Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä järki siinä on, että korvaus työpaikan täysipäiväisestä etsimisestä on pienempi kuin tt-tuen perusosa?

Vierailija
02.01.2020 |

Ketä tällainen muka kannustaa työnhakuun?

Kommentit (63)

Vierailija
61/63 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustuslain mukaan ihminen on velvollinen elättämään itsensä - jos pystyy terveyden suhteen siihen ja saa työpaikan. Voit hakea toimeentulotukea, jos työttömyyskorvauksesi on liian pieni.

Niin? Miksi pitää joutua hakemaan toimeentulotukea, miksei työmarkkinatuki ole automaattisesti samansuuruinen? Kun sitä saava usein pyrkii siihen, että pystyisi elättämään itsensä työnteolla.

Työmarkkinatuki 518 ja toimeentulotuki 497.

FYI aktiivimallileikkauksen ja verotuksen jälkeen työmarkkinatuki on ollut 494 e. Lisäksi tästä summasta pitää maksaa vielä asumistuen jälkeen jäävä vuokran osuus. Eli 494 e ei ole ollut se käteen jäävä määrä kuten tt-tukea saavalla.

Käytännössä pitempään työttömänä olleella vähennetään tietty summa, kun työttömyyskorvaus tulee jossain kuussa kaksi kertaa, eli tt-tuellakin se todellinen vuokran jälkeen jäävä summa on se n.450.

Se on silti enemmän kuin mulla työmarkkinatuella eli mulle jää 397 e/kk.

Siitä pitää sitten maksaa laskut, ruoka, matkat, lääkkeet ja hoidot, sun muut.

Ja syy, mikset ole oikeutettu toimeentulotukeen on, että..?

Mulla on eläkevakuutus.

Vierailija
62/63 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin epäkohta on se, että opiskelijat pakotetaan nostamaan lainaa. Tt-tukea ei saa, jos voit nostaa lainaa ja laina kattaisi puuttuvan osan. Tämän takia minä kituutin 1000 euron kk-tuloilla lapsen kanssa, kun opiskelin. En halunnut/uskaltanut nostaa lainaa. Opintotuki oli n. 225e, asumistuki reilu 400e, lapsilisä 150e ja elatustuki 150e.

Samaan aikaan toimeentulotuella elävä kaveri, myöskin yhden lapsen yh, valitti rahapulaansa vaikka hänelle jäi vuokran jälkeen käteen se vaadittava perusosa. Minulle jäi 450e vuokran jälkeen, onneksi oli edes halpa asunto.

Mikä siinä lainan ottamisessa niin kamalaa on?

Otin itse aikoinaan lainaa kaiken minkä sain. Sitten valmistuin suoraan työttömäksi 90-luvun lamaan. Edes inflaatio ei enää syönyt sitä lainaani kuten joskus ennen veloille kävi. 

Silti se on kaikki maksettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/63 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustuslain mukaan ihminen on velvollinen elättämään itsensä - jos pystyy terveyden suhteen siihen ja saa työpaikan. Voit hakea toimeentulotukea, jos työttömyyskorvauksesi on liian pieni.

Niin? Miksi pitää joutua hakemaan toimeentulotukea, miksei työmarkkinatuki ole automaattisesti samansuuruinen? Kun sitä saava usein pyrkii siihen, että pystyisi elättämään itsensä työnteolla.

Työmarkkinatuki 518 ja toimeentulotuki 497.

FYI aktiivimallileikkauksen ja verotuksen jälkeen työmarkkinatuki on ollut 494 e. Lisäksi tästä summasta pitää maksaa vielä asumistuen jälkeen jäävä vuokran osuus. Eli 494 e ei ole ollut se käteen jäävä määrä kuten tt-tukea saavalla.

aivan ja aktiivimallileikkaus tehtiin vaikka haki töitä täysipäiväisesti ja se vaikuttaa monella edelleen tammikuussa maksettavaan työmarkkinatukeen alentavasti

En ole koskaan ymmärtänyt tuota itkua. Aktiivimalli tarkoittaa sitä, ettet ole ollut työssä vähintään 18 tuntia tai kurssilla. Kukaan ei ole koskaan väittänyt, että työn hakeminen merkitsisi tässä yhtään mitään.

Tajuathan että henkilö on voinut olla hyvinkin aktiivinen - silti hänen tulojansa leikataan, koska se mikä on TE-toimiston kanssa sovittu ammatillisesti järkeväksi aktiivisuudeksi, ei ole kelvannut Kelalle, jolla on omat ahtaat määritelmänsä.

Lisäksi tiedän että kaksi työtöntä on voinut olla samassa koulutuksessa, mutta vain toiselle se on laskettu aktiivisuudeksi, toiselle ei.

Tai sanotaan että työtön on halunnut hakea työvoimapoliittiselle kurssille, mutta joko hänen alueellaan sellaista ei ole järjestetty ollenkaan, tai häntä ei ole valittu ko. kurssille tai hänen alallaan sellaisia ei järjestetä ollenkaan.

Ymmärrätkös, että aktiivimalli on lakina epäoikeudenmukainen, se asettaa työttömät eriarvoiseen asemaan sellaisista syistä, joihin he eivät voi itse vaikuttaa.

Aivan. Hain kurssille josta olisi varsin todennäköisesti ollut hyötyä työllistymiseni kannalta mutta en tullut valituksi. Kela vielä rankaisi minua tästä aktiivimallileikkauksella.

Mulle kävi niin että olen opiskellut yli 18 h viikossa, asia sovittu TE-toimiston kanssa, mutta Kelallepa ei käynyt ja leikkasivat työmarkkinatuesta.

Tein valituksen, mutta se kesti ensin n. 6 kk, kun piti saada lupa valitukseen Kelalta ja heiltä vastaus oli tyyliin "emme hyväksy tätä aktiivisuudeksi koska emme hyväksy sitä aktiivisuudeksi".

Tein valituksen johonkin ylempaan tahoon, mikä lautakunta olikaan. Vastauksen saaminen kesti 1,5 vuotta ja vastaus oli tyyliin "emme hyväksy tätä aktiivisuudeksi koska emme hyväksy sitä aktiivisuudeksi".

Olisin saanut tehdä uuden valituksen em. valituksen tuloksesta, jos olisin ensin hakenut siihen lupaa Kelalta.  Mitääh? Onks tää jotain demokratiaa?

Siinä vaiheessa oli vaalit jo ohi ja vallassa hallitus joka oli luvannut kumota aktiivimallin, joten en lähtenyt uudelle usean vuoden kierrokselle byrokratiaan, jossa ei saa edes kansalaista kunnioittavaa vastausta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän