Nyt ihan rehellisesti - kuinka paljon käytätte ruokaan ja mitä syötte?
Täällä kehutaan tyyliin "käytän €5 ruokaan kuukaudessa ja sillä 20-henkinen perheemme syö voi erinomaisesti ja terveellisesti".
Eli ei tuota, vaan niin rehellisesti kuinka paljon käytätte ja mitä syötte. Mitkä ovat parhaita säästövinkkejänne?
Kysyn, koska haluan itsekin syödä mahdollisimman edullisesti, mutta kuitenkin terveellisesti ja hyvin. Siksi olisi tosi hienoa voi tietää aidoista teoista ja vinkeistä!
Kiitos kaikille jo etukäteen!
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkku ja minulla menee 120-150e/kk ruokakauppaan, josta tosin ostan myös hygieniatarvikkeet. Ruokaan siis ehkä 110e/kk(?) +noin 2 kertaa kuussa ravintolakäynti = 140e/kk
Kaupasta ostan luomukasvisruokaa ja suklaata. Pidän erityisesti pavuista, linsseistä ja tofusta. Metsästä kerään oikeastaan kaikki marjatarpeet vuodelle niin hilloihin, smoothieihin kuin leivontaankin. Lisäksi kalastan (ongella/pilkillä) ja poimin sieniä pakkaseen, joten ne tasaavat myös hieman ruokakuluja. Yrtit kasvatan itse, joten ruoan maustaminenkaan ei maksa paljoa. Hunajaa saan ystävältä ilmaiseksi makeuttamiseen niin paljon kuin tarvitsen.
Tuohan on se unelma. Mutta taidat asua seudulla, jossa marjojen poiminta, kalastaminen ja sienien kerääminen on mahdollista? Ja ilmeisesti myös tilaa säilöä noita, esimerkiksi marjoja pakkasessa.
Kun itselle nuo ovat niitä herkkuja, mutta kaupungissa niitä pitää paljolti ostaa kaupasta. Mikä maksaa. Paljon. Ihan kun ei ole tilaa niin isolle pakastimelle.
Ei tähän varmaan mitään poppaskonstia ole (paitsi muuttaa maalle, mikä olisi kyllä unelma).
Asun rivarissa Tampereella. :D Piha on sen kokoinen, että yrtit mahtuvat, mutta juurikaan muuta ei. Yksi viinimarjapuska on. AB-vyöhykkeeltä löytyy sieniä ja marjoja, mutta tarkemmin en tietenkään paikkaani kerro. Kalassa käyn nässyllä, joka on kävelymatkan päässä ja kairan saan vietyä pulkassa :)
Ilmeisesti sinulla on kuitenkin tilaa esimerkiksi ylimääräiselle pakastimelle? Itse tykkään marjoista tosi paljon, mutta ei niitä kyllä talven tarpeiksi mahdu pakastimeen. Jolloin pakko ostaa.
Kai sitä kalastusta voisi täällä Helsingissäkin harrastaa.
Keittiössä on korkea jääkaappi ja korkea pakastin. Niihin olen saanut mahtumaan kaiken tarvittavan :)
400 euroa kk ruokiin, yksin elän ja perusruokia ostan. En tajua miten pääsette noin halvalla.
Mä lihotin itseäni koko joulukuun jouluherkuilla niin, että voin olla syömättä koko kevään. Rahat säästöön.
Vierailija kirjoitti:
400 euroa kk ruokiin, yksin elän ja perusruokia ostan. En tajua miten pääsette noin halvalla.
Mulla myös yksinelävänä S-kaupan sovellus näyttää kuukauden ruokaostosten määräksi sellaista 350-400 euroa. Ihan vilpittömästi en ymmärrä, miten pariskunnat ja jopa perheet syövät kuukauden samalla rahalla kuin minä.
Syön mielestäni järkevästi perusruokia. Karkkia, sipsiä, limsoja ym. en osta koskaan. Pakastettuja valmisruokia (esim. falafeleja tms) syön jonkin verran, ehkä kerran viikossa. Käytän perunaa, lanttua, porkkanoita, kaaleja. Lihaa ja kalaa harvoin, niiden sijasta papuja, linssejä, härkistä tms. Tuoreen leivän sijasta syön näkkileipää. Aamupalaksi puuroa. Kahvia en juo.
En vaan käsitä miten saisin ruokalaskuni puoleen, jopa kolmasosaan tuosta. Ehkä sitten syynä on kaupan valinta, itse autottomana käyn pikkukaupassa jossa varmasti hinnat ovat automarkettia korkeammat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
meidän perheen ruokakulut vuonna 2019 oli 5560,05 €, sisältäen kaikki ulkona syömisetkin. 2 henkeä. Ei olla pihistelty eikä hirveemmin mietitty että mitä ostellaan.
Kiinnostavaa, miten tarkkaa kirjaa monet tuntuvat pitävän.
