Nyt ihan rehellisesti - kuinka paljon käytätte ruokaan ja mitä syötte?
Täällä kehutaan tyyliin "käytän €5 ruokaan kuukaudessa ja sillä 20-henkinen perheemme syö voi erinomaisesti ja terveellisesti".
Eli ei tuota, vaan niin rehellisesti kuinka paljon käytätte ja mitä syötte. Mitkä ovat parhaita säästövinkkejänne?
Kysyn, koska haluan itsekin syödä mahdollisimman edullisesti, mutta kuitenkin terveellisesti ja hyvin. Siksi olisi tosi hienoa voi tietää aidoista teoista ja vinkeistä!
Kiitos kaikille jo etukäteen!
Kommentit (110)
meidän perheen ruokakulut vuonna 2019 oli 5560,05 €, sisältäen kaikki ulkona syömisetkin. 2 henkeä. Ei olla pihistelty eikä hirveemmin mietitty että mitä ostellaan.
Koska tosiaan sitä lihaa on nyt hieman varastossa :) pari kiloa broileria, kebablihaa, jauhelihaa, possua... En minä tiedä juuri nyt, että laitanko broilerit salaattiin, teenkö currysoosia ja riisiä vai mitä. En halua, että jääkaappi on täynnä kermaa, jolle ei ole käyttöä. Enkä ole missään vaiheessa sanonut säilyttäväni kananmunia jääkaapissa 😴 lopeta se kateellinen kotkotus ja mene itse kauppaan hakemaan samanlainen ruokavuori XD
Broilerin kanssa ei aina edes tarvitse soosia. Maustaa vaan ihan prkleesti, niin on mehevää ja hyvää ilman kermaakin. En paljasta tänne salaista broilerin maustamisreseptiäni, mutta ai että oli maistuvaa XD.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni sinkkuna menee helposti ruokakauppaan sellaiset €100 ,parin päivän välein. Tykkään kalasta, mädistä, ravuista, simpukoista, kasviksista ja hedelmistä.
Tämä oli siis ap. Joten tästä voisi parantaa.
Vinkkejä?
Vähemmän kalliita aineksia, enemmän edullisia. Niin helppoa se on. Myös kauppavalinnalla on merkitystä. Pienet K-marketit ovat moninkertaisesti kalliimpia kuin esim. Prisma
Ei ne nyt MONINkertaisesti kalliimpia ole. Ei edes kaksinkertaisesti.
Kannattaa ostaa lähes kaikki Lidlistä! Siinähän se tärkein asia on, ja Lidlistä pitää etsiä myös hyviä tarjouksia. Peruselintarvikkeet ovat halpoja. Jauhelihat ja paistilihat kun nappaa vielä tarjouksesta, niin ei tule niin kalliiksi. Lidlissä kevytmaito 69 senttiä/litra, perunat 59 senttiä/kg, retkieväsleipä 39 senttiä, tomaattimurska noin 30 senttiä/tölkki. Suklaalevyt 50 senttiä/100 g, pakastejuurekset 49 senttiä/300g, Milbona kermajuusto 3.74 €/kg. Vihannekset ovat Lidlissä silloin tällöin tarjouksessa, joten tomaatteja saa silloin tällöin talvellakin vähän päälle 2 €/kg. Lantut ja porkkanat saa edullisesti syksyllä ja ennen joulua (hyvä hinta 50 senttiä/kg, joskus joutuu pulittamaan 70 senttiä/kg).
mitä usein syön:
jauheliharuokia
karjalanpaistia
itsetehtyä jauhelihapizzaa
siskonmakkarakeittoa
makkarakeittoa
makaronilaatikkoa
lidlin lihapullia itsetehdyssä ruskeakastikkeessa ja perunamuusia
kanajauhelihaa pihveinä itsetehdyssä currykastikkeessa
lihaisia tarjousmakkaroita perunoiden kanssa kesällä (mm. Lidlin 1 kg pakkaus -30% ja juhannuksena Wilhelm-makkaraa)
itsetehtyjä sämpylöitä
riisipuuroa tarjousmehukeiton kanssa
paistettuja perunoita ja munakasta
lättyjä ja mansikkahilloa (mansikkahilloa saa silloin tällöin tarjouksesta Lidlistä)
Ruokaan menee noin 70-80 € kuussa.
