Milloin lapsen pitää muuttaa omilleen?
Mun lapset ovat vielä ala-asteella mutta mietin vaan. Anopin mielestä lasten pitää muuttaa omilleen 16-vuotiaana.. olin ihan että mitä ihmettä! Itse ajattelin että lapset asuvat kotona siihen asti että lukio on käyty loppuun... Anoppi oli kauhuissaan kun mainitsin asiasta... Kai tietysti riippuu tilanteestakin mutta onhan 16-vuotias nyt ihan lapsi vielä ja minähän sen kämpän joutuisin maksamaan ja siivoamaan kuitenkin :D
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ku on tutkinto suoritettu. 18-vuotiaana.
Mikä tutkinto on suoritettu 18 vuotiaana? Kyselee kahden viikon päästä 18 vuotta täyttävän, lukion 2. luokkalaisen äiti
Esimerkiksi puusepän tutkinto. Terveisin alkukuusta 18 täyttäneen ja viikko sen jälkeen valmistuneen puusepän äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tutkinto on suoritettu 18 vuotiaana? Kyselee kahden viikon päästä 18 vuotta täyttävän, lukion 2. luokkalaisen äiti
Toisen asteen tutkinto, jos on mennyt kouluun sinä vuonna kun täyttää 7, käynyt peruskoulun 9 vuodessa ja lukion/ammattikoulun 3 vuodessa ja on syntynyt kesä-joulukuussa.
16-vuotias on ihan lapsi. Hyvin harva olisi vielä valmis muuttamaan yksin. Toki on poikkeuksia..[/quote]
Tuolla asenteella sen lapsen voi olla aika vaikea itsenäistyä täysi-iän koittaessa. 16-vuotias on teini-ikäinen, ja moni sen ikäisistä ihan kypsiä, ei ”ihan lapsia”. Tietysti kotona voi vielä hyvin asua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
16-vuotias on kyllä täysin valmis muuttamaan omilleen, koska hän pystyy tekemään melkeinpä mitä tahansa töitä. Mutta ehdottomasti viimeistään muutettava pois kun lukio tai amis on käyty loppuun.
Aion itse kasvattaa lapseni siten, että oppivat esim hankkimaan töitä itsenäisesti nuorena ja pystyvät muuttamaan omilleen heti kun koulun ohella on töitä. Mutta tarvittaessa toki annan heidän asua siihen asti kunnes valmistuvat.
Tässä vanhempi, joka ei arvosta koulunkäyntiin panostamista. Lukioikäisen työ on käydä koulua. Sen ikäinen on vanhempien elätettävänä.
Kouluun voi ihan hyvin panostaa samalla kun tekee töitä. Ei ole pakko ottaa koulupäiville mitään 8-16 työtä. Vaan esimerkiksi töitä voi hyvin tehdä lauantaisin ja sunnuntaisin, sekä tarpeen vaatiessa arki-iltaisin koulun jälkeen. Jos panostaa kouluun riittävästi, ehtii kaikki koulujutut tehdä kouluajalla moitteettomasti. Lukiolainen tai amis kyllä pärjää ihan osa-aikatöilläkin omillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
16-vuotias on kyllä täysin valmis muuttamaan omilleen, koska hän pystyy tekemään melkeinpä mitä tahansa töitä. Mutta ehdottomasti viimeistään muutettava pois kun lukio tai amis on käyty loppuun.
Aion itse kasvattaa lapseni siten, että oppivat esim hankkimaan töitä itsenäisesti nuorena ja pystyvät muuttamaan omilleen heti kun koulun ohella on töitä. Mutta tarvittaessa toki annan heidän asua siihen asti kunnes valmistuvat.
Paitsi että laki kieltää osan töistä alle 18-vuotiailta.
Niin, OSAN mutta ei kaikkia töitä.
Asun äitini kanssa vieläkin. Olen 24v. Tullaan hyvin toimeen joten äiti kyseli etten muuttaisi vielä pois kotoa... Mielelläni asun kyllä äidin kanssa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä vanhempi, joka ei arvosta koulunkäyntiin panostamista. Lukioikäisen työ on käydä koulua. Sen ikäinen on vanhempien elätettävänä.
Lukio-ikäinen (16-19v.) voi myös käydä töissä.
Lukion ja ammattiopiston ajan vielä kotona. Jos jatkaa sen jälkeen opintojaan tai menee töihin, on luonteva hetki muuttaa omilleen.
Mun mielestä on ihan hyväkin asia asua vanhempien luona toiselta sateelta valmistumiseen saakka. Mutta myös oon sitä mieltä että parikymppisenä on kyllä aika ottaa askelia aikuisuuteen ja muuttaa omilleen, koska se kokemus kuuluu nuoreen aikuisuuteen.
