Mistä rahat hoitajille- tolkuton vaatimus aiheuttaa palkkavihaa! Poliisi ja paloMIES sinnittelevät 2ke palkalla hoitajien kolmea tonnia vastaan!
Ja kyllä poliisin ja palomiehen työt OVAT hoitajan työtä raskaampaa ja vaativampaa työtä. Hoitajien jäjetön palkkavaade tuntuu turhauttavalta monien raskaantyön raatajien ollessa iloisia ja tyytyväisiä huomattavasti näillä ahnehtijoilla jo olevaa palkkaa pienemmällä palkalla.
Nyt haetaan huomiota mutta haluavatko hoitajat todella ajaa kunnat konkurssiin ahneutensa vuoksi, erittäin naisvaltainen ala jolla on suuri uhriutumispotentiaali.
Kommentit (991)
Jos poliisit ja palomiehet ovat iloisia ja tyytyväisiä palkkaansa, eivätkä halua siihen korotusta, niin miksi sinä heidän puolestaan pahoitat mielesi?
Vierailija kirjoitti:
https://www.palomiesliitto.fi/easydata/customers/spal/files/tiedostot_i…
Siinä on pelastushenkilöstön palkkaus.
Kyseessä lienee lähtöpalkat, joiden päälle tulee erilaisia lisiä? Googlaamalla palomiehen keskipalkaksi selviää 3663 e. Sairaanhoitajan keskipalkka on 2600 e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätköhän miten vähän palomiehen työvuoroon kuuluu oikeastaan töitä...omassa lähipiirissäni näitä on ja myös parin kanssa seurustellut. Suurin osa työvuoroista on keikan odottamista ja keikkoja harvoin tulee, riippuen vähän paikkakunnasta. Useat vuorot ovat tasoa yksi tai kaksi keikkas, loppuaika nukutaan ja katsellaan telkkaria. Itse olen opettaja mutta kyllä hoitajille kunnon palkan olen valmis suomaan.
Itsekin tunnen palomiehiä. Jotkut pyörittävät omaa firmaa päätyön ohella lähes täysipäiväisesti. Palomiesten työvuorojen vuoksi vapaita kertyy paljon ja tällöin jaksavat ja ehtivät ilmeisesti tehdä toista työtä täysipainoisesti. Ei siis ihme että eivät jaksa valittaa palkasta (joka ON suurempi kuin sairaanhoitajilla).
Poliiseilla sama. Suurimman osan ajasta ei tarvitse tehdä oikeastaan mitään työtä.
Pillerinkiikuttaja-jankuttajalle toivottaisin lämpimästi tervetuloa seuraamaan sairaanhoitajien työtä leikkausosastolle tai teholle.
Mielikuvasi hoitajan vastuualueista perustunee johonkin lääkäreistä kertoviin tv-sarjoihin.
Kerron sinulle salaisuuden: emme tosielämässä juokse korot kolisten pillereitä ja ole salissa vain pyyhkimässä hikeä MIESkirurgin otsalta.
Siellä missä sarjoissa on pelkkiä kirurgeja, on todennäköisemmin 1 (tai 2) kirurgia, 1 anestesialääkäri ja 3 tai 4 sairaanhoitajaa, jotka tiimityöllä pelastavat sinutkin, kun olet kuolemassa ryyppäämisestä johtuvien ruokatorven suonikohjujen puhkeamiseen. Ilman sairaanhoitajia sinua ei saataisi edes pöydälle viiltovalmiiksi, ennenkuin tukehtuisit omaan vereesi.
