On kyllä sairaanhoitajat rikasta väkeä!
Lähipiirissäni on 9 hoitsua. Kaikki matkustelevat useita kertoja vuodessa ties missä, kaikki ostamassa/ostaneet asuntoja keskustan alueelta, hienoja illallisia.
Virheäksi kävi naama kun sain tietää että heillä käteen jää 2500-3500 euroa.
Minä parka saan käteen 1400e, nämä snobit sitten kiukuttelevat minkä kerkeävät. Vihastuttaa!!
Kommentit (99)
Joku lähäri kirjoitti muutama viikko sitten tienaavansa 50 k+. Aivan sama millä ylitöillä, keikoilla etc, mutta herroiksi elelevät ja minun tukeni palkankorotuksiin loppui siihen - kuten monen muunkin. Kehuskelevat vielä!
Tienaan lisien kanssa yli 3000e mutta oon vaativalla, raskaalla teholla töissä missä hoidetaan tapauksia mitä missään muualla Suomessa ei hoideta niin en koe vastuuseen ja työmäärään nähden palkkaa liian korkeaksi. Henkisestikin niin raskasta että on itketty sekä töissä että kotona potilastapauksia ja omaisten tuskaa
Samoihin palkkoihin ja jopa parempiin pääsee tehtailla 3-vuorotyössä. Ei tarvita edes välttämättä mitään koulutusta ja työilmapiiri on rennompaa.
Vierailija kirjoitti:
Joku lähäri kirjoitti muutama viikko sitten tienaavansa 50 k+. Aivan sama millä ylitöillä, keikoilla etc, mutta herroiksi elelevät ja minun tukeni palkankorotuksiin loppui siihen - kuten monen muunkin. Kehuskelevat vielä!
Tässä nyt on hippusen liioittelun makua lähihoitajalta, mutta tiedän silti amiksen käyneitä miehiä, jotka kertovat tienaavansa vuodessa sen 50 000€. En tiedä liioittelevatko, mutta näin ovat kertoneet.
Vierailija kirjoitti:
Tienaan lisien kanssa yli 3000e mutta oon vaativalla, raskaalla teholla töissä missä hoidetaan tapauksia mitä missään muualla Suomessa ei hoideta niin en koe vastuuseen ja työmäärään nähden palkkaa liian korkeaksi. Henkisestikin niin raskasta että on itketty sekä töissä että kotona potilastapauksia ja omaisten tuskaa
Missä tällainen erikoislaatuinen teho-osasto on?
T. Tehon hoitaja myöskin
Päivätyössä tienaan 2500e/kk, käteen jää 1800e. En todellakaan ole hyvätuloinen eikä tällä palkalla jatkuvasti matkustella. Vuorotyötä en pienen lapsen kanssa halua tehdä.
Ap oletko sinä parka ammattikorkean käynyt ja teet 3-vuorotyötä? Jos et, niin lakkaisin ihmettelemästä.
Ehkä jokaisen hoitotyöstä haaveilevan kannattaa miettiä pari kertaa, että kannattaako... Vai valitseeko sieltä ammattikorkeasta mieluummin ne insinööriopinnot tai amiksesta sähköalan? Ei tarvitse tehdä raskasta vuorotyötä ja palkat parempia.
Minäkin haluaisin kuulla, että millaisissa vuorotöissä ap on, kun käteen jää vaan 1400e? On viikonloppuja töissä, arkipyhiä, jouluna? Silloin kun muut ovat vapaalla ja juhlimassa. Jos näin, niin kyllä taidetaan ap:ta huijata ihan huolella tai sitten ei ole kokopäivätyössä.
Mielestäni näissä pitäisi tuijottaa sitä peruspalkkaa, jos vertailua tehdään aloihin, mitkä ei ole vuorotyötä. Vuorotyökorvaukset on olemassa ihan syystä nimittäin.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin haluaisin kuulla, että millaisissa vuorotöissä ap on, kun käteen jää vaan 1400e? On viikonloppuja töissä, arkipyhiä, jouluna? Silloin kun muut ovat vapaalla ja juhlimassa. Jos näin, niin kyllä taidetaan ap:ta huijata ihan huolella tai sitten ei ole kokopäivätyössä.
