Kukaan ei osaa sanoa juuta eikä jaata. Lukio asiaa!
Olen työtön 28v. Perustaidot ja osaaminen ovat niin huonossa kunnossa enkä saa töitä ilman korkeakoulutusta enkä pääse aloille mitä minua kiinnostavat.
Haluan aloittaa lukion mutta kun en tiedä siitä mitään eikä kukaan ole osannut kertoa. En halu epämääräisiä kursseja johon vain hyppään, vaan aloittaa alusta puhtaalta pöydältä.
Millä rahalla elän? Milloin lukio alkaa? Onko muita vaihtoehtoja kun tehdä kaikki koulut alusta?
Kommentit (30)
Ei aikuiset saa mitään opintotukea ja lainaa 2. asteen opintoihin vaikka olisi päätoiminen opiskelija. Ei varsinkaan jos 2. asteen tutkinto löytyy jo.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille!
Olen yrittänyt jo yliopistoon mutta huonolla menestyksellä. Ymmärrän aiheet mutta en ole tarpeeksi nopea lukea eikä kirjoittaa. Sitä paitsi ylioppilas paperit antavat lähtöpisteitä.Amis numerot ei lasketa. Olisi suorastaan ihme jos pääsisin vaikka oikeutta on.
Senpä takia: avoin väylä.
Siellä ei ole pääsykokeita eikä saa yhtään pistettä ylioppilaskirjoituksista (yliopistoon ei lukion päättätodistuksesta saa muutenkaan).
Suoritat niitä alan perusopintoja riittävästi riittävän hyvillä arvosanoilla ja marssit suoraan sisään yliopistoon jatkamaan jatkaville kursseille. Mutta säännöt ja vaaditut kurssit jne vaihtelee, joten sinun on pakko itse selvittää sieltä tavoiteyliopistosta se mitä he vaativat.
Ja 'jos se olisi helppoa, kaikki tekis niin' - työntekoa se vaatii ihan pirusti - mutta jos sulla on tahto niin tämä lienee se helpoin ja nopein tie kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen kurssimuotoinen lukio suoritetaan valitsemalla kasa tarvittavia kursseja ja suorittamalla ne. AP:lle paras paikka on aikuislukio. jos peruskoulun pohjatiedot ei ole kunnossa, niin aikuislukioissa voi paikata niitäkin.
Kurssien valinta kannattaa tehdä aikuislukion opinto-ohjaajan kanssa yhdessä. Kurssivalintoihin vaikuttaa se, mitä ja missä haluaa jatko-opiskella. Nykyinen korkeakoulujen sisäänpääsypisteytys perustuu yo-kirjoituksiin, joten pitää osata kirjoittaa oikeat aineet. Eli ne, mistä juuri omalle suosikkialalle saa riittävät pisteet ja mihin omat rahkeet riittää (esim. pitkä matikka ja fysiikka tuo paljon pisteitä jos kykenee kirjoittamaan niistä L/E, mutta jos ei ole matikkapäätä saa paremmat pisteet muista aineista).
Kiitos todella hyvästä tiivistyksestä, tuli niin hyvää ja selkeä info! :) Nyt ymmärsin paremmin mistä tästä on kyse. Tämä auttaa eteenpäin!
Minua kiusattiin todella rankasti koko ylä-asteen aikana ja pahoinpideltiin. Olin niin huonossa kunnossa etten päässyt lukioon eikä kukaan auttanut, nyt vuosien jälkeen uskallan taas opiskella. Pakenin ammattikouluun, valmistuin alalta mitä ei ole edes hädin tuskin olemassakaan enää. Olin hyvä koulussa mutta se vietiin minulta pois. Aion nyt jatkaa siitä mihin jäin olipa ikä mitä tahansa.
Voit hakea sillä ammattikoulupohjalla korkeakouluun. Ala valmistautua pääsykokeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei aikuiset saa mitään opintotukea ja lainaa 2. asteen opintoihin vaikka olisi päätoiminen opiskelija. Ei varsinkaan jos 2. asteen tutkinto löytyy jo.
Tottakai saa
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille!
Olen yrittänyt jo yliopistoon mutta huonolla menestyksellä. Ymmärrän aiheet mutta en ole tarpeeksi nopea lukea eikä kirjoittaa. Sitä paitsi ylioppilas paperit antavat lähtöpisteitä.Amis numerot ei lasketa. Olisi suorastaan ihme jos pääsisin vaikka oikeutta on.
Tutki ensi vuoden valintaperusteet.
Missään ei ole enää pääsykoe- ja tofistusvalinraa. On vain jompinumpi.
Luultavasti vanha todistuksesi ei riitä sisäänpääsyyn. Mutta pelkkä pääsykoe voi riittää. Se pitää vain mennä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskuntatieteitä lukemaan, haluan vaikuttaa. Tiedän paljon mutta pätevyys puuttuu.
Ei kannata. Palkka on surkea, työt kiven alla ja määräaikaisia. Suomessa ei kannata korkeakouluja käydä kuin lääkiksessä, oikeustieteellisessä ja ehkä kauppakorkeakoulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille!
Luultavasti vanha todistuksesi ei riitä sisäänpääsyyn. Mutta pelkkä pääsykoe voi riittää. Se pitää vain mennä hyvin.
Peruskoulun päättötodistuksella ei pääse ikinä yliopistoon.
Kyllä sun pitäisi varsin hyvin kirjoittaa, että yo-todistuksella pääsisit sisään.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskuntatieteitä lukemaan, haluan vaikuttaa. Tiedän paljon mutta pätevyys puuttuu.
Nämä opiskelijat ovat vaarallisia!
Tiedän mutta pätevyys puuttuu. Itse tiedän pätevyyden jälkeen etten tiedä paljoakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille!
Peruskoulun päättötodistuksella ei pääse ikinä yliopistoon.
Kyllä sun pitäisi varsin hyvin kirjoittaa, että yo-todistuksella pääsisit sisään.
Amistodistuksella on hakukelpoinen.
Todennäköisesti joutuu pääsykoekiintiöön.
Voisin tutkia alan valintaperusteet, jos ap kertoisi mihin tähtää.
Joka tapauksessa vähintään puolet valitaan todistusvaminnalla.
Oikeasti? Saako hammaslääkäri siis vain toisen asteen koulutuksen? Se kun keskustelun jälkeen tuntui minulle parhaalta vaihtoehdolta ja sillä tiellä olen.