Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voinko vaatia miestäni säästämään enemmän rahaa?

Raha ahdistaa
30.12.2019 |

Mieheni rahankäyttö ahdistaa minua. Hän ei tunnu täysin ymmärtävän rahan arvoa ja mihin on varaa ja mihin ei.

Olemme molemmat ihan hyvätuloisia. Hänellä on kuitenkin selvästi parempi palkka kuin minulla.

Minun mielestäni rahaa pitäisi jäädä reippaasti yli, mutta hänen osaltaan sitä ei jotenkin vain jää koskaan yli. Toisin sanoen hän käyttää kaiken minkä tienaa, vaikka tienaa enemmän kuin minä.

Vaikeuksiin emme ole joutuneet, ainakaan vielä. Hän maksaa omat osuutensa laskuista ajallaan. Maksamme käytännössä kaiken puoliksi.

Nyt minulle selvisi, että hän on viime aikoina pelannut ja tuhlannut rahaa varsin paljon ja säästänyt paljon vähemmän kuin on väittänyt. Puhutaan muutamista tonneista syksyn aikana. Hän kertoi tästä minulle itse.

Miehen toimintamalli on vähän sellainen, että aina on saatava parasta mitä rahalla saa ja vähempi ei riitä. Tämä koskee ihan kaikkea: ruokakaupassa käynnistä uusiin vaatehankintoihin ja kummilapsen lahjoihin. Kun ostetaan telkkaria, niin mikään keskihintainen ei riitä, vaan pitää olla huippua. Yritykseni sanoa, että vähempikin riittäisi, kaikuu ihan kuuroille korville.

Ironisinta on, että hän on köyhästä perheestä kotoisin ja minä hyvin toimeentulevasta.

Olemme naimisissa ja meillä on lapsia. Menetän oikeasti hiukset päästäni, mitä enemmän seuraan miehen touhua rahan kanssa. Kysymys kuuluukin, voinko vaatia miestä säästämään yhteisten lastemme ja tulevaisuutemme takia? Jos niin miten? Muutenkin miten ihmeessä saan säästämisen taottua ukon päähän? Hermo menee.

Kommentit (93)

Vierailija
1/93 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi vaatia kunhan maksaa hänelle sovitut maksut. Itse voit säästää omia rahojasi.

Vierailija
2/93 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätetään nyt tuo potentiaalinen peliongelma käsittelemättä, koska se on ongelma. 

Jos teillä on yhteinen budjetti ja mies täyttää siinä sovitut jutut tunnollisesti, mitä se sinua häiritsee, mitä tapahtuu ylimääräiselle rahalle? Olen itse kärsinyt jonkinasteisesta köyhyydestä lapsuuskotona ja lähdin suhteesta juuri saman tien, kun kihlattu alkoi puuttua siihen, miten saan tai en saa käyttää omaa osuuttani itse tienaamistani rahoista. Jos haluan kauniita tai laadukkaita asioita jonkun halpiksen sijaan, lienee ihan oma asiani, kunhan en elä yli varojeni. Ei oikein motivoi kouluttautua ja mennä vaativahkoon työhön, jos ei saisi siitä mitään konkreettista vastinetta = rahaa, jonka voi käyttää haluamallaan tavalla. Ihan yhtä hyvin voisi irtisanoutua ja mennä rennompaan duuniin ja olla sitten saamatta liikaa rahaa, problem solved, mutta tuntuu siltä, että kumpikaan ei olisi tyytyväinen tuohon ratkaisuun. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/93 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkokommentti:

Tilannetta havainnollistaa hyvin ruokakauppakäynnit, jotka ovat ihan suhteen alusta lähtien repineet hermojani.

Mies nakkaa koriin kalleinta juustoa, kalleinta ökyhienoa pastaa ja esim ostaa joka viikko tuorepuristettuja mehuja ja neljän euron erikoisoluita. Ruokalaskut on oikeasti tällä tavalla päätähuimaavia!!! Mies on sitä mieltä, että saa käyttää rahansa kuten itse tahtoo, tienaahan hän enemmän. Onhan se totta kai niinkin....

Mitä tekisitte?

Ap

Vierailija
4/93 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies maksaa mitä on sovittu et voi määrätä tai vaatia mitä mies säästää.

