Nyt ihan rehellisesti - kuinka paljon käytätte ruokaan ja mitä syötte?
Täällä kehutaan tyyliin "käytän €5 ruokaan kuukaudessa ja sillä 20-henkinen perheemme syö voi erinomaisesti ja terveellisesti".
Eli ei tuota, vaan niin rehellisesti kuinka paljon käytätte ja mitä syötte. Mitkä ovat parhaita säästövinkkejänne?
Kysyn, koska haluan itsekin syödä mahdollisimman edullisesti, mutta kuitenkin terveellisesti ja hyvin. Siksi olisi tosi hienoa voi tietää aidoista teoista ja vinkeistä!
Kiitos kaikille jo etukäteen!
Kommentit (110)
Ei marjat nyt niin kalliita ole, kun pakasteena ostaa. Nytkin lidlissä 1 kg puolukoita 6,99 e. Mustikat, mustaherukat ja vastaavat kilon pusseissa ostettuna maksaa jotain 10 e ja tuosta saa marjat puuron päälle viikoksi.
Noin 300 € +- kuussa, kahden hengen taloudelta. Aika iso osa siitä kyllä alkoholiin, nyt tipattomalla molemmat niin katsotaan kuinka paljon säästyy rahaa. Its syön paljon kasviksia, juustoa, pähkinöitä ja kasvisproteiinia, mies taas elää kalapuikoilla ym. pakasteruoilla...
Vierailija kirjoitti:
Mulla meni viime vuonna ruokaan ja päivittäistavaroihin (niihin, jotka ostin samasta marketista kuin ruuat, eli summassa ei ole ihan kaikki) sekä pikaruokiin ja ravintoloihin hieman alle 700 e/kk. Joukossa halvempia kuukausia ja kalliimpia, kuten pääsiäisen, joulun ja lomien ajat. Ruokakuntaan kuuluu lisäkseni kaksi teiniä, jotka ovat kasvuvaiheessa ja syövät kuin hevoset. Myös herkkuihin menee meillä paljon rahaa eli liikaa. Tänä vuonna aion karsia niistä. Muuten syömme mielestäni suhteellisen terveellisesti, tosin aika paljon pastaa ja joskus eineksiä sekä niitä pikaruokia. Poika ostelee omilla rahoillaan lisäksi kaikenlaisia turhia välipaloja, limua ja herkkuja...
700 on minusta ihan kauhean iso summa pääasiassa vain ruokaan. Meillä on kyllä ruokakulut räjähtäneet lasten kasvaessa: vielä kolme vuotta sitten ruokaan ja päivittäistavaroihin meni noin 400-500 e kuussa.
Lisään vielä, että säästövinkkinä minulla toimii parhaiten ostaminen Lidlistä ja se, että lihoista syömme vain jauhelihaa. Ja se, että pyrin käymään kaupassa vain pari kertaa viikossa. Se on kumma juttu, miten sillä säästää. En usko kauppalistoihin säästövinkkinä vaan ostan usein sitä, mikä on tarjouksessa.
Työpaikkalounaani sisältyvät tuohon 700 euroon, syön omia eväitä töissä.
Ihan rehellisesti sanottuna en tiedä. Olen vihdoin siinä etuoikeutetussa asemassa ettei kaupassa tarvitse katsoa hintalappuja. Arvioisin, että 400 menee ruokakauppaan kuussa ja saman verran ravintoloihin. Olemme kolmekymppinen dinkkupari.
Vierailija kirjoitti:
Meillä 4 henkeä +kissa. Oma plussasta on helppo seurata ruokamenoja. N. 1000 e on mennyt kuussa, sisältää jonkin verran kosmetiikkaa ja siivousaineet +paperit. Nyt on tarkoitus pienentää laskua ja 700 - 800e on realistinen tavoite. Tuohon vielä mahtuu "kalliita" herkkuja ym. Jos olisi enemmän aikaa /haluais käyttää enemmän aikaa ruoan laittoon sais laskun 500 - 600e.
Paljonko säästäisitte kissan tappamalla🙄
Olen pidemmän aikaa seuraillut tämänkaltaisia keskusteluja ruokakuluihin liittyen. Taloudessamme kaksi aikuista ja kaksi pientä koiraa. Ruokakaupasta ostamme usein myös mm. hygieniatuotteita, joten täysin tarkkaa summaa, miten paljon varsinaisiin ruoka-aineisiin menee, en osaa sanoa, mutta niin paljon kuitenkin, etten kehtaa edes kertoa.
