Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voinko vaatia miestäni säästämään enemmän rahaa?

Raha ahdistaa
30.12.2019 |

Mieheni rahankäyttö ahdistaa minua. Hän ei tunnu täysin ymmärtävän rahan arvoa ja mihin on varaa ja mihin ei.

Olemme molemmat ihan hyvätuloisia. Hänellä on kuitenkin selvästi parempi palkka kuin minulla.

Minun mielestäni rahaa pitäisi jäädä reippaasti yli, mutta hänen osaltaan sitä ei jotenkin vain jää koskaan yli. Toisin sanoen hän käyttää kaiken minkä tienaa, vaikka tienaa enemmän kuin minä.

Vaikeuksiin emme ole joutuneet, ainakaan vielä. Hän maksaa omat osuutensa laskuista ajallaan. Maksamme käytännössä kaiken puoliksi.

Nyt minulle selvisi, että hän on viime aikoina pelannut ja tuhlannut rahaa varsin paljon ja säästänyt paljon vähemmän kuin on väittänyt. Puhutaan muutamista tonneista syksyn aikana. Hän kertoi tästä minulle itse.

Miehen toimintamalli on vähän sellainen, että aina on saatava parasta mitä rahalla saa ja vähempi ei riitä. Tämä koskee ihan kaikkea: ruokakaupassa käynnistä uusiin vaatehankintoihin ja kummilapsen lahjoihin. Kun ostetaan telkkaria, niin mikään keskihintainen ei riitä, vaan pitää olla huippua. Yritykseni sanoa, että vähempikin riittäisi, kaikuu ihan kuuroille korville.

Ironisinta on, että hän on köyhästä perheestä kotoisin ja minä hyvin toimeentulevasta.

Olemme naimisissa ja meillä on lapsia. Menetän oikeasti hiukset päästäni, mitä enemmän seuraan miehen touhua rahan kanssa. Kysymys kuuluukin, voinko vaatia miestä säästämään yhteisten lastemme ja tulevaisuutemme takia? Jos niin miten? Muutenkin miten ihmeessä saan säästämisen taottua ukon päähän? Hermo menee.

Kommentit (93)

Vierailija
41/93 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu siltä, että pointtini hukkuu nyt pienten asioiden alle.

Minua ahdistaa holtittomuus ja se, ettei perheemme tulevaisuus ole vakaalla pohjalla. Mielestäni ei ole ok, että toinen tuhlaa ja toinen stressaa ja säästää.

Mitä jos vaikka lapsemme tarvitsevat yllättäen rahaa johonkin menoon? Mieheni on käyttänyt rahansa omiin hupeihin, joten hänellä ei tätä rahaa ole sukanvarressa.

Rakastamme ja kunnioitamme toisiamme, enkä ole koskaan sanonut ääneen näitä nalkutuksiani miehelle missään keskellä ruokakauppaa. Korkeintaan olemme koettaneet käydä keskustelua rahankäytöstä yleisellä tasolla kahden kesken. Keskusteluissa hän on ollut kanssani samaa mieltä, käytännössä sitten asiat eivät kuitenkaan sitten koskaan mene niin.

Perit sitten mieheltä tämän osuuden tilipäivän tullen. Mies jää siis velkaa sinulle ja hän maksaa, kun saa rahaa. Ikävää, että teillä ei ole avioehtoa. Sinun kannattaa köydä kysymässä asiaan perehtyneeltä lakimieheltä onko mitään enää tehtävissä.

Vierailija
42/93 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin sanoa, että itse harmittelen nyt jälkeenpäin. Olen siis nainen.

Olin parisuhteessa miehen kanssa joka tienasi ihan hyvin ja olin itsekin ihan normituloinen. Maksoimme menot tasan ja sain käyttää loput rahani vapaasti. Mies ei koskaan puuttunut siihen.

Silllon olin samantyyppinen murehtija kuin aloittajakin ja motkotin ja huomauttelin joskus miehen rahankäytöstä.

Hän myös tykkäsi käyttää rahojaan vapaammin kuin minä, mutta meilläkään ei ollut kuitenkaan pelkoa, ettei pärjätä.

Nyt jälkeenpäin olen monesti soimannut itseäni ja ajatellut, että olinpa pikkumainen ihminen. Kaikki oli ihan hyvin ja raha riitti ja silti varmaan loukkasin miestäni, hän kävi ahkerasti töissä ja oli muutenkin kunnollinen.

Jos parisuhteenne on hyvä ja rakastat miestäsi ja hän sinua niin älä anna rahan vaikuttaa, etteikö niin olisi jatkossakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/93 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommenteista. Joo, tiedostan, että tilanne on juuri näin.

