Sinkku! Pystytkö syömään 100:lla €:lla kuussa terveellisesti?
Jos pystyt, niin esimerkkejä, kiitos :) Ja mieluiten työssäkäyviltä, opiskelijoilta.
(nimittäin usein kun näitä ruokajuttuja kysyy, niin vastauksia tulee vain työttömiltä, joilla on aikaa metsästää tarjouksia ja kokkailla ruokia tuntitolkulla päivisin, tällä kertaa olisi kiva saada kiireistä elämää viettäviltä penninvenyttäjiltä vastauksia thx!)
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
En. Olen laskenut, että ruokaan menee aika tasan 300€ kuussa. Lisäksi taloustarpeet yms.
Opiskelija olen ja syön paljon tuoreita vihanneksia. Tuoreus maksaa.
No tuo 100 euroa onkin aika raju. Se oli tarkoitus olla suuntaa antava summa, eli hyvin halvalla pitäisi pärjätä. Itse olen työssäkäyvä ja tarkoitus on päästä vähintää 150/200 euron ruokakuluihin kuukaudessa. Jos joku pystyy tähän, olisi kiva saada vinkkejä!
Sosekeittoja+itseleivotut sämpylät (tai reissumues 37c pussi),makaronilaatikko,kanariisi wokki jne.Niistä myös eväät töihin.Hedelmiä ja kasvista sen mukaan mikä on tarjouksessa (marjaa on reilusti pakkasessa).Puuro aamulla.Aika pelkistettyä mutta en ole mikään kulinaristi joten tuo toimii.
En ihan satasella. Mut 150 kyllä. Käyn lerran viikossa ruokaostokset. Syön kasvispainotteista ruokaa. Rakastan myös erilaisia siemeniä
Olen lapsesta asti kokannut joten se on verissä. Nykyään on helppoa, kun lapset ovat jo muuttaneet kotoa ja on töiden jälkeen vain aikaa👍
Vierailija kirjoitti:
Sosekeittoja+itseleivotut sämpylät (tai reissumues 37c pussi),makaronilaatikko,kanariisi wokki jne.Niistä myös eväät töihin.Hedelmiä ja kasvista sen mukaan mikä on tarjouksessa (marjaa on reilusti pakkasessa).Puuro aamulla.Aika pelkistettyä mutta en ole mikään kulinaristi joten tuo toimii.
Kyse oli terveellisestä ruuasta.
Mä käytän yleensä noin 20-30e/viikko ruokaan. Sellasia ihan superhalpoja ruokia nyt esim. nakki- ja kalakeitto, kasvissosekeitto. Makaroonilaatikkoa syö monta päivää ja jos tykkää niin kaalilaatikko edullista. Aamuisin puuro ja itsepoimitut marjat.
Kerran viikossa kauppaan ja suunnittelee etukäteen viikon ruokalistan niin onnistuu hyvin.
Kai se teoriassa olisi mahdollista. Ei vaan kovin käytännöllistä alkaa näkemään niin paljon vaivaa ja syömään maultaan ankeaa ruokaa.
Perunaa, porkkanaa, kaalia ja makaronia saa halvalla kilohinnalla. Kuka sellaista "ihmisenrehua" sitten päivästä toiseen jaksaa vapaaehtoisesti syödä?
Vierailija kirjoitti:
Kai se teoriassa olisi mahdollista. Ei vaan kovin käytännöllistä alkaa näkemään niin paljon vaivaa ja syömään maultaan ankeaa ruokaa.
Perunaa, porkkanaa, kaalia ja makaronia saa halvalla kilohinnalla. Kuka sellaista "ihmisenrehua" sitten päivästä toiseen jaksaa vapaaehtoisesti syödä?
Suomessa on hyvin monipuoliset mahdollisuudet ostaa monipuolista ravintoa satokausiajattelu on pienituloisen ( ja muutenkin ruokatietoisen ihmisen) hyvä vinkkaaja.
