Miksi pojat puetaan siistimmin ja panostetummin, kuin tytöt?
Olen jo pitkään kiinnittänyt huomiota siihen, että pojat ovat yleensä arjessa ja juhlassa tyttöjä paremmin puettuja. Oli kyse sitten vauvasta tai teinistä. Selittyykö asia kenties sillä, että tytöt haluavat enemmän valita vaatteet itse ja pojat antavat enemmän äidin valita?
Pojilla on myös useammin siisti yksivärinen alaosa ja neutraalit sukat ja värikäs paita, jolloin koko asu on hienompi. Tytöillä näkee enemmän kuosiövereitä ja miljoona eri väriä ja kuosia sekaisin.
Koulujen ja päiväkotien juhlissakin pojilla on yleensä kauluspaita, siisti neule tms ja farkut, chinot tms. Tytöillä nukkaiset ja kulahtaneet sukkikset tai legginsit eri kuoseilla ja sitten taas riemunkirjavalla kuosilla täysin alaosaan sopimaton mekko. Välillä näkee sitten taas näitä tylliunelmia röyhelöillä ja nätillä paidalla, mutta vähintään sukkikset on sitten ihan eri maata kaiken muun asun kanssa.
Mulla on kolme tyttöä ja tytöille lyötyy todella edullisesti ja helposti vaatteita. Ei pitäisi olla vaikeaa tai kallista saada tytöt puettua. Eikä arjessa tarvitse mitään niin ihmeellisiä olla tokikaan. Mulla on myös yksi poika ja poikien juhlavaatteet ovat paljon kalliimpia ja poikien vaatteet kalliimpia ja valikoima pienempi. Itse panostan jokaisen lapsen vaatteisiin yhtä paljon. Poika on meillä vasta 1v ja tytöt 2v,6v 7v ja 13v.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä riippuu perheestä. Yleensä tytöt on tosi laitettuja. Pojista löytyy enemmän epäsiistiä tai arkista pukeutumista. Pojille on tosi vähän vaihtoehtoja. Ja kun olen koittanut myydä kirppiksellä poikien juhlavaatteita, niin ei mene kaupaksi.
Sama. Pikkutakkia, kauluspaita jne myynyt, mutta kaupaksi ei mene. Ja sanomattakin selvää, että hyväkuntoisena ja osa merkkivaatteita. Ei mene kaupaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mun pojat on tosi mielellään juhlavissa vaatteissa. Puetaan aina kaverisynttäreillekin kauluspaidat vaikka tiedetään, että suurin osa muista vieraista on kollareissa ja t-paidoissa.
Nuorempi ei edes osaa puhua vielä mutta jos kauluspaita puetaan päälle niin menee peilin eteen ihailemasn itseään ja viittoo kaulaansa, että kravatti puuttuu 😊
Vaatteet ostetaan usein kirppareilta niin tosissaan usein vaatteet on hetken isoja jos löytyy jotain kivannäköstä.
Mutta kyllä sukulaisten perheissä myös tytöt on aina tosi kauniisti puettuja ja uskoisin, että jos oltais tyttö saatu niin juhlissa olis juhlavaatteet aina.
Kiva mutsi. Pakotat teinipojan kauluspaidassa kaverille vaikka tiedät, että siellä on epävirallisena pukeutumiskoodina mukavat vaatteet... Kun kaikilla muilla on perussiistit vaatteet ja synttäreiden ideana on suurinpiirtein riehuminen ja herkkujen syöminen, niin teidän pikku insinööri joutuu menemään paikalle silitetyssä ja tärkätyssä paidassa skraka kaulassa, jotta äitee pääsee pätemään. Jee... Onneksi poikani ystävistä ei tuollaisia poikia ole ja varsinkaan mammoja, vaan kaikki perheet ovat tavallisia ihania perheitä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen joskus ihmetellyt yksiä kaksosia (tyttö ja poika, nyt ovat 6v), kun tyttö on aina tavallaan selvästi lapsellisemmin puettu. Esim. poika siirtyi kaksiosaiseen toppapukuun, tyttö jatkoi haalarin käyttöä. Tytölle laitetaan kurahousut, pojalle ei jne. Vaikka käytännössä tyttö on noista se kiltimmin ja vähemmän riehakkaasti leikkivä.
Eli kiltti tyttö pukee sen mitä käsketään, poika on tapellut vastaan ja saanut haluamansa vaatteet. Tosi reilua joo. Liika kiltteys ei ole hyvästä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen joskus ihmetellyt yksiä kaksosia (tyttö ja poika, nyt ovat 6v), kun tyttö on aina tavallaan selvästi lapsellisemmin puettu. Esim. poika siirtyi kaksiosaiseen toppapukuun, tyttö jatkoi haalarin käyttöä. Tytölle laitetaan kurahousut, pojalle ei jne. Vaikka käytännössä tyttö on noista se kiltimmin ja vähemmän riehakkaasti leikkivä.
Minua taas ihmetettyy se, miksi jotkut pukee kaksoset täsmälleen samanlaisiin vaatteisiin! PItääkö sitä samannäköisyyttä tosiaan vielä korostaa vaatteilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun pojat on tosi mielellään juhlavissa vaatteissa. Puetaan aina kaverisynttäreillekin kauluspaidat vaikka tiedetään, että suurin osa muista vieraista on kollareissa ja t-paidoissa.
Nuorempi ei edes osaa puhua vielä mutta jos kauluspaita puetaan päälle niin menee peilin eteen ihailemasn itseään ja viittoo kaulaansa, että kravatti puuttuu 😊
Vaatteet ostetaan usein kirppareilta niin tosissaan usein vaatteet on hetken isoja jos löytyy jotain kivannäköstä.
Mutta kyllä sukulaisten perheissä myös tytöt on aina tosi kauniisti puettuja ja uskoisin, että jos oltais tyttö saatu niin juhlissa olis juhlavaatteet aina.
Kiva mutsi. Pakotat teinipojan kauluspaidassa kaverille vaikka tiedät, että siellä on epävirallisena pukeutumiskoodina mukavat vaatteet... Kun kaikilla muilla on perussiistit vaatteet ja synttäreiden ideana on suurinpiirtein riehuminen ja herkkujen syöminen, niin teidän pikku insinööri joutuu menemään paikalle silitetyssä ja tärkätyssä paidassa skraka kaulassa, jotta äitee pääsee pätemään. Jee... Onneksi poikani ystävistä ei tuollaisia poikia ole ja varsinkaan mammoja, vaan kaikki perheet ovat tavallisia ihania perheitä.
Toivottavasti teinien kanssa ei sentään tartte mennä niitä pukemaan, saati mukaan sinne synttäreille (ei kai teineillä mitään koti riehumissynttäreitä enää edes vietetä?) 😂
Kun lapset on pieniä niin vanhemmat päättää mitä vaatteita puetaan, vai onko sun 1-4 vuotiaat jo shoppaillu ite vaatteensa?
Kai se on sekin, että lasten isä pitää kauluspaitoja niin pikkuiset ottaa mallia ja tykkää sen takia juhlavaatteistaan.
Kai niitä pitäis sitten ruveta kieltämään kun tälläsen duunariperheen lapset ei sais siististi pukeutua 🤭
Onneks mun lasten kaverit tai niiden vanhemmat ei tuomitse ketään vaatteittensa takia tai väheksy jotain tiettyä ammattiryhmää, vaan kaikki on ihan avoimia ja suvaitsevaisia normaaleja ihmisiä.
Olen kiinnittänyt ihan samaan asiaan huomiota. Jos riemunkirjavia vaatteita ei ole sotkettu keskenään, niin asu kruunataan valtavilla toppasaappailla tai laittamalla hiukset omituisesti. Yksi äiti loukkaantui lastentapahtumassa, kun kielsin puhaltamasta saippuakuplia lapseni lähellä, ettei vaatteet likaannu - olimme juuri joutuneet heittämään pois paitoja, jotka eivät lähteneet puhtaaksi saippuavedestä. Hän ärähti, että ne menevät joka tapauksessa pilalle, joten mitä turhaan huolehdin. Ärsyttävä asenne, koska lapset ja aikuiset eli perheet ovat erilaisia.