MUTTA: mielestäni ei ole reilua, että minä olen se joka ikään kuin turvaa talouden. Eli jos vaikka auto menisi rikki, niin minä maksan säästötililtäni laskun, koska hänellä ei ole ylimääräistä. Eli minä stressaan ja hän elää huolettomasti vain itseään varten.

Tiedän myös, että miestä itseäänkin ahdistaa, ettei hänellä jää juuri mitään säästöön. Hän ei vain kykene olla tuhlaamatta. En aio nalkuttaa hänelle, mutta jokin järkevä säästömenetelmä olisi kyllä keksittävä.

Ei, sinä et maksa auton korjauslaskua vaan ainoastaan puolet yhteisen auton korjauksesta.

Vierailija
44/93 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos maksaa oman osuutensa niin ei mutta hänellä ei ole oikeutta myöskään käyttää sinun säästöjäsi tulevaisuudessa.

Paitsi jos tulee ero, silloin mies saa puolet naisen säästöistä hassattavakseen.

Tämä on ihan validi pointti ja mielestäni tämän parin pitäisi keskustella avoimesti ja kiihkottomasti rahankäytöstä ja raha-asioista. Ap ei voi kontrolloida miehen rahankäyttöä, mutta hän voi vedota siihen, että avioehdolla suojataan ap:n säästöt, mikäli miehellä ei ole aikomusta säästää.

Toisaalta tilanne ei saa mennä siihenkään, että ap säästää omaa pottiaan kerryttäen ja mies paikkaa tilannetta ostamalla yhteisiä asioita. 

Vierailija
45/93 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niin monen mielestä on ok että mies vaan tuhlaa rahat itseensä? Vaikka heillä on yhteisiä lapsia. Eikö miehen kuuluisi säästää lapsien tulevaisuutta varten? Jos on itse köyhistä oloista niin luulisi että haluaa lapsilleen hyvän tulevaisuuden ja säästäisi heille pesämunaa esim asuntoon tai opiskeluja varten ettei tarvitse ottaa opintolainaa. Aika itsekkäältä kuulostaa Ap: n mies.

Vierailija
46/93 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi niin monen mielestä on ok että mies vaan tuhlaa rahat itseensä? Vaikka heillä on yhteisiä lapsia. Eikö miehen kuuluisi säästää lapsien tulevaisuutta varten? Jos on itse köyhistä oloista niin luulisi että haluaa lapsilleen hyvän tulevaisuuden ja säästäisi heille pesämunaa esim asuntoon tai opiskeluja varten ettei tarvitse ottaa opintolainaa. Aika itsekkäältä kuulostaa Ap: n mies.

Höpsis. Lasten on ihan hyvä oppia keräämään omat rahansa, ei heille tarvitse mitään asunto ostella. Eri jos ei olisi rahaa ruokaan ja vaatteisiin, mutta kun on.

Vierailija
47/93 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan oma vika, kun ei ole avioehtoa tehnyt. Näinhän te aina kiljutte miehillekin. 

Vierailija
48/93 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos maksaa oman osuutensa niin ei mutta hänellä ei ole oikeutta myöskään käyttää sinun säästöjäsi tulevaisuudessa.

Paitsi jos tulee ero, silloin mies saa puolet naisen säästöistä hassattavakseen.

Tämä on ihan validi pointti ja mielestäni tämän parin pitäisi keskustella avoimesti ja kiihkottomasti rahankäytöstä ja raha-asioista. Ap ei voi kontrolloida miehen rahankäyttöä, mutta hän voi vedota siihen, että avioehdolla suojataan ap:n säästöt, mikäli miehellä ei ole aikomusta säästää.

Toisaalta tilanne ei saa mennä siihenkään, että ap säästää omaa pottiaan kerryttäen ja mies paikkaa tilannetta ostamalla yhteisiä asioita. 

Meillä on ruokaan kuukausittainen budjetti ja kodin hankinnat (vaikka se tv) sovitaan erikseen. Mies maksaa puolet hänelle sopivasta tasosta ja mä ostan sitten minkä haluan. Mies käy kyllä ruokakaupassakin tarvittaessa (normaalisti mun homma), mutta sieltä tulee sitten sitä arkijogurttia tms., kyllä mä sen kanssa pari päivää pärjään :)

Vierailija
49/93 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkokommentti:

Tilannetta havainnollistaa hyvin ruokakauppakäynnit, jotka ovat ihan suhteen alusta lähtien repineet hermojani.

Mies nakkaa koriin kalleinta juustoa, kalleinta ökyhienoa pastaa ja esim ostaa joka viikko tuorepuristettuja mehuja ja neljän euron erikoisoluita. Ruokalaskut on oikeasti tällä tavalla päätähuimaavia!!! Mies on sitä mieltä, että saa käyttää rahansa kuten itse tahtoo, tienaahan hän enemmän. Onhan se totta kai niinkin....

Mitä tekisitte?

Ap

Miksi pitäisi syödä mautonta arkijuustoa ja juoda halvinta oluenlitkua, jos on mahdollisuus ostaa laadukasta?

Vierailija
50/93 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tutkittua, että lapset menestyvät elämässä paljon paremmin, jos heidän ei tarvitse "lentää pesästä" liian varhain ja jos vanhemmat voivat tukea heitä taloudellisesti. Tämä on myös minun tavoite. Haluan, että lapseni voivat opiskella, eikä heidän tarvitse käydä töissä saadakseen koulukirjoja tai leffarahaa. Mielestäni koulu on lapsen työ.

No, tämä on sivujuonne.

Mieheni ei mielestäni ole itsekäs, vaan erittäin rakastettava ja spontaani ihminen. Jos impulsiivisuutta voitaisiin vähän hillitä, niin olisimme molemmat onnellisempia. Tiedän, että kaikkein eniten tilanteesta stressaantuu mieheni. Jos hän tajuaa yhtäkkiä tuhlanneensa vaikka 400 euroa baari-iltaan, pitkävetoon ja uuteen merkkivaatteeseen, niin hänelle tulee kauhea morkkis. En tietenkään siinä vaiheessa valita hänelle, koska tosiaankin hän käyttää vain omia rahojaan ja on aikuisena itse vastuussa itsestään.

Arkiseen tuhlailuun olisi kuitenkin kiva keksiä ratkaisu ja turvapuskuri... ehkä vuoden 2020 tavoite onkin ylipuhua mies avaamaan itselleen säästötili, josta ei saa rahoja pois.

Ap

Vierailija
51/93 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpsis. Lasten on ihan hyvä oppia keräämään omat rahansa, ei heille tarvitse mitään asunto ostella. Eri jos ei olisi rahaa ruokaan ja vaatteisiin, mutta kun on.

Miten sinä tuon sait luettua, että lapsille ostellaan asuntoja? Me säästettiin lapsille rahaa opintoja varten ja se oli yksi parhaimmista päätöksistä, mitä me ollaan tehty.

Vierailija
52/93 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sinä tuon sait luettua, että lapsille ostellaan asuntoja? Me säästettiin lapsille rahaa opintoja varten ja se oli yksi parhaimmista päätöksistä, mitä me ollaan tehty.

Tuossa luki...? ”Säästäisi heille pesämunaa esim asunnon ostoa varten.” Juu voit säästää, mutta et voi velvoittaa toista ihmistä syömään mautonta juustoa jotta jää rahaa lapsille Rahaa säästöön. Sitten voisit jos lapsilla ei olisi ruokaa.

Vierailija
53/93 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta mies ei kuulosta yhtään itsekkäältä. Niitä ihan oikeasti itsekkäitä miehiä on, jotka ostavat vain itselleen eikä perheelle mitään. Nythän mies ostaa hyvää ruokaa, laadukkaita kodinkoneita, hyviä lahjoja kummilapsille (myös ap:lle ja lapsille, oletan). Kuinka moni mies ostaa suht koht mitään kummilapsille? 

Koska tässä ei ole kerrottu euromääriä, en lähde syyllistämään siitä, ettei säästä lapsille. Eiköhän miehen rahankäyttö muutu lasten kasvaessa niin, että vastataan kulloisiinkin tarpeisiin esim. juuri opintoja tukemalla. Mitään asuntoa nyt ei kenenkään tarvitse ostaa lapselleen. 

Vierailija
54/93 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko mahdollista, että alatte säästää yhteiselle säästötilille? Kumpikin laittaa tilille tietyn summan joka kuukausi. Näin teillä kertyisi turvaksi tili, josta voi ottaa hätätilanteessa tai tarvittaessa. Sitten muuten saisitte ostaa ihan mitä lystäätte. Jos mies nauttii laadusta ja haluaa ostaa aina kalleinta, niin mielestäni hänen pitää saada käyttää rahansa miten haluaa. Minusta on ihan turhaa alkaa tappelemaan jostain juustosta, jos on kuitenkin ihan hyvin toimeentuleva perhe. Sitä paitsi jos on tottunut kalliiseen laatujuustoon, niin se kaupan halpismerkki voi olla aika ankean makuista. 

Vierailija
55/93 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnista tuon käyttäytymisen, se ei ole oikein kumpaakaan kohtaan. Jos mies haluaa ostaa herkkuja ja erityisen kalliita ruoka-aineksia, hänen pitää maksaa ne itse, ne eivät mene puoliksi. Ja vaikka kuinka joku kommentoi, että on nillitystä, jos pyytää miestä maksamaan isomman osan ruokalaskusta, niin ei ole. Omaa kokemusta, luulin naimisissa ollessani, että jaamme reilusti ruokakustannuksen, kun maksoimme noin puoliksi, ei mitään pennien laskua tai exceleitä, mutta erottuamme huomasin, että ruokalasku oli melkein vain neljännes entisestä. Mies osti kallista ja paljon ja söi myös paljon, ei pelkästään herkkuja, vaan ihan tavallista ruokaa.

