Mikä vaivaa katoilevia ostajia?
Olen monesti kiittänyt onneani, kun kohdalleni ei ole sattunut näitä hupiostajia, vaan on aina kaupat menneet hyvin, vaikka olisikin ollut säätöä.
Nyt kuitenkin tämän kuun aikana olen tähän ihmistyyppiin törmännyt kolmesti. Ensimmäinen kyseli terraariota, hiljeni täysin kun olin kertonut kaikki kysymänsä asiat ja kysyin parin päivän päästä onko vielä kiinnostunut. On juu, muttei vain tiedä miten saisi sen kotiin. Kerroin saman kuin ilmoituksessa, voin tuoda tullessani kaupunkiin tai lisämaksusta ihan kotiin asti. Kerroin myös että olen parin päivän päästä tulossa kaupunkiin, otanko mukaani. Täysi hiljaisuus ja katosi eikä lukenut viestiäkään koskaan (tori.fi viesteissä näkyy nykyään "nähty" kun viesti on luettu), tästä on nyt muutama viikko, annoin olla kun selkeästi ei kiinnostanutkaan.
Seuraavakin kyselijä kysyi terraariosta, kirjoitteli hiukan oudosti ja vaikeasti ymmärrettävästi, kurkkasin profiiliaan niin selvisi, että asuu jossain palvelukodissa ja kuvasta päätellen kehitysv a mmainen. No hän kyseli ja minä kerroin, kysyi sitten voinko tuoda sen kotiin. Kerroin että kyllä voin lisämaksusta ellei asu reittini varrella ja kysyin osoitetta, sitten hiljeni täysin. Profiilistaan selvisi myös, että minulle olisi tullut matkaa yhteen suuntaan 110km terraariota viemään. En edes jaksanut kysellä perään, mutta eilen laittoi viestin "ok", kyseli terraariosta parisen viikkoa sitten.
Tämä kolmas oli nyt ostamassa minulta konsolipeliä. Sovittiin jo kaupat, annoin tilinumeron ja hän antoi omat tietonsa. Olin heti ensimmäisessä viestissä kysynyt, että haittaako jos postitus on vasta lähempänä uutta vuotta (kysyi pelistä päivää ennen jouluaattoa), kun en ennen olisi menossa kaupunkiin. Ei haitannut ja meillä sattui olemaan sama pankki, joten sovittiin että ilmoitan kun olen menossa päivää ennen ja hän maksaa silloin, että maksu varmasti näkyy. Silloin jo hän kyseli että onko Pivoa tai Mobilepayta ja ajattelin että onkohan tämä ongelma. Minulle on muutaman kerran tullut vastaan ostaja, joka on tullut paikan päälle hakemaan tavaraa ja vasta silloin kertonut, että hän maksaa Mobilepaylla/Pivolla, vaikka kirjoitan aina ilmoituksiin, etten ota vastaan kuin käteistä tai tilisiirtoja. Nämä kaupat sitten yleensä ovat peruuntuneet siinä, kun ostajalla ei ole käteistä eikä lähistöllä automaatteja enkä suostu siihen, että hän maksaa tilille siinä ja saa tavaran mukaansa ja minä toivon, että maksu tulee minulle.
Edellispäivänä ilmoitin tälle ostajalle että olen seuraavana päivänä menossa kaupunkiin ja hän vastasi, että hän maksaa ajoissa. Katselin illalla pankkia eikä maksua näkynyt. Aamupäivällä tuli viesti, jossa kysyi onko minulla Pivoa ja taas kerroin, ettei ikävä kyllä ole. Sitten ei enää mitään. Parin tunnin päästä laitoin vielä viestin, että en uskalla postittaa peliä jos maksu ei ensin näy, maksathan ajoissa jos haluat pelin. Ei mitään ja ennen lähtöäni vielä tarkistin pankin eikä maksua näkynyt, joten en postittanut peliä. Nyt odotan, saanko raivoviestin loppuviikosta, kun peliä ei näy eikä kuulu. Ja tarkistin moneen kertaan tilinumeron, että annoin oikean.
Mikä tällaisia ihmisiä vaivaa? Miksei voi suoraan sanoa, jos ei enää halua tuotetta? Kuuluu ihan normaaleihin käytöstapoihin ilmoittaa, jos haluaakin perua kaupat, ei vain kadota tuhka tuuleen. Enkä tosiaan ymmärrä, mitä ihmeen hupia ihmiset saavat huvikseen varailusta/kyselystä tuotteista. Missä ovat käytöstavat? Olen minäkin joskus perunut jo sovittuja kauppoja, syystä jos toisesta, mutta olen pitänyt sitä itsestäänselvyytenä, että myyjälle pahoitellen perun kaupat.
Kommentit (23)
Käytöstavat ja yleensä kanssaihmisten kunnioitus ovat nopeasti katoava luonnonvara.
Toivon silti että se joka ne omaa ja hallitsee ei luovu niistä vaikka vastapelureilta ne täysin hukassa olisivatkin.
Ap vaikuttaa olevan sitä ihmistyyppiä, jonka kanssa en halua olla missään tekemisissä.
Nro 19: Tuon olen kyllä muuten huomannut, että yleensä se on noin.
Tiedän kyllä mikä on MobilePay, mutten halua käyttää sitä.
Ap