Miehillä on vähemmän valinnanvaraa
Minäkään en ymmärrä, miten trikoosta ja collegesta tulee juhlavaa, jos siihen on lätkäisty tietty merkki. Tai haukutaan hahmopaidat rumiksi ja samalla oma lapsi on jossain Rodinin apinapaidassa. Ne Rodinin yms kuviot on ihan samalla tavalla hahmopaitoja ja usein rumempia, kuin henkka maukan ninjagot.
Yksi äiti hehkutti, miten hänen lapsi on aina niiiin style.. käyttää kauluspaitoja Gugguun trikoiden kanssa. Ne trikoot on arkihousut merkistä riippumatta.
Juhlissa näkee paljon näitä muka pukeutujia. Gugguun trikoopaita ja Vimman leggarit. Ollaan niiiin juhlavaa ja samalla katsotaan alempiarvoisesti farkkuihin ja kauluspaitaan pukeutuneita.
Toki kaikki tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
No joo. Mua ärsyttää nämä ketkä luulevat hinnan ratkaisevan onko joku juhlavaate vai ei. Trikoosta, collegesta jne valmistetut Gugguut,Paput, Vimmat sun muut vastaavat EIVÄT OLE JUHLAVAATTEITA. Kamalia virityksiä näkyy välillä, kun johonkin trikoopaitaan on laitettu joku rusetti. Voi hel... sentään kun on rumaa. Meillä noita vaatteita käytetään ihan arjessa ja ei tulisi mieleenkään laittaa niitä lapsille johonkin ristiäisiin tai häihin. Kaverisynttäreille sopivat just ja just.
Samaa mieltä. Farkkuja ja chinoja yms pidetään arkihousuina ja näiden tiettyjen pintatrendimerkkien olohousuja juhlahousuina.
Me oltiin eräässä tilaisuudessa ennen joulua ja mun pojilla oli juhlakengät, tummansiniset sammarit, siistit neuleet ja perinteiset punaiset tonttulakit. Kaksi äitiä katsoi meihin ja kuulin, kun toinen sanoi, että ei ymmärrä miksi kukaan käyttää vanhanaikaisia tonttulakkeja, johon toinen sanoi, että eipä nuo lapset muutenkaan kovin puettuja olleet.
Yleensä en katso mitä muilla on päällä, mutta heidän lapsista yhdellä oli musta tonttulakki ja muilla taisi olla jostain lettikankaasta ommeltu. Trikoot jalassa kaikilla. Yhden housut olivat ne Gugguun leggarit, joissa on eriväriä lahkeet. Gugguun trikoopaita oli yhdellä ja yksi vaate, jonka tunnistin, taisi olla sitä lettikangasta ja siitä tehty/ostettu paita.
Katsoin asut ihan vain uteliaisuudesta nyt siksi, koska mun lasten vaatteita arvosteltiin ja mielenkiinto heräsi, mitä arvostelijoiden lapsilla oli päällään .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä riippuu perheestä. Yleensä tytöt on tosi laitettuja. Pojista löytyy enemmän epäsiistiä tai arkista pukeutumista. Pojille on tosi vähän vaihtoehtoja. Ja kun olen koittanut myydä kirppiksellä poikien juhlavaatteita, niin ei mene kaupaksi.
Sama. Pikkutakkia, kauluspaita jne myynyt, mutta kaupaksi ei mene. Ja sanomattakin selvää, että hyväkuntoisena ja osa merkkivaatteita. Ei mene kaupaksi.
Tässä on varmaan sellainen syy, että lapset kasvavat ja poikien juhlavaatteita ei ehkä tule käytettyä kuin yhden kerran ja seuraaviin juhliin ovatkin jo liian pienet. Tytöt taas käyttävät samoja vaatteita usein muulloinkin kuin vain juhlissa, joten tyttöjen vaatteet eivät ole kertakäyttöisiä kuten poikien vaatteet.
