Astiafriikit!
Mitä keräilette? Mitä teillä jo on? Mistä astiasta/sarjasta saatte eniten iloa?
Kommentit (83)
Villeroy & Bochilla on kaupunkimukeja. Olen miettinyt, että ostaisin niitä kaupungeista, joissa olen käynyt. Ne ovat vain siitä hankalia, että muotoilu on tehty pelkästään oikeakätisille sopivaksi. Olen kyllä oikeakätinen, mutta kaikki eivät ole, ja kokisin epäkohteliaaksi kattaa sellaisen vasenkätiselle vieraalle.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on monia vajaita astiastoja. Haluaisin ne täysiksi. Mutta ne harmillisesti ovat niin kalliita ettei ole varaa.
Mitä sulta puuttuu? Ootko katsellut tori.fin ja huutonetin tarjontaa, löytyiskö sieltä??
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tää. http://herendusa.com/dinnerware/queen-victoria.html?limit=36 Unkarilaisen Herend-poliinitehtaan Queen Victoria.
Sitä mun ei tarvitse keräillä, koska astiasto, joka minulla on, on isoäitini 12 hengen perintönä saatu häälahja-astiasto vuodelta 1938. Hän oli suurlähettilään tytär, siksi se on noinkin hieno, vaikka oli sota-ajat edessä.
Ihanat perhoskuviot. Aika mahtavaa, että se on vieläkin tuotannossa.
Vierailija kirjoitti:
Itse kerään Arabian Ruijaa. Kestäviä, sopivan rujoja eikä maksa paljon.
Käsinmaalattuja ja saa tosiaan kohtuuhintaan. Nousussa ovat, eli olet tehnyt hyvän valinnan.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin löytää ihanan juhlavan astiaston, jonka voisi tiskata koneessa. Toivoisin suurehkot lautaset, joissa olisi vähän reunaakin, ja väritys tai kuviointi sellainen, että ruoka näyttää hyvältä. Oletettavasti siis vaalea ja hillitty, mutta ei missään tapauksessa tylsä. Löytyykö ehdotuksia?
Suosittelen katsomaan Apilanlehden ja Villeroyn kuvastoja. Uskoisin sinun löytävän niistä mieleisesi.
Yksi eniten tykkäämistäni on Emilia-sarjan erikoislautanen ja kuppi. Harmittaa, että ne on niin kalliita ostaa, ja kupit on usein huonokuntoisia. Olenkin ajatellut ostaa muutaman lautasen lisää ja käyttää niiden kanssa esim. mustaa Koko-mukia. En ole ihan varma, sopiiko ne yhteen, mutta voisin kokeilla.
Keräsin aikoinaan Mondo-lasiston sinisenä, mutta en suosittele sitä kellekään. Hiukankin kun kolhaisee johonkin, niin jalkaan tulee nirhauma. En tunne teknisiä termejä, mutta se on jotenkin hiottu ja teräväreunainen, ja menee todella helposti rikki. Nyt jos olisin valitsemassa, niin en ottaisi sitä enää.
En ymmärrä sitä, että ihmiset haluavat kerätä "koko astiaston" samaa sarjaa. Älyttömän tylsää! Jotkut pikkukukkaiset hirvitykset saavat ihoni ihan kananlihalle, saati että olisi pöytä täynnä samoja pikkukukkia.
Itse olen keräillyt toisiinsa sopivia osia eri sarjoista. Iittalan yksinkertaisesta muotokielestä pidän, joten on mm. Taika-sarjasta isoja mukeja ja kippoja, neutraalit Teema-keittolautaset, Sarjaton-sarjan isot lautaset, Kartio-juomalaseja, Savoniat. Muutamia Marimekon kuppeja. Värit sopivat yhteen ja erilaiset yhdistelmät rauhoittavat pöydässä esim. Taikojen kuviota.
En pidä mistään sarjasta kokonaisuutena tai koe tarvitsevani jokaista osaa. Ostan parhaat päältä sen perusteella, että sopivat jo olemassa oleviin kippoihin ja kuppeihin. Kaikki astiat (paitsi isot tarjoiluastiat) ovat ihan arkikäytössä, ei ole järkevää hillota käyttöesineitä kaapeissa.