Mutta aina saa palata kotiin, jos tulee elämässä takapakkia tai muuta tarvetta asialle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisen asteen tutkinto, jos on mennyt kouluun sinä vuonna kun täyttää 7, käynyt peruskoulun 9 vuodessa ja lukion/ammattikoulun 3 vuodessa ja on syntynyt kesä-joulukuussa.
Laskutaito? Ysiltä pääsee 16-vuotiaana, jos on syntynyt tammi-toukokuussa. Alkuvuoden lapsi on 18v lukion / ammattikoulun kakkosvuoden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukio-ikäinen (16-19v.) voi myös käydä töissä.
Voi toki, jos sattuu töitä saamaan. Suurin osa ei saa. Eikä välttämättä tarvitsekaan, koska laki velvoittaa huoltajat elättämään lapsensa 18-vuotiaaksi saakka. Ja normaalit lapsestaan välittävät vanhemmat elättävät tarvittaessa sen viimeisenkin vuoden ennen valmistumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskutaito? Ysiltä pääsee 16-vuotiaana, jos on syntynyt tammi-toukokuussa. Alkuvuoden lapsi on 18v lukion / ammattikoulun kakkosvuoden jälkeen.
Lukutaito? En puhunut mitään alkuvuoden lapsista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkista vain se oma laskutaitosi. Olen syntynyt tammikuussa ja täytin 18 jo lukion toisen vuoden aikana. Lukutaitoakin sinun kannattaa harjoitella. Lainaamasi kirjoittaja puhui kesä-joulukuussa syntyneistä, ei tammi-toukokuussa syntyneistä.
Helsingissä ei kannata muuttaa omilleen heti opiskelupaikan saatuaan. Tyypillisesti 1-2 vuotta asutaan vielä kotona.
Ei koskaan. Kai tuota jokainen voi ja saa asua siten kuin huvittaa? Miten vitsiläisessä se kenenkään muun elämää kutittaa jos joku asuaa vanhempiensa kanssa vaikka 30-vuotiaana? Jos joku tulee vanhempiensa kanssa toimeen (kuten nyt esim. tuo 24v ylempänä) niin mitä haittaa siitä on jos asuu vanhempiensa kanssa ja auttelee heitä kotiaskareissa jne? "Mutta kun pitää itsenäistyä!" sanoo ne joilla on parisuhteet, perheet, kämppikset jne.
Terveisin Naispelko26
Veljentytön äiti puhuu muuttavansa mökille kun lapsi on sen 16 ja lapsi jäisi kaupunkiin yksinään. Mun mielestä se on heitteillejättö.
Yhteiskunta on muuttunut siitä kun mummot ja vanhemmat ovat muuttaneet 15 tai 16-vuotiaina omilleen. Eipä enää onnistu niin vain. Jos alaikäisellä ei ole omia tuloja, niin sieltä tulee vastaan Kelan ja/tai sosiaalitoimen kyselyt miksi alaikäinen on muuttanut omilleen. Vanhemmat ovat täysin elatusvelvollisia alle 18-vuotiaastaan ja sen jälkeen voi muuttaa omilleen ilman että eri tahot alkavat kysellä perään jos tukia hakee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskepa uudelleen. Oma poikani on syntynyt tammikuussa 2002, aloittanut koulun, tosiaan 7 vuotiaana, elokuussa 2009. Valmistui peruskoulusta toukokuussa 2018 (2018-2009= 9 vuotta) ja aloitti lukion elokuussa 2018, lukion 2.luokan elokuussa 2019 ja aloittaa lukion 3. luokan 2020 eli kirjoittaa ylioppilaaksi, ihan normiajassa, toukokuussa 2021. Eli valmistuu tutkintoon toukokuussa 2020 19v ja 4kk ikäisenä. Ei 18 vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluun voi ihan hyvin panostaa samalla kun tekee töitä. Ei ole pakko ottaa koulupäiville mitään 8-16 työtä. Vaan esimerkiksi töitä voi hyvin tehdä lauantaisin ja sunnuntaisin, sekä tarpeen vaatiessa arki-iltaisin koulun jälkeen. Jos panostaa kouluun riittävästi, ehtii kaikki koulujutut tehdä kouluajalla moitteettomasti. Lukiolainen tai amis kyllä pärjää ihan osa-aikatöilläkin omillaan.
Läksyjä ei kyllä ehdi tehdä koulupäivän aikana. Lukiolainenkin tarvitsee koulun ja läksyjen lisäksi harrastuksia ja lepoa. Vanhempien tehtävä on elättäminen.
Tuossa varmaan tarkoitettiin että edullisen vuokrayksiön? Ei että ostetaan lapselle asunto, tai niin minä sen ymmärsin. Kuullosti muutoinkin järkevältä tuo viesti.