Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Liian isot rinnat

Vierailija
03.01.2020 |

Luin jostain juttua, että joku oli päässyt julkisella puolella rintojenpienennysoperaatioon. Millä kriteereillä tommoiseen voi päästä?

Mun rinnat on D70 ja ne on jatkuvasti tiellä ja hölskyvät urheillessa. Haluaisin pienentää ne B-kuppiin.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuskinpa tuolla koolla saat julkiselta pienennysleikkausta. Kunnolliset urheiluliivit auttavat ongelmaan kyllä. Itselläni 90H enkä koe että tissit on tiellä missään.

Vierailija
2/42 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsethän sinä, jos vaan meet yksityiselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsethän sinä, jos vaan meet yksityiselle.

Ei oo rahaa semmoseen.

-Ap

Vierailija
4/42 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduta

Vierailija
5/42 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta se urheilu.

Vierailija
6/42 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihduta

En halua laihtua, painan 55 kg, mittaa 167 cm.

-ap

Vierailija
7/42 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella puolella tehdään leikkaus, jos isoista rinnoista on terveydellistä haittaa. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/isoista-rinnoista-voi-tulla-raskas-…

Itselläni on 85-90 H. Suhteessa muuhun kokooni eivät vaikuta liian suurilta, mutta haitta on todellinen: niskakivut, rinnan alusen hautuminen kesällä, ryhdin painuminen etukenoon iän mukana. Työterveyslääkäri olisi jo kirjoittanut lähetteen. Mutta kyseessä ei ole pikku juttu. Mikään leikkaus ei ole koskaan riskitön. Siksi mietin ryhdynkä ko. operaatioon - kannattaako ottaa riskiä, muuten terveen ihmisen?

Vierailija
8/42 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdet liivit päällekkäin, jos urheiluliiveistä eivät auta. (Vaikka tuossa koossa luulisi auttavan.) Kaarituelliset alle ja napakka toppi päälle.

Julkisen puolen pienennysleikkauksen kriteerit löydän hakemalla netistä. Ne eivät luultavasti kohdallasi täyty.

Pienennysleikkaus on iso toimenpide, ja joskus jälki on hyvin rumaa, kun jokin menee pieleen.

Vierailija
9/42 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahdet liivit päällekkäin, jos urheiluliiveistä eivät auta. (Vaikka tuossa koossa luulisi auttavan.) Kaarituelliset alle ja napakka toppi päälle.

Julkisen puolen pienennysleikkauksen kriteerit löydän hakemalla netistä. Ne eivät luultavasti kohdallasi täyty.

Pienennysleikkaus on iso toimenpide, ja joskus jälki on hyvin rumaa, kun jokin menee pieleen.

En halua pitää tavallisia rintsikoita urheillessa. Urheiluliivit ei auta mun kohdalla.

Ei kait se auta ku ruveta säästämään rahaa yksityiselle.

-ap

Vierailija
10/42 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkiselle  pääsee leikkaukseen, kun tietyt kriteerit täyttyvät. Kriteerit:

Kiireettömän leikkaushoidon perusteet erikoissairaanhoidossa (pisteytys 0–100)

Leikkaushoidon aiheellisuus perustuu aina yksilölliseen arvioon. Hoitoon pääsyn perusteena on 50 pisteen raja, josta poikkeavat hoitopäätökset on perusteltava kirjallisesti. Vaikka pisteraja ylittyy, leikkausta ei tehdä, jos siitä ei ole odotettavissa hyötyä potilaan liitännäissairaudet ja muut tekijät huomioiden.

• Rinnan koko: kaulakuoppa-nänni (jugulum-mamilla) mitta

40 pistettä alle 27 cm

50 pistettä 27-31 cm

60 pistettä yli 31 cm

• Niska- ja hartiaoireet

0–20 pistettä Kun painoindeksi on alle 30

0–10 pistettä Kun painoindeksi on 30–35

0 pistettä Kun painoindeksi on yli 35

• Toimintakyvyn rajoittuminen

0–20 pistettä Kun painoindeksi alle 30

0–10 pistettä Kun painoindeksi 30–35

0 pistettä Kun painoindeksi yli 35

http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161496/STM_J0… (sivu 115)

Vierailija
11/42 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen normaalipainoinen vielä juuri ja juuri, vähän hoikempikin voisin olla. Pituutta 168 cm ja tissit 75G. Ovat suhteettoman suuret yläkehooni. Pääseekö julkiselle puolelle helposti pienennysleikkaukseen? Lapsetkin jo tehtynä. Lisäksi tuntuu, että minua ei oteta vakavasti missään tissieni vuoksi, varsinkaan miehet. Tämä tietysti voi osittain olla korviini välinen ongelma, mutta turhan paljon noloa huomiota saan.

Vierailija
12/42 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sulla kuppikoon perusteella ole edes isot rinnat vai oliko tää aloitus vitsi? Vastaa kokoa c75 eli ihan normaali koko.

