Oletko vuodessa sen 60 päivää sairaana?
Kommentit (89)
Meillä oltaisiin työterveyden seurannassa tuossa vaiheessa.
Kyllä olen. Olen varhaiskasvatuksen opettaja ja työni on niin kuormittavaa ettei sitä jaksa. Tulee fyysisiä oireita stressistä. Sen lisäksi pöpöt pyörivät päiväkodeissa ja tarttuuhan ne. Varmasti olen pois kuussa noin 5 päivää.
Vuosia sitten olin, koska syöpäni oli edennyt pitkälle, mutta työterveyslääkäri ei tunnistanut tilannetta. Olin koko ajan sairaana, koska sain kaikki tulehdussairaudet - ja työkaverien herjattavana.
Olin onnekas, koska harvinainen syöpäni pystyttiin hoitamaan.
Vierailija kirjoitti:
Saahan sitä seurata, mutta minkäs asialle voi jos työ on kuormittavaa ja tartunta-altista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen. Olen varhaiskasvatuksen opettaja ja työni on niin kuormittavaa ettei sitä jaksa. Tulee fyysisiä oireita stressistä. Sen lisäksi pöpöt pyörivät päiväkodeissa ja tarttuuhan ne. Varmasti olen pois kuussa noin 5 päivää.
Kertoisitko esimerkkejä, mitkä asiat tai tilanteet kuormittavat sinua noin pahasti? Teetkö töitä jossain Helsingin suunnalla?
Millaisia fyysisiä oireita saat? Vähän ihmettelen kuormittumistasi, kun et kuitenkaan joudu esim. vaippoja vaihtamaan tai nostelemaan muutoin pieniä.
Mies oli viime vuonna melkein neljä kuukautta sairauslomalla ja tänä vuonna vähintään kolme kuukautta, joten menee yli 60 päivän.
Aloittajalle tiedoksi, että noin ei mene kaikissa työehtosopimuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä turhaa pelottelua. Se työterveys alkaisi lähinnä olemaan huolestunut työoloista, mikäli työntekijät oireilisivat. Työterveys on työntekijän puolella.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko alanvaihto ajankohtaista ihan oman hyvinvointisi vuoksi jos tilanne todella on tuo?
En ole. Nykyisestä työpaikasta en ole joutunut kertaakaan olemaan saikulla tai käymään (työnantajan maksamassa) työterveydessä, eikä minulla myöskään ole/tule lapsia, minkä työnantaja varmaan tietää, kun sen olen jossain kahvihuonekeskustelussa maininnut. Saan ihan mukavaa liksaa ja vaadin korotusta puolen vuoden välein, mutta loppujen lopuksi tulen työnantajalleni muihin verrattuna aika hel*etin halvaksi, minkä vuoksi luultavasti suostuukin aina korotuksiin.
Jos on jatkuvasti poissa toistuvasti työstä, työterveys, ja työnantaja pohtivat yhdessä työntekijän kanssa asiaa.
Työntekijälle voidaan osoittaa toinen työ organisaatiossa, jossa sairasteleminen vähenee.
Työn on siis erilaista, kuin sairastelua aiheuttava työ.
Jos työntekijä on loputtomasti sairaana, hänet tietenkin voidaan irtisanoa, koska ei ole enää kykynevä työhönsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoisitko esimerkkejä, mitkä asiat tai tilanteet kuormittavat sinua noin pahasti? Teetkö töitä jossain Helsingin suunnalla?
Millaisia fyysisiä oireita saat? Vähän ihmettelen kuormittumistasi, kun et kuitenkaan joudu esim. vaippoja vaihtamaan tai nostelemaan muutoin pieniä.
Vaikea seittä, sinun tulisi itse kokea se helvetti.
Pääsisinkin pienille joskus, mutta ei. Olen pätevä, joten minut pidetään eskarissa vuodesta toiseen.
Tunnollisesti tulen aina lomieni aikana kipeäksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos on jatkuvasti poissa toistuvasti työstä, työterveys, ja työnantaja pohtivat yhdessä työntekijän kanssa asiaa.
Työntekijälle voidaan osoittaa toinen työ organisaatiossa, jossa sairasteleminen vähenee.Työn on siis erilaista, kuin sairastelua aiheuttava työ.
Jos työntekijä on loputtomasti sairaana, hänet tietenkin voidaan irtisanoa, koska ei ole enää kykynevä työhönsä.
Mutta jos päiväkotityössä saa viisi - kymmenen kertaa vuodessa flunssan tai influenssan, ei asialle työterveydessä mitään mahda.
Työelämää takana 10 vuotta ja sairauspäiviä viisi ja neljä sellaista päivää, että olen joutunut lähteen kesken päivän kotiin.
Onhan noita ihmisiä, joilla on aina jotain vaivaa ja pitää olla pois töistä. On maha kipeä, päätä särkee, niska jumissa, nenä tukossa, kurkku kipeä, polvi turvonnut, ääni käheä, omituinen väsymys jne.
Numero 10 höpöttelee, kunnan hommissa ei kukaan saa korotuksia palkkaansa puolen vuoden välein.
Palkat maksetann TES:n perusteella, joskin jotkut voivat saada hiukkasen parempaa palkkaa työsuoritusten tms.perusteella.
Mutta ei missään nimessä, ei koskaan, kunnalla palkka nouse puolen vuoden välein.
Hyi kamala ajatuskin! En ole oikeastaan koskaan sairaana, vaan olen ollut terve kuin pukki aina. Jos saan kerran vuodessa kahden päivän nuhan, niin se on jo aika paljon.
Olen myös yrittäjä ja tykkään työstäni niin paljon, että en ikimaailmassa haluaisi olla pois työstä muuten kuin silloin kun olen perheeni kanssa lomalla. Rahasta asia ei ole kiinni.
Kerran kävi noin sisäilmaongelmien takia. Sitten etsittiin toiset tehtävät toisessa pisteessä ja sairastelu loppui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kyllä pienten ryhmässä lto:kin vaihtaa vaippoja ja nostelee ja kantaa lapsia.
Olisi ihan järkyttävää olla 2 kk vuodesta sairaana, onneksi en ole.
Ja jo ensimmäinen päivä vaikuttaa palkkaan, olen yksinyrittäjä. Olin yhden viikon sairaana ja sain kelalta 500 euroa brutto. Normaalisti viikossa pitää tehdä jo kiinteitä kuluja varten 625 euroa liikevaihtoa. Vasta sen jälkeen alkaa muodostua palkkaa. Eli sain tuolta viikolta palkkaa nolla euroa ja jäin vielä miinukselle.