Sovitaanko uuden vuoden kunniaksi, että Jyväskylässäkin on eka-, toka- ja kolmasluokkalaisia jne. kuten kaikkialla muuallakin?
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Sovitaan.
Kättä päälle? Vannon kautta kiven ja kannon!
Sovitaan! Jyväskyläläisiltä vois sulkee internetin itse asiassa kokonaan, jos asia ei tällä puheella mene jakeluun. Voivat sit keskenänsä jakaa näitä eppuluokkatietojansa.
Kiitos, kun välität kanssaihmisistäsi, jyväskyläläinen.
Vierailija kirjoitti:
Jyvääääskylässä on mukavaa kun eput, toput, kolkit, nelkit, viikit ja kuukit voivat kaikki matkustaa linkillä kouluun opiiiskelemaan :)
Ekut ja tokut 😉
Vierailija kirjoitti:
Jyvääääskylässä on mukavaa kun eput, toput, kolkit, nelkit, viikit ja kuukit voivat kaikki matkustaa linkillä kouluun opiiiskelemaan :)
Mistä oot saanu päähäsi että jyväskyläläiset venyttää noin?
Vierailija kirjoitti:
Sovitaan! Jyväskyläläisiltä vois sulkee internetin itse asiassa kokonaan, jos asia ei tällä puheella mene jakeluun. Voivat sit keskenänsä jakaa näitä eppuluokkatietojansa.
Kiitos, kun välität kanssaihmisistäsi, jyväskyläläinen.
Kulta rakas, yksikään jyväskyläläinen ei täällä tee avauksia eppuluokkalaisista yms. Ihan muista kaupungeista tulevat nämä (tai epäilen vahvasti että heitä on vain yksi), jotka aina vain jaksavat jauhaa tästä samasta aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä me venytetään, vaikka muuten hyvin "puhdasta "suomea puhutaankin. Jos olet Jyväskylässä niin aset joskus vähäksi aikaa kuuntelemaan. Se on hauska huomata miten totta tuo on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omin korvin olen kuullut. Ja tehokkaasti on itseenikin tarttunut. terveisin 15 vuotta Jyväskylässä asunut
Mun siskonlapsi on koulussa J-kylässä ja heidän koulussaan kutsutaan iltapäiväkerhoa "jälkkäriksi" tai "jälkäksi". Ootteko muut kuulleet näitä sanoja?
Olin ensin ihmeissäni kun sisko puhui, että lapsensa oli koko viikon jälkkärissä. Luulin tietysti, että jälkkäri tarkoittaa kouluasioissa jälki-istuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Mun siskonlapsi on koulussa J-kylässä ja heidän koulussaan kutsutaan iltapäiväkerhoa "jälkkäriksi" tai "jälkäksi". Ootteko muut kuulleet näitä sanoja?
Olin ensin ihmeissäni kun sisko puhui, että lapsensa oli koko viikon jälkkärissä. Luulin tietysti, että jälkkäri tarkoittaa kouluasioissa jälki-istuntoa.
Ja bussi on Jyväskylässä linkki. Ihan virallisestikin nykyisin.
Jälkkäri on kyllä tuttu sana😊ja koulussa välitunnit oli välkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Meilläpäin jälkkäri on jälkiruoka.
Vierailija kirjoitti:
Unohtamatta sekki, kakki, ykki, luekki, lutokku ja lukokkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin ensin ihmeissäni kun sisko puhui, että lapsensa oli koko viikon jälkkärissä. Luulin tietysti, että jälkkäri tarkoittaa kouluasioissa jälki-istuntoa.Meilläpäin jälkkäri on jälkiruoka.
joo, täälläkin se on myös sitä.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut. Ollut käytössä jo kauan. Ei ole ikinä käynyt mielessäkään, että joku voisi luulla sitä jälki-istunnoksi. Ei kai sellaista ole kouluissa ollut enää vuosiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä me venytetään, vaikka muuten hyvin "puhdasta "suomea puhutaankin. Jos olet Jyväskylässä niin aset joskus vähäksi aikaa kuuntelemaan. Se on hauska huomata miten totta tuo on.
Paljasjalkainen olen mutta en ikinä sanoisi paaljasjalkainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohtamatta sekki, kakki, ykki, luekki, lutokku ja lukokkuja.
Kulta, kun ryhdyt vääntelemään, pidä edes joku logiikka. Eppu on eppu myös lukiossa, ei se yhtäkkiä ekiksi muutu. Jos siis tuollaiset ilmaisut olisivat käytössä ne olisivat lueppu, lutoppu ja lukolkki.
Vierailija kirjoitti:
Jyväskyläläiset ovat savolaisia.
Ei kyllä todellakaan olla savolaisia! (Mulla ei ole mitään savolaisia vastaan.)
Vierailija kirjoitti:
Mä oon neljäkymmentävuotta jo.käyttäny noita. Ihan yhtä vaikee muuttaa kuin vaikka alkaa puhuu Suurajoista Nesterallina.
Sovitaan mieluummin et yritetään antaa kaikkien kukkien kukkia tällaisissa jutuissa mitkä eivät toisia vahingoita.
Mukavaa vuodenvaihdetta ja hyvää uutta vuotta🤗
Oikeasti jotkut noita käyttää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jyväskyläläiset todella venyttää paikkakuntansa nimeä tuohon malliin. Toisen tavun vokaali pidempänä. Ei varmaan paikkakuntalaiset itse edes huomaa asiaa, mutta muille helppo tunnistaa.
Jynkky oli muun muassa herrainlukemisto, johon kirjoitti novelleja esimerkiksi (eräiden palstahäiriköiden oppi- / ja esi-isä) Pekka Siitoin.