Jos pystytte elämään normaalisti ja hankkimaan yhdessä kaiken tarvittavan, niin ei ole sinun asiasi määräillä miten mies käyttää loput rahansa.

Vierailija
5/93 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä kuin edelliset. Niin kauan kuin maksaa puolet yhteisistä kuluista, muu rahankäyttö ei kuulu sinulle.

Vierailija
6/93 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkokommentti:

Tilannetta havainnollistaa hyvin ruokakauppakäynnit, jotka ovat ihan suhteen alusta lähtien repineet hermojani.

Mies nakkaa koriin kalleinta juustoa, kalleinta ökyhienoa pastaa ja esim ostaa joka viikko tuorepuristettuja mehuja ja neljän euron erikoisoluita. Ruokalaskut on oikeasti tällä tavalla päätähuimaavia!!! Mies on sitä mieltä, että saa käyttää rahansa kuten itse tahtoo, tienaahan hän enemmän. Onhan se totta kai niinkin....

Mitä tekisitte?

Ap

Hyväksyisin sen että mies käyttää rahansa miten tahtoo ja säästäisin itselleni. Onhan teillä avioehto...?

Vierailija
7/93 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista. Joo, tiedostan, että tilanne on juuri näin.

MUTTA: mielestäni ei ole reilua, että minä olen se joka ikään kuin turvaa talouden. Eli jos vaikka auto menisi rikki, niin minä maksan säästötililtäni laskun, koska hänellä ei ole ylimääräistä. Eli minä stressaan ja hän elää huolettomasti vain itseään varten.

Tiedän myös, että miestä itseäänkin ahdistaa, ettei hänellä jää juuri mitään säästöön. Hän ei vain kykene olla tuhlaamatta. En aio nalkuttaa hänelle, mutta jokin järkevä säästömenetelmä olisi kyllä keksittävä.

Vierailija
8/93 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkokommentti:

Mitä tekisitte?

Ap

Minä naisena olin miehesi. Mies valitti siitä, että jugurtti on liian kallista, juusto liian hienoa, kassinkin välillä ostin, kun ei aina ollut kestokassia mukana. No, valitus ei lakannut eikä minulla ollut mitään mielenkiintoa siirtyä itselleni vieraisiin tuotteisiin, joten suhde loppui. Onneksi ei ehditty naimisiin eikä saatu lapsia ennen kuin tuo kontrollointi alkoi. 

Vierailija
9/93 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen rahat, mies päättää. Saisiko mies sanelle sinulle, minkähintaisia meikkejä ostat? 

Tai pakottaisi sinut säästämään? Ja ostamaan halpistampooneja? 

Vierailija
10/93 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MUTTA: mielestäni ei ole reilua, että minä olen se joka ikään kuin turvaa talouden. Eli jos vaikka auto menisi rikki, niin minä maksan säästötililtäni laskun, koska hänellä ei ole ylimääräistä. Eli minä stressaan ja hän elää huolettomasti vain itseään varten.

Tiedän myös, että miestä itseäänkin ahdistaa, ettei hänellä jää juuri mitään säästöön. Hän ei vain kykene olla tuhlaamatta. En aio nalkuttaa hänelle, mutta jokin järkevä säästömenetelmä olisi kyllä keksittävä.

Hän opettelee sitten tuon kantapään kautta maksamalla laskun luotolla. Ehkä oppii sitten keräämään itselleen puskurirahaa. Ei sinun tarvitse maksaa sellaisia asioita, jotka eivät sinulle kuulu eikä sinun tarvitse stressata liikaa hänen puolestaan. 

Vierailija
11/93 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No älä maksa. Problem solved.

Vierailija
12/93 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syökö mies ne kalliit ruokaostokset yksin vai antaako sinun ottaa niitä myös vapaasti?

Ostaako mies ne siis omalla rahallaan vai maksatko niistä puolet?

Jos saat syödä näitä herkkuja ja mies maksaa ne yksin niin en valittaisiin.

Tietysti jos maksatte sen ostoskorin sisällön tasan puoliksi ja ruokalasku huima, niin silloin voi tietysti harmittaa.

Itse tekisin niin, että normaaliostokset maksetaan puoliksi ja miehen erityisherkut maksaa mies itse.

Jos se minua haittaisi, kuten nyt sinua haittaa.