En ole kyllä huomannut tuollaista, väittäisin ettei pidä paikkaansa.
T: 7v tytön äiti, joka kiinnittää jonkin verran huomiota lasten vaatetukseen juhlissa ym
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on varmaan sellainen syy, että lapset kasvavat ja poikien juhlavaatteita ei ehkä tule käytettyä kuin yhden kerran ja seuraaviin juhliin ovatkin jo liian pienet. Tytöt taas käyttävät samoja vaatteita usein muulloinkin kuin vain juhlissa, joten tyttöjen vaatteet eivät ole kertakäyttöisiä kuten poikien vaatteet.
Kyllä meillä on tytöllekin juhlavampia mekkoja, mitä ei ihan arjessa viitsi käyttää. Arkimekot sitten erikseen. Toki mekot saattavat mennä vähän kauemmin kun pituutta lapsi kasvaa nopeammin kuin leveyttä :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo. Mua ärsyttää nämä ketkä luulevat hinnan ratkaisevan onko joku juhlavaate vai ei. Trikoosta, collegesta jne valmistetut Gugguut,Paput, Vimmat sun muut vastaavat EIVÄT OLE JUHLAVAATTEITA. Kamalia virityksiä näkyy välillä, kun johonkin trikoopaitaan on laitettu joku rusetti. Voi hel... sentään kun on rumaa. Meillä noita vaatteita käytetään ihan arjessa ja ei tulisi mieleenkään laittaa niitä lapsille johonkin ristiäisiin tai häihin. Kaverisynttäreille sopivat just ja just.
Samaa mieltä. Farkkuja ja chinoja yms pidetään arkihousuina ja näiden tiettyjen pintatrendimerkkien olohousuja juhlahousuina.
Me oltiin eräässä tilaisuudessa ennen joulua ja mun pojilla oli juhlakengät, tummansiniset sammarit, siistit neuleet ja perinteiset punaiset tonttulakit. Kaksi äitiä katsoi meihin ja kuulin, kun toinen sanoi, että ei ymmärrä miksi kukaan käyttää vanhanaikaisia tonttulakkeja, johon toinen sanoi, että eipä nuo lapset muutenkaan kovin puettuja olleet.
Yleensä en katso mitä muilla on päällä, mutta heidän lapsista yhdellä oli musta tonttulakki ja muilla taisi olla jostain lettikankaasta ommeltu. Trikoot jalassa kaikilla. Yhden housut olivat ne Gugguun leggarit, joissa on eriväriä lahkeet. Gugguun trikoopaita oli yhdellä ja yksi vaate, jonka tunnistin, taisi olla sitä lettikangasta ja siitä tehty/ostettu paita.Katsoin asut ihan vain uteliaisuudesta nyt siksi, koska mun lasten vaatteita arvosteltiin ja mielenkiinto heräsi, mitä arvostelijoiden lapsilla oli päällään .
Itsekin olen kyllä joskus synttärijuhliin laittanut ihan olohousut kun on tiedossa, että kyseisessä kodissa on vaikka tosi kuuma. Tai jos on pitänyt laittaa toppahousut/puku juhlavaatteiden päälle matkalle. Noshilla esim. (, jonka itse lasken näihin "merkkivaatteisiin") on kollarit jotka on melkeen leggareiden malliset, mutta enemmän pojillekin sopivat. Yksivärisinä on ihan tarpeeksi juhlavat lastenjuhliin.
Onkohan tytöille vaikeempi löytää yksivärisiä vaatteita 🤔
Teini-ikään asti tytöt omien havaintojeni mukaan puetaan (lue äiti pukee) juhliin nätimmin ja miksei ehkä muutenkin.
Teini-iästä eteenpäin tulee sitten niitä omia vaatevalintoja, jotka ovat pahimmillaan todella hurjia ja täysin kropalle sopimattomia, tyyliin tiukka napapaita ja minihame pullukallla.
