Milloin lapsen pitää muuttaa omilleen?
Mun lapset ovat vielä ala-asteella mutta mietin vaan. Anopin mielestä lasten pitää muuttaa omilleen 16-vuotiaana.. olin ihan että mitä ihmettä! Itse ajattelin että lapset asuvat kotona siihen asti että lukio on käyty loppuun... Anoppi oli kauhuissaan kun mainitsin asiasta... Kai tietysti riippuu tilanteestakin mutta onhan 16-vuotias nyt ihan lapsi vielä ja minähän sen kämpän joutuisin maksamaan ja siivoamaan kuitenkin :D
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Minusta lukion jälkeen on hyvä aika muuttaa omilleen. Meillä teini 17v jo kovin kyselee, koska saa muuttaa omaan kotiin, mutta todettiin, ettei ole taloudellisesti vielä mahdollista. Kun teini täyttää 18v todennäköisesti hankitaan edullinen yksiö keskustasta ja lapsi muuttaa sinne. Sen verran olemme luvanneet auttaa taloudellisesti, että lainaa ei tarvitse elämiseen ottaa ennen lukion loppua.
Nuorempi lapsi (15v) on ilmoittanut, että muuttaa heti kun se vain on mahdollista, viimeistään kuitenkin hänkin kun täyttää 18.
Itse muutin kotoa 17vuotiaana ja oli minusta varsin hyvä ikä :)
En ymmärrä niitä, jotka asuvat vielä 20v vanhempiensa nurkissa.
Itselläni ei olisi ollut taloudellisesti edes mahdollista muuttaa omilleni kuin vasta 20-vuotiaana. Tuolloin ainakin vielä vanhempien tulot vaikuttivat tukiin 20-vuotiaaksi asti ja opintotuki olisi jäänyt olemattoman pieneksi. Muutin sitten 20 vuotta täytettyäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä pian 19 v poika joka opiskelee vielä ja asunut kotona. Muutama päivä sitten yllätti ja kysyi että voiko hän asua talon toisessa päässä, tämä on vanha maalaistalo jossa on 2 asuntoa ja elättää itsensä. Tekee opiskelujen ohella vähän töitä. Tässä on jo monta sukupolvea asunut näin joten sopiihan se ja eilen käytiinkin ostamassa mikro ja kattelemassa hellaa, entinen on huono. Menee armeijaan heinäkuussa joten ei ole järkeä vuokrata asuntoa. Saa asteittain itsenäistyä jo tod. näköisesti tulee asumaan tuossa päässä taloa kuten isänsä aikanaan ja jatkaa tilaa johonkin suuntaan.
Saatte siitä ilmaista tuloa koko armeijan ajan jos nyt vuokraatte sen hänelle. Toki 30% menee veroa, mutta armeija-ajalta valtio maksaa teille vuokran.
Ei maksa. Perus asumistukea voi ehkä saada muttei sotilasavustusta vanhempien omistamaan asuntoon.
Meidän lapsi muutti lukion jälkeen (17-vuotiaana) omaan asuntoon. Tai silloin se oli meidän omistuksessa. Lapsi alkoi 18-vuotiaana maksaa pientä vuokraa Kelan asumistuen ja opintotuen turvin. Kaikki muu eläminen maksettiin ekan opintovuoden aikana, koska muilla samanikäisillä oli vasta abivuosi menossa. Nyt toisen opiskeluvuoden puolessavälissä lapsi osti asunnon meiltä yhdessä puolisonsa kanssa. Maksavat lainaa ja yhtiövastiketta yhteensä 700€/kk, kun vastaavasta asunnosta vuokra olisi yli 900€/kk.
Kyllä Helsingissäkin se oma asunto kannattaa ostaa mahdollisimman aikaisin, heti kun vain pankki uskaltaa lainaa myöntää. 35 vuoden laina-ajalla ne kuukausierätkään ei ole tolkuttomia.
Kyllä täällä moni vanhempi ajattelee kylmästi omista rakkaista lapsistaan.
Lapseni ovat saaneet aina asua OMASSA KODISSAAN niin kauan kuin ovat ikinä halunneet. Voi sitä ikävän määrää kun jokainen vuorollaan on lähtenyt. Siinä parinkympin hujakoilla.
Mielelläni olisin kalleimpani pitänyt kauemmankin, mutta siivet ovat lähteneet jokaisella hyvin kantamaan ja siitä olen onnellinen. Takaisin saavat aina tulla jos tarve vaatii. Tämä on aina HEIDÄNKIN koti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mitäs jos onkin vaikka välitunteja tai hyppytunteja, jolloin ehtii tehdä ihan hyvin läksyt? Lepoa saa iltaisin kun käy nukkumaan. Harrastuksista voi aivan hyvin tinkiä edes vähän, jos vastapainona tulevaisuudessa on paremmat elintasot. Vanhempien tehtävä on toki elättää, mutta ei sentään ihan loputtomiin.
Joo, mitäpä siitä nuoruudesta, kunhan on tosi kova suorittaja. Elämästä voi nauttia sitten haudassa.
😂Tämä loppuhan on kuin suoraan Nykäsen Matin fraaseista👍😀
Lukio loppuun luonnollisesti ja pojilla armeija käytynä.
Itse pidän parhaana, että kotoa lähdetään vasta sitten kun on opiskelupaikka
Koko perheen koti kirjoitti:
Kyllä täällä moni vanhempi ajattelee kylmästi omista rakkaista lapsistaan.
Lapseni ovat saaneet aina asua OMASSA KODISSAAN niin kauan kuin ovat ikinä halunneet. Voi sitä ikävän määrää kun jokainen vuorollaan on lähtenyt. Siinä parinkympin hujakoilla.
Mielelläni olisin kalleimpani pitänyt kauemmankin, mutta siivet ovat lähteneet jokaisella hyvin kantamaan ja siitä olen onnellinen. Takaisin saavat aina tulla jos tarve vaatii. Tämä on aina HEIDÄNKIN koti.
Olet ihana äiti tai isä
Varmasti lapsesi siivet kantavat.
Tuolla rakkauden määrällä kantavat hyvin.
Onnittele itseäsi. Kaikkea hyvää sinulle
Ja perheellesi❤
Niin kauan kuin lapsi kysyy, koska hän saa muuttaa pois kotoa, hän ei ole valmis muuttamaan pois kotoa.