Väyläopinnot ja tuet
Nyt kun on paljon avoimen väyliä, joiden kautta voi päästä opiskelemaan yliopistoon tai AMKiin, niin millä ihmiset elättää itsensä opintojen aikana? Avoimen opinnoista ei saa opintotukea, mutta saako muuta tukea (työttömyyskorvaus, toimeentulotuki yms.)? Vai käyttekö töissä opintojen ohella? Mietin vaan, kun osa avoimen väylistä edellyttää 60op vuodessa, niin eihän siinä ehdi oikein käydä edes töissä, jos pitää opinnot suorittaa vielä hyvillä arvosanoilla.
Kommentit (10)
Avoimen opintoihin ei saa tukia vaan opiskelu täytyy rahoittaa itse.
Tuet voit unohtaa, jollei esim. vanhempasi tue.
LUT highwayn ja Vaasan Gatewayn kaltaiset ohjelmat on haastava tehdä töiden ohessa. Tässä on tukien kohdalla aukko eli työkkäri katsoo opinnot kokoaikaiseksi, mutta opintotuen näkökulmasta ne ei ole.
Samaa asiaa olen miettinyt. Ehkä pakko tehdä osa-aikaisesti jotain työtä.
Kyllä minäkin opiskelisin vaikka avoimessa päämäärätietoisesti ellei talous sanelisi toisin. Nyt pääpainotus työpuolella ja onneksi opiskella voi missä tahansa iässä.
Vierailija kirjoitti:
LUT highwayn ja Vaasan Gatewayn kaltaiset ohjelmat on haastava tehdä töiden ohessa. Tässä on tukien kohdalla aukko eli työkkäri katsoo opinnot kokoaikaiseksi, mutta opintotuen näkökulmasta ne ei ole.
Nää on tarkoitettu vain rikkaille, joilla pappa betalar.
Mä tein osa-aikatöitä, kun opiskelin avoimessa. Asuin kotona (eli vanhempieni luona), joten ei toki ollut asumis- tai ruokakuluja.
Töiden ohessa.