Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisiko joku auttaa nuorta, joka ei tiedä mistä hakea apua

Vierailija
29.12.2019 |

Olen siis vähän päälle 20, ja viime aikoina ollut tosi kurja olo ja paha mieli. Perheessä siis ollut paljon vastoinkäymisiä, muun muassa veljen itsemurhayritys jouluna. En puhu tästä kenenkään kanssa, en edes vanhempieni mutta asiasta todella paha mieli ja itkenkin melkein joka ilta. Olen myös yksinäinen. Haluaisin puhua näistä asioista jonkun ulkopuolisen kanssa, en tuttujeni, mutta mietin onko tämä liian pieni asia mennä terapiaan (tai mihin sitä ikinä mennäänkään puhumaan)? En edes tiedä mitä kautta hakea apua, ehkä koulun? Opiskelen siis ammattikorkeakoulussa. Jos jollai olisi jotain apua antaa, tai edes kannustavia sanoja arvostaisin kovasti, ja varmaan auttaisi nyt kun paha mieli taas iski ja kovaa. :(

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on koulussa terveyden huolto järjestetty. Soita sinne terkkarille, hän osaa auttaa sut alkuun.

Vierailija
2/25 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kriisipuhelinta nyt. Saat apua, ja veli kans.

Darkling. ❤️

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

YTHS? Kriisipuhelin?

Ei ole mun mielestä liian vähäinen syy hakeutua jonkun juttusille. Itsemurhayritys perheessä on aina rankka juttu.

Vierailija
4/25 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun terveydenhoitajan ja/tai koulupsykologin kautta saat apua.

Voit myös soittaa heti kriisipuhelimeen ja purkaa oloasi, suosittelen: https://mieli.fi/fi/tukea-ja-apua/kriisipuhelin-keskusteluapua-numeross…

Vierailija
5/25 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljen tilanteeseen en osaa ottaa kantaa, enkä rehellisesti tiedä miten siihen auttaa, sillä on ollu vakavasti masentunut jo melkein 10 vuotta ja itsemurhayrityksiä takana useita. Itsekkäästi itselle tarvisin apua, sillä en ole koskaan puhunut sanallakaan tästä kenenkään kanssa, eikä uudet ystäväni edes tiedä että minulla on veli, koska asiasta on liian vaikea alkaa puhua. Katsoin koulun sivuilta tietoa koulun psykologista, mutta tuli kuva että hänelle mennään puhumaan kouluun liittyvistä asioista, niin en tiedä kehtaako sinnekkään mennä

Vierailija
6/25 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit soittaa auttaviin puhelimiin. Niissä vastailee erilaisia ihmisiä, mutta useimmat osaa kuunnella.

Pääsikö veli jatkohoitoon? Psyyke omaisille on Finfami. Voit myös katsoa Mieli Maasta ry vertaisryhmät.

Olisko siellä koulussa joku terkkari tms joka osaisi neuvoa?

Kaikille tässä, että uus vuosi alkaa ja voi aloittaa jonkun uuden viikkoharrastuksen. Eteenpäin elävän mieli. Älä AP lannistu. Hyvä jos jaksat opiskella. Välillä nyt vaan ollaan vähän ulalla tai pihalla.

Vierailija
7/25 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole liian pieni asia. Mene heti maanantaina koulun terveydenhoitajan jutuille, hän neuvoo sinua eteenpäin.

Vierailija
8/25 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin ettiä jotain chattia missä vois jollekki puhuu, muttei meinaa löytyy mitää mikä ois auki. Soittaminen tuntuu tällä hetkellä liian vaikeelta kun itkusta ei tuu loppua

Vierailija
9/25 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veljen tilanteeseen en osaa ottaa kantaa, enkä rehellisesti tiedä miten siihen auttaa, sillä on ollu vakavasti masentunut jo melkein 10 vuotta ja itsemurhayrityksiä takana useita. Itsekkäästi itselle tarvisin apua, sillä en ole koskaan puhunut sanallakaan tästä kenenkään kanssa, eikä uudet ystäväni edes tiedä että minulla on veli, koska asiasta on liian vaikea alkaa puhua. Katsoin koulun sivuilta tietoa koulun psykologista, mutta tuli kuva että hänelle mennään puhumaan kouluun liittyvistä asioista, niin en tiedä kehtaako sinnekkään mennä

Myös mielenterveydeltään oireilevan omaiset tarvitsevat tukea. Olet siihen oikeutettu.

