On kyllä sairaanhoitajat rikasta väkeä!
Lähipiirissäni on 9 hoitsua. Kaikki matkustelevat useita kertoja vuodessa ties missä, kaikki ostamassa/ostaneet asuntoja keskustan alueelta, hienoja illallisia.
Virheäksi kävi naama kun sain tietää että heillä käteen jää 2500-3500 euroa.
Minä parka saan käteen 1400e, nämä snobit sitten kiukuttelevat minkä kerkeävät. Vihastuttaa!!
Kommentit (99)
Ei me olla verenimijöitä, vaan verentiputtajia 😘.
Vierailija kirjoitti:
Ei me olla verenimijöitä, vaan verentiputtajia 😘.
Hups! Lainaus ei sitten onnistunut aiemmin. Joku kuitenkin kutsui sairaanhoitajia verenimijöiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat on monesti rikkaissa naimisissa. Sekin kannattaa muistaa. En tiedä yhtäkään sairaanhoitajaa joka olisi ottanut kouluttamattoman puolison. Puolisot on tosi usein lääkäreitä, hammaslääkäreitä, insinöörejä, juristeja, lentäjiä tai vastaavia. Joskus on sh-sh parejakin ollut tai sh-ensihoitaja. Poliisien kanssa taitaa sh:t myös olla aika paljon, miksei palomiestenkin. Ja sen kyllä ymmärtää, ammatit sopii hyvin yhteen.
Nykypäivänä hoitajat eivät kyllä ole rikkaissa naimisissa. Esim. lääkärit ja juristit pariutuvat keskenään, ovat eri yhteiskuntaluokkaa ja älykkyystasoa sairaanhoitajan kanssa. Sairaanhoitajaksi kun ei hakeudu se kuuden laudaturin ihminen, mutta lääkäriksi ja juristiksi kylläkin.
onhan näitä hoitaja-lääkäri pareja. tunnen useita. ps. lääkäreillä ei ole 6 laudaturia monellakaan, päinvastoin.
Yksikin lääkäri on ekaksi sairaanhoitaja, sit muuntokouluttautui lääkäriksi kun oli mahollisuus sillon vuosia sitten kun opetusministerinä pelleili joku kouluttomaton nainen.
Tällainen muuntokoulutus on edelleen monessa maassa, en näkisi huonona ollenkaan. Parin vuoden jatko-opinnoilla sairaanhoitajatutkinnon päälle voi kouluttautua esim.apulääkäriksi, josta mahdollista jatkaa vielä lääkäriksi.
Usa:ssa sh:n lisäkoulutuksella "apulääkäriksi" pääsee jo 80k vuosituloihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sh ja teen 3 -vuorotyötä. Käteen jää 2200-2400€/kk riippuen vuoroista. Pyhätöistä saa tuplapalkan. Yövuorolisä 40% lisän, muut lisät pienempiä. Ei vuorotyö herkkua ole, joten pitää siitä maksaa.
Arvostan hoitajia, mutta meidän insinöörien palkkoja kadehditaan. Mulle kyllä jää käteen jota kuinkin sama.
Insinöörit harvoin tekevät 3-vuorotyötä. Nämä hoitajien "hyvät" palkat koostuvat vuorolisistä.
Jos insinöörit tekisivät 3-vuorotyötä, niin heidän bruttopalkat olisivat jotain 5000€ luokkaa...
ROFL. Suomessa on n. 5% insinööreistä hyvillä palkoilla, loput polkevat p*skapalkoilla vuodesta toiseen.
Liikaa koulutettu. Minkäs teet.
Saanen kysyä mikä on insinöörityöstä p*skapalkka? Kuinka moni insinööri tekee insinöörin töitä alle 2700€ bruttopalkalla? Minkä alojen inssit? Kyllä minä tiedän paljonkin insinöörejä, joiden brutto pyörii siellä +3000€/kk päivätyöstä.
Näin maksetaan toisaalla:
"SAIRAANHOITAJIEN ansiotaso on Yhdysvalloissa korkeampi kuin Suomessa. Vastavalmistunut sairaanhoitaja tienaa vuodessa noin 60 000 dollaria eli noin 53 000 euroa. Aloittelevalle asiantuntijasairaanhoitajalle maksetaan noin 80 000 dollaria eli 71 000 euroa. Kun työkokemusta on karttunut parikymmentä vuotta, palkka saattaa olla noin 100 000 dollaria eli 88 000 euroa." /Tehy-lehti
Lähipiirissä on 5 sairaanhoitajaa. Näiden miehet ovat:
Diplomi-insinööri, Yrittäjä (menestynyt firma), Insinööri, IT-alan guru ja Lääkäri.
Eli siis puolisot tienaa hyvin ja täten ajelevat kyllä hienoilla autoilla ja on talot yms.
Vierailija kirjoitti:
"SAIRAANHOITAJIEN ansiotaso on Yhdysvalloissa korkeampi kuin Suomessa. Vastavalmistunut sairaanhoitaja tienaa vuodessa noin 60 000 dollaria eli noin 53 000 euroa. Aloittelevalle asiantuntijasairaanhoitajalle maksetaan noin 80 000 dollaria eli 71 000 euroa. Kun työkokemusta on karttunut parikymmentä vuotta, palkka saattaa olla noin 100 000 dollaria eli 88 000 euroa." /Tehy-lehti
Mutta kannattaa muistaa, että meillä täällä Suomessa on julkinen terveydenhuolto järjestetty niin, että jokaisella on mahdollisuus saada hoitoa varallisuudesta riippumatta. Jenkeissä ei ole ihan niin. Olisi ihan järkyttävä menoerä yhteiskunnalle, jos jokaiselle sairaanhoitajalle maksettaisiin jotain liki 100 000 vuosituloja :D meillä sairaanhoitajan työ on AMK-tutkinto ja harva sellaisella koulutuksella tienaa tuollaisia summia.
Itse olen DI ja vaimo lääkäri, yhteispalkka meillä noin 12 000e/kk. Onneksi tuli lääkäri eikä sairaanhoitaja vaimoksi :)
Vierailija kirjoitti:
Miksi Tehy-lehti julkaisee tällaisia asioita? Mitä sillä yritetään saada, että vedetään aivan toisenlaisen maan sairaanhoitajien hulppeita tuloja suomalaisen sairaanhoitajan silmille? Sitäkö, että ruvetaan Suomeenkin vaatimaan tuollaisia tuloja sairaanhoitajille? Se nyt ei vaan ole millään tavalla mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"SAIRAANHOITAJIEN ansiotaso on Yhdysvalloissa korkeampi kuin Suomessa. Vastavalmistunut sairaanhoitaja tienaa vuodessa noin 60 000 dollaria eli noin 53 000 euroa. Aloittelevalle asiantuntijasairaanhoitajalle maksetaan noin 80 000 dollaria eli 71 000 euroa. Kun työkokemusta on karttunut parikymmentä vuotta, palkka saattaa olla noin 100 000 dollaria eli 88 000 euroa." /Tehy-lehtiMiksi Tehy-lehti julkaisee tällaisia asioita? Mitä sillä yritetään saada, että vedetään aivan toisenlaisen maan sairaanhoitajien hulppeita tuloja suomalaisen sairaanhoitajan silmille? Sitäkö, että ruvetaan Suomeenkin vaatimaan tuollaisia tuloja sairaanhoitajille? Se nyt ei vaan ole millään tavalla mahdollista.
Sitten pitää nostaa merkittävästi myös lähihoitajien palkkoja ja itseasiassa kaikkien sotealalla työskentelevien.
Kerroimme kyllä asiasta esimiehille, mutta mikään ei muuttunut : asiasta on kuulemma sanottu! Siitäkin sanottiin, että hoitajat nukkuvat yöllä potilassängyissä ja ne jätetään petaamatta puhtaaksi. Mikään ei muuttunut... En petannut yhtään sänkyä hoitajien jälkeen, mutta jotkut perushoitajat petasivat.
