Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kenelläkään on varaa asua Helsingissä?

Vierailija
29.12.2019 |

Neliöhinta kalleimmat alueet, muutos 1v

1 00130 Kaartinkaupunki Helsinki [2019] 8888€ [2018]7396€
2 00140 Kaivopuisto Helsinki [2019] 8438€ [2018]7674€
3 00120 Punavuori Helsinki [2019] 8110€ [2018]7880€
4 00150 Eira Helsinki [2019] 7938€ [2018]7574€
5 00170 Kruununhaka Helsinki [2019] 7225€ [2018]7114€
6 00100 Töölö Etu/Taka (keskiarv.) Helsinki [2019] 7211€ [2018]6898€
7 00180 Ruoholahti Helsinki [2019] 7193€ 6778€
8 00260 Keski-Töölö Helsinki [2019] 6872€ [2018] 6375€
9 00250 Etelä-Haaga Helsinki [2019] 6460€ [2018]5820€
10 00270 Pohjois-Meilahti Helsinki [2019]6408€ [2018]5745€

Kuka voi maksaa esim. yksiöstä jotain 900 euron kuukausivuokraa tai ostaa sen itselleen 200 tonnilla? Sillähän saa valtavan omakotitalon maalta.

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa paikka missä voi asua. Ja joo merenrannassa perhe asunto kerrostalossa on semmoinen, että sen hinnalla saisi kolme omakotitaloa maalta. Mutta täällä asutaan.

Mitä ihmettä tuo voi asua tarkoittaa? Miksi ei voi asua jossakin toisessa kaupungissa tai haja-asutusalueella?

Jos ei halua.

No jos kerran nauttii jatkuvasta liikenteen metelistä ja tuhansista tuntemattomista ihmisistä ympärillä niin siitä vain sitten. Itse en pysty ymmärtämään niitä jotka asuvat suurkaupungeissa. Jatkuvati pitää sairastellakin kun ympärillä on kaikenmaailman bakteereita ja kyrvänhajuista porukkaa.

Itse ainakin kuljen autolla vaikka asun kantakaupungissa. Ostan myös usein mm. huonekaluja, mattoja jne., ei niitä vaan voi bussilla kuljettaa enkä jaksa odottaa kuukauden päiviä jotain kotiinkuljetusta.

Vierailija
42/76 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut melkein 50 vuotta kävelymatkan päässä Stockmannin tavaratalosta. Se on periaatekysymys.

Elämä pyörii Stockmannin ja ostamisen ympärillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä on myös listattu 11 asuinaluetta, jossa neliöhinta on alle 3000€, eli saahan sitä vääristeltyä, kun ottaa esimerkiksi pelkkiä hienostoalueita. Osassa jopa 2000€ luokaa, esim Kontula, Jakomäki, isojen perheasuntojen kohdalla mennään helposti alle kahden tonnin.

Eli vastaus kysymykseen: suurimmalla osalla on ihan hyvin varaa. 

Ei kelpaa kermaperseille ja hienohelmoille Jakomäki tai Kontula.

Nyt ei ollut siitä kyse, vaan siitä, että joku maakuntien sankari purkaa Helsinki-vihaansa ja esittää että kellään ei ole varaa asua Helsingissä näyttämällä asuntojen hintoja alueilla, jossa asuu murto-osa Helsingin väestöstä. Suurin osa helsinkiläisistä asuu nimenomaan siellä lähiöissä, näiden muutamien alueiden hinnannousu perustuu osittain juuri niiden pienuuteen ja "eksklusiivisuuteen". Esim ykkösenä olevassa Kaartinkapungissa  on päätähuimaavat 1022 asukasta, Eirassa 1141.

Kantakaupungissa asuu alle 200 000 Helsingin 600 000 asukkaasta. Näissä "kermaperseiden" alueista asuu vielä huomattavasti pienempi osa. Kantakaupungissakin on paljon hajontaa: kantakaupungin kallein alue (Kaartinkaupunki) on n. kaksi kertaa kalliimpi, kuin halvin alue (Länsi-Pasila)

Vierailija
44/76 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap. Mitä se kuuluu mitä me maksamme ja miksi asumisesta.

Vaikka kuinka päivittelet asiaa et saa meitä muuttamaan landelle.

Olen päässyt pois Lapista aikoinaan, enkä takaisin muuta, vaikka siellä on omakotitalo käytössä. En edes halua lomailla.

Saisitte enemmän tilaa vaikka Lapissa tai miksei Mikkelissä? Työt etätöinä.

