On kyllä sairaanhoitajat rikasta väkeä!
Lähipiirissäni on 9 hoitsua. Kaikki matkustelevat useita kertoja vuodessa ties missä, kaikki ostamassa/ostaneet asuntoja keskustan alueelta, hienoja illallisia.
Virheäksi kävi naama kun sain tietää että heillä käteen jää 2500-3500 euroa.
Minä parka saan käteen 1400e, nämä snobit sitten kiukuttelevat minkä kerkeävät. Vihastuttaa!!
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Hoitajien palkka on oikeasti vielä suurempi kuin 4000e brutto. Heillä kun on julkisen puolen överit lomat, 8 viikkoa. Ja tuosta överista lomasta kertyy myös suuri lomaraha.
Oma puoliso on DI ja päällikkötasolla ja tienaa siis saman kuin sairaanhoitaja. Eli hoitajat tienaa ihan hemmetin hyvin. En todellakaan tue heitä törkeässä palkankorotusvaatimuksessa, vaativat seuraavan 10v aikana joka vuosi palkankorotusta 1,8% ENEMMÄN kuin vientialoilla.
Verenimijät.
Ei ..vetissä hoitajana tienaa tuollaisia!!! Just tuli palkka, josta ei käteen jäänyt edes 2000 euroa. Ihan sh olen, akuuttihoidossa, kolmivuorotyössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajien palkka on oikeasti vielä suurempi kuin 4000e brutto. Heillä kun on julkisen puolen överit lomat, 8 viikkoa. Ja tuosta överista lomasta kertyy myös suuri lomaraha.
Oma puoliso on DI ja päällikkötasolla ja tienaa siis saman kuin sairaanhoitaja. Eli hoitajat tienaa ihan hemmetin hyvin. En todellakaan tue heitä törkeässä palkankorotusvaatimuksessa, vaativat seuraavan 10v aikana joka vuosi palkankorotusta 1,8% ENEMMÄN kuin vientialoilla.
Verenimijät.Älä kirjoita ihan paskaa, mistä et tiedä faktoja! Olen hoitaja, enkä tienaa lähellekkään tota summaa.. Ensihoidon sh voi tienata vähän enemmän vuorolisineen, mutta on vastuullinen työkin.. Siitä vaan kouluttautumaan alalle, jos noin tunteisiin meni
Ei tienaa ensihoitajakaan. Nyt maakunnassa tienaam vähemmän kuim sh:na pk-seudulla. Toki ptlsmäärä/vuoro inhimillisempi, mutta vastuu ei.
Hoitajat on monesti rikkaissa naimisissa. Sekin kannattaa muistaa. En tiedä yhtäkään sairaanhoitajaa joka olisi ottanut kouluttamattoman puolison. Puolisot on tosi usein lääkäreitä, hammaslääkäreitä, insinöörejä, juristeja, lentäjiä tai vastaavia. Joskus on sh-sh parejakin ollut tai sh-ensihoitaja. Poliisien kanssa taitaa sh:t myös olla aika paljon, miksei palomiestenkin. Ja sen kyllä ymmärtää, ammatit sopii hyvin yhteen.
Sairaanhoitajan peruspalkka on Helsingissä tällä hetkellä 2400-2700e välillä vähän työpaikasta riippuen. Vuorolisien kanssa toki saa palkkaa ylemmäs.
Mieletäni ansaitsevat palkkaa kyllä enemmän kuten muissakin Pohjoismaissa. Vastuullinen työ kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Joopa Joo. Ensinnäkin yövuorojen rankkuus riippuu paljon siitä missä niitä tekee. Jossain lähinnä istutaan, toisessa mennään lähes koko yö paimentamassa muistisairaita takaisin sänkyyn.
Mä oon itse kotihoidossa lähihoitajana. Mun palkka on 14,08€/h + lisät tietyissä vuoroissa. Oon helsingin kaupungilla töissä. Teen ylitöitä n. 12h joka kuukausi, koska hoitajia on liian vähän. Harva arvostaa tätä työtä myöskään yhtään. Kuulen enemmän haukkuja, varsinkin omaisilta, kuin mitä saan positiivista palautetta, vaikka saan sitäkin paljon meidän asiakkailta koska olen iloinen ja ystävällinen. Kuljen yksin asumisyksikköön jonka asukkaat saa käyttää siellä mitä vaan kamaa, myös suonensisäisiä, poliisit kulkee siellä aina kahden partion voimin. Asiakkaina on muutenkin kaikenlaista tapausta. Esim eräs joka on tappanut vanhempansa ja lukinnut meidän hoitajan parvekkeelle. Mun kanssa hän olisi halunnut yhteisen asunnon kun sydän alkoi hakkaamaan verenpainetta mitatessa, kertoessani olevani varattu lupasi tappaa mieheni.
