Sovitaanko uuden vuoden kunniaksi, että Jyväskylässäkin on eka-, toka- ja kolmasluokkalaisia jne. kuten kaikkialla muuallakin?
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon neljäkymmentävuotta jo.käyttäny noita. Ihan yhtä vaikee muuttaa kuin vaikka alkaa puhuu Suurajoista Nesterallina.
Sovitaan mieluummin et yritetään antaa kaikkien kukkien kukkia tällaisissa jutuissa mitkä eivät toisia vahingoita.
Mukavaa vuodenvaihdetta ja hyvää uutta vuotta🤗
Oikeasti jotkut noita käyttää?
Oikeastiko sitä on noin vaikea ymmärtää, että eri puolilla Suomea puhutaan eri tavoilla? Kannattaa joskus poistua sieltä kotiseudultaan. Saatat yllättyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jyvääääskylässä on mukavaa kun eput, toput, kolkit, nelkit, viikit ja kuukit voivat kaikki matkustaa linkillä kouluun opiiiskelemaan :)
Mistä oot saanu päähäsi että jyväskyläläiset venyttää noin?
Kyllä jyväskyläläiset todella venyttää paikkakuntansa nimeä tuohon malliin. Toisen tavun vokaali pidempänä. Ei varmaan paikkakuntalaiset itse edes huomaa asiaa, mutta muille helppo tunnistaa.
Eikä se venyttäminen rajoitu vain kaupungin nimeen. Moni muukin sana saa lisävokaaleja toiseen tavuunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jyväskyläläiset ovat savolaisia.
:O ÄLÄ ÄLÄ edes leikillä mainitse jyväskyläisten olevan savolaisia! Ei naurata.
Terveisiä Kuopiosta
No eivät todellakaan ole. Ne on semmosia tuppisuu-Mikki-Hiiriä. Miehillä siellä keskipituus 160cm. :D
Onko siellä tähän asti aloitettu koulunkäynti neljäsluokkalaisista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sovitaan! Jyväskyläläisiltä vois sulkee internetin itse asiassa kokonaan, jos asia ei tällä puheella mene jakeluun. Voivat sit keskenänsä jakaa näitä eppuluokkatietojansa.
Kiitos, kun välität kanssaihmisistäsi, jyväskyläläinen.
Kulta rakas, yksikään jyväskyläläinen ei täällä tee avauksia eppuluokkalaisista yms. Ihan muista kaupungeista tulevat nämä (tai epäilen vahvasti että heitä on vain yksi), jotka aina vain jaksavat jauhaa tästä samasta aiheesta.
Jyväskyläläisten soisi lopettavan myös kullittelun!
Maassa maan tavalla. Jyrkkä ei haittajyväskyläläisille!
Vierailija kirjoitti:
Onko siellä tähän asti aloitettu koulunkäynti neljäsluokkalaisista?
*se käden naamanpäälle lyövä apina*
Nämä eput ja toput on jostain syystä niitä harvoja sanoja, jotka oikeasti ärsyttää. 😅 Ei tietenkään ole minulta mitenkään pois, jos joku niitä käyttää. Tietääkö kukaan mistä nuo on saaneet alkunsa?
Vierailija kirjoitti:
Mun siskonlapsi on koulussa J-kylässä ja heidän koulussaan kutsutaan iltapäiväkerhoa "jälkkäriksi" tai "jälkäksi". Ootteko muut kuulleet näitä sanoja?
Olin ensin ihmeissäni kun sisko puhui, että lapsensa oli koko viikon jälkkärissä. Luulin tietysti, että jälkkäri tarkoittaa kouluasioissa jälki-istuntoa.
Sanotaanko muualla sit aina iltapäivälerho? Kamalan pitkästi sanottu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun siskonlapsi on koulussa J-kylässä ja heidän koulussaan kutsutaan iltapäiväkerhoa "jälkkäriksi" tai "jälkäksi". Ootteko muut kuulleet näitä sanoja?
Olin ensin ihmeissäni kun sisko puhui, että lapsensa oli koko viikon jälkkärissä. Luulin tietysti, että jälkkäri tarkoittaa kouluasioissa jälki-istuntoa.Sanotaanko muualla sit aina iltapäivälerho? Kamalan pitkästi sanottu
Iltis tai ip se useimmiten on. Jälkkäri on ihan kiva vaihtelu. Tavallaan jälkikoulu. Kuulostaa "isommalta" kuin iltapäiväkerho. Kerhothan usein ovat pienemmille lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Nämä eput ja toput on jostain syystä niitä harvoja sanoja, jotka oikeasti ärsyttää. 😅 Ei tietenkään ole minulta mitenkään pois, jos joku niitä käyttää. Tietääkö kukaan mistä nuo on saaneet alkunsa?
Ne on ekku ja tokku. Ei eppu ja toppu.
Mistä nyt sanat saa alkunsa. Miksi esim. Kainuussa sanotaan, että mulla pitää, ku muualla sanotaan Mun pitää. Tai miksi varsinais-Suomessa sanotaan ketä, kun muualla kuka. Tai savossa sanotaan ettei kehata, kun ei viitsitä. Jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä nyt sanat saa alkunsa. Miksi esim. Kainuussa sanotaan, että mulla pitää, ku muualla sanotaan Mun pitää. Tai miksi varsinais-Suomessa sanotaan ketä, kun muualla kuka. Tai savossa sanotaan ettei kehata, kun ei viitsitä. Jne.
Missä kaupungissa on ekkuja ja tokkuja? Täällä Jyväskylässä ne ovat eppuja ja toppuja. Ovat olleet vuosikymmeniä. Jopa paikallislehdessä kirjoitetaan kuinka eput aloittavat koulunsa.
Vierailija kirjoitti:
Eipä sovita, valitan. Jyväskylässä on edelleen ja pysyy eput, toput, kolkit, nelkit, viikit ja kuukit. Miksi ne pitäisi muuttaa, jos ne jotain ahdasmielistä häiritsevät? Muutetaanko kaikki muutkin paikalliset sanat ympäri maan, jos ne sattuvat ärsyttämään. Hohhoijaa.
Heitän tähän väliin ihan neutraalin kommentin, mulla ei ole väliä miksi muut kutsuu alakoululaisia. Mutta ikinä en oo kyllä kuullut tuollaisista nimityksistä😄 mulla ei ole lapsiakaan ja siellä päin en asu. Onko tämä jo vanhaki juttu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä sovita, valitan. Jyväskylässä on edelleen ja pysyy eput, toput, kolkit, nelkit, viikit ja kuukit. Miksi ne pitäisi muuttaa, jos ne jotain ahdasmielistä häiritsevät? Muutetaanko kaikki muutkin paikalliset sanat ympäri maan, jos ne sattuvat ärsyttämään. Hohhoijaa.
Heitän tähän väliin ihan neutraalin kommentin, mulla ei ole väliä miksi muut kutsuu alakoululaisia. Mutta ikinä en oo kyllä kuullut tuollaisista nimityksistä😄 mulla ei ole lapsiakaan ja siellä päin en asu. Onko tämä jo vanhaki juttu?
On.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kaupungissa on ekkuja ja tokkuja? Täällä Jyväskylässä ne ovat eppuja ja toppuja. Ovat olleet vuosikymmeniä. Jopa paikallislehdessä kirjoitetaan kuinka eput aloittavat koulunsa.
jyväskylässä. Mut voi olla meillä jo vanhemmilla jotka puhumme "vanhaa kieltä". Kaverit aina nauroivoivat. Kysyivät onko Ekku Tokun veli🤗
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jyväskylässä. Mut voi olla meillä jo vanhemmilla jotka puhumme "vanhaa kieltä". Kaverit aina nauroivoivat. Kysyivät onko Ekku Tokun veli🤗
Ysiluokkalaiset taitaa olla sitten yyhoot?
Vierailija kirjoitti:
Osa on, jos on ehtinyt lisääntyä jo siinä iässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa on, jos on ehtinyt lisääntyä jo siinä iässä.
No ilman lisääntymistä se voi olla aika haasteellista.
Eikä sano kukaan muukaan jyväskyläläinen. Emmehän ole Jyyyyväskylästä, vaan Jyvääääskylästä. Venytys toisella tavulla niin kuin muissakin sanoissa. Paljasjalkaiseen jos venytys tulisi muoto olisi paljaaasjalkainen. Harvemmin sitä kukaan kuitenkaan venyttelee.