Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä rahat hoitajille- tolkuton vaatimus aiheuttaa palkkavihaa! Poliisi ja paloMIES sinnittelevät 2ke palkalla hoitajien kolmea tonnia vastaan!

Vierailija
03.01.2020 |

Ja kyllä poliisin ja palomiehen työt OVAT hoitajan työtä raskaampaa ja vaativampaa työtä. Hoitajien jäjetön palkkavaade tuntuu turhauttavalta monien raskaantyön raatajien ollessa iloisia ja tyytyväisiä huomattavasti näillä ahnehtijoilla jo olevaa palkkaa pienemmällä palkalla.
Nyt haetaan huomiota mutta haluavatko hoitajat todella ajaa kunnat konkurssiin ahneutensa vuoksi, erittäin naisvaltainen ala jolla on suuri uhriutumispotentiaali.

Kommentit (991)

Vierailija
41/991 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Th kirjoitti:

Minä olen opiskellut 4v AMK:ssa ja mieheni on käynyt amiksen. Tienaa tuplat minun palkasta. Joskus mietin että kannattiko opiskella juuri tämä ala vaikka työstäni tykkään...

Avaatko hieman opiskelujesi sisältöä, kiitos. Sairaanhoitajan koulutus on 210op yhteensä, siitä 105op teoriaa koulunpenkillä, 15op opinnäytetyö ja 90op palkallista harjoittelua. Rohkenene epäillä että et koulun penkillä varsinaisesti ollut enempää kuin 2 vuotta ja muuten olit harjoittelupaikassa tai teit kotona harjoitustyötä, tai muuten olet ite jotain kursseja möhläillyt tai opiskellut ylimääräisiä kursseja pakollisten lisäksi. Vertailun vuoksi insinoorin koulutus 240op, josta 50op pakollista harjoittelua, 10op opinnäytetyö ja 180op teoriaopiskelua.

Voiko noita koulutuksia oikeasti vaativuudeltaan verrata samanarvoisiksi kukaan muu kuin omaa häntäänsä kohottava sairaanhoitaja?  Teoriaopiskelut 105op <> 180op, Käytännössä insinöörin teoriaopintoihin pelkästään menee 3 vuotta kun sairaanhoitajan teoriaopinnot on suoritettu 1,5 vuodessa.

Entä miten sairaanhoitajakoulutuksen lyhyemmän teorian jälkeen suoritettava pidempi 15op opinnäytetyö on muuten perusteltavissa kuin että keinotekoisesti on saatu edes lyhyempi 210op AMK-tutkintopituus täytettyä.

Sh-koulutus vastaa opintojen laajuudeltaan  kutakuinkin aikaisempaa teknikko-koulutusta. Sen poistuttua valitettavasti sairaanhoitajat alkoivat härskisti vertaamaan koulutustaan insinöörien koulutukseen, mihin vedätykseen harmittavan moni menee mukaan sopulimediaa myöten.

Vierailija
42/991 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on aivan höpöä etteikö Suomella olisi varaa maksaa hoitajille kunnollista palkkaa, se on vaan organisointikysymys. Muissa pohjoismaissa on hoitajien palkat kohillaan, taas kerran voisi ottaa Ruotsista mallia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/991 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Th kirjoitti:

Minä olen opiskellut 4v AMK:ssa ja mieheni on käynyt amiksen. Tienaa tuplat minun palkasta. Joskus mietin että kannattiko opiskella juuri tämä ala vaikka työstäni tykkään...

Th? Terveydenhoitaja? Koulussa tyttöjen alkavista kuukautisista jutustelusta ei neljää tonnia tarvitse maksaa.

Vierailija
44/991 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on aivan höpöä etteikö Suomella olisi varaa maksaa hoitajille kunnollista palkkaa, se on vaan organisointikysymys. Muissa pohjoismaissa on hoitajien palkat kohillaan, taas kerran voisi ottaa Ruotsista mallia.

Ruotsin valtionbudjetti on ylijäämäinen, Suomen on alijäämäinen. Ruotsissa työllisyysaste on 82,6 %, Suomessa ≈ 72,6 %. Tämä on sama kuin sanoisit varastomiesmiehellesi, että kyllä hänellå täytyy olla varaa johonkin, koska naapurin lääkärimiehelläkin on.

Vierailija
45/991 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätköhän miten vähän palomiehen työvuoroon kuuluu oikeastaan töitä...omassa lähipiirissäni näitä on ja myös parin kanssa seurustellut. Suurin osa työvuoroista on keikan odottamista ja keikkoja harvoin tulee, riippuen vähän paikkakunnasta. Useat vuorot ovat tasoa yksi tai kaksi keikkas, loppuaika nukutaan ja katsellaan telkkaria. Itse olen opettaja mutta kyllä hoitajille kunnon palkan olen valmis suomaan.

