Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka sanoa hääkutsussa nätisti, että juhlat eivät sovellu lapsille?

Vierailija
31.12.2019 |

Juuri noin niin kuin otsikossa, niinkö? Vai onko vielä nätimpää ilmausta, ideoita?

Kommentit (643)

Vierailija
161/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olemme miettineet samaa. Meillä syy jättää lapset kutsumatta on yksinkertaisesti se, että haluamme järjestää pienet ja mahdollisimman edulliset häät. Tila on todella pieni, joten jos jokainen ottaa lapsensa mukaan, täytyy jättää puolet kavereista kutsumatta kun ei mahdu. Minkäänlaista viihdykettä ei mahdu järjestämään eikä pihallakaan ole mitään lapsia kiinnostavaa. Myös menu on jotain ihan muuta kuin muusia ja nauravia nakkeja.

Lisäksi haluaisimme vielä kerran tässä elämässä istua rauhassa iltaa kavereiden kanssa ilman, että kenenkään tarvitsee koko ajan vahtia lasta ja juosta sen perässä. Toki jos hoitopaikkaa ei kertakaikkiaan järjesty jollekin, pystytään varmasti joustamaan, mutta kyllähän lapselle tulee aika tosi pitkäksi. Jos on jonkun mielestä liikaa pyydetty, että haluan omissa häissäni keskittyä rentoon yhdessäoloon vanhojen ystävien kanssa, ei hän tainnut oikea ystävä ollakaan.

Miksi ylipäätään haluat järjestää häät? Häät ovat yleensä perhe-ja sukujuhla. Järjestä illanistujaiset kavereillesi muussa yhteydessä.

Ainakin meidän aikuiset lapsemme puolisoineen pääsevät kaverin häihin, koska otamme mielihyvin heidän pienokaisensa yökylään. Ymmärrämme hyvin, mitä tarkoittaa "vain aikuisille" sekä miten tärkeää on saada nauttia aikuisten menoista ilman lapsia!

Me emme aikoinamme päässeet kahdestaan edes joka vuosi minnekään, kun ei ollut lapsille hoitajaa. Ja on hyvin muistissa, miten ihania olivat ne harvinaiset kerrat kun saimme mennä kaksistaan :)

Vierailija
162/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen saa pitää sellaiset juhlat kuin haluaa. Kummasti menee tunteisiin äipillä tämä "ei lapsia juhlaani kiitos" pyyntö kun pitää vielä toisenkin puolesta ilmoittaa ettei kukaan varmasti ikinä koskaan tule sellaisiin juhliin.

Jokainen voi siis järjestää sellaiset juhlat kuin haluaa, ei siitä tarvitse alkaa seota.

Ja jokainen voi itse päättää, haluaako niihin juhliin osallistua.

Helppoa!

Tämä. Olen aina ihmetellyt tätä "ja kun mä en haluu niin ei kukaan muukaan haluu" -argumenttia. Tuntuuko se pelkkä oman mielipiteen sanominen juuri niin köykäiseltä argumentilta kuin se onkin, ja sitä pitää jotenkin väkevöittää väittämällä että kaikki muutkin on samaa mieltä? Kun muuten jokuhan voisi vaan todeta, että selvä ollaan sitten eri mieltä, ei liikuta minun elämääni?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on iso ero siinä puhutaanko vauvoista ja taaperoista vaiko isommista jo kouluikäistä lapsista. Kiljuville pikkulapsille ei oikein voi mitään paitsi viedä pois kirkosta/juhlatilasta mikäli vanhemmat edes älyävät että piltti häiritsee hääväkeä. Yläkouluikäisistä lähtien on jo suurempi mahdollisuus että lapset nauttivat tilaisuudesta eivätkä aiheuta häiriötä, taas tietenkin riippuen kotikasvatuksen laadusta.

