Kuinka sanoa hääkutsussa nätisti, että juhlat eivät sovellu lapsille?
Juuri noin niin kuin otsikossa, niinkö? Vai onko vielä nätimpää ilmausta, ideoita?
Kommentit (643)
Olemme miettineet samaa. Meillä syy jättää lapset kutsumatta on yksinkertaisesti se, että haluamme järjestää pienet ja mahdollisimman edulliset häät. Tila on todella pieni, joten jos jokainen ottaa lapsensa mukaan, täytyy jättää puolet kavereista kutsumatta kun ei mahdu. Minkäänlaista viihdykettä ei mahdu järjestämään eikä pihallakaan ole mitään lapsia kiinnostavaa. Myös menu on jotain ihan muuta kuin muusia ja nauravia nakkeja.
Lisäksi haluaisimme vielä kerran tässä elämässä istua rauhassa iltaa kavereiden kanssa ilman, että kenenkään tarvitsee koko ajan vahtia lasta ja juosta sen perässä. Toki jos hoitopaikkaa ei kertakaikkiaan järjesty jollekin, pystytään varmasti joustamaan, mutta kyllähän lapselle tulee aika tosi pitkäksi. Jos on jonkun mielestä liikaa pyydetty, että haluan omissa häissäni keskittyä rentoon yhdessäoloon vanhojen ystävien kanssa, ei hän tainnut oikea ystävä ollakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika pöyristyttävää. Eihän ne lapsetkaan opi tarpeeksi elämästä, jos ne aina sysätään sivuun. Lapsen kanssa voi poistua hyvissä ajoin, ennen 'aikuismaisia' temmellyksiä.
Tajuatko yhtään paljonko esim. ruokailut häissä maksaa? Kuka haluaa tinkiä muusta vierasmäärästä ja omien ystävien määrästä, jotta sinä voit tulla juhliin viisihenkisen perheesi kanssa opettamaan lapsille elämää ja pöytätapoja? Tai jos tilat kuitenkin sallivat isomman porukan, kuka silti haluaa kustantaa ravintolaruokailun sinulle ja opetuslapsillesi ja katsoa sitten kun poistutte juuri kun juhlat varsinaisesti ovat alkamassa?
Kerro mitä iloa tai lisäarvoa teidän seurueesta on hääparille?
Mitä järkeä naida joku köyhä? Minä otin miehen, jonka kanssa ei tarvitse pihistellä.
Ai että ihan "otit". 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä juhlissa vois olla aina se ns virallinen osuus ja ruokailut ja kahvit kaikille. Sitten illemmalla vois pitää jatkot vain tietyn porukan kesken. Kauhean kurjaa jos tietyt ryhmät jätetään kutsumatta. Mulla on esim vanhoja sukulaisia, jotka ei jaksa kun max muutaman tunnin olla juhlissa, samaten kuin pieniä lapsia. On myös liikuntarajoitteisia sekä muilla tavoin rajoittuneita ihmisiä. Haluaisin silti kutsua nämäkin juhliin. Toisaalta voihan se olla että jotkut ihmiset ovat siinä asemassa että heidän kaikki sukulaisensa ja tuttavansa ovat terveitä ja jaksavia ja jaksavat myös juhlia yötä myöten..
Tajuatko, kuinka paljon juhlapaikka, ruokailut ja tarjoilut "kaikille" maksaa?
Se ei ole kutsuttujen ongelma. Älä järjestä juhlia, jpihin sinulla ei ole varaa.
No eihän kukaan kai järjestäkään, vaan nimenomaan karsii budjetin sellaiseksi että rahat riittää. Esimerkiksi jättämällä ne lapset pois.
Monessa tapauksessa tosiaan karsiutuu myös ne lasten vanhemmat, joten miksi järjestää juhlia ollenkaan? Edelleen halvin ratkaisu on skipata se koko juhla. Luuletko, että ketään oikeasti kiinnostaa tulla?
No 110 ihmistä kiinnosti kyllä tulla meidän lapsettomiin häihin. Pahoittelut, jos sinun häihisi ei kukaan halunnut tulla. Ehkä kannattaa katsoa peiliin ja miettiä miksi.
Totuushan on että oikeastaan hyvin harvaa kiinnosti tulla, yleensä häihin mennään sosiaalisesta pakosta, ei kehdata kieltäytyä, kun aina joku vetää herneen nenuunsa.
Vain läheisten ihmisten häihin mennään mielellään.
Puhu vaan omasta puolestasi. Meillä oli isot kaverihäät eikä meidän piireissä kuulu todellakaan tapoihin kiukutella kutsuista tai kutsusta kieltäytymisestä. Meillä on ehkä siitä outo kaveripiiri, että meillä on ihan oikeasti hauskaa yhdessä ja ihmiset odottaa yhteisiä juhlia. Mutta ymmärrän kyllä, että joillekin ne juhlat on tuollaista kauheaa pakkopullaa josta haluaisi millä tahansa tekosyyllä kieltäytyä. Silloin voi jäädä kotiin, ja juhlien lapsettomuus on siihen oiva tekosyy. Eikös kaikki tässä siis voita?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 3 pientä lasta ja me olemme joko isä tai äiti tai me 5. Ei me voida lapsia jättää vaatekomeroon ja lähtee kahdestaan mihinkään. Jos kutsussa lukee isän ja äidin nimi eikä erikseen ettei lapsia niin tottakai menemme kaikki 5. Jos lukee ettei lapsia niin menee isä tai äiti tai ei kukaan. Ei meillä ole hoitopaikkaa lapsille.
Tuo on teidän tapa ja tilanne. Muistathan silti, että toisilla on lapsille hoitopaikkoja ja he voivat mennä molemmatkin. Niin, ja toivottavasti ilmoittautuessasi varmistat, että kutsu koskee myös lapsia, ettette tupsahda paikalle yllättäen viidellä hengellä, kun pitäisi tulla kaksi.
Vierailija kirjoitti:
Olemme miettineet samaa. Meillä syy jättää lapset kutsumatta on yksinkertaisesti se, että haluamme järjestää pienet ja mahdollisimman edulliset häät. Tila on todella pieni, joten jos jokainen ottaa lapsensa mukaan, täytyy jättää puolet kavereista kutsumatta kun ei mahdu. Minkäänlaista viihdykettä ei mahdu järjestämään eikä pihallakaan ole mitään lapsia kiinnostavaa. Myös menu on jotain ihan muuta kuin muusia ja nauravia nakkeja.
Lisäksi haluaisimme vielä kerran tässä elämässä istua rauhassa iltaa kavereiden kanssa ilman, että kenenkään tarvitsee koko ajan vahtia lasta ja juosta sen perässä. Toki jos hoitopaikkaa ei kertakaikkiaan järjesty jollekin, pystytään varmasti joustamaan, mutta kyllähän lapselle tulee aika tosi pitkäksi. Jos on jonkun mielestä liikaa pyydetty, että haluan omissa häissäni keskittyä rentoon yhdessäoloon vanhojen ystävien kanssa, ei hän tainnut oikea ystävä ollakaan.
Miksi ylipäätään haluat järjestää häät? Häät ovat yleensä perhe-ja sukujuhla. Järjestä illanistujaiset kavereillesi muussa yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Kavereiden kanssa voi toimiakin. Lähisuvussa ei ole yhtään lasta eikä vanhusta?
Jokainen saa pitää sellaiset juhlat kuin haluaa. Kummasti menee tunteisiin äipillä tämä "ei lapsia juhlaani kiitos" pyyntö kun pitää vielä toisenkin puolesta ilmoittaa ettei kukaan varmasti ikinä koskaan tule sellaisiin juhliin.
Jokainen voi siis järjestää sellaiset juhlat kuin haluaa, ei siitä tarvitse alkaa seota.
