Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Videopelien pelaamisesta vanhempana

Vierailija
03.05.2025 |

Näin lähemmäs viisikymppisenä kysyisin mielipiteitänne pidättekö pelaamista hyväksyttävänä vanhemmalla iällä?

Häpeätkö sitä että pelaat edelleenkin, miellätkö pelaamisen lasten ja nuorten sukupolvien harrastukseksi vai katsotko että pelaaminen on hyväksyttävää kaikenikäisille?

Itse olen pelannut reilusti yli 30 vuotta ja pelaan edelleenkin koska rinnastan sen nimenomaan elokuvien katseluun mutta sillä erotuksella että pääsen itse vaikuttamaan tarinan kulkuun. 

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse 42v ja pelailen päivittäin. Toistaiseksi jatkan pelailua ja tämähän oli suuri intohimoni 20 vuotta sitten. Cs:ää ja tfc: tä tuli pelailtua jopa 5-10 tuntia päivässä. Suuria tunteita koettu pelaamisen yhteydessä, onnistumisia ja tappioita. Arvioisin että pelaaminen on rikastuttanut elämääni.

Vierailija
2/31 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelaaminen on hauskaa eikä katso ikää! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaan on pelaamista demonisoitu. Johtunee ehkä siitä, jos menee liiallisuuksiin eikä muuta teekään. Jos elämän hallinta kunnossa ja perusasiat, niin pelaaminen ei haittaa. Ei herätä red flagejä mielestäni.

Vierailija
4/31 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En häpeä. Olen 36.

Vierailija
5/31 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse 42v ja pelailen päivittäin. Toistaiseksi jatkan pelailua ja tämähän oli suuri intohimoni 20 vuotta sitten. Cs:ää ja tfc: tä tuli pelailtua jopa 5-10 tuntia päivässä. Suuria tunteita koettu pelaamisen yhteydessä, onnistumisia ja tappioita. Arvioisin että pelaaminen on rikastuttanut elämääni.

Pelaaminenhan on aktiivisempaa kuin esimerkiksi elokuvien, urheilun ym passiivinen seuraaminen tv:stä. Pitää yllä päättelykykyä, refleksejä ja sosiaalisia kontaktejakin mutta jotenkin se silti mielletään vain lasten ja nuorten iloksi ja sen jälkeen oletetetaan että pitäisi siirtyä ns "aikuisten" harrastusten pariin. Pelien pelaaminsella on edelleenkin kummallinen maine vaikka se on monin puolin rikasta aktiviteettia.

Vierailija
6/31 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 69 eikä ole tullut edes mieleen hävetä. Pelaajat ikääntyvät, joten on täysin luonnollista, että vanhatkin pelaa.

Vierailija
7/31 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hävetä, olen 36v. Ei yleisestikään kiinnosta mitä ulkopuoliset ajattelevat minun elämästäni koska minähän sitä elän, eivät he :D

Vierailija
8/31 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 69 eikä ole tullut edes mieleen hävetä. Pelaajat ikääntyvät, joten on täysin luonnollista, että vanhatkin pelaa.

Kyllä vanhanakin saa pelata. Minäkin pelaan korttia lähes päivittäin 70v isäni kanssa. Katkoa, maijaa, paskaa, lavasta ottoa, seiskaa jne.

Vierailija
9/31 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pelaaminen tuntuu kivalta, niin miksi ihmeessä sitä pitäisi hävetä? Vanhempana se mitä muut ajattelevat esim. harrastuksistasi on aika lailla yhdentekevää. Toki kaikenlaisia lannistajia ja latistajia löytyy kaikilta elämänalueilla, mutta heidän valtansa sinuun on suoraan suhteessa siihen kuinka suuren painoarvon sinä annat heille - Älä ruoki elämänlaatuasi heikentäviä voimia ja katso, elämä ja mieli paranee.

Vierailija
10/31 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelaan, ongelmana on lähinnä se, että olen tullut kriittiseksi pelien-, aivan samoin kuin leffojenkin sisällön suhteen - on vaikeaa löytää uusia hyviä pelejä joista innostua.

Vierailija
11/31 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

35 v täällä, ei ole käynyt mielessä hävetä pelaamista. Juttelen töissä myös pelistä ja käy ilmi että moni muu työkaveri pelaa myös. Sitten on kivaa jutteluaihetta myös. Itse pelaan nyt VR-pelejä, todella hauskaa. Tykkään kalastus-simulaattori VR-pelistä vaikka oon nainen enkä edes kalasta oikeesti :D

Vierailija
12/31 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan kumppanin kanssa 43 ja 40, lähes päivittäin molemmat pelaa tietokoneella. Pelaamisessa ei ole mitään pahaa, parhaimmillaan se voi olla hyvinkin sosiaalista toimintaa.

Vierailija
13/31 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväksyttävä?

Kuka hitto enää viisikymppisenä ajattelee sitä onko omat harrastukset muiden mielestä hyväksyttäviä?

Vierailija
14/31 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse 45 vuotiaana pelaan kuten minun nuoruudessani pelattiin, eli ehkä pari tuntia kerralla. En istu koneen ääressä 12h päivässä.

Vierailija
15/31 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelaan, ongelmana on lähinnä se, että olen tullut kriittiseksi pelien-, aivan samoin kuin leffojenkin sisällön suhteen - on vaikeaa löytää uusia hyviä pelejä joista innostua.

Ongelmahan pelien kohdalla on se että suurin osa peleistä on tehty nuorille vaikka meillä vanhemmillahan se vauraus ja maksukyky on ja varmasti valtaosa vanhemmasta ikäryhmästä löytäisi tiensä konsolien ääreen jos heille tarjottaisiin enemmän. Siksi onkin outoa etteivät pelikehittäjät näytä ymmärtävän sitä. Lisää ns normaaleja pelejä, esimerkiksi historiaan, tosielämään jne perustuvia pelejä ja suhteessa vähemmän Fortniteja ym päätöntä scifi-räiskintää. Koen että kultakaivosta eli vanhempaa ikäryhmää ei koeta niin tärkeäksi kohderyhmäksi.

Vierailija
16/31 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelaan, eikä hävetä yhtään. Ikää 42v.

Kaikkein eniten pidän kauhupeleistä, jrpgistä, tasohyppelyistä, selviytymispeleistä (tyyliin esim Valheim) ja elämänsimeistä (sims tosin on musta tylsä).

Vierailija
17/31 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelaan iloisesti ja häpeämättä 67v

Vierailija
18/31 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyväksyttävä?

Kuka hitto enää viisikymppisenä ajattelee sitä onko omat harrastukset muiden mielestä hyväksyttäviä?

En ajattelekaan vaan kysyin asiaa juuri teiltä. En välitä siitä mitä minusta ajatellaan, en ole koskaan hävennyt. Kannattaa erottaa se kysymys ja minun mielipiteeni tekstissä, jonka kirjoitin.

Vierailija
19/31 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata paljoo miettiä muiden mielipiteitä omista harrastuksistaan enää aikuisena. Todellakin pelaan eikä siihen toisten mielipiteet vaikuta suuntaan eikä toiseen.

n42

Vierailija
20/31 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän yhä älykkäämpänä tekemisenä kuin telkkarin katselu. Tosin nykypelit ovat huonompia kuin vanhat ja se näkyy pelitilastoissa, osin mukana on tosin se ettei tarvitse opetella täysin alusta kun pelaa vanhempia pelejä. Eli ei hävetä.

BG1 + 2, D2 Resurrected tällä hetkellä kesken eikä aika tunnu riittävän oikein kunnolla näihin.

M42

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme