Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä vaivaa katoilevia ostajia?

Vierailija
31.12.2019 |

Olen monesti kiittänyt onneani, kun kohdalleni ei ole sattunut näitä hupiostajia, vaan on aina kaupat menneet hyvin, vaikka olisikin ollut säätöä.

Nyt kuitenkin tämän kuun aikana olen tähän ihmistyyppiin törmännyt kolmesti. Ensimmäinen kyseli terraariota, hiljeni täysin kun olin kertonut kaikki kysymänsä asiat ja kysyin parin päivän päästä onko vielä kiinnostunut. On juu, muttei vain tiedä miten saisi sen kotiin. Kerroin saman kuin ilmoituksessa, voin tuoda tullessani kaupunkiin tai lisämaksusta ihan kotiin asti. Kerroin myös että olen parin päivän päästä tulossa kaupunkiin, otanko mukaani. Täysi hiljaisuus ja katosi eikä lukenut viestiäkään koskaan (tori.fi viesteissä näkyy nykyään "nähty" kun viesti on luettu), tästä on nyt muutama viikko, annoin olla kun selkeästi ei kiinnostanutkaan.

Seuraavakin kyselijä kysyi terraariosta, kirjoitteli hiukan oudosti ja vaikeasti ymmärrettävästi, kurkkasin profiiliaan niin selvisi, että asuu jossain palvelukodissa ja kuvasta päätellen kehitysv a mmainen. No hän kyseli ja minä kerroin, kysyi sitten voinko tuoda sen kotiin. Kerroin että kyllä voin lisämaksusta ellei asu reittini varrella ja kysyin osoitetta, sitten hiljeni täysin. Profiilistaan selvisi myös, että minulle olisi tullut matkaa yhteen suuntaan 110km terraariota viemään. En edes jaksanut kysellä perään, mutta eilen laittoi viestin "ok", kyseli terraariosta parisen viikkoa sitten.

Tämä kolmas oli nyt ostamassa minulta konsolipeliä. Sovittiin jo kaupat, annoin tilinumeron ja hän antoi omat tietonsa. Olin heti ensimmäisessä viestissä kysynyt, että haittaako jos postitus on vasta lähempänä uutta vuotta (kysyi pelistä päivää ennen jouluaattoa), kun en ennen olisi menossa kaupunkiin. Ei haitannut ja meillä sattui olemaan sama pankki, joten sovittiin että ilmoitan kun olen menossa päivää ennen ja hän maksaa silloin, että maksu varmasti näkyy. Silloin jo hän kyseli että onko Pivoa tai Mobilepayta ja ajattelin että onkohan tämä ongelma. Minulle on muutaman kerran tullut vastaan ostaja, joka on tullut paikan päälle hakemaan tavaraa ja vasta silloin kertonut, että hän maksaa Mobilepaylla/Pivolla, vaikka kirjoitan aina ilmoituksiin, etten ota vastaan kuin käteistä tai tilisiirtoja. Nämä kaupat sitten yleensä ovat peruuntuneet siinä, kun ostajalla ei ole käteistä eikä lähistöllä automaatteja enkä suostu siihen, että hän maksaa tilille siinä ja saa tavaran mukaansa ja minä toivon, että maksu tulee minulle.

Edellispäivänä ilmoitin tälle ostajalle että olen seuraavana päivänä menossa kaupunkiin ja hän vastasi, että hän maksaa ajoissa. Katselin illalla pankkia eikä maksua näkynyt. Aamupäivällä tuli viesti, jossa kysyi onko minulla Pivoa ja taas kerroin, ettei ikävä kyllä ole. Sitten ei enää mitään. Parin tunnin päästä laitoin vielä viestin, että en uskalla postittaa peliä jos maksu ei ensin näy, maksathan ajoissa jos haluat pelin. Ei mitään ja ennen lähtöäni vielä tarkistin pankin eikä maksua näkynyt, joten en postittanut peliä. Nyt odotan, saanko raivoviestin loppuviikosta, kun peliä ei näy eikä kuulu. Ja tarkistin moneen kertaan tilinumeron, että annoin oikean.

Mikä tällaisia ihmisiä vaivaa? Miksei voi suoraan sanoa, jos ei enää halua tuotetta? Kuuluu ihan normaaleihin käytöstapoihin ilmoittaa, jos haluaakin perua kaupat, ei vain kadota tuhka tuuleen. Enkä tosiaan ymmärrä, mitä ihmeen hupia ihmiset saavat huvikseen varailusta/kyselystä tuotteista. Missä ovat käytöstavat? Olen minäkin joskus perunut jo sovittuja kauppoja, syystä jos toisesta, mutta olen pitänyt sitä itsestäänselvyytenä, että myyjälle pahoitellen perun kaupat.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

TL,DR

Vierailija
2/23 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TL,DR

Ketjun voi aina sulkea, jos ei huvita lukea, minulla on tapana kirjoittaa mahdollisimman tarkasti kaikki.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet mahdollisesti jaaritellut ostajat tainnoksiin. 

Vierailija
4/23 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten näet mitään ostajan profiilia? Ei minulla ainakaan näy mitään yhteydenottajan tietoja Tori.fissä.

Vierailija
5/23 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on liian kiltti.

Kun kauemmin käytät toria niin huomaat, että kyselijät eivät osta mitään. Älä siis vastaa kyselyihin, kyselevät huvikseen, käyttävät myyjän aikaa huvikseen.

Toisekseen, älä laita viestiä perään. Jos ei "ostaja" vastaa niin ei hän vastaa muihinkaan viesteihisi.

Vierailija
6/23 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ostajan profiili? Näkyyhän torissa tuo "nähty" teksti kun ennen sitä näkyy "toimitettu." Mutta siinä lukee "toimitettu" vaikka ostaja olisi lukenut viestin sähköpostissaan, mutta ei torin palvelussa.

Vierailija
7/23 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on tldr?

Ap, eihän ghostaaminenkaan ole hyviä käytöstapoja, mutta niin vain ihmiset sellaistakin tekevät. Älä turhaan mieti miksi joku sinulle tuntematon toimii tietyllä tavalla, sillä saat vain pääsi kipeäksi ja mielesi pahaksi.

Vierailija
8/23 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaarittele myydessäni tavaroita, kerron mitä kysytään, sovin noudon tai postituksen ja vaihdetaan maksutiedot, sovitaan hinnat jne. Jos oikeasti ei kiinnosta lukea pitkää tekstiä, miksette sulje ketjua? Tai älkääs sulkeko, taidatte olla näitä hupiostelijoita, kertokaa mieluummin mitä hupia siitä saatte?

Siis toinen näistä ostajista oli Facebookissa, unohdin mainita tämän. Kaksi muuta olivat torissa.

Useimmiten en laitakaan perään viestiä, tälle toiselle terraariosta kyselijälle laitoin, kun vaikutti oikeasti kiinnostuneelta ja haluan eroon tuosta. Olen jo vuosia myynyt torin kautta tavaroitani, mutta aina kaupat ovat menneet hyvin, toki näitä huvikseen kyselijöitä on ollut silloin tällöin, mutta tavaroille on ollut yleensä niin kova kysyntä, ettei ole jäänyt mieleen.

Sitä en vain käsitä, mitä he tuosta saavat? Ei se nyt voi seurankaan kaipuuta kai olla, kun myyjä voi vastata vasta tuntien päästä. Kyllähän minäkin joskus "hupiostelen", mutta teen sen verkkokaupoissa, suunnittelen seuraavan tilaukseni etukäteen, mutta siitä ei koidu kellekään harmia.

Ap

Vierailija
9/23 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tästä asiasta ole aloitettu ketjuja jo vaikka kuinka monta?

Samoja asioita jaarataan monessa ketjussa ja niinpä ihmiset sitten kertovat samat asiatkin uudelleen ja uudelleen. Tämän saisi sulkea. 

Vierailija
10/23 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipäs tullut mieleen tuota sähköpostia, olin ihan unohtanut että sen kautta voi myös lukea viestit vielä, minulla ne menevät aina roskapostiin vaikka miten olen yrittänyt asetusta muuttaa, joten luen ne aina suoraan torin kautta. 

tl, dr tarkoittaa "too long, didn't read". Eihän se olekaan, mutta silti en käsitä, miten ihmisillä voi olla ihan peruskäytöstavat hukassa. 

Ap

Vierailija
11/23 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut myös, että turhan kyselijät eivät osta mitään. Jos ilmoituksessa on kaikki tiedot myytävästä tavarasta ja joku alkaa kysellä samoja asioita, en vastaa.

Vierailija
12/23 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on tldr?

Etkö osaa käyttää Googlea?

