Onko sinusta tukemaan sairasta ystävää
Vai häivytkö kuin pieru saharaan tosipaikan edessä?
Kommentit (19)
Tällä palstalla enemmistö ajattelee vain ja ainoastaan itseänsä. Sitten kun he itse sairastuvat ja joutuvat muiden varaan, sekin on vain muiden vika. Vaaditaan muita auttamaan, valitetaan huonosta hoidosta, mutta itse ei olla valmiita auttamaan muita koskaan.
Ystävää kyllä, kaveria ei. Tämä ihan siksi, että maallikkona sairaan ihmisen tukeminen edellyttää, että tuntee sairastuneen varsin hyvin. Tietää hänen suhtautumisensa sairauksiin. Tietää hänen suhtautumisensa kuolemaan. Tietää, mihin hän uskoo ja mitä uskoo kuoleman jälkeen olevan vai onko yhtään mitään. Tietää hänen historiastaan, millaisia kokemuksia hänellä on omista tai läheistensä sairastumisista. Tietää, millaista tukea ja miten usein hän sitä ystävältään odottaa.
En. En edes halua. Minulle merkitsee vain omat lapset (geenijatkumo) ja minä itse. Sen vuoksi ”häivyn kuin pieru saharaan” jo siinä vaiheessa, kun joku tuttava sairastuu. Sairastava on aina riesa, ja sen lisäksi - sairaudesta riippuen- myös haitta maineelle ja statuksella. Terveys on myyvää, tätä hetkeä, elämää, voimaa. En halua ehdoin tahdoin heikkoutta ympärilleni. Tarvittaessa sanon sen ääneen. Sääli on sairautta, ja myös sairaalle voi kuitata.
Vierailija kirjoitti:
En. En edes halua. Minulle merkitsee vain omat lapset (geenijatkumo) ja minä itse. Sen vuoksi ”häivyn kuin pieru saharaan” jo siinä vaiheessa, kun joku tuttava sairastuu. Sairastava on aina riesa, ja sen lisäksi - sairaudesta riippuen- myös haitta maineelle ja statuksella. Terveys on myyvää, tätä hetkeä, elämää, voimaa. En halua ehdoin tahdoin heikkoutta ympärilleni. Tarvittaessa sanon sen ääneen. Sääli on sairautta, ja myös sairaalle voi kuitata.
🤢
Itsekäs sukupolvi vanhenee. Kuka teitä haluaa hoitaa,itsekkäitä ja ilkeitä hmisiä. Vaaditaan palvelua, itse ei olla valmiita empatiaan. Olkaa hyvät, robotit hoitavat tai pakkotyöllistetyt, vihamieliset alipalkatut orjat, jotka inhoavat teitä. Suomen vanhustenhoito näyttää valoisalta.🤣
Vierailija kirjoitti:
No mutta! Vaasasta kuitattiin? Kiusaamisen kulttuuri!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo Vaasaan liittyy? Kyllä täällä tuetaan sairaita, ainakin minä ja moni muu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo Vaasaan liittyy? Kyllä täällä tuetaan sairaita, ainakin minä ja moni muu.
Ok. Minulla on huonoja kokemuksia. Jopa sairauksista kiusaamista. Teiltä on myös ihan kansanedustajatasolla todettu, että ”meillä on kaikilla rajoitteemme”. Ehkä politiikassa sitten pyörii tämä narsistiaines.
Empaatikkoja hyväksikäytetään kyllä.
Rakkautta hukkaan heitetään.
Empaatikot koittakaa kestää täällä pahassa maailmassa. Koskaan ei saada takaisin sitä mitä muille annetaan.
Poikaystäväni sairastui syöpään, kun oltiin 19-vuotiaita. Ei olisi tullut mieleenkään hylätä häntä sen vuoksi, että tarvitsi tukea enemmän kuin koskaan. Ei se läheisen osa ole helppo, mutta helpompi kuin sairastuneen.
Olen saattohoitanut (mukana) ystäväni. Minulle se oli kunnia, enkä voisi elää itseni kanssa jos olisin toiminut toisin. Sairastan myös itse. Tiedän toki myös ihmisiä jotka paskat nakkaa toisten kärsimyksestä - edes ns ystävien.
Oman sairasteluni aikana olen joutunut toteamaan ettei minulla ole ystäviä. On vain suu vaahdossa puhuvia "kun nyt on kiire, sitä, tuota, tätä". YKSIKÄÄN ei käynyt katsomassa sairaalassa eikä kotiin paluun jälkeen. Nyt kun olen toipumisen paremmalla puolella, niin johan pitäisi olla olkapäänä kuuntelemassa ja lohduttamassa. 🤮🤮 hyi saakeli
Sairas ja köyhä jätetään aina yksin. Useamman palstalaisen mielestä ihan oma vika.
Mä olin ystäväni lähellä saattohoidossa melkein loppuun asti. Viikkoa ennen kuolemaa hän itse toivoi, ettemme ystävät enää menisi katsomaan häntä. Teimme, kuten hän toivoi. Hän oli kuollessaan 32-vuotias, sairasti syöpää neljä vuotta. Kaveria ei jätetä.
Kyllä on. Vuoden olin rinnalla lopulta ihan siihen viimeiseen henkäykseen asti.
Kyllä olo tukemaan, olemaan läsnä, kuuntelemaan, auttamaan kun halusi, keksimään kivaa kun jaksoi. Parani vakavasta sairaudesta, ja minä jäin. Ei koskaan kysy mitä kuuluu, miten jaksan. Tuli uusi elämä, kiitos kaikesta olo tämä. Ei voi mitään. Kaksi kertaa mietin jatkossa...
Vierailija kirjoitti:
Mä olin ystäväni lähellä saattohoidossa melkein loppuun asti. Viikkoa ennen kuolemaa hän itse toivoi, ettemme ystävät enää menisi katsomaan häntä. Teimme, kuten hän toivoi. Hän oli kuollessaan 32-vuotias, sairasti syöpää neljä vuotta. Kaveria ei jätetä.
Me saatiin olla ihan loppuun asti. En usko Jumalaan, mutta kyllä niillä viimeisillä hetkillä tuli rukoiltua ääneen ja toivotettiin ystävälle hyvää matkaa.
Eihän se helppoa tai kivaa ole, mutta ystävälle kaikki on todennäköisesti vielä hankalampaa ja raskaampaa. Minä tukijana en kuitenkaan elä tilannetta 24/7. Parhaani teen, enkä hylkää.