Minut kutsuttiin vauvoineni serkun häihin ja yritettiin saada kirkossa lähisukulaisten kanssa etupenkkiin. Jäin kuitenkin taakse oven viereen valmiina säntäämään ulos jos vauva alkaa itkeä. Juhliin en mennyt ollenkaan vaikka kutsuttiin. Olisin kokenut sen stressaavaksi vauvan kanssa. Hoidat vauvaa, koitat pitää hänet hyväntuulisena ja samalla nauttia tilaisuudesta. Ei kiitos, ei sovi minulle. Seuraaviin häihin osallistuin kun vauva oli isompi ja saatiin hänelle hoitaja.

Vierailija
164/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä juhlissa vois olla aina se ns virallinen osuus ja ruokailut ja kahvit kaikille. Sitten illemmalla vois pitää jatkot vain tietyn porukan kesken. Kauhean kurjaa jos tietyt ryhmät jätetään kutsumatta. Mulla on esim vanhoja sukulaisia, jotka ei jaksa kun max muutaman tunnin olla juhlissa, samaten kuin pieniä lapsia. On myös liikuntarajoitteisia sekä muilla tavoin rajoittuneita ihmisiä. Haluaisin silti kutsua nämäkin juhliin. Toisaalta voihan se olla että jotkut ihmiset ovat siinä asemassa että heidän kaikki sukulaisensa ja tuttavansa ovat terveitä ja jaksavia ja jaksavat myös juhlia yötä myöten..

Tajuatko, kuinka paljon juhlapaikka, ruokailut ja tarjoilut "kaikille" maksaa?

Se ei ole kutsuttujen ongelma. Älä järjestä juhlia, jpihin sinulla ei ole varaa.

No eihän kukaan kai järjestäkään, vaan nimenomaan karsii budjetin sellaiseksi että rahat riittää. Esimerkiksi jättämällä ne lapset pois.

Monessa tapauksessa tosiaan karsiutuu myös ne lasten vanhemmat, joten miksi järjestää juhlia ollenkaan? Edelleen halvin ratkaisu on skipata se koko juhla. Luuletko, että ketään oikeasti kiinnostaa tulla?

Kiinnostaa niitä aikuisia, jotka tulevat juhliin. Siihen kannattaa satsata paremmat tarjoilut ja ohjelmat, tylsemmät ihmiset voi vapaasti jäädä pois.

Vierailija
165/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kutsut yhtään enempää ihmisiä häihisi ja suvussa on loukkaantumistaipumusta, niin eiköhän joku joka tapauksessa loukkaannu. Mutta joku muu taas loukkaantuisi hääjuhlassa meluavista kakaroista, joten itse valitset miten toimit.

Kauhea tarve ihmisillä säädellä toisten tekemisiä. Se joka häät järjestää/maksaa, päättäköön ohjelmasta, vieraista, paikasta ja tarjoiluista. Kutsutut noudattakoot kutsua ja ilmoittakoot tulostaan, tai pois jäämisestään. Ei pitäisi olla vaikeaa, mutta monelle tuntuu olevan.

Vierailija
166/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku aina loukkaantuu, mutta minä olen sitä mieltä, että sellaisista ihmisistä ei tarvitse välittää joiden mielestä toisen ihmisen hääjuhlan pitäisi pyöriä heidän napansa ympärillä.

Juuri näin ja sama toisinpäin. Kurjaa kun ilmoitamme ettemme tule niin alkaa saakelinmoinen vinkuna, miksi ette tule, tulisitte nyt.

Emme tule, emmekä ole velvollisia perustelemaan. Meille häät on perhejuhla, emme jätä lapsia kotiin. Sinä saat juhlia miten haluat, ja me voimm tehdä jotain kivaa sillä ajalla kun osallistuisimme tylsiin häihisi. Ps. Emme lähetä lahjakaan.

Tämä.

No minusta on kyllä erittäin hyvä, että ihmiset jotka haluaisivat päättää muiden juhlista ("meille häät on perhejuhla" - niin, omat häänne, muiden juhlat ovat sellaiset millaisiksi ne järjestetään) tai pitävät meidän juhlia jo valmiiksi tylsinä jättävät tulematta. Häät tulee lähes poikkeuksetta ihan hemmetin kalliiksi, ei sinne tarvitse ketään nenännyrpistelijöitä patsastelemaan.

Jos sinulle on jokin ongelma järjestää häät, älä niitä järjestä. Minä taas olen ilomielin tulematta ja tuhlaamatta sinun takiasi aikaani ja rahaani. Win-ein

Miksi minulle olisi ongelma järjestää häät? Minä ymmärrän täysin, jos et sinä halua jonkun tuttusi häihin mennä, minä en vaan ymmärrä tuota vihamielistä asennetta. Mitä varten sinä edes pidät yhteyttä ihmisiin, jotka ovat sinusta saakelin vinkujia ja juhlatkin ovat tylsät? Eikös elämä olisi helpompaa ilman ihmisiä joista ajattelet noin negatiivisesti.

Sinähän tuossa valitat miten kalliiksi häiden järjästäminen tulee? No älä järjestä niin ei tule kalliiksi.

Olen eri, mutta eikö kaikilla ole joku määrä vieraita, jonka suurin piirtein haluaa kutsua? Tai minkä kokoiset häät haluaa pitää? Saako ihminen pitää häät vain jos hän pystyy pitämään vierasmäärän rajattomana?

Vierailija
167/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä juhlissa vois olla aina se ns virallinen osuus ja ruokailut ja kahvit kaikille. Sitten illemmalla vois pitää jatkot vain tietyn porukan kesken. Kauhean kurjaa jos tietyt ryhmät jätetään kutsumatta. Mulla on esim vanhoja sukulaisia, jotka ei jaksa kun max muutaman tunnin olla juhlissa, samaten kuin pieniä lapsia. On myös liikuntarajoitteisia sekä muilla tavoin rajoittuneita ihmisiä. Haluaisin silti kutsua nämäkin juhliin. Toisaalta voihan se olla että jotkut ihmiset ovat siinä asemassa että heidän kaikki sukulaisensa ja tuttavansa ovat terveitä ja jaksavia ja jaksavat myös juhlia yötä myöten..

Se ei ole kutsuttujen ongelma. Älä järjestä juhlia, jpihin sinulla ei ole varaa.

No eihän kukaan kai järjestäkään, vaan nimenomaan karsii budjetin sellaiseksi että rahat riittää. Esimerkiksi jättämällä ne lapset pois.

Monessa tapauksessa tosiaan karsiutuu myös ne lasten vanhemmat, joten miksi järjestää juhlia ollenkaan? Edelleen halvin ratkaisu on skipata se koko juhla. Luuletko, että ketään oikeasti kiinnostaa tulla?

Kyllä luulen, että meidän ”destination weddingiin” oikeasti kiinnostaa tulla. Olimme laskeneet, että reilusta 120 kutsutusta max 80 tulee, mutta sata on jo ylitetty.

Isolle osalle ihmisistä sosiaalinen konventio on tärkeämpää kuin omat kiinnostukset, halut ja mukavuus. Jos sinä olet osallistunut heidän juhliinsa , he tuntevat velvollisuudekseen osallistua vaikkei vähempää kiinnostaisi itseä.

Toki myös sukulaisuus velvoittaa osallistumaan. Kiinnostipa tai ei.

Vierailija
168/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävämpiä minusta on suvun häät, joista kielletään lapset, koska joillakin perheillä sattuu sitten niin, että vanhempien lisäksi myös ne kaikki muut potentiaaliset lapsenvahdit ovat häissä. Sitten morsiuspari loukkaantuu, kun läheiset sukulaiset ei pääsekään tulemaan, kun lapsille ei ole häiden takia hoitajaa.

Vierailija
169/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan ole järjestämässä juhlia, joihin ei ole varaa. Lapset jätetään kutsumatta.

No silloinhan järjestät juhlat joihin sinulla ei ole varaa. Ääliökö olet?

Millä ihmeen perusteella, jos hänellä on varaa kestitä kaikki kutsutut?

Vierailija
170/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miten hääjuhlat ovat monelle niin kovin kipeä asia. Jos lapsia ei häihin haluta niin sitten ei, mitä siitä. Jos ei tällaisiin juhliin halua tai voi osallistua, niin senkun ilmoittaa ilman sen kummempaa draamaa että kiitos kutsusta mutta emme pääse.

