G: Säästivätkö vanhempasi sinulle lapsilisäsi? Missä iässä sait ne käyttöösi ja mitä teit rahoilla?
Kommentit (21)
tallensin sinne myös kesätyörahani. En käyttänyt edes niitä kaikkia. 18-vuotiaana hankin rahoilla ajokortin ja loput rahat tasoittivat sitten opiskelijaelämän kuoppia.
Oman lapsen lapsilisät säästetään myös.
Säästän omalle lapselleni. Turvaistuin ollaan ostettu lapsen " omilla rahoilla" .
vaikea uskoa, että kela haluaisi tukea jonkun osakkeiden ostamista tai muuta aikuisen ihmisen elämään lapsilisillä.
Osaatko antaa vinkkejä miten vaikkapa työttömyys- tai äitiyspäiväraha olisi fiksuinta käyttää ettei loukkaisi kelan tunteita?
Vakavasti ottaen: minä ainakin maksan niin järkyttävän paljon veroja, että jos jotain saan takaisinpäin näiden erilaisten tukien muodossa niin koen kyllä, että saan käyttää ne ihan miten ikinä haluan.
Säästetään. Teini-ikäisenä lapsi tulee paljon kalliimmaksi ja tarvii enemmän kaikenlaista kuin pienokaisena, hyvä säästää sen varalle.
mielestäni lapsilisät on tarkoitettu lasten elättämiseen. Ehkä olen sitten väärässä. t.7
minusta työttömyyspäiväraha on tarkoitettu työttömän kuluihin ja lapsilisä lasten kuluihin jne.
Ne saa käyttää ihan mihin halutaan. Ideana ei ole, että kaikilla lapsilla olisi saman verran maallista hyvää, vaan että Jarilla ja Sarilla, joilla lapsia, olisi yhtä paljon maallista hyvää kuin Karilla ja Marilla, joilla ei ole lapsia.
mun sekä sisarusten lapsilisillä ylläpidettiin meidän ihan tavallisen kohtuu-mukavaa arkea. mun mielestä ei oo mikään vanhempien velvollisuus kerätä pesämunia lapsilleen (toki niin voi tehdä jos siihen mahdollisuus on, en mä sillä. mutta ei se oo huonon vanhemman merkki jos ei niin tee), kerätkööt ite kun kykenevät.
Ajokortit ja kielikurssit maksettiin, mutten tiedä mistä. Vanhemmat sijoittivat ahkerasti kaikki sisään tulevat rahat omissa nimissään, joten mukavat perinnöt tiedossa, elleivät innostu tuhlareiksi. Lisäksi antavat pieniä ennakkoperintöjä jatkuvasti.
Sain rahat 18v lahtiessani opiskelemaan, opiskeluihin menikin jonkin verran, kun en kahteen ensimmaiseen vuoteen saanut ollenkaan opintotukea, vaikka asuinkin poissa kotoa. Elin siis TOSI vaatimattomasti, vaikka lapsilisat sainkin. 20v tutustuin kuitenkin mieheeni, joka maksoi opiskelujeni loppuajan vuokrat ym. ja sainkin loput lapsilisat saastettya -osittain niilla ostettiin aso-koti!
Omille lapsille en pysty talla hetkelle lapsilisia saastamaan - myohemmin olisi tarkoitus, pikkuisen toki nytkin yritan lapsille saastaa. Aitini saastaa lapsille 20e kk.
täällä palstalla vain annetaan ymmärtää aina toisin. t.7
Me ei olla jaksettu säästää muksuille lapsilisää. Laitetaan kuitenkin heidän tililleille itse kuukausittain jonkin verran rahaa, ei varsinaisesti lapsilisää. Lapsilisät menee minun käyttötilille, jolla ostetaan lapsillekin kaikkea kivaa.
käyttivät ne rahat siihen, mihin on tarkoitettukin
vaikea uskoa, että kela haluaisi tukea jonkun osakkeiden ostamista tai muuta aikuisen ihmisen elämään lapsilisillä.
Siinä annat selvästi ymmärtää, että jokapäiväiseen elämiseen käyttäminen olisi ainoa hyväksyttävä käyttömuoto.
ja hyvin ovat nousseet!!!)
Osa käyettiin perheen yhteisiin menoihin. Äiti oli kotiäiti ja meillä vain isä kävi töissä (4 lasta)
Minä en ainakaan ole täällä, en tässä ketjussa enkä missään muussakaan, koskaan arvostellut ketään, joka ostaa lapsilisillä ruokaa tai lapsille vaatteita tms. Sen sijaan sinä arvostelit minun kaltaisiani, jotka ovat aikanaan saaneet lapsilisät itselleen ja/tai säästävät niitä lastensa omille tileille.
Kuten joku totesikin, lapsilisät saa käyttää ihan miten haluaa. Ihan turha miettiä, miten " kela haluaisi rahat käytettävän" . Epäilen vahvasti, että koko systeemi lakkautetaan ennemmin tai myöhemmin, mutta sitä odotellessa säästän lapsilisät lasten tileille, koska siihen on mahdollisuus. Ei ehkä olisi, jos omat vanhempani eivät olisi aikanaan tehneet samaa ja siten auttaneet oman elämän alkuun.
8
teininä sain rahat käteen ja ostin niillä vaatteeni ym...
me ei säästetä erityisesti lapsilisää lapsille,
vaan muuta kautta kyllä ajatellaan tulevaisuutta lasten menojen rahoittamiseksi,
eli on esim. sijoitusasunto...
..säästäneet, mutta itse siirrän joka kuukausi lapsen tilille summan, joka täyttää verottomuuden ehdon. Lisäksi laitetaan possuun rahaa joka menee toiseen pankin, sen tilin saa sitten käyttöön jo aiemmin. Myös ukki ja kummitäti ja kummisetä laittavat rahaa joskus possuun.
Eihän sitä tiedä voiko tuota rahaa säästää vielä parin vuoden päästä samalla lailla, mutta nyt kun pystyy niin laitetaan.
En muista koska tarkalleen sain ne käyttööni, mutta eri osakkeita niillä ostettiin vuosien saatossa ja ilmeisesti ihan hyvällä menestyksellä, sillä kun elämäni eka asuntokauppa oli ajankohtainen kun olin reilu 20-vuotias, osakkeet myymällä sain kivan pesämunan.