Toisaalta taas jos tämä herkkujen ostaminen on melkein ainoa huono puoli miehessä, niin en välittäisi.

Kun rahat kuitenkin riittää.

Vierailija
13/93 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai hänellä on luottokortti?

Vierailija
14/93 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkokommentti:

Mitä tekisitte?

Ap

Mies voi maksaa ruokalaskusta isomman osan, koska hän kuitenkin syö enemmän mitä sinä. Jos ruuanlaitto on sinun tehtäväsi, mies voi siinä tapauksessa maksaa kauppalaskun kokonaan.

Vierailija
15/93 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten auton kustannukset jaetaan? Puoliksi?

Kerro miehelle huolesi, että sinua pelottaa ja ahdistaa, mitä tapahtuu, jos auto menee rikki ja siitä tulee miehelle vaikka tuhannen euron yllättävä kulu. Mies saa sitten kertoa, miten hän aikoo tilanteen hoitaa ja sinä saat stressitasosi laskemaan. Luottokortin käyttö ei ole mikään mahdoton vaihtoehto ja voihan olla, että mies herää IHAN ITSE tajuamaan, että joku säästö olisi hyvä olla. Oletko ihan satavarma, ettei hänellä ole jotain jemmarahaa?

Vierailija
16/93 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehellä on aloituksesi mukaan pelkästään syksyltä tonneja säästössä, mutta se ei mielestäsi ole rahaa?

Minkälaisella autolla ajatte, jos sen korjaamiseen ei tonnit riitä?

Vierailija
17/93 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista!

Ehkä tosiaan lakkaan "pelastamasta" miestä pulasta ja en maksa enempää kuin minun osuuteni on. Ja säästän ylimääräiset rahani vaikka rahastoihin, mistä niitä ei saa noin vain irrotettua.

Meillä ei ole avioehtoa. Mies loukkaantuu ajatuksesta. Periaatteessa kyllä haluaisin avioehdon, mutta suhtaudumme molemmat avioliittoon vakavasti ja avioehto ei sinänsä kuulu kummankaan arvomaailmaan. Tämä on toki räikeässä ristiriidassa siihen, että maksamme kuitenkin laskut puoliksi ja säästämme vain itsellemme.

Vierailija
18/93 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkokommentti:

Mitä tekisitte?

Ap

Mies voi maksaa ruokalaskusta isomman osan, koska hän kuitenkin syö enemmän mitä sinä. Jos ruuanlaitto on sinun tehtäväsi, mies voi siinä tapauksessa maksaa kauppalaskun kokonaan.

Taas näitä paskayleistyksiä. Jos mies ajaa aina autoa, nainen maksaa sitten auton kulut? Niinhän?

Vierailija
19/93 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehellä on aloituksesi mukaan pelkästään syksyltä tonneja säästössä, mutta se ei mielestäsi ole rahaa?

Minkälaisella autolla ajatte, jos sen korjaamiseen ei tonnit riitä?

Ei, vaan hän on tuhlannut syksyn aikana tonneja. Siis ei ole säästänyt, vaan on käyttänyt muutama tonnia omiin hupeihinsa (peleihin, iltoihin kaverien kanssa, tavaroihin yms yms).

Vierailija
20/93 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommenteista!

Ehkä tosiaan lakkaan "pelastamasta" miestä pulasta ja en maksa enempää kuin minun osuuteni on. Ja säästän ylimääräiset rahani vaikka rahastoihin, mistä niitä ei saa noin vain irrotettua.

Meillä ei ole avioehtoa. Mies loukkaantuu ajatuksesta. Periaatteessa kyllä haluaisin avioehdon, mutta suhtaudumme molemmat avioliittoon vakavasti ja avioehto ei sinänsä kuulu kummankaan arvomaailmaan. Tämä on toki räikeässä ristiriidassa siihen, että maksamme kuitenkin laskut puoliksi ja säästämme vain itsellemme.

Oletko sitten tähän asti maksanut "ylimääräistä"? Et todellakaan tee sitä enää ja lakkaat helikopteroimasta. Se, että aletaan kontrolloida juustoja ja mehuja keskiluokkaisessa perheessä, on silkkaa nillitystä ja toisen henkilöön puuttumista ja epäkunnioittavaa.