Vanhuksen hoivakodissa asuminen n. 3500e/kk, onko tuo sellainen normihinta?
Siis jos on sellainen kohtuullisen hyvä paikka jossa hoitajat 24/7 paikalla ja jokaisella asukkaalla oma huone?
Mitä olen katsellut noita hintoja niin näyttää olevan tuota tasoa. Siis varmaan löytyy kalliimpiakin kyllä mutta juuri tuon halvemmalla ei löydy mitään kunnollisia.
Kelalta saa kai tuohon muutaman satasen kk-korvauksen.
Kommentit (184)
Rikkailla vanhuksilla on varaa asua kalliissa yksityis hoivakodeissa. Heillä on varaa vaatia mitä vain. Monet ovat tosi ärsyttäviä hoidettavia. Ylimielisiä vielä vanhoilla päivilläänkin. Köyhien on tyydyttävä vähempään, mutta ovat yleensä ihania ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hinta määräytyy vanhuksen tulojen mukaisesti, näin ainakin kunnallisissa hoivakodeissa. Jos omistaa asunnon niin kannattaa se myydä ennen kuin joutuu/pääsee hoivakotiin ettei asuntoa myydä hoivakodissa asumisen kuluihin.
Omaisuutta ei tarvitse myydä, mutta koko sen tuoton ottaa kunta. Eli ei kannata vuokrata.
Meille tuli maistraatilta käsky vuokrata äidin asunto markkinahintaan tai myydä se. Koska tuloista 85% meni vanhainkotiin, laskimme ettei ole mitään järkeä vuokrata asuntoa markkinahintaan jollekin vieraalle. Ei siitä äidille olisi mitään iloa ollut, iso riski ja hyvin vähän rahaa siitä ilosta. Annoimme luotettavan sukulaisen asua siinä yhtiövastiketta vastaan, mutta maistraatille tämä ei kelvannut. Myimme sitten asunnon ja siitä muutama kuukausi eteenpäin äiti jo kuolikin, oli help
Siis äitisi oli edunvalvonnassa, eihän se muuten maistraatille kuuluisi. Jouduitte hakemaan myyntiluvan asunnolle ilmeisestim
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kohta on pakko puhua siitäkin, että vanhusten omistusasunnot myydään ja rahat käytetään loppuvuosien kuluihin. Niin ei vielä tarvitse tehdä, mutta luulenpa, ettei mene kauan, kun jo mietitään tätäkin.
Mitä sitten? Käärinliinassa ei ole taskuja. Kumpi se on parempi viettää laadukas loppu elämä vai kitua jotta ahneet perilliset saa rahat?
Lapsille ja lapsenlapsille kyllä jätän mielummin perintöä kuin tuhlaan kaiken viimeisinä sairaina vuosinani.
Helppo nyt sanoa, mutta kun kivut tulevat ja kaatuilet kotona ja et pääse kauppaan, niin kummasti tulee hoivapalvelut mieleen. Ilmaiseksi eivät hoivaa mutta ainahan voi itsemurhan tehdä niin säästyy rahat.
Höpö jöpö, sieltä ne tulee lapset satojen kilometrien päästä käymään kaupassa vaikka olisi kuinka kiva vanhempi ollut.
Tuo on yhden sortin ilkeys: jos olisit ollut hyvä vanhempi, et tarvisi apua vierailta.
Vanhenevana sanon, minulla on myös ylpeys pärjätä itse, vaikka vaivoja ja liikkuminen huonoa. Jos ruppeen kaatuilemaan, ditten turvaranneke
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 68 enkä todellakaan halua että sitten kun olen 80 olen dementikkojen seassa jossain "palvelutalossa".
Puuhastelen ja nikkaroin omiani, ja tyttärenpoika ja tyttärentytär käyvät muutenkin tapaamassa aina pari tuntia vuoroviikoin, niin siinä on erinomaista seuraakin.
Ei kukaan sinne hoivakotiin muuta riemusta kiljuen. Eikö sulla todellakaan ole mitään kokemusta vanhemisesta lähipiirissäsi? Ottaen huomioon ikäsi?
68 jos on terve ja puuhailukykyinen ei ole vielä vanhus. Kun en minäkään ole vaikka jo on vaivoja ja ikää 10 vuotta enemmän.
Joku on alle 70 sairas ja dementoitunut, silloin hän on vanhus.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävä hinta. Sillä saisi vuokrattua jo 4 kaksiota kuussa.
Kuuluu siihen hintaan muutakin kuin vuokra. Kysele tarjouksia kuinka paljon maksaa hoitohenkilöstö töihin 24/7.
Miettikääs kuinka edullisesti hoidettaisiin vaikka etelän lämmössä jossain filippiineillä....aurinko paistaisi ja ihmiset olisivat ystävällisiä 😁😁
Tuohan kuulostaa todella halvalta. Päälle 100€ päivältä täysylläpito ruokineen.
Jos hoitajille halutaan maksaa enemmän palkkaa, niin hinta nousee paljon enemmän. Nyt käsi pystyyn, kuinka moni oikeasti on valmis maksamaan hoitajille enemmän palkkaa? Voi olla aika hiljaista, jos palkka pitää maksaa omasta pussista. Valtiolta voi tietysti vaatia vaikka kuun taivaalta, koska silloin joku persoonaton tyhjä aukko maksaa.
Summa summarum: Vanhukset ovat todella, todella kalliita yhteiskunnalle. Hoivakodin lisäksi vielä muut terveyskulut ja lonkkaleikkaukset päälle. Tämä ei ollut mikään eettinen kysymyksen asettelu vaan karua faktaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanat yksityiset hoitolaitokset joita osa täälläkin niin fanittaa on noissa hinnoissa tai kalliimpia. Lisäksi maksat omat lääkkeesi, vaippasi ja hoitotarvikkeesi. Usein pelkät lääkkeet maksaa satasia kuukaudessa.
Lääkkeissä on katto vähän alle 600 euroa vuodessa. Sen jälkeen Kela maksaa lääkärin määräämät lääkkeet. Vaipat saa kaupungilta ilmaiseksi, jos niihin on tarve.
Vaippoja ei saa ilmaiseksi. Kaikesta maksetaan,ihan kaikesta. Ja ne kustannetaan siitä reilusta satasesta mikä pitää jäädä omaan käyttöön Ruokailuvälineistä ei kai vielä tarvitse itse maksaa...
Vaipat kuuluu kyllä pakettiin.
Sairaalassa varmaan kuuluu, mutta saako ne hoitokodissa ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanat yksityiset hoitolaitokset joita osa täälläkin niin fanittaa on noissa hinnoissa tai kalliimpia. Lisäksi maksat omat lääkkeesi, vaippasi ja hoitotarvikkeesi. Usein pelkät lääkkeet maksaa satasia kuukaudessa.
Lääkkeissä on katto vähän alle 600 euroa vuodessa. Sen jälkeen Kela maksaa lääkärin määräämät lääkkeet. Vaipat saa kaupungilta ilmaiseksi, jos niihin on tarve.
Vaippoja ei saa ilmaiseksi. Kaikesta maksetaan,ihan kaikesta. Ja ne kustannetaan siitä reilusta satasesta mikä pitää jäädä omaan käyttöön Ruokailuvälineistä ei kai vielä tarvitse itse maksaa...
Näin on ainakin kunnan rahoittamilla vanhuksilla, vaikka olisi ostopalvelu yksityiseltä. Anoppi on tällaisessa paikassa. Ainoastaan lääkkeet joutuu maksamaan erikseen.
Nykyään jätetään eläkkeestä n160 e ja loppu menee hoivaan, oli sesitten mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on ainakin kunnan rahoittamilla vanhuks
Lisään vielä, että jos tarvitaan hygieniahaalaria, niin sen joutuu ostamaan.
Vaipat saa kotiinkin maksuttomina hoitotarvikkeina kun on lääkärin lausunto tarpeesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos päivähoito maksaa 1500€ per kersa per kk, niin miksi ei maksaisi vaativampi hoito ja kaikki ympärivuotiseen asumiseen liittyvät jutut pari tonnia enemmän.
Ihmiset on itse saaneet ne lapset, joten voisivat kustantaa päivähoitoa enemmän itse (tai jäädä hoitamaan alle kouluikäisiä lapsiaan).
Eipä se enää näillä hinnoilla ole mahdollista kuin rikkaimmille. Äitienkin on pakko mennä töihin tienaamaan jo ennen äitiysloman loppua. Tähän on jouduttu kun hinnat nousee ja lama iskee toden teolla tämän vuoden aikana. Kaikki joilla on joku työpaikka mihin mennä, menevät, muut miettii mistä raapisivat ruokarahat kasaan.
Vierailija kirjoitti:
Saman maksaa kunnallinen vastaava hoitopaikka, jos tulosi ovat suunnilleen 3600 e/kk. Kunta saa ottaa vanhukselta koko hoitopaikan laskennallisen kulujen määrän, kunhan jättää käyttörahaa (muistaakseni) noin 100 e. Tästä syystä vanhuksen omistusasuntoa ei kannata antaa vuokralle, koska kunta ottaisi normieläkeläiseltä (noin 1800 e/kk) koko vuokratulon ja jos vuokratussa asunnossa tulee jotain korjattavaa, niin siihen ei olekaan rahaa.
