Yksi kokemus ylisuuren tabletin nielemisestä teki sen, että nyt ei mene normaalitkaan enää alas. Mikä avuksi?
Siis kurkussa alkaa kuristaa ihan sikana jo ajatuskin pillereiden nielemisestä. Varmaan siis suurelta osin ihan omassa päässä tämä ongelma, mutta vaikka tiedostan sen, en pysty nielemään lääkkeitä! Ne ei vaan mene alas, kurkkua kuristaa tosi kipeesti pitkän aikaa kun edes yrittää. Ihan älytön ongelma! Auttakaa! :(
Kommentit (29)
Mielestäni tabletti on helpompi ottaa ruoan kuin veden kanssa. Esimerkiksi paksua turkkilaista jogurttia tai jotain pehmeää perunaa (nielaistavan kokoinen pala) nassuun, ja pilleri siihen päälle. Pilleri pysyy mukavasti ruoan päällä, eikä jumitu kieleen tai kurkkuun kuten nesteen kanssa.
Pala banaania, leipää tms, pureskellaan hyvin ja laitetaan tabletti sekaan ja nielaistaan. Ei juutu.
Toi on kyllä ärsyttävä vaiva, pitäisi vaan jotenkin osata olla ajattelematta sitä ja nielaista vaan. Ennen itsellä sama ongelma ja nyt saatan aamulla vetää 4 eri vitsku ym. tablettia kerrallakin eikä tunnu missään. Lopetin varmaan ajattelun sitten 🤷♀️
Mulla menee yleensä soikeat tabletit helposti alas, mut annas olla, jos on kyseessä pyöreä. Ihan takuuvarmasti juuttuu kurkkuun. Otan usein ne puolitettuina (jos saa) ja jugurtin tai viilin kanssa. Tuo marjakeittokin voisi olla hyvä apu.
Harmittaa, kun monet vitamiinit ja hivenaineet on niin halvatun suurissa kapseleissa, ettei toivoakaan saada niitä alas :(.
Joo, minunkin on pakko ottaa lääkkeet banaanin kanssa muuten jää suuhun pyörimään ja alkaa jo sulaa. Pahimpia on antibioottitabletit, jotka on jostain syystä helkkarin isoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä voit murskat tabletit ja nauttia ne jauheena runsaan veden kera.
Tällöin ei pienintäkään mahdolisuutta että tabletti juuttuisi epämiellyttävästi kurkkuun.
Kaikkia ei saa jauhaa!
Kerrrotko miksi "ylisuurta" tablettia ei saa jauhaa?
Itse olen jo 40v enkä ole ikinä niellyt ainuttakaan tablettia - ei vaan mene alas. Mutta ei se mitään, sillä KAIKKI tabletit voi pureskella ja sitten niellä, vaikka ohjeissa muuta väitetäänkin. Ihan normaalisti ovat vaikuttaneet minullakin, joten lähinnä huvittaa nämä kiellot ja varoitukset, joilla yritetään vaikeuttaa toisten elämää :D
No jos tuo henkilö ei pysty nielaisemaan niin mitä muuta vaihtoehtoa jää?