Juhlat ovat ennen kaikkea juhlan kohteena oleville henkilöille ja heidän tärkeän hetkensä kunnioittamiselle varattu tilaisuus, johon ei voi mennä toitottamaan omia mielipiteitään tai osoittamaan mieltään.

Vierailija
171/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä joku tai jotkut tahalleen yrittää ärsyttää älyvapailla kommenteillaan  :D  Perhejuhla ja perhejuhla, mikä hiton perhejuhla häät on? Se on juhla jonka järjestäjä päättää minkälaiset ne pippalot on, perheineen tai ilman, isot tai pienet.

Nämä samat yksilöllisyytensä ja minuutensa kadottaneet äiteet varmaan rehaa ne tenavat töihinkin kun perhe on yksikkö eikä minnekään voi mennä ilman lapsia. Mielenkiintoista ajatella jotta mitäs sitten kun nuo kersansa kasvavat aikuisiksi, mitä se elämä sitten on? Kun ei ole ketään kenessä roikkua ja riippua. Tai no, tiedän mä toki semmosia äitee ihmisiä jotka on takertuneet sen aikuisenkin lapsensa paidan helmaan kiinni ja sekaantuu niiden elämään jatkuvasti.

Vierailija
172/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku aina loukkaantuu, mutta minä olen sitä mieltä, että sellaisista ihmisistä ei tarvitse välittää joiden mielestä toisen ihmisen hääjuhlan pitäisi pyöriä heidän napansa ympärillä.

Juuri näin ja sama toisinpäin. Kurjaa kun ilmoitamme ettemme tule niin alkaa saakelinmoinen vinkuna, miksi ette tule, tulisitte nyt.

Emme tule, emmekä ole velvollisia perustelemaan. Meille häät on perhejuhla, emme jätä lapsia kotiin. Sinä saat juhlia miten haluat, ja me voimm tehdä jotain kivaa sillä ajalla kun osallistuisimme tylsiin häihisi. Ps. Emme lähetä lahjakaan.

Tämä.

No minusta on kyllä erittäin hyvä, että ihmiset jotka haluaisivat päättää muiden juhlista ("meille häät on perhejuhla" - niin, omat häänne, muiden juhlat ovat sellaiset millaisiksi ne järjestetään) tai pitävät meidän juhlia jo valmiiksi tylsinä jättävät tulematta. Häät tulee lähes poikkeuksetta ihan hemmetin kalliiksi, ei sinne tarvitse ketään nenännyrpistelijöitä patsastelemaan.

Jos sinulle on jokin ongelma järjestää häät, älä niitä järjestä. Minä taas olen ilomielin tulematta ja tuhlaamatta sinun takiasi aikaani ja rahaani. Win-ein

Miksi minulle olisi ongelma järjestää häät? Minä ymmärrän täysin, jos et sinä halua jonkun tuttusi häihin mennä, minä en vaan ymmärrä tuota vihamielistä asennetta. Mitä varten sinä edes pidät yhteyttä ihmisiin, jotka ovat sinusta saakelin vinkujia ja juhlatkin ovat tylsät? Eikös elämä olisi helpompaa ilman ihmisiä joista ajattelet noin negatiivisesti.

Sinähän tuossa valitat miten kalliiksi häiden järjästäminen tulee? No älä järjestä niin ei tule kalliiksi.

Olen eri, mutta eikö kaikilla ole joku määrä vieraita, jonka suurin piirtein haluaa kutsua? Tai minkä kokoiset häät haluaa pitää? Saako ihminen pitää häät vain jos hän pystyy pitämään vierasmäärän rajattomana?

Jos ihminen haluaa rennosti istua iltaa kavereiden kanssa niin miksi hän ylipäätään haluaa järjestää ne häät? Häitä ei ole pakko järjestää ollenkaan. Lähinä tämä järjestäjien selittely on omituista.