Unestasi huolehtii pääasiassa anestesiahoitaja, lääkärin ollessa läsnä usein vain nukuttaessa ja herättäessä. "Joopa joo- onpa nukkuvan vahtiminen hankalaa" - saatat todeta. Tiesitkö että nukutus, eli anestesia on hallittu myrkytystila, jolloin et hengitä omilla keuhkoillasi? Nukutuksen aikana olet kirjaimellisesti hengityskoneessa ja hengitystiesi on turvattava henkitorveen laitettavalla putkella? Unta ylläpidetään lääkkeellä tai kaasulla ja sen "aivøttoman pillerinkiikuttaja-bimbón" on osattava 1. Annostella sinulle anestesia-aineet oikein, jotta hallittu myrkytystila ei muutu hallitsemattomaksi myrkytykseksi . 2. Seurattava ja ennakoitava muutoksia hengityksessäsi ja verenkierrossasi, ettei tilasi romahda kesken leikkauksen ja sinusta tule entinen palstarölli.
Instrumenttihoitaja, eli minä, toimii kirurgin oikeana kätenä. Tai toisena oikeana kätenä. Imen verta pois leikkausalueelta, teen näkyvyyttä, poltan suonenpäitä ja avustan. Ilman minua kirurgi ei näe paljoa pa skaakaan ja nirhaisee mennessään sinulta valtimon poikki. Hupsista! Pillereitä olen kiikuttanut kenellekään viimeksi vuosia sitten, mutta lähes päivittäin voin olla kädet jonkun rintaontelossa/ aivoissa/ mahassa/ sydämellä.
Teholla sinun puolestasi hengittävää konetta operoi sairaanhoitaja. Sama sairaanhoitaja annostelee sinulle kaikenmaailman lääkkeitä suoraan verenkiertoon, äärimmäisellä tarkkuudella. Miksi se muka on niin tarkkaa? - no koska lääkkeen päättyessä suoraan verenkiertoon sen vaikutus on välitön. Vähänkin väärin annostelemalla, sinun alkohølisoitunut luűseriperšeesi voi kuolla tai vammautua vakavasti. Sama hoitaja seuraa elintoimintojasi, neste- ja insuliinitasapainoasi, kun olet kanttuvei. Tiedäthän, että nämä ovat ihmisen hengissä säilymisen kannalta melko tärkeitä asioita. Jos potkaiset tyhjää sanotulla osastolla, ne sairaanhoitajat ovat ensimmäisenä pumppaamassa sinun turpeaa ruumistasi takaisin käyntiin, ennenkuin anestesialääkäri ehtii juosta auttamaan.
Niin.. Helppo on olla kunnioittamatta ammattikuntaa, jos et koskaan ole ollut vakavasti sairas. Ole hyvä, tänään opit taas jotain uutta.
Ihanaa kun täällä haukutaan meitä "pillerinkiikuttajia", vaikka tietotaso on luokkaa "harjoittelusta ei pitäisi maksaa palkkaa". Voi luoja. Minun koulutukseeni kuului palkattomia 40-tuntisia harjoitteluviikkoja 31 kappaletta. Koita siinä elättää perhe.
Mieheni on poliisi, ei hänkään hyvin tienaa, mutta harjoittelut sentään olivat paikallisia ensimmäisestä päivästä lähtien, vaikka poliisikoulua oli käyty pari hassua kuukautta.
T. Sh, joka on mm elvyttänyt lääkärin soitellessa kollegalle, että mitä nyt tehdään...
Vierailija kirjoitti:
Mistä viha hióitajia kohtaan oikein kumpuaa?
Omalla kohdallani pysyvän ja syvän lommon sairaanhoitajien arvostukseen toi Tehyn äärimmäisen halpamainen ”lakko” 2007, eli joukkoirtisanoutuminen jolla kierrettiin suojelutyövelvoitetta. Työtaistelutoimenpiteet aiottiin kohdistaa kaikkein haavoittuvimpiin ja kriittisimpiin toimintoihin, kuten tehohoitoon sekä synnytys- ja leikkaussaleihin. Äärimmäisen kuvottava ”lakko”, jollaiseen ei mikään muu ammattiryhmä ole koskaan ryhtynyt. Niin, ja Tehy tuolloinkin hyväksyi kuitenkin yksityissektorin hoitajille heikomman sopimuksen, eli ymmärsivät itsekin, että ainoastaan julkisissa suojatyöviroissa voi vaatia kohtuuttomuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Th kirjoitti:
Minä olen opiskellut 4v AMK:ssa ja mieheni on käynyt amiksen. Tienaa tuplat minun palkasta. Joskus mietin että kannattiko opiskella juuri tämä ala vaikka työstäni tykkään...