Tässä on myös toinen puoli. Tuttavan suvussa odoteltiin ahneena varakkaan lapsettoman tädin kuolemaa kun oli hoitokodissa. Ahneet perijät päättivät olla ovelia ja vuokrasivat asunnon pimeästi jollekin serkkupojalle. No serkkupoika tietysti haistoi tilanteen, ei maksanut vuokraa vaan käytti aikansa asunnossa kaljoitteluun ja kavereidensa kestitsemiseen (mistä mölystä naapurit luonnollisesti hermostuivat). Eli kun ei maltettu odottaa perintöä vaan piti heti saada "tuottoa" menikin homma pieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 68 enkä todellakaan halua että sitten kun olen 80 olen dementikkojen seassa jossain "palvelutalossa".
Puuhastelen ja nikkaroin omiani, ja tyttärenpoika ja tyttärentytär käyvät muutenkin tapaamassa aina pari tuntia vuoroviikoin, niin siinä on erinomaista seuraakin.
Ei kukaan sinne hoivakotiin muuta riemusta kiljuen. Eikö sulla todellakaan ole mitään kokemusta vanhemisesta lähipiirissäsi? Ottaen huomioon ikäsi?
68 jos on terve ja puuhailukykyinen ei ole vielä vanhus. Kun en minäkään ole vaikka jo on vaivoja ja ikää 10 vuotta enemmän.
Joku on alle 70 sairas ja dementoitunut, silloin hän on vanhus.
Minä täytän tänä vuonna 50, ja mun eläkeikä on 68 ja risat. Eli onko nyt niin ajateltu, että vanhukset on vielä töissä parinkymmenen vuoden päästä?
Tietty prosenttiosuus eläkkeestä oli mummollani, olikohan 80 %. En muista oliko muita kustannuksia. Muistisairaiden osasto, omat huoneet ja yhteisoleskelutila.
Vierailija kirjoitti:
Ja kohta on pakko puhua siitäkin, että vanhusten omistusasunnot myydään ja rahat käytetään loppuvuosien kuluihin. Niin ei vielä tarvitse tehdä, mutta luulenpa, ettei mene kauan, kun jo mietitään tätäkin.
Mikä olisi ihan asiallista. Jos ne vanhuksen omistusasumisen rahat omaisia kiinnostavat niin voisi ottaa vanhuksen omaan kotiinsa niinkuin eteläisessä Euroopassakin tehdään.
Jep, siinä puhuu sellainen joka ei tiedä mitään. Ensinnäkin hoitajakäyntejä ei niin vaan saa lisää ja toiseksi kun ne käy niin ne pyörähtävät vaan ja valittavat, kun on kiire. Isäni kohdalla näin kävi ja on nyt sairaalassa, kun ei pysty itsenäisesti toimimaan. Vaikka kuinka puhutaan, että saa vaikka mitä tukitoimia niin lopulta kaikki kaatuu omaisten niskaan. Toki ollaan apuna, mutta kun töissäkin pitää käydä ja koko ajan saa huolehtia onko kaikki kunnossa. Nyt sairaalassa ollessa tiedetään, että on siellä turvassa. Isäni luultavasti pääsee hoivakotiin, jos kaikki menee hyvin. Hyviä vaihtoehtoja ei ole ja pakko jossain asua, kun omaiset eivät enää repeä enempää.
Lisäksi kotihoitokäynnit maksaa isälläni melkein 400 euroa jolloin käyvät 2 krt päivässä ja siihen päälle lääkelaskut. Vaipat onneksi saa kaupungilta, koska on alkava muistisairaus ja sen varjolla vaipat ovat ilmaiset. Niiden tilaaminen näkyy vaan olevan vaiketa ja välillä pitää omaisten hakea vaippoja kaupasta, kun kotihoito unohtaa tilata niitä.
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka maksatte tuhansia euroja kuukaudessa, niin mitäs sanotte tästä: https://yle.fi/uutiset/3-9729807 ?
Jos esim. Helsingissä asuisi kaksiossa, jonka vuokra olisi 800€/kk ja siihen päälle 40h/kk hoitajakäynti 300€/kk, niin aika paljon edullisemmaksi tulisi, vaikka vielä tuplaisi nuo hoitajakäynnit.
Entäs jos pieni 1200e eläke eikä omiasuutta tai on omaisuutensa antanut ennakkoperintönä jälkeläisille?
Onko katuoja ainut vaihtoehto
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva niihin omalla kustannuksella menee. Kunta/kaupunki maksaa osan.
Joo, mutta siihen vaaditaan tosi tiukat kriteerit että kunta maksaa osan. Moni joutuu itse maksamaan tuon kokonaan. Kelan korvauksen kyllä saa ilmeisesti jokainen.
Jos kunta toteaa ympärivuorokautisen hoidon tarpeen, eli ettei kotihoito monta krt päivässä ja muut palvelut riitä, niin kunta maksaa osan.
Kyllä ne hoivakodit aina täynnä on ja suurin osa on kunnan maksamana niissä, eli kyllä moni sitä kautta pääsee. Jos on rahaa ja varaa maksaa itse, on tietysti mahdollisuus valita hoivakotielämä jo aiemmin. Monella vaan sitä rahnaa ei niin paljoa ole.