Vierailija
46/991 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Th kirjoitti:

Avaatko hieman opiskelujesi sisältöä, kiitos. Sairaanhoitajan koulutus on 210op yhteensä, siitä 105op teoriaa koulunpenkillä, 15op opinnäytetyö ja 90op palkallista harjoittelua. Rohkenene epäillä että et koulun penkillä varsinaisesti ollut enempää kuin 2 vuotta ja muuten olit harjoittelupaikassa tai teit kotona harjoitustyötä, tai muuten olet ite jotain kursseja möhläillyt tai opiskellut ylimääräisiä kursseja pakollisten lisäksi. Vertailun vuoksi insinoorin koulutus 240op, josta 50op pakollista harjoittelua, 10op opinnäytetyö ja 180op teoriaopiskelua.

Voiko noita koulutuksia oikeasti vaativuudeltaan verrata samanarvoisiksi kukaan muu kuin omaa häntäänsä kohottava sairaanhoitaja?  Teoriaopiskelut 105op <> 180op, Käytännössä insinöörin teoriaopintoihin pelkästään menee 3 vuotta kun sairaanhoitajan teoriaopinnot on suoritettu 1,5 vuodessa.

Entä miten sairaanhoitajakoulutuksen lyhyemmän teorian jälkeen suoritettava pidempi 15op opinnäytetyö on muuten perusteltavissa kuin että keinotekoisesti on saatu edes lyhyempi 210op AMK-tutkintopituus täytettyä.

Sh-koulutus vastaa opintojen laajuudeltaan  kutakuinkin aikaisempaa teknikko-koulutusta. Sen poistuttua valitettavasti sairaanhoitajat alkoivat härskisti vertaamaan koulutustaan insinöörien koulutukseen, mihin vedätykseen harmittavan moni menee mukaan sopulimediaa myöten.

Tulepa tekemään tätä työtä päiväksi niin pieret verta, taatusti. t.sh erikoissairaanhoidossa. Niissä harjoitteluissa opitaan, ei siellä istuta. On se kumma kun sinä toisen alan ihmisenä tiedät kertoa muiden tutkinnoista ja niiden vastivuudesta. Ja kumma kun näitä vertailuja ei koskaan näe niin päin että amiksen miesvaltaiset alat eivät olisi oikeutettuja palkkoihinsa.

Vierailija
47/991 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.palomiesliitto.fi/easydata/customers/spal/files/tiedostot_i…

Siinä on pelastushenkilöstön palkkaus.

Niin? Vuorolisät päälle, kuten aina sairaanhoitajienkin palkoista puhuttaessa. Tilastokeskus kertoo, että sh:t ei saa enemmän, vaan vähemmän. Lisäksi osa tekee päivätyötä. Silloin ei tule lisiä.

Vierailija
48/991 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajien harjoittelusta opiskeluaikana ei kuuluisi maksaa palkkaa.

Vierailija
49/991 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Th kirjoitti:

Amk-inssejä on 13 tusinassa, älä viitsi. Itse olette entisiä teknikkoja, yhtä pska koulutus.

Vierailija
50/991 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oi kumpa ihmiset olis vaan fiksuja etteivät kouluttaudu hoitoalalle.

Hoitsukouluun on niin helppo päästä että moni menee sinne lukion jälkeen miettimään mitä elämällään tekisi. Joka työpaikalta yritysmaailmassa löytyy joitain ensihoitajia ja kätilöitä ja sairaanhoitajia. Ovat sittemmin hankkineet itselleen ammatin.

Vierailija
51/991 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Th kirjoitti:

Tulepa tekemään tätä työtä päiväksi niin pieret verta, taatusti. t.sh erikoissairaanhoidossa. Niissä harjoitteluissa opitaan, ei siellä istuta. On se kumma kun sinä toisen alan ihmisenä tiedät kertoa muiden tutkinnoista ja niiden vastivuudesta. Ja kumma kun näitä vertailuja ei koskaan näe niin päin että amiksen miesvaltaiset alat eivät olisi oikeutettuja palkkoihinsa.

Pyllyn pesu ja kahvin jakaminen ei ole kovin haastavaa työtä.

Vierailija
52/991 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt olet varmaan onnellinen, kun kerron että niistä harjoitteluista ei todellakaan makseta palkkaa. Ei ole koskaan maksettukaan eikä makseta nytkään. Esim. insinööreille sen sijaan harjoittelu on palkallista, varmaan muillakin aloilla. 