Itse olen pienipalkkainen yksinasuja, mutten osaa sanoa muuta kuin, että varsin vähän menee. Kun ei ole velkaa, ei tarvitse miettiä. Siltikin harrastan pihistelyä eli lähinnä kilohintojen syynäystä.
Itse rakastan exceliä, ja kirjaan sinne sentilleen joka kuukausi menot ja tulot. Itselleni on ainakin helpompi budjetoida ja säästää, kun tietää minne rahat menevät. Meitä on kaksi aikuista ja kaksi alakouluikäistä lasta. Asutaan töiden takia suht kaukana tutuista ja sukulaisista. Joten tämä lisää menoja vuodessa. Tästäkin syystä haluan pitää kirjaa, ettei tuhlata turhuuksiin.
Vuonna 2019 käytettiin ruokaan 7495,45 (tässä vain ruoka, erottelen aina kuitesta wcpaperit yms.). Ja ulkona syömiseen käytettiin 1765,54 euroa. Ulkona syömiset ajoittuu pääasiassa niihin kertoihin kun ollaan matkalla sukulaisten luo yms. Joten harvemmin ihan kotona ollessa käydään ravintoloissa. Ja miehen kanssa otetaan pääasiassa eväät töihin mukaan. Mielestäni syödään ihan hyvin, meillä on aina paljon kasviksia ja hedelmiä kotona. Samaten ostan paikallisesta rekosta lihaa, marjoja ja kalaa. Kauppana K-supermarket ja S-market (täällä missä asutaan ei ole lähimaillakaan Citymarkettia, Prismaa taikka Lidl). Ja jos joku nyt on utelias, mikä se sellainen paikka on. Niin asutaan Ahvenanmaalla. Täältä joutuu ruotsinlaivalla menemään lähimpään Lidl. Siksi ei käydä siellä.
Ihan uteliaisuudesta: Laitatko kulut Exceliin kuittien perusteella? Tai miten toteutat tämän käytännössä?
Olisi hyvä ottaa itsekin käyttöön, siksi kysyn. Nuo kauppojen sovellukset eivät ole ihan tarpeeksi tarkkoja.
Otan aina kuitin kassalta ja illalla laitan exceliin ostokset. Kun sen tekee päivittäin, ei unohda mitään (toki joka päivä ei tule ostoksia tehtyä). Samaten laitan exceliin saman tien maksamani laskut. Näin näen kuukauden viimeisenä päivänä tarkkaan, onko kuukausi mennyt plussalle vai miinukselle. Kun tavasta ottaan rutiinin, ei se tunnu raskaalta. Ja nyt varsinkin kun alkaa olemaan muutaman vuoden excelit tallessa. On kiva seurata miten nykyinen vuosi on mennyt edellisiin verrattuna. Äkkiä alkaa myös näkemään trendin, milloin menee enemmän rahaa ja milloin vähemmän.
Meitä 2 aikuista, minä ja mies. Meillä menee ruokaan rahaa noin 500-600€/kk. Syödään lihaa, kanaa, kalaa, kasviksia, hedelmiä, marjoja, perunaa, riisiä, pastaa. Ei käyä koskaan ulkona syömässä. Ihan normi perusruokaa omasta mielestämme syödään. Tykkään myös paljon leipoa. Kesällä paljon grillataan, makkaraa, maissia, kasvisvartaita, pihvejä, sieniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni sinkkuna menee helposti ruokakauppaan sellaiset €100 ,parin päivän välein. Tykkään kalasta, mädistä, ravuista, simpukoista, kasviksista ja hedelmistä.
Juupajuu. Sinkku käyttää 1500 euroa kuussa pelkkään ruokaan. Todella uskottavaa
Kolmen tai neljän tonnin kuukausituloilla ei mitenkään mahdotonta.
Mainitsikohan joku jo sen, että esim. FB:ssa on syksyllä monikin marjan ja sienien kerääjä myymässä / ottamassa tilauksia? Itse olen ostanut monena vuonna mustaherukoita, mustikoita ja sieniä edullisesti isomman määrän (yleensä 10 l tai enemmän on se halvin vaihtoehto). Asun PKS:lla, ei autoa sekä liikuntaeste, eli en pääse oikein noihin keruuhommiin. Yleensä olen saanut myös kuljetuksen kotiin maksamalla hiukan lisää. Tulee ainakin halvemmaksi kuin ostaa kaikki marjat kaupasta, tosin vaatii sen mahdollisen putsaamisen ja esikäsittelyn (mutta se on ihan mukavaa).
Muuten sinkkuna menee ruokaan (sis. myös hygieniatarpeet ym. pienet ostokset normikaupastta) n. 200 euroa kuussa, mutta teen itse kaiken ruuan, seuraan tarjouksia ja kausituotteita. Hävikkilaatikot koluan myös tarkkaan. Tästä syö myös 2 - 3 x viikossa toinenkin aikuinen. Halvemmallakin selviäisi, mutta pidän juustoista ja kekseistä hiukan liikaa. ;)
Up