Ja jokainen voi itse päättää, haluaako niihin juhliin osallistua.
Helppoa!
Vierailija kirjoitti:
Laita vaan suoraan kutsuun, että juhlitte vain aikuisten kesken. Minusta parhaat hääkutsut ovat juuri ne, joissa sanotaan ettei lapsia, voin hyvillä mielin heti ilmoittaa ettemme tule.
Tämä tosiaan on paras ratkaisu. Ne tulee jotka syystä tai toisesta haluaa. Itse kyllä mieluummin olen tulematta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku aina loukkaantuu, mutta minä olen sitä mieltä, että sellaisista ihmisistä ei tarvitse välittää joiden mielestä toisen ihmisen hääjuhlan pitäisi pyöriä heidän napansa ympärillä.
Juuri näin ja sama toisinpäin. Kurjaa kun ilmoitamme ettemme tule niin alkaa saakelinmoinen vinkuna, miksi ette tule, tulisitte nyt.
Emme tule, emmekä ole velvollisia perustelemaan. Meille häät on perhejuhla, emme jätä lapsia kotiin. Sinä saat juhlia miten haluat, ja me voimm tehdä jotain kivaa sillä ajalla kun osallistuisimme tylsiin häihisi. Ps. Emme lähetä lahjakaan.Tämä.
No minusta on kyllä erittäin hyvä, että ihmiset jotka haluaisivat päättää muiden juhlista ("meille häät on perhejuhla" - niin, omat häänne, muiden juhlat ovat sellaiset millaisiksi ne järjestetään) tai pitävät meidän juhlia jo valmiiksi tylsinä jättävät tulematta. Häät tulee lähes poikkeuksetta ihan hemmetin kalliiksi, ei sinne tarvitse ketään nenännyrpistelijöitä patsastelemaan.
Jos sinulle on jokin ongelma järjestää häät, älä niitä järjestä. Minä taas olen ilomielin tulematta ja tuhlaamatta sinun takiasi aikaani ja rahaani. Win-ein
Miksi minulle olisi ongelma järjestää häät? Minä ymmärrän täysin, jos et sinä halua jonkun tuttusi häihin mennä, minä en vaan ymmärrä tuota vihamielistä asennetta. Mitä varten sinä edes pidät yhteyttä ihmisiin, jotka ovat sinusta saakelin vinkujia ja juhlatkin ovat tylsät? Eikös elämä olisi helpompaa ilman ihmisiä joista ajattelet noin negatiivisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä juhlissa vois olla aina se ns virallinen osuus ja ruokailut ja kahvit kaikille. Sitten illemmalla vois pitää jatkot vain tietyn porukan kesken. Kauhean kurjaa jos tietyt ryhmät jätetään kutsumatta. Mulla on esim vanhoja sukulaisia, jotka ei jaksa kun max muutaman tunnin olla juhlissa, samaten kuin pieniä lapsia. On myös liikuntarajoitteisia sekä muilla tavoin rajoittuneita ihmisiä. Haluaisin silti kutsua nämäkin juhliin. Toisaalta voihan se olla että jotkut ihmiset ovat siinä asemassa että heidän kaikki sukulaisensa ja tuttavansa ovat terveitä ja jaksavia ja jaksavat myös juhlia yötä myöten..
Mitä ihmettä? Miksi liikuntarajoitteiset eivät jaksaisi olla juhlissa siinä missä muutkin? Ja eikö aika normaalia ole että vanhukset lähtevät vastaanotolta sitten kun sänky kutsuu ja muut jatkavat? Jos lapset on kutsuttu, pienten lasten vanhemmat lähtevät kun lapset on saatava nukkumaan, tai jättävät lapset lapsenvahdin kanssa kotiin. Mitä ongelmaa tuossa on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole kutsuttujen ongelma. Älä järjestä juhlia, jpihin sinulla ei ole varaa.
No eihän kukaan kai järjestäkään, vaan nimenomaan karsii budjetin sellaiseksi että rahat riittää. Esimerkiksi jättämällä ne lapset pois.
