Miksi valokuvausta pidetään taiteena vaikka kaikilla on nykyään kännykät?
Kuka tahansa voi räpsiä kuvat, valotus ja muu hoituu automaattisesti. Sekös ammattilaisia vituttaa.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kännykät kehittyvät kokoajan fiksummiksi, joten jossain vaiheessa kuvatoiminnot ottavat kyllä kiinni ammattilaiskamerat.
heh... katso millaisia putkia tarvitaan vaikka urheilukuvaukseen.
Heh, olen itse kuvannut urheilua, joten tiedän. Se onkin erikoiskuvausta. Yhtä erikoista on esim. makrokuvaus. Noihin tarvitaan vielä pitkään erikoiskalustoa.
Sitten tiedät ettei optiikkaa voi korvata prosessoinnilla
Mikään ei estä sitä. Ja esim. DxOptics on tehnyt sitä jo pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kännykät kehittyvät kokoajan fiksummiksi, joten jossain vaiheessa kuvatoiminnot ottavat kyllä kiinni ammattilaiskamerat.
Heh, olen itse kuvannut urheilua, joten tiedän. Se onkin erikoiskuvausta. Yhtä erikoista on esim. makrokuvaus. Noihin tarvitaan vielä pitkään erikoiskalustoa.
Et siis ymmärrä edes valokuvauksen ja kuvankäsittelyn eroa?
Jatka matkaasi poju.
Taidevalokuvaus voi oikeastaan olla melkein millä vain monistavalla laitteella toteutettu, eli ei katso välinettä. Kertakäyttökamerallakin saa hienoja kuvia, jos osaa suunnitella ja ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatka matkaasi poju.
Just toi asenne. ”Oikeiden” valokuvaajien pitää korostaa omaa osaamistaan teknisellä tietämyksellä.
Vaikka omasta mielestäni monen ammattikuvaajan kuvat ovat tylsiä ja visuaalisesti mielenkiinnottomia. Ja kyllä, olen suorittanut yhden tutkinnon valokuvauksesta, joten tiedän mistä puhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatka matkaasi poju.
Just toi asenne. ”Oikeiden” valokuvaajien pitää korostaa omaa osaamistaan teknisellä tietämyksellä.
Vaikka omasta mielestäni monen ammattikuvaajan kuvat ovat tylsiä ja visuaalisesti mielenkiinnottomia. Ja kyllä, olen suorittanut yhden tutkinnon valokuvauksesta, joten tiedän mistä puhun.
Monilla ammattilaisilla tekniikka tulee luovuuden väliin. Mieluummin sitten otetaan teknisesti laadukkaita kuvia, kuin mentäisiin riskillä. Siksi monesti kännykkäkuvat ovat mielenkiintoisia, ne kun on usein otettu spontaanisti ja vailla ajatusta tekniikan rajoittavuudesta.
"Taiteessa on nähdäkseni kaksi asiaa tärkeää: täytyy olla jotain sanottavaa - ja kykyä sanoa se."
- Mauno Koivisto
Vierailija kirjoitti:
Välineet eivät luo taidetta. Kynät ja kirjoituskoneet on olleet olemassa vaikka kuinka pitkään ja silti niillä voi kirjoittaa taidetta tai turhaa pa*kaa. Sama pätee myös tietokoneisiin. Se lähtee ihan siitä miten niitä työkaluja käyttää, tekeekö tietokoneella jotain luovaa vai kirjoittelee av:lle.
Taiteen tehtävä on aiheuttaa ihmisessä jokin tunne, ajatus, liikahdus.
Vauvelihan teettää juurikin tätä...
Luovien mensalaisten kirjallisuuspiiri🤭
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa juuri makrokuvaukseen kännykkä soveltuu erityisen hyvin, vaikkei toki järkkärin veroinen olekaan.
Miksi kuvien piirtämistä pidetään taiteena vaikka kaikilla on ollut satoja vuosia kynät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska on täysin eri asia "räpsiä kuvia" kuin ottaa valokuvia ja tehdä niistä taidetta.
En ole huomannut mitään erityistä taidekuvissa, koska itse räpsin parempia.
AP
Niin, eräs sukulaisenikaan ek näe klassisessa laulussa mitään taiteellista.
"Kuka tahansahan voi ulvoa noin."
Jos jaksaa odottaa oikeaa valoa, se on siinä! Taskulampulla voi laittaa lisää valoa joihinkin kohtiin.