Sinkkuna mun ruokavalio oli suunnilleen tonnikala, kananmunat, raejuusto, näkkäri, kasvikset ja vihannekset. Ei lienee hirveästi kustantanut varsinkin kun hyödynsi satokaudet ja teki ruokaa useammalle päivälle.
Suhteessa kaapissa on eineksiä, jauhelihaa, pastaa/makaronia eri muodoissaan, nuudelia, vehnäsämpylää, satunnaisia pizzeria annoksia ja samaa ruokaa ei kuulema huvita syödä useampaa päivää. Ja parisuhde mukamas on hyväksi terveydelle.
Noin 150 eurolla kuussa syön mielestäni terveellisesti. Tuolla summalla tosin ei voi syödä tuoreita salaatteja tai erikoisempia hedelmiä päivittäin, vaan useammin on ostettava pakastevihanneksia ja tarjous-tai sesonkihedelmiä ja vihanneksia.
Syön paljon kananmunia, esim. aamiaiseksi vaikka tomaattimunakasta. Usein teen aamupalaksi tai lounasevääksi töihin tuorepuuron. Näihin puuroihin käytän kaurahiutaleita, rahkaa/jogurttia, hedelmiä tai marjoja tai Piltti-soseen. Joskus sekoitan joukkoon kananmunankin tai raejuustoa. Ostan paljon maustamattomia maitotuotteita, kuten viiliä, jogurttia, rahkoja ja piimää. Näitä maustan esim. omenasoseella.
Ruokavaliossani on perus jauhelihan tai broilerin lisäksi papuja, kikherneitä ja linssejä. Joskus jatkan jauhelihasta tehtyä lihapullataikinaa muusatuilla kidneypavuilla. Tänään tein kokonaisen pellillisen kikherne-fetamureketta. Perunaa ja porkkanaa syön mieluummin kuin pastaa ja riisiä. Idätän usein astiakaapissa vihreitä linssejä, jotka maistuvat tuoreilta herneiltä ja sopivat naposteltaviksi tai ruokiin lisättäviksi. Lisukkeeksi teen joskus uunivihanneksia, kuten punajuuria tai myskikurpitsaa. Tsatsikia teen kurkun ollessa edullista.
100e kuussa on mielestäni aika pieni summa. Sillä joutuu tekemään paljon itse ja ajattelemaan ruokaa enemmän polttoaineena kuin nautintona. 150e on helpompi toteuttaa, mutta pidemmän päälle alkaa kyllästyttää samat ruoka-aineet ja vaivannäkö. 200 eurolla on jo mukavaa joustovaraa eikä budjetti kaadu, jos joskus tekeekin mieli jotain erikoisempaa.
Olen opiskelija ja minulta menee yleensä n. 100-140e ruokakauppoihin ja opiskelupaikalla lounastamiseen kuukaudessa, mutta ostan toki ruokakaupoista muutakin kuin vain ruokaa (siivoustavaraa, kissanruokaa ja -hiekkaa, hygieniatuotteita, jne). Vielä vähemmän rahaa menisi jos lakkaisin ostamasta euron kahveja melkein päivittäin.
Aamuisin syön yleensä kaurapuuroa johon pilkon sekaan jonkun hedelmän + mysliä.
Välipalana syön usein leipää + voita, hedelmiä, vihanneksia tai maustamatonta jogurttia (mihin lisään samoja juttuja kuin puuroonkin).
Olen erittäin laiska laittamaan ruokaa joten syön yleensä joko vain salaattia tai riisiä/perunoita, joiden kanssa syön pakastevihanneksia ja jotain tulista kastiketta. Jos syön opiskelupaikalla (yleensä kerran tai kaksi viikossa, maksaa 2,6e) en laita kotona ruokaa.
Asioin eniten Lidlissä ja ostan sieltä tarjousten/satokausien mukaan hedelmiä ja vihanneksia sekä -30% tuotteita (lähinnä leipiä). En syö lihaa enkä kalliita lihankorviketuotteita (paitsi joskus harvoin tofua).