T. Lidl-mies.
Kiitos vastauksista. Ei nyt kannata tuohon mainintaan simpukoista kiinnittää liikaa huomiota. Eikä sitä rahaa sentään useita satasia mene viikossa.
Turhauttaa vain, kun vaikka kuinka pyrin ottamaan klassiset vinkit käyttöön, niin rahaa menee harmittavan paljon.
Esimerkiksi edellisellä viikolla ostin melkoisen järkevästi:
- Vihanneksia, juureksia, hedelmistä vain klementiinejä. Marjoja oli pakastimessa. (Pakastin siis on, mutta ei sinne kyllä koko vuoden marjavarasto mahdu jos pyrkisi vain itse keräämään). Pyrin suosimaan varsinkin kotimaisia juureksia, kuten kaalia, lanttua, porkkanoita.
- Maitoa.
- Leipää (joo, tässä on pieni säästämisen paikka; voisi tehdä itse tai yrittää ostaa halvempaa, nyt turhan usein tulee ostettua pienleipomoiden kalliimpia leipiä).
- Kanaa.
- Kalaa - tähän menee rahaa, varsinkin jos haluaa herkutella tuoreella kalalla ja harvinaista luksusta on löytää kotimaista kalaa, se sitten maksaakin.
- Kananmunia (joo, kalliimpaa luomua).
- Täysjyväpastaa.
Eli tuntuu siltä, että ei tästä ihmeitä voi pihistää. Yksi hyvä huomio oli tuo, että pienemmästä kaupasta ostettuna tulee kalliimmaksi. Eli tähän pitänee kiinnittää huomiota. Leipää kannattaa tehdä itse.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Ei nyt kannata tuohon mainintaan simpukoista kiinnittää liikaa huomiota. Eikä sitä rahaa sentään useita satasia mene viikossa.
Turhauttaa vain, kun vaikka kuinka pyrin ottamaan klassiset vinkit käyttöön, niin rahaa menee harmittavan paljon.
- Vihanneksia, juureksia, hedelmistä vain klementiinejä. Marjoja oli pakastimessa. (Pakastin siis on, mutta ei sinne kyllä koko vuoden marjavarasto mahdu jos pyrkisi vain itse keräämään). Pyrin suosimaan varsinkin kotimaisia juureksia, kuten kaalia, lanttua, porkkanoita.
- Maitoa.
- Leipää (joo, tässä on pieni säästämisen paikka; voisi tehdä itse tai yrittää ostaa halvempaa, nyt turhan usein tulee ostettua pienleipomoiden kalliimpia leipiä).
- Kanaa.
- Kalaa - tähän menee rahaa, varsinkin jos haluaa herkutella tuoreella kalalla ja harvinaista luksusta on löytää kotimaista kalaa, se sitten maksaakin.
- Täysjyväpastaa.
Eli tuntuu siltä, että ei tästä ihmeitä voi pihistää. Yksi hyvä huomio oli tuo, että pienemmästä kaupasta ostettuna tulee kalliimmaksi. Eli tähän pitänee kiinnittää huomiota. Leipää kannattaa tehdä itse.
Ap
Ai niin, ja tuoreisiin yrtteihin tulee käytettyä rahaa. Aion yrittää niiden kasvattamista itse.
Kaksi aikuista ja kaksi lasta. Kauppaan menee noin 400€ kuukaudessa.
70-120€ viikko.
Ostan perus elintarvikkeita ja samaa ruokaa voidaan lämmittää seuraavanakin päivänä.
Harvoin ostan limsaa, lehtiä, olutta ym.
Ja ostan tarjouksia.
