Vanhuksen hoivakodissa asuminen n. 3500e/kk, onko tuo sellainen normihinta?
Siis jos on sellainen kohtuullisen hyvä paikka jossa hoitajat 24/7 paikalla ja jokaisella asukkaalla oma huone?
Mitä olen katsellut noita hintoja niin näyttää olevan tuota tasoa. Siis varmaan löytyy kalliimpiakin kyllä mutta juuri tuon halvemmalla ei löydy mitään kunnollisia.
Kelalta saa kai tuohon muutaman satasen kk-korvauksen.
Kommentit (184)
Katselin noita hintoja muualla kuin pk-seudulla. Siellä voi olla kyllä varmaan vieläkin kalliimpaa. Terv. Ap
Aika täynnä tuollaiset paikat kuitenkin ovat ja jonossa uusia asukkaita jatkuvasti.
En tiedä, mistä tämä käsitys tulee. Ehkä tilanne on tuo jossain maaseudulla. Kun me etsimme paikkaa omalle omaisellemme Helsingistä pari vuotta sitten, niin tarjolla oli vapaita paikkoja monessa eri hoitokodissa. Valitsimme niistä yhden, ja omaisemme pääsi muuttamaan sinne muutaman päivän sisällä. Mutta kysymys olu tosiaan (aluksi) kokonaan itse maksavasta asiakkaasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kohta on pakko puhua siitäkin, että vanhusten omistusasunnot myydään ja rahat käytetään loppuvuosien kuluihin. Niin ei vielä tarvitse tehdä, mutta luulenpa, ettei mene kauan, kun jo mietitään tätäkin.
Siinä vaiheessa annetaan ennakkoperintöjä ja lahjoja. Minä ainakin.
Eiköhän siihenkin keksitä jokin lakipykälä että tuolla tavalla ei voi myöskään kikkailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kohta on pakko puhua siitäkin, että vanhusten omistusasunnot myydään ja rahat käytetään loppuvuosien kuluihin. Niin ei vielä tarvitse tehdä, mutta luulenpa, ettei mene kauan, kun jo mietitään tätäkin.
Eiköhän siihenkin keksitä jokin lakipykälä että tuolla tavalla ei voi myöskään kikkailla.
Lakipykälissä on aina myös porsaanreiät. Rahani ei mene veroparatiisifirmoille vaan lapsilleni.
Vierailija kirjoitti:
Ihanat yksityiset hoitolaitokset joita osa täälläkin niin fanittaa on noissa hinnoissa tai kalliimpia. Lisäksi maksat omat lääkkeesi, vaippasi ja hoitotarvikkeesi. Usein pelkät lääkkeet maksaa satasia kuukaudessa.
Yksityiset hoivalaitokset, mitäköhän ne sitten mahtaisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva niihin omalla kustannuksella menee. Kunta/kaupunki maksaa osan.
Joo, mutta siihen vaaditaan tosi tiukat kriteerit että kunta maksaa osan. Moni joutuu itse maksamaan tuon kokonaan. Kelan korvauksen kyllä saa ilmeisesti jokainen.
Ei niitä Kelan korvauksia saa jos kriteerit ei täyty. Täytyy olla todistetusti tarve hoidolle.
Kunta ei aina anna maksusitoumuksia yksityiseen vaan käyttää omia palveluitaan vaikka niihin joutuisi jonottamaan.
Kelan korvaukset on asumistuki ja eläkkeensaajan hoitotuki. Nämä ovat ihan kaikille, joilla kriteerit täyttyy, ei ole sidoksissa asumispalveluihin.
Meillä päin kunrayhtymä tekee päätökset tehostetun palveluasumise paikoista. Kun kriteerit täyttyy, asukas pääsee jonolle ja on 3 kk aikaa (laki antaa 3 kk) etsiä paikka. Se voi olla oma tai yksityinen ostopalvelupaikka. Asiakkaan maksama korvaus määriytyy tulojen ja omaisuuden perusteella, en muista mikä oli se yläraja, hoidosta ja palveluista jotain 1100 e ja siihen huoneen vuokra 300-400 e päälle. Asiakkaalle itselleen pitää jäädä 150 e/kk käyttöön. Mutta jos siis on isot tulot, niin tuo noin 1500 on maksimi joka kokonaisuudesta tarvii maksaa kuitenkaan.
Mutta jos kriteerit ei täyty ja haluaa, voi kysellä paikkaa ja maksaa itse tuon kaiken. Jossain vaiheessa kunto huonontunee niin, että kriteerit maksusitoumykseenkin täyttyy.
Vierailija kirjoitti:
Ihanan kallista. Kenellä on varaa tuollaiseen?