Monessa tapauksessa tosiaan karsiutuu myös ne lasten vanhemmat, joten miksi järjestää juhlia ollenkaan? Edelleen halvin ratkaisu on skipata se koko juhla. Luuletko, että ketään oikeasti kiinnostaa tulla?
Kyllä luulen, että meidän ”destination weddingiin” oikeasti kiinnostaa tulla. Olimme laskeneet, että reilusta 120 kutsutusta max 80 tulee, mutta sata on jo ylitetty.
Isolle osalle ihmisistä sosiaalinen konventio on tärkeämpää kuin omat kiinnostukset, halut ja mukavuus. Jos sinä olet osallistunut heidän juhliinsa , he tuntevat velvollisuudekseen osallistua vaikkei vähempää kiinnostaisi itseä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ylipäätään haluat järjestää häät? Häät ovat yleensä perhe-ja sukujuhla. Järjestä illanistujaiset kavereillesi muussa yhteydessä.
Häät ovat juhla, joka järjestetään sen kunniaksi että kaksi ihmistä menee naimisiin. Ihan riippumatta niiden koosta, muodosta, ajankohdasta tai osallistujien ikäjakaumasta. Sinä et ole mikään juhlapoliisi, joka sanelee millaisia häitä ihmiset saavat järjestää.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku aina loukkaantuu, mutta minä olen sitä mieltä, että sellaisista ihmisistä ei tarvitse välittää joiden mielestä toisen ihmisen hääjuhlan pitäisi pyöriä heidän napansa ympärillä.
Juuri näin ja sama toisinpäin. Kurjaa kun ilmoitamme ettemme tule niin alkaa saakelinmoinen vinkuna, miksi ette tule, tulisitte nyt.
Emme tule, emmekä ole velvollisia perustelemaan. Meille häät on perhejuhla, emme jätä lapsia kotiin. Sinä saat juhlia miten haluat, ja me voimm tehdä jotain kivaa sillä ajalla kun osallistuisimme tylsiin häihisi. Ps. Emme lähetä lahjakaan.Tämä.
No minusta on kyllä erittäin hyvä, että ihmiset jotka haluaisivat päättää muiden juhlista ("meille häät on perhejuhla" - niin, omat häänne, muiden juhlat ovat sellaiset millaisiksi ne järjestetään) tai pitävät meidän juhlia jo valmiiksi tylsinä jättävät tulematta. Häät tulee lähes poikkeuksetta ihan hemmetin kalliiksi, ei sinne tarvitse ketään nenännyrpistelijöitä patsastelemaan.
Jos sinulle on jokin ongelma järjestää häät, älä niitä järjestä. Minä taas olen ilomielin tulematta ja tuhlaamatta sinun takiasi aikaani ja rahaani. Win-ein
Miksi minulle olisi ongelma järjestää häät? Minä ymmärrän täysin, jos et sinä halua jonkun tuttusi häihin mennä, minä en vaan ymmärrä tuota vihamielistä asennetta. Mitä varten sinä edes pidät yhteyttä ihmisiin, jotka ovat sinusta saakelin vinkujia ja juhlatkin ovat tylsät? Eikös elämä olisi helpompaa ilman ihmisiä joista ajattelet noin negatiivisesti.
Sinähän tuossa valitat miten kalliiksi häiden järjästäminen tulee? No älä järjestä niin ei tule kalliiksi.
Ymmärrän hyvin että ihmiset haluavat häät ilman lapsien aiheuttamaa hässäkkää ja äänitehosteita. Jokaisella on oikeus pitää mieleisensä juhlat, joihin kutsuu ketä haluaa.
Tosin itse pienen vauvan vanhempana jättäisin kyseisen kaltaiset juhlat väliin ihan lapsen vuoksi. Muutaman kuukauden ikäinen vauva on liian nuori olemaan tuntikausia jonkun muun hoidossa. En loukkaantuisi silti asiasta, vastaisin vain asiallisesti että ei päästä tulemaan, mutta onnittelut siitä huolimatta.