Joka käynnillä arvioin asiakkaan voinnin ja joudun päättämään pärjääkö asiakas vai onko lanssin paikka. Toisinaan tappelen ensihoitajien kanssa pitääkö asiakas viedä sairaalaan vai ei, kun heidän silmissään tuntematon asiakas voi vaikuttaa tavalliselta vanhukselta kun vitaalit on ok. Usein selviää, että hengenlähtö on ollut lähellä ja silti ainoastaan kerran olen saanut kiitoksen siitä että olen sen ambulanssin soittanut ja pelastanut asiakkaan hengen.
Tällä hetkellä meillä 2 sairaanhoitajaa tekee 4 sairaanhoitajan työt, koska paikoille ei saada ketään. Meidän työpaikalla puolen vuoden sisällä 3 on ollut hermolomalla ja 3 vetää psyykelääkkeitä työn aiheuttamaan ahdistukseen, jotta voi olla töissä.
Hoitajille ei todellakaan makseta yhtään liikaa. Työolosuhteet on huonommat kuin missään ja jatkuvasti joutuu miettimään onko tehnyt tehtävänsä riittävän hyvin, koska jos ei ole niin pahimmillaan joku kuolee.
Kai sitä on itsekin jotenkin hullu kun haluaa tätä tehdä. Kaiken lisäks mä luen samalla sairaanhoitajaksi, vaikka vastuu vaan kasvaa ja rahaa tulee se muutama satanen lisää.
Niin ja btw mä en matkustele, mulla ei ole varaa. Mut ymmärrän niitä jotka matkustelee, koska meidän työssä ja ei usein muuhun tuu tuhlattua kun vuorotyö ja ylityit verottaa niin ettei vapaa-ajallaan jaksa kun nukkua tai tuijottaa telkkaria.
Mä lisäisin sun tekstiin, että oli aika ikävät fiilikset joulun aikaan, kun olisi pitänyt ehtiä olla asiakkaiden luona edes hetken pidempään, mutta ei ehdi. Aika jäätävä tunne jättää mummo tai vaari sinne yksin jouluksi, kun tietää että siellä ne makaa yksin aattona, tokihan se hoitaja käy sen parikymmentä minuuttia.
Ihmettelen tuota vuorolisien kadehtimista.
Olen itse sosiaalipuolella, ja palkkani nettona ~1800e/kk.
Mutta vastapainoksi, olin vapaalla jouluna ja olen vapaalla huomenna uudenvuodenpäivänä. Olen vapaalla kaikki pyhät ja viikonloput. Työaikani on liukuva työaika virkatyöaikaan.
Aiemmassa ammatissani tein vuorotyötä, enkä siihen enää palaisi. Lisät kasvattavat palkkaa, mutta kolikon toisella puolella on sitten se, että voit joutua olemaan työssä pyhät ja muut ajat, kun muut ovat vapaalla. Ja ettei mitään voi sopia kovin pitkän ajan päähän, kun vuorolistat ovat esim. seuraavaksi viideksi viikoksi, ja sen jälkeisistä ei tietoa.
Ei ne kulissit ja tekemiset sh:n palkoilla ole maksettu, vaan puolison. Täysin turha on niitä palkkoja kadehtia. Mieheni on sh. Työyhteisönsä kollegat painaa kaukomailla aina kun on vapaata ja töihin tullaan isoilla maasturivolvoilla. Puolisoina löytyy sitten yrittäjää, upseeria, lääkäriä jne.
Myös minä tienaan 100 % enemmän kuin puolisoni, joten sh:t osaavat ilmiselvästi naida "ylöspäin" taloudellisessa mielessä.
Olen sairaanhoitaja. Bruttopalkka n. 2500 e (sisältää yhden henkilökohtaisen työsuoritukseen perustuvan lisän), kokoaikaisena käteen jää n. 1850 e/kk, nyt osittaisella hoitovapaalla 1440 e/kk + Kelan tuki. Kokoaikaisena työpäivän pituus vähintään 8 h 15 min. (työaika 7 h 45 min. + vähintään 30 min. ruokatunti omalla ajalla, käytännössä smoothie kirjallisten töiden ja puhelujen lomassa). Lomapäiviä 28 per vuosi eli 5 viikkoa + 3 päivää, kokonaisia lomarahoja ei ole hetkeen näkynyt.