Hoitajien kuului tarkastaa happi -, imu - ja muiden laitteiden toiminta potilaan lähdettyä ja vaihtaa tarvittaessa puhtaat välineet ja viedä likaiset instrumentit huoltohuoneeseen. Sitäpä ei kaikki tehneet vaan sanoivat, että nuo pitäisi tarkistaa. Asiasta oli selkeät ohjeet ja työnjako.
Tämä kaikki on ihan totta. Onneksi älysin vaihtaa yksikköä ja nykyisessä paikassa on ihan erilaista.
Ja ihmetyttää heidän työnlaatu. Muistakaa ihmiset, että he eivät ole kaikkitietäviä, vaan asiakaspalvelijoita hekin.
Niin sairaanhoitajan palkkahan on oikeasti pieni vain puheissa. Itse saan vuoroista riippuen 3000-3400e/kk. Joo toki ne sisältävät viikonloppuja ja yötöitäkin.
Jokaisessa ammattiryhmässä on ihmisiä kouluarvosanoilla mitattuna 4-10. Eräässä päivystyksessä traumapotilaan alla käytettiin erikoispatjaa. Päällyspuoli ei läpäissyt nesteitä mutta alapuoli läpäisi. Joskus sänky patjan alta oli ihan verinen ja veri imeytyi pehmusteisiin. Pesuvesikin imeytyi siihen. Sitten sinne hankittiin imukykyisiä patjasuojia, mutta kaikkipa ei niitä laittaneet. Syytä kysyttäessä eräskin sanoi, että ne ovat kalliita! Traumapatja alkoi aika pian haista mädäntyneeltä ja laitoshuoltajilta oli tultu kysymään, että haisevatko teidän pesuaineet noin pahalle. Koulutetut ihmiset jne.. Ja traumapotilaasta tuli aina ennakkoilmoitus, niin että olisi ollut aikaa laittaa suoja. Eräs järkevä hoitaja sanoi, että jos hän joutuu sinne hoitoon, häntä ei saa laittaa siihen patjalle.
Niin olenkin, mutta se johtuu siitä, että miehellä on sadan tonnin vuositulot. Minun peruspalkkani ilman vuorolisiä tällä hetkellä bruttona 2667 e, päälle saan viikonloppulisiä satunnaisesti. Muutaman kuukauden päästä peruspalkka tosin nousee 8 % 10 vuoden työkokemuksen vuoksi.
On typerää verrata insinöörien ja sairaanhoitajien liksoja, koska insinöörit usein työskentelevät yksityisellä puolella, missä tarkoitus on tahkoa voittoa. On myös hyvä muistaa, että laman tullessa se perseenkuva takapuolessa on ensin inssien perseessä kuin sh:n, hoitoalalla työllisyys on usein melko taattua yhteiskunnan taloudellisesta tilanteesta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat on monesti rikkaissa naimisissa. Sekin kannattaa muistaa. En tiedä yhtäkään sairaanhoitajaa joka olisi ottanut kouluttamattoman puolison. Puolisot on tosi usein lääkäreitä, hammaslääkäreitä, insinöörejä, juristeja, lentäjiä tai vastaavia. Joskus on sh-sh parejakin ollut tai sh-ensihoitaja. Poliisien kanssa taitaa sh:t myös olla aika paljon, miksei palomiestenkin. Ja sen kyllä ymmärtää, ammatit sopii hyvin yhteen.
Jep näin on. Minä sh ja mies on johtaja asemassa joten kivasti tullaan toimeen. Jos pitäisi tulla toimeen yksin Pk-seudulla niin pitäisi olla kaikki pyhät töissä ja tehdä ylitöitäkin. Nyt ei onneksi tarvitse, kiitos puolison. Itse en ikinä haluaisi poliisia tai hoitoalalla olevaa puolisoa; työasioista ei pääsisi koskaan, liikaa kuormitusta parisuhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joopa Joo. Ensinnäkin yövuorojen rankkuus riippuu paljon siitä missä niitä tekee. Jossain lähinnä istutaan, toisessa mennään lähes koko yö paimentamassa muistisairaita takaisin sänkyyn.
