Sovitaanko uuden vuoden kunniaksi, että Jyväskylässäkin on eka-, toka- ja kolmasluokkalaisia jne. kuten kaikkialla muuallakin?
Kommentit (59)
Mut nelkit, viikit ja kuukit saa vielä pitää?
Vierailija kirjoitti:
Mut nelkit, viikit ja kuukit saa vielä pitää?
Aloituksessa luki "jne".
Vierailija kirjoitti:
Miksi sua häiritsee toisten murteet?
Ei tuo ole edes murretta. Joku mukahauska keksintö jostain kasvatustieteen laitokselta tms.
Eipä sovita, valitan. Jyväskylässä on edelleen ja pysyy eput, toput, kolkit, nelkit, viikit ja kuukit. Miksi ne pitäisi muuttaa, jos ne jotain ahdasmielistä häiritsevät? Muutetaanko kaikki muutkin paikalliset sanat ympäri maan, jos ne sattuvat ärsyttämään. Hohhoijaa.
Ei sovita. Lähdetään kohta eppuluokkalaiseni kanssa katsomaan raketteja :) Ajatella, että ensi vuonna hän menee jo toppuluokalle <3
kuka nainen nuo on muuten keksinyt? ja millainen naisten valtuusto hyväksynyt sitten?
Ei. Mutta sen voisimme sopia, että tätä samaa asiaa ei jauhettaisi täällä sataa kertaa niin kuin aiempina vuosina.
Uusi vuosi, uudet aiheet? Eikös vaan ap?
Täh asun Jyväskylässä (en paljasjalkainen tosin) ja meillä on kaksi alle kouluikäistä lasta enkä ole moisista termeistä kuullutkaan! 😂 elän vissiin vähän liikaa hetkessä. Noh ilmeisesti ensi syksynä toisella lapsella alkaa eppuluokka. Kaikkea sitä keksitään, ei itseä kyllä häiritse.
Vierailija kirjoitti:
Entäs senkit, kankut ja jynkyt?
Senkki pysyy edelleen eteisessä. Siinä on kätevä säilyttää vaatteita. Kankutkin ihan mielelläni pidän. Niiden päällä on mukava istua kun palstailee. Vaan mitä ovat jynkyt?
Mä oon neljäkymmentävuotta jo.käyttäny noita. Ihan yhtä vaikee muuttaa kuin vaikka alkaa puhuu Suurajoista Nesterallina.
Sovitaan mieluummin et yritetään antaa kaikkien kukkien kukkia tällaisissa jutuissa mitkä eivät toisia vahingoita.
Mukavaa vuodenvaihdetta ja hyvää uutta vuotta🤗
Vierailija kirjoitti:
Täh asun Jyväskylässä (en paljasjalkainen tosin) ja meillä on kaksi alle kouluikäistä lasta enkä ole moisista termeistä kuullutkaan! 😂 elän vissiin vähän liikaa hetkessä. Noh ilmeisesti ensi syksynä toisella lapsella alkaa eppuluokka. Kaikkea sitä keksitään, ei itseä kyllä häiritse.
Synnyin Jyväskylässä vuonna 1985. Jo silloin käytettiin noita nimityksiä. Eivät siis ole millään muotoa uusi keksintö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo ole edes murretta. Joku mukahauska keksintö jostain kasvatustieteen laitokselta tms.
Mä olen sanonut eppuluokkaa eppuluokaksi jo silloin kun 1972 menin eppuluokalle.
Vierailija kirjoitti:
Jyväskyläläiset ovat savolaisia.
:O ÄLÄ ÄLÄ edes leikillä mainitse jyväskyläisten olevan savolaisia! Ei naurata.
Terveisiä Kuopiosta
Jyvääääskylässä on mukavaa kun eput, toput, kolkit, nelkit, viikit ja kuukit voivat kaikki matkustaa linkillä kouluun opiiiskelemaan :)