Kadehtikaa itsenne solmuun jos on aihetta. Minä olen iloinen että edes perheen toinen aikuinen on valinnut fiksummin ja saa matalamman koulutuksen vaativasta joustavasta toimistotyötä lyhyemmällä työajalla bruttona yli 4000 e/kk ja nettona noin 2700 e/kk, mikä mahdollistaa minun osittaisen hoitovapaani.
Olen itse hoitoalalla (röntgenhoitaja) julkisella puolella, ja varsin tyytyväinen palkkaani. Vuorotyöt ja lisätyöt nostavat palkkatason mielestäni ihan mukavalle tasolle. Tältä vuodelta bruttotulot ovat vähän vajaat 45000, eli noin 3700 /kk, mukaan on laskettu myös lomarahat. Ikälisiä en vielä saa. Tällaisessa keskisuuressa maakuntakeskuksessa tuolla palkalla elelee jo varsin mukavasti. Käteen jää siis keskimäärin 2500e/kk.
Työmäärä vaihtelee sopivasti, eli toisinaan on varsin rauhallisia vuoroja ja homma on sitä peruspullaa, kun taas välillä kiire on kova ja haastavampia tapauksia, joissa osaaminen joutuu kunnolla koetukselle. Hyvä puoli on kuitenkin se, ettei töitä tarvitse/voi ottaa kotiin mukaan, vaan työpäivä loppuu oikeasti kun leimaa itsensä ulos. Työilmapiiri on tyydyttävä, joten senkin puolesta töissä viihtyy ihan mukavasti. Lomaedut ovat mielestäni hyvät, ehkä jopa hieman ylimitoitetut yksityiseen puoleen verrattuna. Henkilökohtaisesti en siis voi allekirjoittaa väitteitä siitä, että hoitoalan palkat ja työolot ovat surkeita.
Vierailija kirjoitti:
Olen sairaanhoitaja. Bruttopalkka n. 2500 e (sisältää yhden henkilökohtaisen työsuoritukseen perustuvan lisän), kokoaikaisena käteen jää n. 1850 e/kk, nyt osittaisella hoitovapaalla 1440 e/kk + Kelan tuki. Kokoaikaisena työpäivän pituus vähintään 8 h 15 min. (työaika 7 h 45 min. + vähintään 30 min. ruokatunti omalla ajalla, käytännössä smoothie kirjallisten töiden ja puhelujen lomassa). Lomapäiviä 28 per vuosi eli 5 viikkoa + 3 päivää, kokonaisia lomarahoja ei ole hetkeen näkynyt.
Kadehtikaa itsenne solmuun jos on aihetta. Minä olen iloinen että edes perheen toinen aikuinen on valinnut fiksummin ja saa matalamman koulutuksen vaativasta joustavasta toimistotyötä lyhyemmällä työajalla bruttona yli 4000 e/kk ja nettona noin 2700 e/kk, mikä mahdollistaa minun osittaisen hoitovapaani.
Hah, tulipas viestini sopivasti tuohon ylöspäin naimisen perään, niin koen tarvetta puolustaa että seurustelumme alkaessa puoliso oli työtön ja tutkinnoton, eli palkka ei ollut valintaperuste 😁 Sairaanhoitajan ei ole vaikea naida ylöspäin, ihan todennäkäisyyslaskennalla.
Olen sh ja palkkani on 1200, kauhean paljon siis.
En ymmärrä sairaanhoitajien palkkakitinää minäkään. Kyseessä kuitenkin vain alempikorkeakoulututkinto joten palkka koulutustasoon nähden todella hyvä. Esimerkiksi opettajilta (ei lastentarhanopeilta) vaaditaan ylempikorkeakoulututkinto mutta palkka on huonompi kuin hoitajilla.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä sairaanhoitajien palkkakitinää minäkään. Kyseessä kuitenkin vain alempikorkeakoulututkinto joten palkka koulutustasoon nähden todella hyvä. Esimerkiksi opettajilta (ei lastentarhanopeilta) vaaditaan ylempikorkeakoulututkinto mutta palkka on huonompi kuin hoitajilla.
Vertaatko nyt peruspalkkaa, vai palkkaa vuorolisien kanssa?