Seuratkaa kodin menoja parin kuukauden ajan aika tarkkaan ja sitten mietitte uusiksi. Ja lopetat heti "pelastamisen", jos mies on tuhlannut rahansa ja tarvitsee välttämättömiin menoihin rahaa, jota ei ole säästänyt, hänen pitää käyttää omaa luottokorttiaan ja luoton maksusta huolimatta osallstua ihan täysimääräisesti perheen menoihin. lapset ovat hänenkin taloudellisella vastuullaan.

Vierailija
56/93 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, onko mies ajanut lapsia töihin eikä tue opintoja? Lapsillahan on oikeus siihen, että vanhemmat tukevat opintoja taloudellisesti. Se ei kuitenkaan tarkoita pesämunaa asuntoon. Pesämunaa voi tarjota myös siten, että lapsi saa asua kotona ilmaiseksi. 

Vierailija
57/93 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa luki...? ”Säästäisi heille pesämunaa esim asunnon ostoa varten.” Juu voit säästää, mutta et voi velvoittaa toista ihmistä syömään mautonta juustoa jotta jää rahaa lapsille Rahaa säästöön. Sitten voisit jos lapsilla ei olisi ruokaa.

Et taida tiedää, mitä sana pesämuna tarkoittaa? Eihän se tarkoita sitä, että vanhemmat ostaa lapselle asunnon tai maksaa kaikki opiskelukulut. Aloittajan miehellä luulisi riittävän rahaa sekä laatujuustoon että lapsille säästämiseen.

Vierailija
58/93 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkokommentti:

Tilannetta havainnollistaa hyvin ruokakauppakäynnit, jotka ovat ihan suhteen alusta lähtien repineet hermojani.

Mies nakkaa koriin kalleinta juustoa, kalleinta ökyhienoa pastaa ja esim ostaa joka viikko tuorepuristettuja mehuja ja neljän euron erikoisoluita. Ruokalaskut on oikeasti tällä tavalla päätähuimaavia!!! Mies on sitä mieltä, että saa käyttää rahansa kuten itse tahtoo, tienaahan hän enemmän. Onhan se totta kai niinkin....

Mitä tekisitte?

Ap

Mun suurin motivaatio kouluttautua ja tehdä töitä on se että voin syödä ja juoda hyvin. Sama olis heittäytyä sillalta alas jos elämä olis jonkun xtra arkijuuston puputtamista ja saunaolueksi saisi juoda yhden halvimman pirkka-oluen. Ehkä teidän kannattaisi erota, kuulostaa siltä että sinä et halua miehen laittavan rahaa omiin asioihinsa vaan jotenkin miehen työllä tienaamat rahat pitäisi laittaa asioihin joita sinä pidät tärkeinä. Tee sinä omilla rahoillasi mitä haluat, osta vaikka mehukattia ja sitä xtraa ja euroshopperia.

Vierailija
59/93 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et taida tiedää, mitä sana pesämuna tarkoittaa? Eihän se tarkoita sitä, että vanhemmat ostaa lapselle asunnon tai maksaa kaikki opiskelukulut. Aloittajan miehellä luulisi riittävän rahaa sekä laatujuustoon että lapsille säästämiseen.

Ehkä mies parempituloisena on ajatellut tempaisevansa rahat aikanaan nopeammalla aikataululla, kun ap kantaa asiasta huolta jo vuosikausia aiemmin. Vai onko mies sanonut suoraan, ettei lasten tukeminen millään tavalla kiinnosta?

Vierailija
60/93 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkokommentti:

Mitä tekisitte?

Ap

Mun suurin motivaatio kouluttautua ja tehdä töitä on se että voin syödä ja juoda hyvin. Sama olis heittäytyä sillalta alas jos elämä olis jonkun xtra arkijuuston puputtamista ja saunaolueksi saisi juoda yhden halvimman pirkka-oluen. Ehkä teidän kannattaisi erota, kuulostaa siltä että sinä et halua miehen laittavan rahaa omiin asioihinsa vaan jotenkin miehen työllä tienaamat rahat pitäisi laittaa asioihin joita sinä pidät tärkeinä. Tee sinä omilla rahoillasi mitä haluat, osta vaikka mehukattia ja sitä xtraa ja euroshopperia.

Sama. Ja jos lapset saavat näitä juttuja nyt kotonaan niin sekin voi olla motivaatio kouluttautumiseen, ettei halua romauttaa elintasoaan aikuisina, kun ollaan omillaan.