Avaatko hieman opiskelujesi sisältöä, kiitos. Sairaanhoitajan koulutus on 210op yhteensä, siitä 105op teoriaa koulunpenkillä, 15op opinnäytetyö ja 90op palkallista harjoittelua. Rohkenene epäillä että et koulun penkillä varsinaisesti ollut enempää kuin 2 vuotta ja muuten olit harjoittelupaikassa tai teit kotona harjoitustyötä, tai muuten olet ite jotain kursseja möhläillyt tai opiskellut ylimääräisiä kursseja pakollisten lisäksi. Vertailun vuoksi insinoorin koulutus 240op, josta 50op pakollista harjoittelua, 10op opinnäytetyö ja 180op teoriaopiskelua.
Voiko noita koulutuksia oikeasti vaativuudeltaan verrata samanarvoisiksi kukaan muu kuin omaa häntäänsä kohottava sairaanhoitaja? Teoriaopiskelut 105op <> 180op, Käytännössä insinöörin teoriaopintoihin pelkästään menee 3 vuotta kun sairaanhoitajan teoriaopinnot on suoritettu 1,5 vuodessa.
Entä miten sairaanhoitajakoulutuksen lyhyemmän teorian jälkeen suoritettava pidempi 15op opinnäytetyö on muuten perusteltavissa kuin että keinotekoisesti on saatu edes lyhyempi 210op AMK-tutkintopituus täytettyä.
Sh-koulutus vastaa opintojen laajuudeltaan kutakuinkin aikaisempaa teknikko-koulutusta. Sen poistuttua valitettavasti sairaanhoitajat alkoivat härskisti vertaamaan koulutustaan insinöörien koulutukseen, mihin vedätykseen harmittavan moni menee mukaan sopulimediaa myöten.
Opintopisteet muuten oikein, mutta sh-harjoittelu ei ole koskaan palkallista.
Osan vapaavalintaisista opintopisteistä voi hyväksilukea tekemällä esim riittävän pitkän kesäsijaisuuden, mutta pakolliset harjoittelujaksot eivät milloinkaan ole palkallisia.
Harjoittelut eivät muutenkaan ole työssäoppimista siinä mielessä, että sh-opiskelija toimisi osastolla työntekijän saappaissa, jolla on vain harjoittelijan nimike. Harjoittelut ovat tarkoin strukturoituja ja toiminta pyörii ohjaajan ympärillä. Opiskelijalla ei ole paljoakaan oikeuksia toimia itsenäisesti. Ymmärtääkseni insinööriopiskelijat saavat harjoittelusta palkkaa ja voivat toimiva aikalailla samoissa tehtävissä kuin valmistumisen jälkeenkin.
Hölmöä verrata teoriaopintojen ja harjoittelun määriä, kun puhutaan työstä, joista toinen on pitkälti teoreettista, -toinen käytännönläheistä. Tämä ajatus antaa enemmän arvoa teoriaopinnoinnoille, kuin käytännön harjoittelulle, vaikka eri työ vaatii erilaista painotusta. Voin vakuuttaa, että teoriapainotetut sairaanhoitajat olisivat valmistuttuaan aivan täysiä käsiä.