Mulla menee ruokkauppaan 300-350€/kk, sisältää hygieniatuotteet ja pesuaineet. Kaksi teini-ikäistä, kissa ja minä. Syödään paljon kasviksia, vaikka ei olla ihan kasvissyöjiä, lihaa/kalaa/kanaa muutamalla aterialla viikossa. Ja maitotuotteita joka päivä. Saatan tehdä esim soijarouhelasangea ison vuoan viikonlopuksi ja siitä riittää hyvin kaikille. Joka aterialla on salaattia ja melkein aina joko raejuusto, feta tai mozzarella. Käytän paljon juureksia, papuja, linssejä, soijarouhetta, jotka on kaikki suhteellisen edullisia. Aamu-ja iltapalat on leipää, jugurttia, teetä tai kahvia ja hedelmiä. En laske pennejä kaupassa, mutta ostan aika usein s-kaupan oman ketjun tuotteita, jotka on halvempia kuin brändituotteet.
Arkisin syödään lounas töissä/koulussa eli sitä ei ole laskettu tuohon ruokakuluihin. Lapsilla tietenkin ilmainen lounas, mulla työpaikkalounas maksaa 4,60€/kerta eli noin 100€ menee mun lounaisiin/kk.
Syödään ehkä kerran kuussa mäkkärissä tai hesessä tai tilataan pizzaa kotiin (noin 30€/kerta). Ravintoloissa käydään vaan juhlapäivinä esim syntymäpäivät. Niin ja lapset on isällään joka toinen viikonloppu ja välillä arkenakin yötä, joten sekin pienentää hieman kuluja.
Meiltä kahdelta aikuiselta menee sellainen 300e-400e ruokaan kuussa ja satunnaiset ulkonasyömiset päälle. Ostetaan ruokaa jonkinverran paikallisen Rekon kautta, pyritään syömään pari kertaa viikossa kalaa, paljon kasviksia, jonkin verran broileria ja mies syö jonkin verran lihaa, lähinnä riistaa ja nautaa, minä taas syön lihaa harvoin.
Vierailija kirjoitti:
meidän perheen ruokakulut vuonna 2019 oli 5560,05 €, sisältäen kaikki ulkona syömisetkin. 2 henkeä. Ei olla pihistelty eikä hirveemmin mietitty että mitä ostellaan.
Kiinnostavaa, miten tarkkaa kirjaa monet tuntuvat pitävän.
Itse olen pienipalkkainen yksinasuja, mutten osaa sanoa muuta kuin, että varsin vähän menee. Kun ei ole velkaa, ei tarvitse miettiä. Siltikin harrastan pihistelyä eli lähinnä kilohintojen syynäystä.
Noin 500€ kahdelta aikuiselta. Tarkoitus alkaa kyllä välillä säästämään, pitää alkaa seuraamaan budjettia. Harvemmin syödään ulkona koska ei täällä suurehkossa kaupungissa ole kovin kummoisia ravintoloita. Kahviloissa myös jotain eineksiä suurin osa. Tykätään siis syödä terveellisesti, paljon kasviksia. Marjat ja sienet poimitaan itse, saadaan myös jonkun verran juureksia / marjoja ja perunoita perheiltä, sekä joskus hirvenlihaa ja järvikalaa. Hyödynnetään alennukset kaupoissa (esim. kala) ja syön eväät töissä, työpaikan ruokala myös aika einesmäinen ja epäterveellinen joten ei viitsi siitä niin paljon maksaa. Linssejä ja papuja sekä rahkaa kuluu myös.