Asia kannattaa mainita kutsussa selkeästi, sillä vaikka kutsussa olisi vain kutsuttujen aikuisten nimet, ei moni välttämättä tajua että se tarkoittaa ettei lapsia saa ottaa mukaan. Mieluummin suoraan ilmoittaa kutsussa, että juhlat aikuisten kesken.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 3 pientä lasta ja me olemme joko isä tai äiti tai me 5. Ei me voida lapsia jättää vaatekomeroon ja lähtee kahdestaan mihinkään. Jos kutsussa lukee isän ja äidin nimi eikä erikseen ettei lapsia niin tottakai menemme kaikki 5. Jos lukee ettei lapsia niin menee isä tai äiti tai ei kukaan. Ei meillä ole hoitopaikkaa lapsille.
Me taas tekisimme tuossa niin, että minä menisin yksin häihin jos kyseessä olisi minun läheinen ystäväni/sukulaiseni ja mies, jos hänen. Ei se ole minusta mikään ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan ole järjestämässä juhlia, joihin ei ole varaa. Lapset jätetään kutsumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häät ovat juhla, joka järjestetään sen kunniaksi että kaksi ihmistä menee naimisiin. Ihan riippumatta niiden koosta, muodosta, ajankohdasta tai osallistujien ikäjakaumasta. Sinä et ole mikään juhlapoliisi, joka sanelee millaisia häitä ihmiset saavat järjestää.
-eri
Ihmiset saa järjestää sellaiset juhlat kun haluaa, mutta koska tämä on teidän järjestäjien oma valinta, niin en ymmärrä miksi siitä järjestämisestä pitää tehdä niin suuri ongelma ja kitistä netissä siitä. Ystävällisesti yritän auttaa sinua tajuamaan, ettei niitä häitä ole pakko järjestää jos haluaa istua kavereiden kanssa iltaa, ei ole varaa ja tilaa järjestää niitä häitä jne. Kukaan ei odota tai vaadi teitä häitä järjestämään tai edes ketään kutsumaan. Tämähän on täysin teidän oma valintanne, joten mitä te täällä ulisette?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluamme järjestää häät, koska olemme rakastuneita ja haluamme naimisiin. Häät eivät ole perhejuhla sen enempää kuin hautajaisetkaan, molemmissa lapsi tylsistyy kuoliaaksi. Jos järjestän illanistujaiset ja pyydän kavereita tulemaan ilman lapsia, sinun kaltainen ihminen suuttuu siitäkin.
Miten vanhukset tähän liittyvät? He eivät huuda eivätkä juokse ympäri ruokapöytää. Tai jos niin tekevät, ei heitäkään yleensä väkisin paikalle kärrätä kärsimään, kuten lapsille tehdään. Mamman into saada lapset väkisin paikalle on vain mamman omaa eroahdistusta tai halua pukea ja esitellä pentujaan niin kuin nukkeja, kilpaa muiden mammojen kanssa. Ihanko totta pikku nuhanenien seura on niin nautinnollista, ettei halua irrottautua edes yhdeksi illaksi? Napanuora kannattaa katkaista jossain vaiheessa. Nämä ihmiset ovat juuri niitä, jotka lapsen saatuaan katkaisevat kaikki välit lapsettomiin ystäviin, ihan kuin oltaisiin eri kastia.
Mikäli hoitopaikkaa ei oikeasti ole, tilanne on ymmärrettävä. Toivoisin ymmärrystä myös osakseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan ole järjestämässä juhlia, joihin ei ole varaa. Lapset jätetään kutsumatta.
No silloinhan järjestät juhlat joihin sinulla ei ole varaa. Ääliökö olet?
Kyllä luulen, että meidän ”destination weddingiin” oikeasti kiinnostaa tulla. Olimme laskeneet, että reilusta 120 kutsutusta max 80 tulee, mutta sata on jo ylitetty.