Meillä tulee olemaan varaa tuollaiseen. Säästetään ja sijoitetaan niin että vanhana saa edes jollain lailla inhimilliset olot. Ollaan nyt 52-vuotiaita molemmat ja olen 100 % varma että kun ei itse enää kotona pärjää, niin yhteiskunnalta on ihan turha odottaa muuta kuin aivan minimihoitoa ja lähinnä jotain säilytystilaa ja kuoleman olohuonetta. Itse pitää asiansa hoitaa.
Jos omainen on sotaveteraani tai lotta, jolla on rintamaveteraanitunnus, kannattaa selvittää mahdollisuus saada valtiolta korvausta hoitokustannuksiin. Marraskuun alussa tuli voimaan veteraanilain muutos, jonka mukaan Valtionkonttori maksaa sotaveteraanin hoidon. Ainakin meidän yksityisessä tehostetusta palveluasumisessa olevan omaisemme kohdalla se tarkoitti sitä, hänen pitää maksaa eläkkeestään enää huoneensa vuokra (sekä lääkkeet siltä osin, kun niihin ei saa korvausta Kelalta). Valtionkonttori maksaa sekä hoitomaksun että ruokamaksun. Kuukausittainen lasku pieneni monella tuhannella eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta siihen vaaditaan tosi tiukat kriteerit että kunta maksaa osan. Moni joutuu itse maksamaan tuon kokonaan. Kelan korvauksen kyllä saa ilmeisesti jokainen.
Ei niitä Kelan korvauksia saa jos kriteerit ei täyty. Täytyy olla todistetusti tarve hoidolle.
Kunta ei aina anna maksusitoumuksia yksityiseen vaan käyttää omia palveluitaan vaikka niihin joutuisi jonottamaan.Kelan korvaukset on asumistuki ja eläkkeensaajan hoitotuki. Nämä ovat ihan kaikille, joilla kriteerit täyttyy, ei ole sidoksissa asumispalveluihin.
Meillä päin kunrayhtymä tekee päätökset tehostetun palveluasumise paikoista. Kun kriteerit täyttyy, asukas pääsee jonolle ja on 3 kk aikaa (laki antaa 3 kk) etsiä paikka. Se voi olla oma tai yksityinen ostopalvelupaikka. Asiakkaan maksama korvaus määriytyy tulojen ja omaisuuden perusteella, en muista mikä oli se yläraja, hoidosta ja palveluista jotain 1100 e ja siihen huoneen vuokra 300-400 e päälle. Asiakkaalle itselleen pitää jäädä 150 e/kk käyttöön. Mutta jos siis on isot tulot, niin tuo noin 1500 on maksimi joka kokonaisuudesta tarvii maksaa kuitenkaan.
Mutta jos kriteerit ei täyty ja haluaa, voi kysellä paikkaa ja maksaa itse tuon kaiken. Jossain vaiheessa kunto huonontunee niin, että kriteerit maksusitoumykseenkin täyttyy.
Oletko varma, että tuo 1500 euroa on maksimi? Kuulostaa todella pieneltä. Normaalistihan kunta vie 85 % nettotuloista, esim. 3000 euron eläkettä saavalla maksu olusi silloin 2550 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanat yksityiset hoitolaitokset joita osa täälläkin niin fanittaa on noissa hinnoissa tai kalliimpia. Lisäksi maksat omat lääkkeesi, vaippasi ja hoitotarvikkeesi. Usein pelkät lääkkeet maksaa satasia kuukaudessa.
Lääkkeissä on katto vähän alle 600 euroa vuodessa. Sen jälkeen Kela maksaa lääkärin määräämät lääkkeet. Vaipat saa kaupungilta ilmaiseksi, jos niihin on tarve.
Paitsi että vain Kela-korvattavat lääkkeet saa 2,5 eurolla per ostokerta. Muista täysi hinta.
Mitä ovat ne muut välttämättömät lääkkeet, joista ei muka saa KELA-korvausta ja joista tulee satasia kuussa..? Nyt ei kannata sekoittaa lääkkeitä ja luontaistuotteita/humpuukia. (Arkikokemus kertoo, että lukuisat eläkeläiset esim. ostavat VitaeProta into piukassa ja kuvittelevat sen olevan lääke/ terveyttä edistävä valmiste. Eli jos iäkkäät vanhemmat valittavat korkeita lääkekustannuksia kannattaa ensin käydä läpi mitä sillä rahalla ostetaan.)