Pitäisi laskea tarkemmin mutta tuskin alle 1000e/kk, mies ostaa lounaaksi n 10e salaatin+ rahkan+banaanin = 13x21= 230e/kk, mä syön ruokalassa 2x21=42e ja aamiaiseksi jogurtin yht 63e , kotiin ostetaan leikkeleet, juustot, jogurtit, maidot, kahvit ,hedelmät, lihat, kalat yms, vihannekset. 2 aik, 2lasta. Herkut yms vaan juhlapäivinä. Mutta rahaa menee esim avocadot, ruusukaalit, parsat yms on kalliita, kuin muin merenelävät ja kala. Mä pystyisin syömään itse halvalla mutta mies ei suostu köyhäilemään, tienaa lähes 150k vuodessa ja joskus ehdotin esim että ei ostaisi tuota lounassalaattia vaan ottaisi eväät niin eihän se käynyt...hän hoitaa kauppareissut niin mulla ei ole paljon sanomista. Ruoka on kyllä kallista, ihan tolkutonta....silloin kun asuin yksin työttämänä niin tosiaankin leivoin leivät itse ja ostin perunoita ja juureksia ja itse keitin kiisselit mehusta yms.
Syömme (2henkeä) kaksi kertaa päivässä ulkona (pääruoka+, salaatti tai hedelmiä+juomat), aamiainen ja iltapala kotona.
Rahaa kuluu keskimäärin kuukaudessa 210 euroa.
M. 54
Bangkok
Vierailija kirjoitti:
- Maitoa.
- Kanaa.
- Täysjyväpastaa.
Ap
Tai siis varmaan voi pihistää ja niin haluankin tehdä. Siksi olin kiinnostunut aidoista kokemuksista, että niistä saisi ideoita. Niitä tulikin jo ainakin tuo isommasta kaupasta ostaminen sekä pyrkimys leipoa leipää ja kasvattaa yrttejä itse.
Muutkin vinkit ovat tervetulleita, samoin muiden tavat hoitaa näitä asioita järkevästi.
Ap
Meillä 4 henkeä +kissa. Oma plussasta on helppo seurata ruokamenoja. N. 1000 e on mennyt kuussa, sisältää jonkin verran kosmetiikkaa ja siivousaineet +paperit. Nyt on tarkoitus pienentää laskua ja 700 - 800e on realistinen tavoite. Tuohon vielä mahtuu "kalliita" herkkuja ym. Jos olisi enemmän aikaa /haluais käyttää enemmän aikaa ruoan laittoon sais laskun 500 - 600e.
Kaksi aikuista ja 5-vuotias, ruokakauppaan 600€, työpaikkalounaisiin 400€, ravintoloihin 150€. Syödään paljon vihanneksia ja hedelmiä. Ainakin liha, maito ja munat luomuna. Perusmakaronilaatikot kuuluvat ruokavalioon kuin myös blinit kera mädin. Ruuasta en halua liiaksi nuukailla kun ei ole pakko.
Ps. Mikä vttu tuo aloituksen €5 on? XD
Mulla meni viime vuonna ruokaan ja päivittäistavaroihin (niihin, jotka ostin samasta marketista kuin ruuat, eli summassa ei ole ihan kaikki) sekä pikaruokiin ja ravintoloihin hieman alle 700 e/kk. Joukossa halvempia kuukausia ja kalliimpia, kuten pääsiäisen, joulun ja lomien ajat. Ruokakuntaan kuuluu lisäkseni kaksi teiniä, jotka ovat kasvuvaiheessa ja syövät kuin hevoset. Myös herkkuihin menee meillä paljon rahaa eli liikaa. Tänä vuonna aion karsia niistä. Muuten syömme mielestäni suhteellisen terveellisesti, tosin aika paljon pastaa ja joskus eineksiä sekä niitä pikaruokia. Poika ostelee omilla rahoillaan lisäksi kaikenlaisia turhia välipaloja, limua ja herkkuja...
700 on minusta ihan kauhean iso summa pääasiassa vain ruokaan. Meillä on kyllä ruokakulut räjähtäneet lasten kasvaessa: vielä kolme vuotta sitten ruokaan ja päivittäistavaroihin meni noin 400-500 e kuussa.
No olen kyllä hyvä kokki XDDD esimerkiksi sikakastikkeeseen tulee kermaa, se ei säily ikuisuuksia. Ostan mieluummin ainekset sitten, kun tiedän mitä kokkaan. En halua vain hamstrata kaikkia satunnaisia aineksia kaappiin.