Mielestäni näissä pitäisi tuijottaa sitä peruspalkkaa, jos vertailua tehdään aloihin, mitkä ei ole vuorotyötä. Vuorotyökorvaukset on olemassa ihan syystä nimittäin.
Todennäköisesti kaupanalalla pienillä tuntimäärillä. Ihan oikeasti se kaupan kassakin pääsee täysillä tunneilla ja vuorotöillä aika hyviin ansioihin siihen työhön nähden.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki hoitajat jotka minäkin tunnen, tuntuvat kylpevän rahassa
Vai kylpee rahassa :D no, näillä vuoroilla harvemmin arkisin rahaa kuluu mihinkään ylimääräiseen, kun ei ole "ihmisten aikaan" missään. Harvoin myös tapaa ystäviä tai lähtee heidän kanssaan viikonloppuisin iltaa viettämään, kun 3 viikon listassa on 1 viikonloppuvapaa. Monesti on epäsäännöllisen vuorotyön vuoksi niin poikki, ettei jaksa mitään ylimääräistä...
Hoitajissa on monenlaisia ihmisiä niin kuin muissakin ammateissa. Laiskimmat ovat suuriäänisimmät. Olin töissä laitoshuoltajana päivystyksessä ja siellä jotkut hoitajat yrittivät koko ajan siirtää töitään yksin vuorossa olevalle laitoshuoltajalle, jotta pääsisivät itse nukkumaan.
Osa kokkasi kahvihuoneessa ja paistinpannut ym. jätettiin tietysti pesemättä ja röyhkeimmät jättivät käyttämänsä astiat pöydälle. Lääkäritkin laittoivat ne itse astianpesukoneeseen. Ja palkkaa ja lisää hoitajia oltiin vaatimassa koko ajan lisää. Kerran kuulin, kun hoitaja sanoi toiselle, uudelle hoitajalle, että kesällä on vielä helpompaa, koska saadaan ylimääräisiä hoitajia.
Laitoshuoltana ollessani ajattelin, että osa hoitajista käyttäytyi kuin palvelua vaativa herrakansa meitä alemman luokan työntekijöitä kohtaan. Jos piti sovitusta tehtävänjaosta kiinni, kyllä olit huono ja äksy ihminen.
Serafiina kirjoitti:
Hoitajissa on monenlaisia ihmisiä niin kuin muissakin ammateissa. Laiskimmat ovat suuriäänisimmät. Olin töissä laitoshuoltajana päivystyksessä ja siellä jotkut hoitajat yrittivät koko ajan siirtää töitään yksin vuorossa olevalle laitoshuoltajalle, jotta pääsisivät itse nukkumaan.
Osa kokkasi kahvihuoneessa ja paistinpannut ym. jätettiin tietysti pesemättä ja röyhkeimmät jättivät käyttämänsä astiat pöydälle. Lääkäritkin laittoivat ne itse astianpesukoneeseen. Ja palkkaa ja lisää hoitajia oltiin vaatimassa koko ajan lisää. Kerran kuulin, kun hoitaja sanoi toiselle, uudelle hoitajalle, että kesällä on vielä helpompaa, koska saadaan ylimääräisiä hoitajia.
Laitoshuoltana ollessani ajattelin, että osa hoitajista käyttäytyi kuin palvelua vaativa herrakansa meitä alemman luokan työntekijöitä kohtaan. Jos piti sovitusta tehtävänjaosta kiinni, kyllä olit huono ja äksy ihminen.
Niin millaisia töitä hoitajat siirtävät laitoshuoltajille? Kai sinä teit asialle jotain ja kerroit esimiehelle millainen meininki tuolla oli?
