Miksi valokuvausta pidetään taiteena vaikka kaikilla on nykyään kännykät?
Kuka tahansa voi räpsiä kuvat, valotus ja muu hoituu automaattisesti. Sekös ammattilaisia vituttaa.
Kommentit (51)
Et ole sitten koskaan ammattikuvaajan kuvia nähnyt? No ei se mitään. Kaikesta ei voi olla kokemusta.
Miksi kirjallisuutta pidetään taiteena, kun tämäkin ketju aloituksineen on jo pullollaan kirjallista ilottelua? Enkä usko että yhtään kirjailijaa on vielä osallistunut.
Koska on täysin eri asia "räpsiä kuvia" kuin ottaa valokuvia ja tehdä niistä taidetta.
Kuka tahansa voi luistella ja lyödä kiekko mailalla. Silti vain harvasta voi tulla ammattijääkiekkoilija.
Kertoisitko miten tuolla minun Nokian peruspuhelimellani otetaan valokuvia? Ja vieläpä ammattitasoisia sellaisia? En ole itse vielä löytänyt sitä ominaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Koska on täysin eri asia "räpsiä kuvia" kuin ottaa valokuvia ja tehdä niistä taidetta.
En ole huomannut mitään erityistä taidekuvissa, koska itse räpsin parempia.
AP
Ja koska kaikki voivat nykyään mennä autokouluun ja ostaa auton, mihin me tarvitaan ralli- tai formulakuskeja?e
Käypä joskus valokuvanäyttelyssä ja mieti saatko omalla kännykällä räpsäistyä samanlaisen kuvan.
Siitä vaan taidenäyttelyä tekemään kännykkäräpsyistäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Miksi sitten et käytä tätä huippulahjaasi hyväksesi ja tienaa niillä kuvillasi elantoasi? Kyllä tuollainen lahjakkuus kannattaisi hyödyntää.
Kännykällä voi ottaa myös taidevalokuvia, ei katso välinettä. Kuvan sisältö merkitsee.
Välillä tuntuu, että nykytaide ei arvosta teknisesti oikein otettuja kuvia. Tai sillä ei ole väliä. Suoruus on valttia.
Välineet eivät luo taidetta. Kynät ja kirjoituskoneet on olleet olemassa vaikka kuinka pitkään ja silti niillä voi kirjoittaa taidetta tai turhaa pa*kaa. Sama pätee myös tietokoneisiin. Se lähtee ihan siitä miten niitä työkaluja käyttää, tekeekö tietokoneella jotain luovaa vai kirjoittelee av:lle.
Vierailija kirjoitti:
Siitä vaan taidenäyttelyä tekemään kännykkäräpsyistäsi.
Joskus vain on upea valo, niin kännykällä saa hienoja kuvia. Ei ole kyllä montaa kertaa tullut sellaista wau-fiilistä kännykällä ottamistani kuvista. Usein niistä on ollut vettä mukana. Heijastaa, pehmentää ja tasoittaa varjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Siitä sitten dick-pic galleria pystyyn, ehkä joku ostaa teoksiasi.
Siitähän siinä on kyse, pitävätkö muutkin tekeleitäsi taiteena vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Välineet eivät luo taidetta. Kynät ja kirjoituskoneet on olleet olemassa vaikka kuinka pitkään ja silti niillä voi kirjoittaa taidetta tai turhaa pa*kaa. Sama pätee myös tietokoneisiin. Se lähtee ihan siitä miten niitä työkaluja käyttää, tekeekö tietokoneella jotain luovaa vai kirjoittelee av:lle.
Aivan. Voihan muistiolla kirjoittaa vaikka minkä huippuromaanin. Teoriassa.
Miksi ihmiset menee Ateneumiin katsomaan maalauksia? Jokainen voi ottaa sakurat ja piirustella ihan itse!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
APMiksi sitten et käytä tätä huippulahjaasi hyväksesi ja tienaa niillä kuvillasi elantoasi? Kyllä tuollainen lahjakkuus kannattaisi hyödyntää.
Ei taidekuvilla paljon tienaa. Ehkä muutama Suomessa saa rahaa niistä. Valokuvataidetta on vaikeampi myydä kuin maalauksia. Ehkä siksi, että on niin suoraa. Mielummin itsekin ottaisin olohuoneeni seinälle maalauksen tuntemattomasta ihmisestä, kuin valokuvan. Nykyään kaiken pitää olla vielä isossa koossa. Tietyssä mielessä siinä näkyy tekninen osaaminen paremmin.
kameralla saa samasta kohteesta erilaisen kuvan säätämällä aukkoa, valotusta, matkan kohdennusta. kännykällä saa vain tarkan kuvan, tai epäonnistuneen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset menee Ateneumiin katsomaan maalauksia? Jokainen voi ottaa sakurat ja piirustella ihan itse!
Taiteessa puhutaan alkuperäisteoksen ”aurasta”. Tosin nykyään tuota käsitettä koitetaan torpata, koska kaikki pitäisi selittää tekstinä.
Mikä se muuten on, tuo ”aura”?
Monet osaavat kirjoittaa mutta eivät kirjoita mitään lukemisen arvoista. Monet osaavat puhua mutta heillä ei ole mitään sanottavaa. Jne.
No juu ei.