Tyytyväinen hoitaja kirjoitti:
Olen itse hoitoalalla (röntgenhoitaja) julkisella puolella, ja varsin tyytyväinen palkkaani. Vuorotyöt ja lisätyöt nostavat palkkatason mielestäni ihan mukavalle tasolle. Tältä vuodelta bruttotulot ovat vähän vajaat 45000, eli noin 3700 /kk, mukaan on laskettu myös lomarahat. Ikälisiä en vielä saa. Tällaisessa keskisuuressa maakuntakeskuksessa tuolla palkalla elelee jo varsin mukavasti. Käteen jää siis keskimäärin 2500e/kk.
Työmäärä vaihtelee sopivasti, eli toisinaan on varsin rauhallisia vuoroja ja homma on sitä peruspullaa, kun taas välillä kiire on kova ja haastavampia tapauksia, joissa osaaminen joutuu kunnolla koetukselle. Hyvä puoli on kuitenkin se, ettei töitä tarvitse/voi ottaa kotiin mukaan, vaan työpäivä loppuu oikeasti kun leimaa itsensä ulos. Työilmapiiri on tyydyttävä, joten senkin puolesta töissä viihtyy ihan mukavasti. Lomaedut ovat mielestäni hyvät, ehkä jopa hieman ylimitoitetut yksityiseen puoleen verrattuna. Henkilökohtaisesti en siis voi allekirjoittaa väitteitä siitä, että hoitoalan palkat ja työolot ovat surkeita.
Toimin aiemmin esimiehenä eikä työaikani riittänyt töihin. Työt seurasivat kotiin ja lomilla hoidin työasioita. Kouluttauduin hoitajaksi enkä ole katunut. Työt jäävät sinne työpaikalle, työaika on sovittu ja pitää. Ylitöistä sovitaan ja ne korvataan. Palkka on lähes samaa tasoa kuin aiemmassa työssäni. Työmäärä on inhimillinen verrattuna aiempaan työhöni ja saan kiitosta työstä päivittäin. Tykkään nykyisestä työstäni sairaanhoitajana!
Vierailija kirjoitti:
Samaa minäkin olen miettinyt. Mitä nämä marisevat jatkuvasti?
Siksi varmaan, kun lähellä työskentelevät lääkärit ovat manipuloineet itsellensä todella korkeat palkat. Se kun tuntuu olevan heille tärkeintä, ei järjelliset työolot ja potilasturvallisuus. Anteeksi (varmaan on olemassa lääkäreitä, jotka ajattelavat toisin), mutta vihastuttaa aika lailla tämä kuvio.
Vierailija kirjoitti:
Mutta vastapainoksi, olin vapaalla jouluna ja olen vapaalla huomenna uudenvuodenpäivänä. Olen vapaalla kaikki pyhät ja viikonloput. Työaikani on liukuva työaika virkatyöaikaan.
Aiemmassa ammatissani tein vuorotyötä, enkä siihen enää palaisi. Lisät kasvattavat palkkaa, mutta kolikon toisella puolella on sitten se, että voit joutua olemaan työssä pyhät ja muut ajat, kun muut ovat vapaalla. Ja ettei mitään voi sopia kovin pitkän ajan päähän, kun vuorolistat ovat esim. seuraavaksi viideksi viikoksi, ja sen jälkeisistä ei tietoa.
... Tai vuorolistat vain seuraavaksi kolmeksi viikoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
... Tai vuorolistat vain seuraavaksi kolmeksi viikoksi.
Korjaan: Oikeastaan todellakin siis viideksi viikoksi, kun kolmen vkon listan keskimmäisellä vkolla saa seuraavan listan.
Vierailija kirjoitti:
No pitää näköjään kouluttautua hoitsuksi kuk kerran noilla palkoilla matkustetaan maailman ympäri, ostetaan asuntoja eikä tehdä töissä mitään.
Ei tehdä töissä mitään :D Kolmivuorotyötä jossa väkivallan uhkaa verta paskaa ja kuolevia ihmisiä. Hoitajat ovat palkkansa ansainneet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sh ja teen 3 -vuorotyötä. Käteen jää 2200-2400€/kk riippuen vuoroista. Pyhätöistä saa tuplapalkan. Yövuorolisä 40% lisän, muut lisät pienempiä. Ei vuorotyö herkkua ole, joten pitää siitä maksaa.
Arvostan hoitajia, mutta meidän insinöörien palkkoja kadehditaan. Mulle kyllä jää käteen jota kuinkin sama.
Insinöörit harvoin tekevät 3-vuorotyötä. Nämä hoitajien "hyvät" palkat koostuvat vuorolisistä.
Onko ap:llä varma tieto mitä heillä jää käteen? Vai vain huhupuhetta?