Itse en sairaanhoitajana allekirjoita mitään muuta, kuin tuon kahvihuoneen epäsiisteyden... Ja meillä ei ainakaan laitoshuoltajat siivoa kenenkään kippoja ja kuppeja... Kyllä sitä itse on monen kollegan kuppeja laittanut koneeseen ja kysynyt, että mikä h*lvetti on, kun aikuiset ihmiset eivät osaa siivota omia jälkiään... Monesti taukohuoneen ruokapöydälle jää ruuantähteitä eikä edes pyyhitä, jos vaikka kahvia läikkyy pöydälle...
Kovan palkan lisäksi hoitsut tekevät pokepätkiä nettiin. Todennäköisesti työajalla kun monella on työasu päällä. Paljonko tienaa näistä?
Vierailija kirjoitti:
Ne on varmaan kaikki insinöörien kanssa naimisissa?
Aika usein hoitsut nimenomaan menevät insinöörien kanssa naimisiin ja elävät sitten näiden rahoilla. En tiedä mistä johtuu tuollainen pariutuminen.
Meidän työpaikalla matkustavat ja ajavat hienoilla autoilla vain ne kenen puoliso tienaa hyvin. Monen hoitajan puoliso on työtön, sairas tai hoitaja on yksinhuoltaja itse, joten osa joutuu hakemaan jopa tukia pärjätäkseen koska palkka ei riitä elämiseen. Että ei kateeksi käy. Nämä raukat sitten yrittävät haalia kaikki pyhät ja yöt töitä jotta saisivat edes vähän lisiä palkkaansa. Eräällä työntekijällä on ollut myös lapsi yövuorossa mukana, koska ei saanut häntä mihinkään hoitoon.. En tiiä oliko ihan sallittua mutta tämmöstä tää elämä on. Monilla on myös koiria yövuorossa mukana.. Meillä on onneksi ihan kiva työporukka joka auttaa osaltaan jaksamista. Jos olisin itsekin muinoin ollut viisaampi niin en olis ko alaa valinnut, tykkään kuitenkin työstäni tiettyyn pisteeseen saakka.
Vierailija kirjoitti:
Joopa Joo. Ensinnäkin yövuorojen rankkuus riippuu paljon siitä missä niitä tekee. Jossain lähinnä istutaan, toisessa mennään lähes koko yö paimentamassa muistisairaita takaisin sänkyyn.
Mä oon itse kotihoidossa lähihoitajana. Mun palkka on 14,08€/h + lisät tietyissä vuoroissa. Oon helsingin kaupungilla töissä. Teen ylitöitä n. 12h joka kuukausi, koska hoitajia on liian vähän. Harva arvostaa tätä työtä myöskään yhtään. Kuulen enemmän haukkuja, varsinkin omaisilta, kuin mitä saan positiivista palautetta, vaikka saan sitäkin paljon meidän asiakkailta koska olen iloinen ja ystävällinen. Kuljen yksin asumisyksikköön jonka asukkaat saa käyttää siellä mitä vaan kamaa, myös suonensisäisiä, poliisit kulkee siellä aina kahden partion voimin. Asiakkaina on muutenkin kaikenlaista tapausta. Esim eräs joka on tappanut vanhempansa ja lukinnut meidän hoitajan parvekkeelle. Mun kanssa hän olisi halunnut yhteisen asunnon kun sydän alkoi hakkaamaan verenpainetta mitatessa, kertoessani olevani varattu lupasi tappaa mieheni.
Joka käynnillä arvioin asiakkaan voinnin ja joudun päättämään pärjääkö asiakas vai onko lanssin paikka. Toisinaan tappelen ensihoitajien kanssa pitääkö asiakas viedä sairaalaan vai ei, kun heidän silmissään tuntematon asiakas voi vaikuttaa tavalliselta vanhukselta kun vitaalit on ok. Usein selviää, että hengenlähtö on ollut lähellä ja silti ainoastaan kerran olen saanut kiitoksen siitä että olen sen ambulanssin soittanut ja pelastanut asiakkaan hengen.
Tällä hetkellä meillä 2 sairaanhoitajaa tekee 4 sairaanhoitajan työt, koska paikoille ei saada ketään. Meidän työpaikalla puolen vuoden sisällä 3 on ollut hermolomalla ja 3 vetää psyykelääkkeitä työn aiheuttamaan ahdistukseen, jotta voi olla töissä.
Hoitajille ei todellakaan makseta yhtään liikaa. Työolosuhteet on huonommat kuin missään ja jatkuvasti joutuu miettimään onko tehnyt tehtävänsä riittävän hyvin, koska jos ei ole niin pahimmillaan joku kuolee.
Kai sitä on itsekin jotenkin hullu kun haluaa tätä tehdä. Kaiken lisäks mä luen samalla sairaanhoitajaksi, vaikka vastuu vaan kasvaa ja rahaa tulee se muutama satanen lisää.
Niin ja btw mä en matkustele, mulla ei ole varaa. Mut ymmärrän niitä jotka matkustelee, koska meidän työssä ja ei usein muuhun tuu tuhlattua kun vuorotyö ja ylityit verottaa niin ettei vapaa-ajallaan jaksa kun nukkua tai tuijottaa telkkaria.
Kotihoidossa täällä maaseudulla tasan sama kokemus. On paikkoja joissa ei pitäisi käydä yksin, niin käydään silti koska ei ole vielä tapahtunut mitään. Jos asiakas ei ole täysin sekaisin, niin omaisissa löytyy jos jonkinlaista. Seksuaalinen häirintä viikottaista, muiltakin kuin muistisairailta. Täällä lisänä karmeassa kunnossa olevat tiet, joilla omilla autoilla ajellaan. Joka talvi joku on ojassa, joista omien vakuutusten turvin hinaillaan. Nettopalkka jää reilusti alle kahden tonnin täysillä ikälisillä, koska yövuoroa ei ole. Ja siinä yövuorossa ollaan yksin, toiminta-alue satoja kilsoja kun koko kaupungin turvapuhelinpäivystys. On asiakaspaikkoja, joissa työtehtävät ovat laitoksessa ollessa kahden hoitajan tehtäviä (siirrot yms), kotihoidossa tehtävä yksin. Palkka kilometrikorvauksineen ei riitä enää auton ylläpitoon, maksan siitä ilosta että saa tehdä töitä.
Toivottavasti tulee pitkä lakko.
Valitettavasti joillain naisvaltaisilla työpaikoilla on ilmapiiriongelmia - puhutaan pahaa selän takana, mutta naamatusten mielistellään, haukutaan esimiesporrasta. Ikään kuin itse luodaan sitä huonoa työilmapiiriä ja työskentelyolosuhteita myös niille, jotka työstään ja esimiehistään pitävät. Ilman muuta työilmapiiri vaikuttaa siihen, miten raskaana työn kokee. Raskaskin työ voi olla palkitsevaa, kun on oikeanlaiset työkaverit ympärillä. Palkankorotus ei ole ratkaisu vaikeisiin tilanteisiin, vaan pitää tarttua siihen itse ongelmaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos lähäri tienaa 50k+ vuodessa, hän tekee pelkkiä pyhä- ja yövuoroja ja/tai tekee keskimäärin 60-tuntista viikkoa. Tuo on nimittäin normaalisti kahden lähärin vuosiansio.
Muthei, kukaan missään ei taida tarvita yli kahden tonnin peruspalkkaa kun ainahan sitä voi tehdä lisävuoroja tai kahta työtä että pääsee hyville tuloille, tai jos ei pääsekään voi väittää netissä pääsevänsä, niin AV-mammat saavat hyvällä omalla tunnolla julistaa että tuki loppui tähän.
Lisien kanssa brutto pyörii siinä 3000€ hujakoilla (iltaa, viikonloppuja, öitä). Esimerkiksi mieheni brutto päivätyöstä amispohjalta on 3400€. En nyt koe olevani mitenkään rikas...