Ette sitten varmaan tiedä että pariskunnan eläkkeet lasketaan yhteen, myös avovaimon eläke ja pääomaulot, vaikka olis 200 / kk. . kaikki viedään. Hoidettavalle jätettävä joku kahviraha.Toinen puoliso jää loppuiäkseen köyhyyteen. Ihan sama vaikka olis itse palkallaan maksanut lisäeläkkeen vanhuueden turvaksi. Jos on pieni vuokratulo puolisolla , sekin hankittu kovalla säästämisellä ja ylitöillä, ei mitään jätetä. Mitä enemmä teet tötä sitä enemmän viedään puolison hoidosta. Vieressä makaa se toinen 1 e / kk sama hoito, mutta se viereisen pedin ahkerampi maksaa muitten ilmaisen hoidon. Myös sen ilmaiseksi hoidossa olevan vuokra ja laskut sossu maksaa. Laskuthan kuitenkin juoksee koko ajan, vaikka olisikin sairaalassa.
Äiti asui kunnan palvelutalossa. Kk-maksu oli n. 1400e, kelalta tuli kahta eri korvausta yht. n. 700e. Eläkkeestä jäi n. 300e säästöön. Kun isä kuoli, äiti sai vielä leskeneläkettä, mutta palvelutalon maksu ei noussut, ja säästöön menevä osuus lisääntyi 1000 eurolla.
Tuossa puolisoiden tulojen yhteenlaskussa on kysymys siitä, että jos parempituloinen puoliso joutuu laitoshoitoon, niin kotiinjäävälle puolisolle jää käyttöön kuitenkin vähintään puolet puolisoiden yhteenlasketuista tuloista. Ei siitä, että kotiinjäävä parempituloinen puoliso joutuisi maksamaan pienempituloisen laitoshoitoa.
Voi vttu miten kallista, jos noin on. Itse vedän todennäköisesti jonkun lääkeyliannostuksen vanhuksena siinä vaiheessa, kun hengissäpysymiseni vaatii ympärivuorokautista hoitoa. Ei mitään järkeä maksaa väkinäisestä kituuttamisesta kuukaudessa enemmän kuin on koskaan nettona edes tienannut.
Tuttavan vaimon on ollut pidempään sairaalassa, sielläpäivä maksaa jotain 39 e / vuorokausi. Sen päälle tulee tietysti normaalit kotilaskut. Vakuutukset, kiinteistöverot, pot. kotikäyntimatkat, hammaslääkäri, sähkö, mediamaksut, sanomalehti ym, vuokra, vastike, vesi. Auton kulut, katsastus, autovero, bensa, autonhulto , autopaikka, kodin tarvikkeet, vaatteet, siivoutarvikkeet, joululahjat ja lastelasten lahjat, joskus avustus opiskelevalle lapselle. Jos on kesäpaikka niin kaikki on sitten kertaa 2 , vielä. Kaikilla ei ole edes lapsia ,joille voisi omaisuuttaan siirtää nimistään. Ahkera maksaa siis omasta hoidostaan täyden hinnan ja päälle vielä naapurin vaipat ,lääkkeet, ja sairaalamaksut. Ikänsä kotiäitinä ollut saa kaiken ilmaiseksi ja vanhana se toinen yksinhuoltajana raskasta työtä paiskinut maksaa pienestä työeläkkeestään siskonsa hoidon. Ahkeruudesta meillä rangaistaan. Kahden sisaren tarinasta tiedän tämän.
Itse en vanhana lähde mihinkään hoivakotiin, vaikka ilmaiseksi pääsisi. Mieluummin kuolen kotiini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunta ei aina anna maksusitoumuksia yksityiseen vaan käyttää omia palveluitaan vaikka niihin joutuisi jonottamaan.Kelan korvaukset on asumistuki ja eläkkeensaajan hoitotuki. Nämä ovat ihan kaikille, joilla kriteerit täyttyy, ei ole sidoksissa asumispalveluihin.
Tehostettu palveluasuminen on varmaan ihan eri asia kuin ympärivuorokautisen hoidon tarjoava hoitokoti. Ympärivuorokautinen on paljon kalliimpi.
Omaiseni on pääkaupunkiseudulla yksityisessä hoivakodissa. Hinta on 5400e/kk. Hänellä on hyvä eläke. Koko eläke menee hoitokustannuksiin, plus 20000e vuodessa omaa pääomaa. En tiedä mitä tapahtuu, kun rahat loppuu.
Kaikki säästöt on mennyt hoitolaitokselle, ei siinä mitään, jos paikka olisi edes kunnollinen. Liian vähän hoitajia, huono ruoka, ei mitään tekemistä, ei kunnon välineitä. Pissa haisee kun vaippoja ei ehditä vaihtaa. Jatkuvasti pitää olla huomauttamassa epäkohdista, tai lähinnä siitä, että rahalle pitäisi saada vastinetta. Mutta kukaan ei kuuntele, tulijoita riittää.