Teoriaopintoja (kuin myös harjoittelua) toki soisi olevan enemmänkin, mutta ammattikorkeakoulujen säästöhalut ja paine tupata uusi sairaanhoitajia koulusta ulos, vanhojen paetessa alalta, tulevat vastaan. Opintopistemäärä antaa valmiudet ja ammattinimikkeen, mutta suurin oppiminen alkaa vasta perehdytyksessä valmistumisen jälkeen. Erikoissairaanhoidossa perehdytysajat ovat jotain 6kkn ja 2vuoden väliltä, osaston työnkuvasta riippuen. Toimenpidepalveluissa ja teholla perehdytykset ovat pisimmät, koska työ on vastuullista. Koska paikallinen sopiminen on kielletty, tämä ei näy palkassa, kuin päivystys- ja ilta/yö/viikinloppulisinä.
Juu sh-palkka on noin 2 tonnia eikä todellakaan korvaa työn vaativuutta ja kuormitusta! Itsekin olen puolet vuodesta Ruotsissa töissä koska siellä palkat kohillaan. Suomessa etsin muita hommia, minun selkänahastani ei nimittäin muita hoideta.
Vierailija kirjoitti:
Juu sh-palkka on noin 2 tonnia eikä todellakaan korvaa työn vaativuutta ja kuormitusta! Itsekin olen puolet vuodesta Ruotsissa töissä koska siellä palkat kohillaan. Suomessa etsin muita hommia, minun selkänahastani ei nimittäin muita hoideta.
Täällä joku aiemmin kirjoittikin että Suomessakin budjetointikysymys että saataisiin järkevä palkka myös Suomalaisille hoitajille. Tai sitten raahataan niitä thaimaasta halpatyövoimaksi ja otetaan vastaan ne vahingot mitkä tulee. Voi voi. Elämä valintoja täynnä.
En tiedä poliisien tai palomiesten palkoista, on niillä ainakin kovat lisät ja pitkät vapaat, tekevät yleensä jotain yritys-bisnestä siinä sivussa koska vapaita niin paljon. Niitä ei hoitajat näe.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajien harjoittelusta opiskeluaikana ei kuuluisi maksaa palkkaa.
Ei siitä maksetakaan. Mistä on syntynyt käsitys että maksettaisiin?
Vierailija kirjoitti:
Th kirjoitti:
Minä olen opiskellut 4v AMK:ssa ja mieheni on käynyt amiksen. Tienaa tuplat minun palkasta. Joskus mietin että kannattiko opiskella juuri tämä ala vaikka työstäni tykkään...
Th? Terveydenhoitaja? Koulussa tyttöjen alkavista kuukautisista jutustelusta ei neljää tonnia tarvitse maksaa.
Vai olisiko vaikka kätilö?? Aika mielenkiintoinen käsitys sinulla terveydenhoitajan työstä. Kenties ala-asteikäinen??
Vierailija kirjoitti:
Th kirjoitti:
Niin, koulutus ei ole mikään automaatio hyväpalkkaisiin tehtäviin.
Mutta siinä vaiheessa kun verrataan insinöörin ja sairaanhoitajan palkkoja, se onkin taas automaatio? :D
Myöntäkää nyt suoraan, että tämä johtuu siitä että insinöörillä on (todennäköisesti) munat ja sairaanhoitajalla ei... "kyllä MIES ansaitsee saada hyvän palkan MIEHEN työstä. Ei naisille tarvitse hoitamisesta maksaa, ne tekee sitä luonnostaan".
Ps. Tule meille katsomaan kun oletkin sydän-keuhkokonetta ja kerro kuinka luonnolliselta näyttää :D
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 2000€ puhtaana käteen on täysin riittävä palkka. Jos on isot menot, niin mikään palkka tai palkan korotus ei tule riittämään. Sairaanhoitajat ja opettajat ovat korotuksensa jo saaneet viime vuosina. Jakovaraa ei vaan enää ole. Ettekö ymmärrä, että sen takia joudutte painamaan ylitöitä aliresurssoituina, kun ei ole varaa palkata lisää apukäsiä? Ja kierre pahenee, jos aletaan uudelleen palkan korotuksiin.