Olemme molemmat opiskelijoita ja meillä menee kuussa ruokaan n. 300-400€. Syödään terveellisesti ja puhtaasti: paljon hedelmiä ja kasviksia, pähkinöitä, ei einesruokia, kaikki lihat suomalaista. Hyvin syöminen on meille tärkeää ja usein ateria koostuu ihan perus raaka-aineista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
meidän perheen ruokakulut vuonna 2019 oli 5560,05 €, sisältäen kaikki ulkona syömisetkin. 2 henkeä. Ei olla pihistelty eikä hirveemmin mietitty että mitä ostellaan.
Kiinnostavaa, miten tarkkaa kirjaa monet tuntuvat pitävän.
Itse olen pienipalkkainen yksinasuja, mutten osaa sanoa muuta kuin, että varsin vähän menee. Kun ei ole velkaa, ei tarvitse miettiä. Siltikin harrastan pihistelyä eli lähinnä kilohintojen syynäystä.
Itse rakastan exceliä, ja kirjaan sinne sentilleen joka kuukausi menot ja tulot. Itselleni on ainakin helpompi budjetoida ja säästää, kun tietää minne rahat menevät. Meitä on kaksi aikuista ja kaksi alakouluikäistä lasta. Asutaan töiden takia suht kaukana tutuista ja sukulaisista. Joten tämä lisää menoja vuodessa. Tästäkin syystä haluan pitää kirjaa, ettei tuhlata turhuuksiin.
Vuonna 2019 käytettiin ruokaan 7495,45 (tässä vain ruoka, erottelen aina kuitesta wcpaperit yms.). Ja ulkona syömiseen käytettiin 1765,54 euroa. Ulkona syömiset ajoittuu pääasiassa niihin kertoihin kun ollaan matkalla sukulaisten luo yms. Joten harvemmin ihan kotona ollessa käydään ravintoloissa. Ja miehen kanssa otetaan pääasiassa eväät töihin mukaan. Mielestäni syödään ihan hyvin, meillä on aina paljon kasviksia ja hedelmiä kotona. Samaten ostan paikallisesta rekosta lihaa, marjoja ja kalaa. Kauppana K-supermarket ja S-market (täällä missä asutaan ei ole lähimaillakaan Citymarkettia, Prismaa taikka Lidl). Ja jos joku nyt on utelias, mikä se sellainen paikka on. Niin asutaan Ahvenanmaalla. Täältä joutuu ruotsinlaivalla menemään lähimpään Lidl. Siksi ei käydä siellä.
Ihan uteliaisuudesta: Laitatko kulut Exceliin kuittien perusteella? Tai miten toteutat tämän käytännössä?
Olisi hyvä ottaa itsekin käyttöön, siksi kysyn. Nuo kauppojen sovellukset eivät ole ihan tarpeeksi tarkkoja.
Neljä henkeä, eli vanhemmat+kaksi vähän alle kouluikäistä lasta, n. 400-500€/kk Prismaan. Hintaan sisältyy kaikki pesuaineet, hygienia tuotteet, wc- ja talouspaperit yms. Ei käydä ulkona suömässä eikä muissa kaupoissa. Ei syödä eineksiä, eikä paljon muitakaan ylimääräisiä "herkkuja". Tehdään perusruokaa alusta alkaen itse. Kasviksia, kuureksia, hedelmiä, lihaa, kalaa, kanaa, munia, leipää, juustoa, muroja, maitoa, jogurttia, makaronia ja kaikkea muuta perus safkaa. Eli ei erityisruokavalioita taikka hifistely tuotteita. Hintoja syynään ja etsin ne edullisimmat kotimaiset vaihtoehdot, jos siis kotimaista saatavilla. Ja katson tuoteselosteet ja valitsen tuotteet joissa mahdollisimman vähän mitään ylimääräistä. Esim. Että lihat eivät ole jatkettu vedellä, eikä tietenkään marinadeilla ja että ei turhia sokereita ja lisäaineita. Lihat, kanat ja kalat tarjouksesta isompana määränä pakkaseen. Juurekset halpoja ja niistä tekee vaikka ja mitä. Kerran viikkoon on herkkupäivä jolloin ostamme vähän joko karkkia, suklaata, jäätelöä tai sipsiä.
Vierailija kirjoitti:
Olen pidemmän aikaa seuraillut tämänkaltaisia keskusteluja ruokakuluihin liittyen. Taloudessamme kaksi aikuista ja kaksi pientä koiraa. Ruokakaupasta ostamme usein myös mm. hygieniatuotteita, joten täysin tarkkaa summaa, miten paljon varsinaisiin ruoka-aineisiin menee, en osaa sanoa, mutta niin paljon kuitenkin, etten kehtaa edes kertoa.
Kiitos viestistä! Tätä tarkoitin aloituksessa. En siis tosiaan tarkoittanut ilkeillä. Vaan sitä, että usein tällaiset keskustelut menevät kilpailuksi ja kerrotut luvut ovat niin ällistyttävän pieniä, että miettii, että joko liioitellaan tai sitten kyseessä ovat sellaiset superyksilöt, että me tavallisemmat emme voi kuin ihmetellä. Ja hämmästellä, että miten itsellä menee niin paljon. Jolloin itselle ei sitten saa oikein konkreettisia ideoita oman toiminnan parantamiseksi.