Meidän kolmevuotias päättää ihan itse mitä suostuu pukemaan. Toki voin tapella koko aamun siitä että olisi mielestäni yhteensopivat vaatteet tai sitten voin antaa hänen pistää ne kuosiöverit, jotka on kuitenkin siistit ja puhtaat. Kumman itse valitsisit?
Toisille siisti pukeutuminen on tiettyjen merkkien käyttämistä. Tulee mieleen eräs somettaja, joka kertoo julkisestikin harrastuksekseen merkkivaatteet pojalleen ja itselleen ja miehelleen. Tunnen perheen tosielämässäkin. Pitää aina älämölöä, miten ovat niiiiin tarkkoja vaatteistaan. Sitten päiväkodin juhlissa tai muissa juhlissa ollaan itse farkuissa ja Gantin paidassa. Se on heille juhlapukeutumista, että paidasta paistaa kallis logo.
Lapsi on juuri näiden tiettyjen merkkien vaatteissa ja juhlissakin normaaleissa trikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Olemme suurituloisia, joten olisi varaa ja mahdollisuuksia pukea lapset POPin, Gantin jne vaatteisiin. Mua ei kiinnosta. Enkä mä osaa katsoa mikä sopii mihinkin. Lasten isä on vähän tarkempi ja varmaan esteettisempi. Mulla ei ole silmää pukeutua. En siis osaa katsoa mitkä sukkahousut sopii mihinkin mekkoon. Mulle farkut on farkut, vaikka puntti olisi vähän liian lyhyt. Toisaalta mua vähän "etoo" kaikki hienostelu, joten yritän tehdä kaikkeni, ettei mun tytöstä tulisi hienostelija.
Nämä "lastenvaatteisiin panostajat" onkin yleensä korkeintaan keskituloisia. Voi jos ymmärtäisivät edes sen rahan sijoittaa lastensa tulevaisuuteen :D
Vierailija kirjoitti:
Meidän kolmevuotias päättää ihan itse mitä suostuu pukemaan. Toki voin tapella koko aamun siitä että olisi mielestäni yhteensopivat vaatteet tai sitten voin antaa hänen pistää ne kuosiöverit, jotka on kuitenkin siistit ja puhtaat. Kumman itse valitsisit?
Silloin kun lapsi oli kolmevuotias, meillä ei ollut kotona mitään kuosiöverivaatteita joten joo ois lapsi voinut itse valita juhlavaatteistaan itselleen mieluisat.
On meillä ollut välillä vääntöä tietty siitä onko t-paita tai lenkkarit asiallista juhlapukeutumista mutta onneksi on annetuista vaihtoehdoista löytynyt lopulta mieluisat.
Arkena tietty saa lapsi jo enemmän itse päättää vähän erikoisempiakin yhdistelmiä, siitä pidän kuitenkin kiinni, ettei skrakaa saa laittaa hoitopaikkaan kun se olisi jo vähän vaarallistakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä en katso mitä muilla on päällä, mutta heidän lapsista yhdellä oli musta tonttulakki ja muilla taisi olla jostain lettikankaasta ommeltu. Trikoot jalassa kaikilla. Yhden housut olivat ne Gugguun leggarit, joissa on eriväriä lahkeet. Gugguun trikoopaita oli yhdellä ja yksi vaate, jonka tunnistin, taisi olla sitä lettikangasta ja siitä tehty/ostettu paita.Katsoin asut ihan vain uteliaisuudesta nyt siksi, koska mun lasten vaatteita arvosteltiin ja mielenkiinto heräsi, mitä arvostelijoiden lapsilla oli päällään .
Musta tonttuhattu lapsella. Huh, mikä tyylittömyyden huipentumana. Ja ei ne Vimmankaan lettitonttuhatut mitenkään kovin hääviltä näytä. Perinteiset punaiset parhaita ja se ihana kilikello vielä siellä päässä. Tai ne karvareunukselliset on ihania kanssa.