Mä oon itse kotihoidossa lähihoitajana. Mun palkka on 14,08€/h + lisät tietyissä vuoroissa. Oon helsingin kaupungilla töissä. Teen ylitöitä n. 12h joka kuukausi, koska hoitajia on liian vähän. Harva arvostaa tätä työtä myöskään yhtään. Kuulen enemmän haukkuja, varsinkin omaisilta, kuin mitä saan positiivista palautetta, vaikka saan sitäkin paljon meidän asiakkailta koska olen iloinen ja ystävällinen. Kuljen yksin asumisyksikköön jonka asukkaat saa käyttää siellä mitä vaan kamaa, myös suonensisäisiä, poliisit kulkee siellä aina kahden partion voimin. Asiakkaina on muutenkin kaikenlaista tapausta. Esim eräs joka on tappanut vanhempansa ja lukinnut meidän hoitajan parvekkeelle. Mun kanssa hän olisi halunnut yhteisen asunnon kun sydän alkoi hakkaamaan verenpainetta mitatessa, kertoessani olevani varattu lupasi tappaa mieheni.
Joka käynnillä arvioin asiakkaan voinnin ja joudun päättämään pärjääkö asiakas vai onko lanssin paikka. Toisinaan tappelen ensihoitajien kanssa pitääkö asiakas viedä sairaalaan vai ei, kun heidän silmissään tuntematon asiakas voi vaikuttaa tavalliselta vanhukselta kun vitaalit on ok. Usein selviää, että hengenlähtö on ollut lähellä ja silti ainoastaan kerran olen saanut kiitoksen siitä että olen sen ambulanssin soittanut ja pelastanut asiakkaan hengen.
Tällä hetkellä meillä 2 sairaanhoitajaa tekee 4 sairaanhoitajan työt, koska paikoille ei saada ketään. Meidän työpaikalla puolen vuoden sisällä 3 on ollut hermolomalla ja 3 vetää psyykelääkkeitä työn aiheuttamaan ahdistukseen, jotta voi olla töissä.
Hoitajille ei todellakaan makseta yhtään liikaa. Työolosuhteet on huonommat kuin missään ja jatkuvasti joutuu miettimään onko tehnyt tehtävänsä riittävän hyvin, koska jos ei ole niin pahimmillaan joku kuolee.
Kai sitä on itsekin jotenkin hullu kun haluaa tätä tehdä. Kaiken lisäks mä luen samalla sairaanhoitajaksi, vaikka vastuu vaan kasvaa ja rahaa tulee se muutama satanen lisää.
Niin ja btw mä en matkustele, mulla ei ole varaa. Mut ymmärrän niitä jotka matkustelee, koska meidän työssä ja ei usein muuhun tuu tuhlattua kun vuorotyö ja ylityit verottaa niin ettei vapaa-ajallaan jaksa kun nukkua tai tuijottaa telkkaria.
Mun mielestä amistutkinnosta 14 euron bruttopalkka on oikeasti hiton hyvä.
Paitsi että kotihoidossa tehdään sillä amistutkinnolla samaa työtä kun esim palvelutaloissa amk koulutuksella. Kotihoidossa lähihoitajat tekee katetroinnit, haavahoidot, kaiken lääkehoidon, pegin hoidon, cystofixin hoidon yms.
Sairaaloissa esim. Cystofixin vaihdon tekee yleensä lääkäri sekä sairaanhoitaja yhdessä. Kotihoidossa sairaanhoitaja ja lähihoitaja tekee sen. Kotihoidossa myös tikit poistaa lähihoitaja ja pääasiassa asiakkaan hoidon tarpeen määrittää lähihoitaja joka tekee hoitosuunnitelman ja arvioi joka kerran asiakkaan vointia ja asiakkaan hoidon tarvetta. Meillä myös ensimmäisiä arviointi käyntejä ja esim näytteenottoa tekee lähihoitajat, samoin lääkärin yhteiskäyntejä.
Tällainen muuntokoulutus on edelleen monessa maassa, en näkisi huonona ollenkaan. Parin vuoden jatko-opinnoilla sairaanhoitajatutkinnon päälle voi kouluttautua esim.apulääkäriksi, josta mahdollista jatkaa vielä lääkäriksi.