Perustakaa oma firma, jos haluatte rikastua työnteolla. Ei yksityisellä puolellakaan palkat ole nousseet juuri mihinkään 10v aikana, koska muukaan talous ei ole kasvanut, mutta julkisella puolellako pitäisi vaan korotella palkkoja virkakyösteille- ja pirkoille?
Suomi on nyt käännekohdassa. Joka vuosi valtion velka kasvaa ja kohta velkaa on 100% bkt:sta. Kuka ne lopulta maksaa häh?
ps. Ja olen pienellä palkalla hyvin toimeentuleva demari (jos nyt jotain pitää kannattaa näistä nykyisistä pellepuolueista)
Ei pidä paikkaansa, valtion velan määrä on alle 60% bruttokansantuotteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä viha hióitajia kohtaan oikein kumpuaa?
Omalla kohdallani pysyvän ja syvän lommon sairaanhoitajien arvostukseen toi Tehyn äärimmäisen halpamainen ”lakko” 2007, eli joukkoirtisanoutuminen jolla kierrettiin suojelutyövelvoitetta. Työtaistelutoimenpiteet aiottiin kohdistaa kaikkein haavoittuvimpiin ja kriittisimpiin toimintoihin, kuten tehohoitoon sekä synnytys- ja leikkaussaleihin. Äärimmäisen kuvottava ”lakko”, jollaiseen ei mikään muu ammattiryhmä ole koskaan ryhtynyt. Niin, ja Tehy tuolloinkin hyväksyi kuitenkin yksityissektorin hoitajille heikomman sopimuksen, eli ymmärsivät itsekin, että ainoastaan julkisissa suojatyöviroissa voi vaatia kohtuuttomuuksia.
Anteeksi mitä? Työ on "suojatyötä" mutta kuitenkin työtaistelu vahingoittaisi kaikkein kriittisimpiä ja haavoittuvimpia? Miten se voi olla mahdollusta? Nyt tuli sellainen ristiriita että pois alta.
Että oksettaa tuo hurskastelu kun rahaa on julkisella puolella vaikka mihin luokattomaan homerakentamiseen, toimimattomiin ökyhankkeisiin ja loputtomaan Areva-saagaan.
Hyväpalkkaisten miesvaltaisten vienti- ym. alojen jalanpoljentalakoista, jotka aiheuttavat miljoonatappiot, ei puhuta sanallakaan.
Ole hyvä ja lopeta suojatyövirat. Ei ole valtavasti hakijoita tulossakaan - miksiköhän? Kuka ne keskoset tulevaisuudessa hoitaa?
Olen ihmetellyt tällä palstalla vallitsevaa vihaa sairaanhoitajia kohtaan. Tuolla eräässä viestiketjussa joku kirjoitti, että hoitajat ovat monien miesten unelmien kohteita. Siitäkö tämä kaikki viha johtuu ;-D
Vierailija kirjoitti:
https://www.palomiesliitto.fi/easydata/customers/spal/files/tiedostot_i…
Siinä on pelastushenkilöstön palkkaus.
Ei mitään kauhean suuria työn rasittavuuden henkisesti ajatellen mutta mitä sairaanhoitajat saavat?
Kun faktat loppuvat, alkaa nimenomaan sinun puoleltasi henkilöön käyvä kettuilu ja tone watching. Ja mulla on muuten myös yliopistokoulutus toiselta alalta. Mihin faktoihin en vastannut? Onko liian vaikeaa tehdä spesifejä kysymyksiä? Mikä 30 lisäopintopisteessä kertoo itse tutkinnon vaativuudesta tai sen sisällöstä tai työn vastivuudesta. Ok, enemmän opintopisteitä (vähän yli vanhan appron - hauskaa) jos näin sanot mutta sekö oikeuttaa räikeään palkkaepätasa-arvoon. Millä faktapohjalla vertaat teknikon tutkintoon? Toki se on varmaan sinulle tuttu tutkinto, oma sellaisesi on sellainen kuorrutettuna amk-sanalla.