä. Sen lisäksi pöpöt pyörivät päiväkodeissa ja tarttuuhan ne. Varmasti olen pois kuussa noin 5 päivää.

Kertoisitko esimerkkejä, mitkä asiat tai tilanteet kuormittavat sinua noin pahasti? Teetkö töitä jossain Helsingin suunnalla?

Millaisia fyysisiä oireita saat? Vähän ihmettelen kuormittumistasi, kun et kuitenkaan joudu esim. vaippoja vaihtamaan tai nostelemaan muutoin pieniä.

Mistä tulee luulo, ettei lto:t hoida lapsia? Mitä luulet niiden sitten tekevän?

Täällä päiväkotiryhmissä on 17-22 lasta, 2 opettajaa ja yksi hoitaja. Luuletko, että ne opettajat höpöttelevät keskenään samalla kun yksi hoitaja yksin nostelee, sylittelee, pesee pyllyt ja vaihtaa vaipat, sekä pukee ja riisuu, hoitaa kuivauskaappien täytön ja tyhjennyksen, laittaa sängyt, kattaa pöydät, tarjoaa ruuan... Ei, kyllä täällä opettajien ja hoitajien työnkuva on aikalailla sama, paitsi opettajat viettävät ruokataukonsa lapsiryhmän kanssa - hoitaja syö taukotuvassa, opet suunnittelevat toiminnan (heidän työpäivänsä ovat lyhyempiä, heidän katsotaan tekevän suunnittelutyötä vapaa-ajallaan) - hoitaja ei suunnittele. Ihan samaan tapaan ne opetkin täällä ovat vessavahteina, vaihtavat vaippoja, ulkoilevat, ovat lasten kanssa ja fyysisessä työssä sen ajan mitä työpaikalla ovat.

Tuosta syystä osa opettajista ei suostu menemään pienten ryhmään vaan viihtyy ennemmin viskarissa tai eskarissa, lto ei käynyt korkeakoulua vaippoja vaihtaakseen. Mutta ei niissä ryhmissä sitten vaihtele hoitajakaan vaippoja mutta työ isompien lasten kanssa on omalla tavallaan toki kuormittavaa sekin. Ja varsinkin, jos lapsen tulisi ennen koulua osata jo tiettyjä asioita, joita ei aiemmin varhaiskasvatuksessa ole ehditty opettaa. Ryhmäkoot ovat valtavan suuria, jos nyt miettii vaikka saksilla leikkaamisen opettelua, joka yleensä tehdään ihan kädestä kiinni pitäen ja vähintäänkin tarkasti vahtien.

En yhtään ihmettele jos työ kuormittaa.

Vierailija
79/89 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä32530 kirjoitti:

Minulla sama tilanne, mutta työkaverit ovat senkin edestä pois. Yksi kun palaa saikulta, toinen aloittaa saikun. Olen tullut tulokseen että riippuu myös johtajasta miten puuttuu jatkuviin sairaslomiin. Varhainen puuttuminen on hyväksi työntekijälle ja työnantajalle. Ja tietysti koko työyhteisölle, ettei muut ylikuormitu kun tekevät toistenkin työt.

Vierailija
80/89 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonna 0, yleensä flunssan takia 3. Mutta, onnettomuuden takia, olin kerran kuukauden saikulla ja se oli hirveää. Ei kukaan saa pitkiä sairaslomia syyttä, ja huijaajiin ei tarvi puuttua kuin esimiesten.