Vierailija
13/23 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te joita ei kiinnosta sulkekaa ketju ja lopettakaa valittamasta. Tehkää oma ketju jossa voitte valittaa, jos ihmiset haluavat keskustella samoista asioista uudemman kerran.

Vierailija
14/23 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ostajilla on tullut hieman sekava kuva ap:n jaaritteluista, kuten täälläkin jo useammalle. Ja jos vielä asut jossain metsän keskellä ja ei ole mobilepayta, niin ostajan pitäisi joko ajaa pitkä matka, olla passissa jossain ap:n menojen mukaan tai maksaa postikulut, ja pitää joko maksaa ennakkoon tilille tai varata käteistä tietty summa, menee ostajan kannalta aika vaikeaksi.

Älä nyt ap suutu, vastaan vaan kysymykseesi. Ostan itse jonkin verran käytettynä ja myyn erittäin paljon, ja hyvin vähän mitään ongelmia on ollut. Selkeys on se, mikä toimii.

Vierailija
15/23 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo terraario nyt tavarana jo sellainen, että ei sellaisesta tehdä ostopäätöstä nopeasti (vaikka myyjä varmasti niin toivoisikin). Tiedustelu voi olla ostajan kannalta jotain sellaista toiveajattelua, joka törmää sitten realismiin kun alkaa oikeasti pohtia, tarvitseeko hän tuollaista ja mahtuuko kotiin. On tietysti silti huonoa käytöstä, ettei voi ilmoittaa, ettei haluakaan tavaraa, ehkä näin kuvittelee välttävänsä jonkun ikävän reaktion myyjältä.

Vierailija
16/23 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillistä av:ta, ihan turhaan parjataan ketjun aloittajaa, vaikka onhan tuo ilmiö olemassa. Ja varmasti ap:sta riippumaton. Olen itse myös välttynyt ja ostajana toimin myös aina asiallisesti.

Vierailija
17/23 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän ihmetyttävät vastahakoiset myyjät eli tyypit jotka laittaa tavaraa myyntiin, mutta eivät vaivaudu vastaamaan mihinkään yhteydenottoihin. 

Vierailija
18/23 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka asunkin syrjässä, olen monet kaupat ihan sujuvasti hoitanut, kun olen kommunikoinut ostajien kanssa, ihan helposti on saatu aikataulut sopimaan. Eikä se minun mielestäni kyllä ole hankalaa, jos minulle voi maksaa vain tilille tai käteisellä.  Ja miten moni myyjä lähettää tuotteen postilla, saamatta ensin rahoja? Ja ostaja maksaa aina postikulut, sehän nyt on ihan selvä, tasarahan varaamisen vaikeuden ymmärtäisin, jos haluaisin tavaroista outoja summia, esim 32e tai 5,60e ym. 

Enkä minä suutu, mutta vastauksesi nro 14 kuulostaa juuri hankalalta ostajalta, joka haluaa tehdä asioista vaikeita. Mitä epäselvää on siinä, että jos postitan, haluan ensin rahat tilille. Jos nouto, sovitaan paikka ja aika ja haluan tasarahan, en ole pankki jolla on aina vaihtorahaa ostajalle. Minusta tämä on hyvinkin selvää.

Tottakai saa ostopäätöstä harkita ja kysyä lisätietoja, mutta käytöstapoihin kuuluu sitten perua kauppa, jos tuleekin toisiin ajatuksiin, sitä tässä juuri mietin että miten niin monilla ihmisillä on ihan hukassa käytöstavat. Toki voi olla, että ovat joskus saaneet kimppuunsa jonkun myyjän, kun ovatkin peruneet kaupat, mutta silti.

Ihmeen vähän kyllä minua tässä on syytelty, olisin odottanut sitä enemmän, av:lla kun ollaan.

Ap

Vierailija
19/23 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ostaja kysyy sopivaa noutoaikaa, niin on tosimielellä liikkeellä.

Jos pyytää mittaamaan/kuljettamaan/lisätietoja jotka ilmoituksessa tai sekunnissa googlattavissa, niin kyseessä häilyvä seko joka ehtii muuttaa mielensä.

Jälkimmäisiin ei kannata tuhlata aikaansa.

Vierailija
20/23 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

MobilePay on tilisiirto. Näkyy välittömästi ja puhelimessa vielä kilahtaa merkkiääni että maksu on tullut tilille. Näkyy siis välittömästi pankista riippumatta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kuusi