Vierailija
53/991 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Th kirjoitti:

Pyllyn pesu ja kahvin jakaminen ei ole kovin haastavaa työtä.

Oletko sokea? Onko sulle epäselvää mitä erikoissairaanhoidossa tehdään? Ilmeisesti. Ja olen ollut myös tk:n akuuttiosastolla eikä sielläkään vain pesty ja jaettu.

Vierailija
54/991 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori sun kiukkutunteenpurkauksesi informaatioarvo on täysi nolla.. Opintojen sisältöjen vertaileminen onnistuu keneltä vaan , ne kun ovat ihan julkista informaatiota helposti googlattavissa. Miksi et vastannut esittämiini faktoihin mitään vaan repäisit kunnon primitiivireaktiot?

Vihanhallintakurssi voisi auttaa sinua ehkä rektaalikipuiluusi, vai oletkohan valinnut itsellesi liian vaativan ammatin?

Vierailija
55/991 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt olet varmaan onnellinen, kun kerron että niistä harjoitteluista ei todellakaan makseta palkkaa. Ei ole koskaan maksettukaan eikä makseta nytkään. Esim. insinööreille sen sijaan harjoittelu on palkallista, varmaan muillakin aloilla. 

No se onkin ihan hyvä, jokin järki jossain. Amanuenssi saa kaksi tonnia kuussa mutta amanuenssit ovatkin alkuvaiheen lääkäriopiskelijoita. Siis lääkäri. Lääkäri opiskelee yliopistossa ja valmistuu tärkeään ammattiin.

Vierailija
56/991 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysehän on siitä, että tällä hetkellä hoitoalan työolot ja työn vaativuus/kuluttavuus eivät kohtaa palkan kanssa niin hyvin, että nuoret jäisivät alalle. Kouluttautujia kyllä löytyy, koska alassa on edelleen tiettyä vetoa, mutta valtava osa heistä vaihtaa alaa viimeistään muutaman vuoden työuran jälkeen, kun todellisuus iskee silmille. Vanhemmat hoitajat sinnittelevät, jos terveys sallii, koska heillä on vähemmän vaihtoehtoja ja toisaalta vähemmän vuosia lusittavaksi. Jos nuorten hoitajien halutaan pysyvän alalla, jotain on tehtävä joko palkkaukselle tai/ja työoloille. Nuoret eivät enää niele selityksiä kutsumusammateista ja verorahojen liiallisesta kulutuksesta, vaan vaativat enemmän elämältään.

Vierailija
57/991 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkat pois laiskureilta!

Vierailija
58/991 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysehän on siitä, että tällä hetkellä hoitoalan työolot ja työn vaativuus/kuluttavuus eivät kohtaa palkan kanssa niin hyvin, että nuoret jäisivät alalle. Kouluttautujia kyllä löytyy, koska alassa on edelleen tiettyä vetoa, mutta valtava osa heistä vaihtaa alaa viimeistään muutaman vuoden työuran jälkeen, kun todellisuus iskee silmille. Vanhemmat hoitajat sinnittelevät, jos terveys sallii, koska heillä on vähemmän vaihtoehtoja ja toisaalta vähemmän vuosia lusittavaksi. Jos nuorten hoitajien halutaan pysyvän alalla, jotain on tehtävä joko palkkaukselle tai/ja työoloille. Nuoret eivät enää niele selityksiä kutsumusammateista ja verorahojen liiallisesta kulutuksesta, vaan vaativat enemmän elämältään.

Vastaus ei ole palkan nostaminen vaan lisähenkilöiden palkkaus.

Vierailija
59/991 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töihin siitä!

Vierailija
60/991 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedätköhän miten vähän palomiehen työvuoroon kuuluu oikeastaan töitä...omassa lähipiirissäni näitä on ja myös parin kanssa seurustellut. Suurin osa työvuoroista on keikan odottamista ja keikkoja harvoin tulee, riippuen vähän paikkakunnasta. Useat vuorot ovat tasoa yksi tai kaksi keikkas, loppuaika nukutaan ja katsellaan telkkaria. Itse olen opettaja mutta kyllä hoitajille kunnon palkan olen valmis suomaan.

Itsekin tunnen palomiehiä. Jotkut pyörittävät omaa firmaa päätyön ohella lähes täysipäiväisesti. Palomiesten työvuorojen vuoksi vapaita kertyy paljon ja tällöin jaksavat ja ehtivät ilmeisesti tehdä toista työtä täysipainoisesti. Ei siis ihme että eivät jaksa valittaa palkasta (joka ON suurempi kuin sairaanhoitajilla).