Itsellä 70e ja hyvin näillä pärjää. Urheillessa tosiaan kahdet liivit päällekkäin, alla kaarituelliset ja päällä tiukka toppi. Pystyy näin jopa juoksemaan.

Vierailija
13/42 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkiselle  pääsee leikkaukseen, kun tietyt kriteerit täyttyvät. Kriteerit:

Kiireettömän leikkaushoidon perusteet erikoissairaanhoidossa (pisteytys 0–100)

Leikkaushoidon aiheellisuus perustuu aina yksilölliseen arvioon. Hoitoon pääsyn perusteena on 50 pisteen raja, josta poikkeavat hoitopäätökset on perusteltava kirjallisesti. Vaikka pisteraja ylittyy, leikkausta ei tehdä, jos siitä ei ole odotettavissa hyötyä potilaan liitännäissairaudet ja muut tekijät huomioiden.

• Rinnan koko: kaulakuoppa-nänni (jugulum-mamilla) mitta

40 pistettä alle 27 cm

50 pistettä 27-31 cm

60 pistettä yli 31 cm

• Niska- ja hartiaoireet

0–20 pistettä Kun painoindeksi on alle 30

0–10 pistettä Kun painoindeksi on 30–35

0 pistettä Kun painoindeksi on yli 35

• Toimintakyvyn rajoittuminen

0–20 pistettä Kun painoindeksi alle 30

0–10 pistettä Kun painoindeksi 30–35

0 pistettä Kun painoindeksi yli 35

http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161496/STM_J0… (sivu 115)

Kiitos tiedosta! Tämä rohkaisi todella minua. Soitan heti huomenna lääkärille. Mulla ei oo niska- ja hartiakipuja, mutta koen, että toimintakykyni on rajoittunut. Painoindeksi on reilusti alle 30.

Vielä kerran iso kiitos!

-ap

Vierailija
14/42 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua pitää tavallisia rintsikoita urheillessa. Urheiluliivit ei auta mun kohdalla.

Ei kait se auta ku ruveta säästämään rahaa yksityiselle.

-ap

No voi voi siinä tapauksessa. Urheiluliivejä on aika monenlaisia. Voit kokeilla aika monet 10%:lla leikkauksen hinnasta.

Vierailija
15/42 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä veikkaan myös, ettei ap:lla täyty leikkaukseen pääsyn kriteerit noilla spekseillä. Esimerkiksi rinnan koko (tuo kaulakuoppa-nännimitta), joka on hyvin olennainen, ei voi kovin iso olla d-kupilla. 

Vierailija
16/42 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on koko 75e eli selvästi ap:ta isommat rinnat. Hyvin pystyy juoksemaan pelkillä shock absorber run -liiveillä maratonitkin. Kun imetin ja kuppikoko oli 80j, tarvitsin enellin liivit juoksemiseen, mutta imettäessäsikin olen maratonin kerran juossut pelkällä enellin liivillä.

Vierailija
17/42 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tiedosta! Tämä rohkaisi todella minua. Soitan heti huomenna lääkärille. Mulla ei oo niska- ja hartiakipuja, mutta koen, että toimintakykyni on rajoittunut. Painoindeksi on reilusti alle 30.

Vielä kerran iso kiitos!

-ap

Vaikka saisit toimintakyvyn rajoittumisesta täydet pisteet (20), ei se riitä leikkaukseen pääsyyn, koska rinnan koosta tulet saamaan 0 pistettä.

Vierailija
18/42 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkään sulla ei ole isot rinnat. Toiseksi osta laadukkaat urheiluliivit. Merkkejä ja malleja on valtavasti. Itselleni parhaat ollut toistaiseksi Casallin high impact sports bra. Kokoni on 70G.

Vierailija
19/42 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut pienennysleikkauksessa. Siitä ei ollut kovinkaan paljon hyötyä, koska selkävaivojani ei oltukaan tutkittu sitä ennen kunnolla, eivät siis johtuneetkaan rinnoista, vaan kyse olikin sairaudesta, joka laukesi päälle täysillä leikkauksen seurauksena. Sain sitten 6 kk leikkaukseen jälkeen diagnoosin. Toiseksi rintoja ei leikattu tarpeeksi huolella, eli lopputulos ei ollut kovin hyvä. Kolmanneksi, en tiennyt leikkaukseen mennessä että rinnat voivat myös kasvaa takaisin, ja niin kävi mulle. Tämä siis julkisella puolella.

Kannattaa siis miettiä huolella.

Vierailija
20/42 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä kerran iso kiitos!

-ap

Vaikka saisit toimintakyvyn rajoittumisesta täydet pisteet (20), ei se riitä leikkaukseen pääsyyn, koska rinnan koosta tulet saamaan 0 pistettä.

Tuo ei pidä paikkaansa. Jopa pieniä, mutta esim. synnytyksestä pahasti roikkuvia rintoja on leikattu julkisessa. Niska- ja hartiasäryn lisäksi iho-oireet (kroonisesti tulehtunut iho rintojen alla) voivat olla syy leikkaukseen. Jos ap:lla on terhakkaat 70D-rinnat niin silloin ei toivoa.