Aterimien hankinta oli vaikeaa, vaihtoehtoja on mielestäni aika vähän tarjolla. Monet näyttivät silmääni tasapainottomilta tai esim. veitsen muoto oli ruma. Savoniat ovat käyttömukavuudeltaan ja ulkonäöltään passeli kompromissi.
Vierailija kirjoitti:
Yksi eniten tykkäämistäni on Emilia-sarjan erikoislautanen ja kuppi. Harmittaa, että ne on niin kalliita ostaa, ja kupit on usein huonokuntoisia. Olenkin ajatellut ostaa muutaman lautasen lisää ja käyttää niiden kanssa esim. mustaa Koko-mukia. En ole ihan varma, sopiiko ne yhteen, mutta voisin kokeilla.
Nää on kyllä söpöjä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tää. http://herendusa.com/dinnerware/queen-victoria.html?limit=36 Unkarilaisen Herend-poliinitehtaan Queen Victoria.
Sitä mun ei tarvitse keräillä, koska astiasto, joka minulla on, on isoäitini 12 hengen perintönä saatu häälahja-astiasto vuodelta 1938. Hän oli suurlähettilään tytär, siksi se on noinkin hieno, vaikka oli sota-ajat edessä.Käytätkö astiastoasi siis juhlissa ympäri vuoden vai pelkästään kesällä?
Lähinnä jouluna/talvella
Minulla on vanilja-sarjan astiasto Pentikiltä. Helppo yhdistellä muihin hillittynä astiastona, mutta kahvikupit ovat epäkäytännöllisen muotoiset.
Saako sorsakoski-aterimia enää mistään? Ovat mielestäni parhaimman näköiset.
Kerään Marimekon Sääpäiväkirjaa ja Siirtolapuutarhaa. Haaveena olisi löytää jokin sarja, jota voisi yhdistellä näiden molempien kanssa.
Kenellä mikäkin rahareikä. Itse pidän astioiden keräilystä ja tykkään vaihdella käyttöastioita säännöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
Saako sorsakoski-aterimia enää mistään? Ovat mielestäni parhaimman näköiset.
Hackman valmisti jokunen vuosi sitten Memory-nimellä saman näköisiä. Niitä voi olla helpompi metsästää Torista tmv. kuin alkuperäisiä Sorsakoski-aterimia.
Meillä on hyvä yhdistelmä: mies tykkää kokata ja minä tykkään kattaa ja koristella pöydän kauniisti kulloisenkin teeman mukaan. Nautimme molemmat, kun saamme pyytää ystäviä syömään. Meillä on paljon astioita, mutta niitä on kaikkia käytetty ainakin kerran...
En ole ostanut erikseen jouluastioita (ainakaan vielä), mutta meillä on jonkin verran punaisia astioita, jotka sopivat jouluun ja rapujuhliin, tai miksipä ei ystävänpäiväänkin.
Suosikkeja on Villeroy & Boch, sarjan nimeä en muista, mutta se on valkoinen ja helppo yhdistää mihin vain. Lasit saa mielellään olla huikean korkealla jalalla, jos on hienommasta tilaisuudesta kysymys. Mun silmissäni se on juhlavaa. Esimerkiksi Auroran skumppalasit on kauniit, ehkä vähän epäkäytännölliset, mutta ei haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Kerään Marimekon Sääpäiväkirjaa ja Siirtolapuutarhaa. Haaveena olisi löytää jokin sarja, jota voisi yhdistellä näiden molempien kanssa.
Minkä värisinä sulla on noita? Ihan vain haastan itseni ehdottamaan jotain niiden seuraksi 🙂
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vanilja-sarjan astiasto Pentikiltä. Helppo yhdistellä muihin hillittynä astiastona, mutta kahvikupit ovat epäkäytännöllisen muotoiset.
Mulla oli Pentikin vaaleansininen Menu. Siinä oli paras mahdollinen kahvikupin muoto!
Itse kerään Arabian Ruijaa. Kestäviä, sopivan rujoja eikä maksa paljon.