Ap
Syön varmaan aika paljon ja joitain satasia menee. Ruokarahojen kanssa en jaksa säästellä. Ruoka on tärkeä asia ja ostan esim. paljon työpaikkalounaita. Syön paljon omatekemiä kalliita salaatteja. Syön vain pari kertaa päivässä yleensä.
Jos myös on rahallisesti tiukkaa voin syödä vaikka pastaa, perunaa ja makkaraa päivätolkulla. Sen jälkeen kyllä sitten tulee jo korvista (kirjaimellisesti ruotsiksi) ja ruoan pitää olla jotain muuta.
Aloittajalle: syö tarpeen mukaan. Syö kerran päivässä lämmin ruoka itse tehtynä. Paljon sesongin juureksia ja voileipiä,keittoja, puuroja.
Voi, ihan liikaa.. mun ja miehen pahe on ravintolassa syöminen, useampi kerta viikossa käydään. Varmaan joku 600-1000e kuussa, jos pitäisi arvata, siis meiltä kahdelta.
Meitä on 2 aikuista ja kissa, ruokakauppaan ja ravintoloihin menee kuukausittain varmaan n. 600-700 euroa, saattaa mennä joskus enemmänkin. Eli ihan hirveästi ja jos päättäisin raha-asioista yksin, niin ei todellakaan menisi tällaisia summia. Mies on tuhlari ja päävastuussa ruoanlaitosta. Herkkuihin (sipsit, limu, karkki...) menee myös iso osa rahoista. Emme tee ruoka- tai kauppalistoja, hävikkiäkin syntyy. Samoin alkoholiin kuluu järjettömiä summia, nyt on onneksi tipaton.
Sinkkuna elelin halvemmalla, söin määrällisesti vähemmän ja kasvispainotteisesti, ostin myös noutoruokaa harvemmin. En tosin muista yhtään millaisista summista oli kyse, mutta takuulla ei mennyt näin hirveästi. Toisaalta oli vähemmän rahaa käytössä muutenkin, mutta tuntuu että silti jäi säästöön enemmän.
Kaksi aikuista ja neljä lasta, rahaa kuluu ruokaan noin 1200e/kk.
Säästöä tulee siinä, että käydään usein Lidlissä, mutta sitten toisaalta syödään paljon esim. pähkinöitä ja marjoja joka päivä, joten niihin kuluu jo monta euroa per päivä. Teinien välipaloihin saa myös kulumaan rahaa, kun kouluruoka ei tunnu oikein maistuvan niin iltapäivällä on kiljuva nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos viestistä! Tätä tarkoitin aloituksessa. En siis tosiaan tarkoittanut ilkeillä. Vaan sitä, että usein tällaiset keskustelut menevät kilpailuksi ja kerrotut luvut ovat niin ällistyttävän pieniä, että miettii, että joko liioitellaan tai sitten kyseessä ovat sellaiset superyksilöt, että me tavallisemmat emme voi kuin ihmetellä. Ja hämmästellä, että miten itsellä menee niin paljon. Jolloin itselle ei sitten saa oikein konkreettisia ideoita oman toiminnan parantamiseksi.
Ap
Oma säästövinkki on tuo kilohintojen vertaileminen, jonka tuolla mainitsinkin. Erittäin hyvä keino saada mahd. paljon mahd. halvalla.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi laskea tarkemmin mutta tuskin alle 1000e/kk, mies ostaa lounaaksi n 10e salaatin+ rahkan+banaanin = 13x21= 230e/kk, mä syön ruokalassa 2x21=42e ja aamiaiseksi jogurtin yht 63e , kotiin ostetaan leikkeleet, juustot, jogurtit, maidot, kahvit ,hedelmät, lihat, kalat yms, vihannekset. 2 aik, 2lasta. Herkut yms vaan juhlapäivinä. Mutta rahaa menee esim avocadot, ruusukaalit, parsat yms on kalliita, kuin muin merenelävät ja kala. Mä pystyisin syömään itse halvalla mutta mies ei suostu köyhäilemään, tienaa lähes 150k vuodessa ja joskus ehdotin esim että ei ostaisi tuota lounassalaattia vaan ottaisi eväät niin eihän se käynyt...hän hoitaa kauppareissut niin mulla ei ole paljon sanomista. Ruoka on kyllä kallista, ihan tolkutonta....silloin kun asuin yksin työttämänä niin tosiaankin leivoin leivät itse ja ostin perunoita ja juureksia ja itse keitin kiisselit mehusta yms.
Ei säästäminen kuitenkaan ole itsetarkoitus, eihän. Noilla tuloilla ei ruoasta tarvitse tinkiä.
Käytän ruokaan vajaan satasen kuussa.
Syön 6 kertaa viikossa ison annoksen opiskelijalounasta, josta maksan maanantaista perjantaihin 1,73 € ja lauantaisin 2,60 €. Sunnuntaisin syön kotona neljän viljan puuroa ja kasviksia.
Kotona syön päivällisen, joka on yleensä joku näistä:
1. Makaronia, juustoa ja jauhelihaa/soijarouhetta
2. Paistettua perunaa ja munaa pakastevihanneksilla
3. Riisiä ja linssikastiketta
Lisäksi lasi maitoa ja porkkana tai omena tms.
Illaltaisin menee reilu annos kaurapuuroa ja lasi maitoa. Aamuisin en syö yleensä mitään.
Yksinkertainen perusruoka on halpaa.
Sinkku olen ja menee noin 250-300 euroa varmasti, plus miinus molempiin suuntiin. Saisi pihisteltyä enemmänkin, mutta aikoinaan työttömänä oli rahaa lähinnä vuokraan ja makaronimössöön, niin hintojen syynääminen jääköön taakse. Oman yksiöni keittiö on myös aika pieni ja epäkäytännöllinen, niin ei tee kovin paljon mieli itse kokata.
Koska haluat elää edullisesti, ei meidän vinkit varmaan auta. Meillä menee noin 400-500 jos ei yhtään yritetä säästää, mutta jos toisaalta ei pizzaa/heseä/kiinalaista 2x kuussa kummemmin myöskään syödä ulkona tms. Ollaan lapseton pari. Joskus yritettiin tiukempana aikana karsia ruokamenoja, koska meillä ylivoimaisesti isoin osa kauppalaskua tulee heräteostoksista (mies haluaakin pari erikoisolutta, minä haluankin salaattibaarista salaatin välipalaksi, halutaankin sipsejä ja dippiä illaksi). Tehtiin ruokalista koko viikoksi, se sisälsi aina lämpimät ruoat, joita tehtiin kerralla 2-3 päiväksi, ja muut ruoat, ja kerran viikossa kohtuullisesti jotain hyvää (itse tehty rahka, karkkipussi tai sipsiä). Silloin saatiin ruokakulut 60 euroon viikossa eli noin 260 euroon kuussa. Pyrin muutenkin aina siihen, että tehdään paljon itse, meille ei tule valmisaterioita esim töihin evääksi, kun samalla vaivalla lämmittää työpaikan mikrossa eilisen kotiruoan. Silloin kun mies kävi työpäivinä lounasravintolassa joka päivä, meni siihen vielä tuon yllä lasketun lisäksi noin 6 egeä päivä, eli kokonaisruokakulut kuukaudelta saattoivat olla 600 oikeasti.
Varmaan isoin ongelma säästämisessä meillä oli se, että mies haluaa saada lihasmassaa, rasvaa ja proteiinia ja itse en voi sietää esim. Pekonia, koska se on liian rasvaista. Tykkään tehdä aika kevyitä pastaruokia. Tuossa joutui kumpikin kompromisseja tekemään.
Itse rakastan exceliä, ja kirjaan sinne sentilleen joka kuukausi menot ja tulot. Itselleni on ainakin helpompi budjetoida ja säästää, kun tietää minne rahat menevät. Meitä on kaksi aikuista ja kaksi alakouluikäistä lasta. Asutaan töiden takia suht kaukana tutuista ja sukulaisista. Joten tämä lisää menoja vuodessa. Tästäkin syystä haluan pitää kirjaa, ettei tuhlata turhuuksiin.
Vuonna 2019 käytettiin ruokaan 7495,45 (tässä vain ruoka, erottelen aina kuitesta wcpaperit yms.). Ja ulkona syömiseen käytettiin 1765,54 euroa. Ulkona syömiset ajoittuu pääasiassa niihin kertoihin kun ollaan matkalla sukulaisten luo yms. Joten harvemmin ihan kotona ollessa käydään ravintoloissa. Ja miehen kanssa otetaan pääasiassa eväät töihin mukaan. Mielestäni syödään ihan hyvin, meillä on aina paljon kasviksia ja hedelmiä kotona. Samaten ostan paikallisesta rekosta lihaa, marjoja ja kalaa. Kauppana K-supermarket ja S-market (täällä missä asutaan ei ole lähimaillakaan Citymarkettia, Prismaa taikka Lidl). Ja jos joku nyt on utelias, mikä se sellainen paikka on. Niin asutaan Ahvenanmaalla. Täältä joutuu ruotsinlaivalla menemään lähimpään Lidl. Siksi ei käydä siellä.