Vierailija
173/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No 110 ihmistä kiinnosti kyllä tulla meidän lapsettomiin häihin. Pahoittelut, jos sinun häihisi ei kukaan halunnut tulla. Ehkä kannattaa katsoa peiliin ja miettiä miksi.

Totuushan on että oikeastaan hyvin harvaa kiinnosti tulla, yleensä häihin mennään sosiaalisesta pakosta, ei kehdata kieltäytyä, kun aina joku vetää herneen nenuunsa.

Vain läheisten ihmisten häihin mennään mielellään.

Vain läheisten häihin on ”sosiaalinen pakko”. Tee hääpareille palvelus, ja jää niistä muista pois.

Yleisesti ottaen häihin halutaan hyvä tunnelma, eikä yhtään ainutta hapannaamaa, joka tulee vain, koska hänen mielestään on ”sosiaalinen pakko”. Ei ole.

Vierailija
174/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan ole järjestämässä juhlia, joihin ei ole varaa. Lapset jätetään kutsumatta.

Sit mitä vit*** :D, nimenomaan ei järjestä vaan sovittaa hääjärjestelyt budjettiin. Se, että sinä et järjestelyistä tykkää on ihan toinen asia.

Vierailija
175/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on 3 pientä lasta ja me olemme joko isä tai äiti tai me 5. Ei me voida lapsia jättää vaatekomeroon ja lähtee kahdestaan mihinkään. Jos kutsussa lukee isän ja äidin nimi eikä erikseen ettei lapsia niin tottakai menemme kaikki 5. Jos lukee ettei lapsia niin menee isä tai äiti tai ei kukaan. Ei meillä ole hoitopaikkaa lapsille.

Ei hoitopaikkaa? Vink: MLL.

Vierailija
176/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko synnyttänyt aivosikin lasten mukana?  -eri

Vierailija
177/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä joku tai jotkut tahalleen yrittää ärsyttää älyvapailla kommenteillaan  :D  Perhejuhla ja perhejuhla, mikä hiton perhejuhla häät on? Se on juhla jonka järjestäjä päättää minkälaiset ne pippalot on, perheineen tai ilman, isot tai pienet.

Nämä samat yksilöllisyytensä ja minuutensa kadottaneet äiteet varmaan rehaa ne tenavat töihinkin kun perhe on yksikkö eikä minnekään voi mennä ilman lapsia. Mielenkiintoista ajatella jotta mitäs sitten kun nuo kersansa kasvavat aikuisiksi, mitä se elämä sitten on? Kun ei ole ketään kenessä roikkua ja riippua. Tai no, tiedän mä toki semmosia äitee ihmisiä jotka on takertuneet sen aikuisenkin lapsensa paidan helmaan kiinni ja sekaantuu niiden elämään jatkuvasti.

Kyllähän tässä on miljoona kertaa sanottu ettei niitä häitä ole pakko järjestää. Varsinkaan jos ei ole varaa siihen. Mikä ihmeen pakkomielle näillä jankkareilla on häistä?

Vierailija
178/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että haluaa pitää edulliset häät, on toisinaan eri asia kuin se, ettei ole varaa järjestää häitä. Argumentit selvästi loppuneet.

Haluan nimenomaan järjestää illanistujaiset. Sitä ennen vain kipaistaan kirkossa. Ei mitään pompöösiä kyläjuhlaa. Mikä oli ongelma? Täällä kysytään neuvoja hyvin monenlaisiin tilanteisiin ja aina on joku rölli vinkumassa. Menkää takaisin pesäänne ja antakaa täysjärkisten keskustella rauhassa.

Vierailija
179/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko synnyttänyt aivosikin lasten mukana?  -eri

?? Ei minulla ole lapsia. Enkä ole järjestänyt juhlia jpita minulla ei ole varaa järjestää.

Vierailija
180/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muotoilitpa asian miten tahansa, joku loukkaantuu kuitenkin. Viimeistään siinä vaiheessa, kun juhlissa on kuin onkin mukana sulhasen 17-v kummipoika ja morsiamen puolivuotias siskontyttö.