Mulla menee n.100e,sinkku opiskelija nainen 26w
Spagettikurpitsa,lantut,kaalit,bataatit,munakoisot,herneet,munat,findus marokon falafelit,ruusukaalit,gogreen bean chili salsa,rainbow arrabiata ja red curry mausteet,spice up! Soosit ja feta on useimmiten ostoslistalla.
Olen töissä mutta minulla on silti aikaa metsästää tarjouksia 😄 Heviosastolta syön paljon satokauden mukaan, lihaa vain vähän. Pivosta seuraan ruokakauppakuluja, joihin siis kuuluu toki muutakin kuin vain ruokaa, ja viime vuonna meni 70-150€ kuussa. Tykkään laittaa ruokaa ja leipoa, se tietysti säästää, kun tekee itse. En tee mitään erikoisuuksia, vaan hyvin tavallisia kotiruokia.
Kokeilin vasta vähähiilarista ja superterveellistä ruokavaliota - 300-350 e/kk saa jo paljon tuoreita kasviksia ja kalliimpaa proteiiniakin (kaloja, juustoja jne). Summa olisi kenties pienempi jos olisin lisäksi syönyt täydentäviä lisukkeita kuten riisejä, linssejä, perunaa jne.
Tuo reilut 300e on siis kirjaimellisesti _ravitseva_ valinta, henkilökohtaisesti en syö vanhanajan normikotiruokia kuten makaroonilaatikkoa. Proteiinin merkitys on iso - siitä tulee kylläiseksi. Yllättäen opin pitämään mm. tofusta, josta riittää helposti pariin-kolmeen annokseen ja hinta ei päätä huimaa (annoshinta alle euron).
Viikkotasolla sanoisin, että 60-70 eurolla saa hyvät sapuskat pienellä mietinnällä. Tuolloin kun jättää esim. kalliit makeiset ja herkut pois, niin säästää yllättävän paljon.
Paljon kasviksia, sesongin mukaan. Wokkiruoat ovat ihan parhaita, kun esim. kastikkeilla saa tarvittaessa makua ja ruoka kypsyy nopeasti.
150 euroa /kk ei liene mahdottomuus jos on jotenkin osittain omavarainen ja ei vaadi mitään erityisempää ruokavaliota/on siro ihminen. Esim. liikkujana pitää syödä jopa enemmän mitä tekisi alkuun mieli. Keitot ovat hyviä, mutta eivät pidä yhtään kaltaiseni tyypin nälkää. Sikäli niiden valmistaminen on vähän ajanhukkaa.
En millään. Pelkkiin matkakuluihin menisi paljon enemmän.
160€ menee jo pelkkiin proteiineihin ja lisäravinteisiin ja vitamiineihin,
ruokaan menee 250-300€, eli siellä +400€ tuntumissa mennään.
Säästöön jää 800€-1000€ muiden kulujen jälkeen.
Säästöt talteen ensimmäisenä, sitten vasta maksan muille.
Kun olin viimeksi sinkku, kauppaan meni noin 600 € kuussa.
Itsellä oli työttömänä varaa 200 € kuussa ruokaan. Söin paljon kananmunia keitettyinä ja perunamunakasta, pastaa, hernekeittoa, nuudeleita, tomaattikeittoa avokadolla, leivän sijaan riisikakkuja ja näkkileipää, juustosiivujen sijaan laitoin riisikakkujen päälle sulatejuustoa ja kurkkusiivuja ja paprikaa, herkkupäivinä maapähkinävoita ja banaania. Lisäksi söin paljon kaurapuuroa raejuustolla ja puolukkahillolla sekä muita puuroja. Etenkin uunipuurot on kätsyjä: ei vaikeita valmistaa ja tulee useampi annos kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin viimeksi sinkku, kauppaan meni noin 600 € kuussa.
Mahtoi tulla hävikkiä myös?
En. Olen laskenut, että ruokaan menee aika tasan 300€ kuussa. Lisäksi taloustarpeet yms.
Opiskelija olen ja syön paljon tuoreita vihanneksia. Tuoreus maksaa.