Täältä löydät tietoa omaisen roolista sekä keinoja saada apua. Kannattaa ottaa yhteyttä heti huomenna!

https://finfami.fi/

https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsehoito-ja-oppaat/oppaat/om…

https://mieli.fi/fi/tukea-ja-apua/apua-mielenterveyden-ongelmiin/huoli-…

Vierailija
10/25 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritin ettiä jotain chattia missä vois jollekki puhuu, muttei meinaa löytyy mitää mikä ois auki. Soittaminen tuntuu tällä hetkellä liian vaikeelta kun itkusta ei tuu loppua

Tämän pitäisi olla auki klo 24 asti, on Suomen Mielenterveysseuran nuorille tarkoitettu:

https://sekasin247.fi/

https://mieli.fi/fi/tukea-netist%C3%A4

Vierailija
11/25 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hakea apua ja tukea, veljesi tilanne kuormittaa sinuakin.

Vierailija
12/25 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän pitäisi olla auki klo 24 asti, on Suomen Mielenterveysseuran nuorille tarkoitettu:

https://sekasin247.fi/

https://mieli.fi/fi/tukea-netist%C3%A4

On siis nuorille tarkoitettu chat, Suomen Mielenterveysseuran ylläpitämä.

Vierailija
13/25 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon tuolla sekasin247 chatissa, jonotussijalla 21... voi olla etten ehdi ollenkaan kun se menee 12 jo kiinni

Vierailija
14/25 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon tuolla sekasin247 chatissa, jonotussijalla 21... voi olla etten ehdi ollenkaan kun se menee 12 jo kiinni

Toivotaan, että ehdit läpi. Onhan tässä vielä kaksi tuntia.

Vierailija
15/25 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomasitko tuon Sekasin Discord -keskustelupalvelun siinä samalla sivulla? Siitä voi olla odottaessa hyötyä, voi keskustella muiden nuorten kanssa nimettömänä.

Vierailija
16/25 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen nyt nukkumaan, huomenna työpäivä niin en viitsi kauheen myöhään valvoa. Sain kuitenkin laitettua koulupsykologille ajanvarausta, että kiitosta vaan kaikille jotka apua tarjosivat! ❤️

Vierailija
17/25 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itkeminen on ok. Viha, neuvottomuus, yksinäisyys. Kun minun tekee oikein pahaa enkä kestä ajattelen että sydämessäni on oka ja jonain hetkenä siitä kasvaa versoa.

Kuvittelen että olen minulle rakkaan ihmisen tiukassa syleilyssä ja hengittelen vain.

Suosittelen mieli. ry tä. Haetaan ratkaisuja, ei diagnooseja.

Aloita jostain. Elät nyt tätä elämää tässä hetkessä. Maa jalkojen alla on sama. Tähdet ylhäällä on samat. Kuuntele miten naapurisi tapsuttaa ja kolistaa kaappeja. Keittää ehkä kahvia.

Kadun toisella puolen rukoillaan pienellä matolla. Riisipata ja curry porisevat tulella.

Tuuli pyyhältää läpi kadun, vieden tölkit metsään josta ne joku köyhä huomenna kerää.

Et ole yksin.

Vierailija
18/25 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sinua 💕 rankkoja juttuja menossa ja surullista, että olet niiden kanssa yksin. Varaa koulun kautta koulupsykologille aika (tai voi olla että pitää varata aika terkkarille ensin.). Jos asut Helsingissä, niin Ohjaamo Kampissa voisi olla hyvä. Koulussa voi myös mennä juttelemaan tulevaisuuden opiskeluista/töistä opintoneuvojan/opon kanssa.

Etähaleja täältä 💕

Vierailija
19/25 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menen nyt nukkumaan, huomenna työpäivä niin en viitsi kauheen myöhään valvoa. Sain kuitenkin laitettua koulupsykologille ajanvarausta, että kiitosta vaan kaikille jotka apua tarjosivat! ❤️

Hienoa, kannattaa pitää huolta itsestä! Tsemppiä!

Vierailija
20/25 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekaisin-chattia olisin minäkin tullut suosittelemaan. Eikä kannata miettiä, että onko omat murheet liian pieniä. Jos yhtään tuntuu siltä, että haluaa jutella jollekulle, niin kannattaa niin tehdä. Ja ainakin viestisi perusteella vaikuttaa siltä, että ansaitset saada purkaa tunteitasi jonkun kanssa.

Toivon kaikkea hyvää sinulle tulevalle vuodelle! <3

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi