Me ostettiin vanha talo ja pilattiin se!
Nimittäin uusimalla suunnilleen kaiken mikä irti lähti. Monesti saa täältä lukea että vanhaan taloon ei saisi suurinpiirtein mitään tehdä, korkeintaan vähän siivota, että säilyy alkuperäisenä ja vanhan talon henki. Kysyn vaan kuka sellaisessa oikeasti haluaisi olla, kun sähköt ovat vuosikymmeniä vanhat ja vaaralliset, viemäröinti samoin, ikkunoista vetää niin että tukka hulmuaa, lattianrajassa on pakkasta, kaikki pinnat repsottaa/ovat likaisia/kuluneita... tällainen oli tilanne meillä kun ostettiin kesä- ja ajanvietepaikkamme. Tehtiin mittava remontti ja nyt siellä viihtyy jopa paremmin kuin kotona kun kaikki on laitettu kuntoon ja uutta. Ärsyttää kun arvostellaan ihmisiä tuollaisesta.
Ok ei mulla muuta, menen keittämään kahvit :)
Kommentit (48)
Minä olen aina ymmärtänyt tuon "remontoimalla pilaamisen" sillä tavalla että esim. hengittävä rakenne korvataan hengittämättömällä. Eli että se ei ottaisi kantaa tyyliin vaan rakenteiden toimivuuteen.
Meidän 1925 rakennettu talo oli jo "pilattu" edellisen omistajan toimesta 1980-luvulla. "Hienot" sen ajan tapetit ja muovimatot saivat lähteä ja tilalle laitettiin laminaatti ja seinät maalattiin. Vanhat toimivat pönttöuunit ja puuhellat oli onneksi säilytetty.
Nyt olen kyllä alkanut haaveilla lautalattiasta. Ja olisihan se hienoa, että hirsiseinä näkyisi, ehkä jonain päivänä.
Toisaalta, tää on nyt meidän näköinen.
Vierailija kirjoitti:
Meidän 1925 rakennettu talo oli jo "pilattu" edellisen omistajan toimesta 1980-luvulla. "Hienot" sen ajan tapetit ja muovimatot saivat lähteä ja tilalle laitettiin laminaatti ja seinät maalattiin. Vanhat toimivat pönttöuunit ja puuhellat oli onneksi säilytetty.
Nyt olen kyllä alkanut haaveilla lautalattiasta. Ja olisihan se hienoa, että hirsiseinä näkyisi, ehkä jonain päivänä.
Toisaalta, tää on nyt meidän näköinen.
Ei siellä todennäköisesti alunperinkään ole ollut hirsiseinää näkyvissä vaan on pinkopahvitettu ja tapetoitu heti kun on kyetty. Toi hirsiseinän esiin repiminen on vähän sama kuin jossain vaiheessa oli se maalaisromanttinen ennenvanhainen valkoinen-mielikuva, harva esine oli maalla ennenvanhaan valkoiseksi maalattu vaan käytetyt värit oli aika tummiakin ja oli rohkeita väriyhdistelmiä niin huonekaluissa kuin tapeteissakin.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aina ymmärtänyt tuon "remontoimalla pilaamisen" sillä tavalla että esim. hengittävä rakenne korvataan hengittämättömällä. Eli että se ei ottaisi kantaa tyyliin vaan rakenteiden toimivuuteen.
Kyllä tuosta tunnelman pilaamisesta puhutaan myös muussa yhteydessä, esim ikkunat olisi pitänyt vaihdon sijaan korjata kun lasi oli ennen erilaista ja pokan muoto uusissa ikkunoissa on himpun verran eri. Rakenteen hengittävyyteen noiden vaihto ei vaikuta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen monet yhdistävät ihan sisustuksellisiin ratkaisuihin. Jonkun K-raudan tai vastaavan sponsoroituna julkaisuna oli Facebookissa artikkeli jonkun tekemästä keittiön muodonmuutoksesta. Kommenttikentässä oli satojen viestien edestä itkua siitä, millainen typerä luuska on vaihtanut sellaiset vauvankakankeltaiset kaapistot ja kuvioidut kaakelit tavallisiin valkoisiin kaapinoviin ja valkoisiin välitilan kaakeleihin. Kun pitäisi arvostaa ja kunnioittaa vanhaa, ja omasta omaisuudesta pitäisi tehdä museo vaikka inhoaisi sitä museon tyyliä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen monet yhdistävät ihan sisustuksellisiin ratkaisuihin. Jonkun K-raudan tai vastaavan sponsoroituna julkaisuna oli Facebookissa artikkeli jonkun tekemästä keittiön muodonmuutoksesta. Kommenttikentässä oli satojen viestien edestä itkua siitä, millainen typerä luuska on vaihtanut sellaiset vauvankakankeltaiset kaapistot ja kuvioidut kaakelit tavallisiin valkoisiin kaapinoviin ja valkoisiin välitilan kaakeleihin. Kun pitäisi arvostaa ja kunnioittaa vanhaa, ja omasta omaisuudesta pitäisi tehdä museo vaikka inhoaisi sitä museon tyyliä!
Just näin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saanko kysyä miksi sitten piti ostaa vanha talo?
Ihanalla paikalla ja sopiva hinta. Hyvä aihio remontille. Ap
Niin ja valmis piha isoine puineen ja nurmikoineen! Ap
Tuo on kyllä mahtavaa kun löytää mielusen talon jossa boonuksena oma hieno puutarha, kauniine puineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin miten te pilasitte sen?
Omasta mielestä ei mitenkään, mutta joidenkin mielestä remontoimalla laajasti. Uudet seinä- ja lattiapinnat. Ikkunat ja ulko-ovi vaihdettu. Ap
Miksi sitten kirjoitit otsikkoon, että pilasitte?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin miten te pilasitte sen?
Omasta mielestä ei mitenkään, mutta joidenkin mielestä remontoimalla laajasti. Uudet seinä- ja lattiapinnat. Ikkunat ja ulko-ovi vaihdettu. Ap
Miksi sitten kirjoitit otsikkoon, että pilasitte?
Koska sitähän se nykyään aika monen mielestä on, kun remontoidaan uutta vanhan tilalle. Jos olisin tehnyt aloituksen jossa kerron vanhan talomme mittavasta remontoinnista, ei olisi mennyt montaa minuuttia kun joku ankeuttaja olisi tuota tullut julistamaan :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saanko kysyä miksi sitten piti ostaa vanha talo?
Ihanalla paikalla ja sopiva hinta. Hyvä aihio remontille. Ap
Niin ja valmis piha isoine puineen ja nurmikoineen! Ap
Tuo on kyllä mahtavaa kun löytää mielusen talon jossa boonuksena oma hieno puutarha, kauniine puineen.
Kyllä, piha on tosi kaunis. Isoja lehtipuita, ja perennojakin. Ap
Tässä on esimerkki siitä, miten vanhan saa pilattua remontoimalla:
https://www.menaiset.fi/artikkeli/lifestyle/koti/raisa-oli-jo-luopumass…
Vierailija kirjoitti:
Suomi on vääränä noita keinutuoleja, parempi kai että tuokin sai jäädä käyttöön uudessa muodossaan eikä tarvittu ostaa taas uutta tilalle.
Mikä tämän aloituksen tarkoitus oli?
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämän aloituksen tarkoitus oli?
Ihan vaan pohdin miten hölmöä on toisten ihmisten arvostelu asiasta josta kerroin aloituksessa. Suurella vaivalla ja rakkaudella tehtyä remonttia sanotaan pilaamiseksi kun ei vastaa omaa makua.
Ap
Taivaskotina kirjoitti:
Kaikki harmaa-valkoinen Ikea on minkä tahansa asunnon pilaamista.
Eihän jollain huonekaluilla ole mitään merkitystä, ne on helppo vaihtaa ja seuraa ostotilanteessa yleensä entistä omistajaa.
Yli 50 vuotta vanhojen talojen ostoon pitäisi olla lupa johon kuuluu käydä joku kurssi jossa käsitellään perinnerakentamista
Moni vanha talo on tehty vähän "vetäväksi" ja kun sen saat tilkitsemällä loppumaan, niin alkaa sisäilma ongelmat.
Vierailija kirjoitti:
Eikö remontti tarkoita talolle tehtäviä korjauksia tai muutoksia? Toi ex-keinutuoli on hauska!
Kaveri osti miehensä kanssa ihanan vanhan hirsitalon ja tuhosivat sen hengen täysin mm. raskailla tummilla tapeteilla ja poistamalla kauniin valkoisen kakluunin.
No ei tosiaan ole :D Eikä ole se kesäpaikkakaan, mutta on todella viihtyisä kun on vasta laitettua ja uutta. Onneksi on mahdollista olla paljon siellä muutoinkin kuin vain kesällä.
Ap