-AP

Mutta kun ei halua asua siellä maalla vaikka mikä olisi? Itse perin velattoman omakotitalon Uudeltamaalta. Myin heti pois ja sain siitä hyvän pohjan asuntolainalle, että voin asua Helsingin keskustassa. Mikään mahti maailmassa ei olis saanut mua itse asumaan siinä.

Pyrinkin arjessani elämään niin, että kaikkialle pääsee kävellen tai sporalla. Missä ei ratikkakisko kulje, en kulje minäkään. Paitsi sitten lentokentälle ja kokonaan muille maille.

Mutta täähän on taas yksi provo, että pääsee dissaamaan helsinkiläisiä. Ole hyvä vaan.

Laiska kermaper se.

Vierailija
45/76 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asun huonolla alueella Helsingissä opiskelija-asunnossa kahden solukämppiksen kanssa. Asuntoni on hirveä, mutta onpahan ainakin halpa vuokra. Julkiseen liikenteeseen ja esimerkiksi ravintoloihin ja baareihin tosin menee hirveästi rahaa. Baarissa tuoppi on helposti 9 euroa. Kouvolassa missä aikaisemmin asuin, sai tuopin vitosella, ja kaupungin keskustasta vuokratun yksiön 350 eurolla suoraan ostoskeskuksen yläkerrasta. Mutta kukapa Kouvolassa haluaisi asua, paitsi persut ja vanhukset?

Vierailija
46/76 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut kämpät menneet keskustassa jo yli 10k€ per neliö. Siinä saisi muutaman neliön hinnalla maalta kokonaisen talon.

Mutta mitä teet maalla kun olet ainoa ihminen 3km säteellä muista ihmisistä, asutuksista ja yrityksistä..

Tilanne olisi melko hyvä. Möisin kolmen neliömetrin ahtaan helsinkiläisasunnon ja saisin tilalle luonnonrauhaa ja vapautta kolmen kilometrin päässä. Ja se olisi hyvä, että naapurit olisi kuuloetäisyyden ulkopuolella!

Vierailija
47/76 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa paikka missä voi asua. Ja joo merenrannassa perhe asunto kerrostalossa on semmoinen, että sen hinnalla saisi kolme omakotitaloa maalta. Mutta täällä asutaan.

Mitä ihmettä tuo voi asua tarkoittaa? Miksi ei voi asua jossakin toisessa kaupungissa tai haja-asutusalueella?

Jos ei halua.

No jos kerran nauttii jatkuvasta liikenteen metelistä ja tuhansista tuntemattomista ihmisistä ympärillä niin siitä vain sitten. Itse en pysty ymmärtämään niitä jotka asuvat suurkaupungeissa. Jatkuvati pitää sairastellakin kun ympärillä on kaikenmaailman bakteereita ja kyrvänhajuista porukkaa.

Itse ainakin kuljen autolla vaikka asun kantakaupungissa. Ostan myös usein mm. huonekaluja, mattoja jne., ei niitä vaan voi bussilla kuljettaa enkä jaksa odottaa kuukauden päiviä jotain kotiinkuljetusta.

No miten se sinun vitunautolla kulkemisesi tähän liittyy?

Vierailija
48/76 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut kämpät menneet keskustassa jo yli 10k€ per neliö. Siinä saisi muutaman neliön hinnalla maalta kokonaisen talon.

Mutta mitä teet maalla kun olet ainoa ihminen 3km säteellä muista ihmisistä, asutuksista ja yrityksistä..

Tilanne olisi melko hyvä. Möisin kolmen neliömetrin ahtaan helsinkiläisasunnon ja saisin tilalle luonnonrauhaa ja vapautta kolmen kilometrin päässä. Ja se olisi hyvä, että naapurit olisi kuuloetäisyyden ulkopuolella!

Mitä sillä jatkuvalla luonnonrauhalla ja yksinäisyydelläkään tekee?

Vierailija
49/76 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta tuntuu, että noilla seuduilla asutaan

-työsuhdeasunnoissa

-pappa betalar

-perintökämpissä

-suhteilla jossain yleistä vuokratasoa hieman edullisemmassa kämpässä

-asunnoissa, jotka on vain tajuttu ostaa oikealla hetkellä, siis ihan tavalliset ihmiset ostaneet asunnon, ennen kuin hinnat on karanneet pois tavallisten ihmisten ulottuvilta

-kimppakämpissä

-kalliisti, mutta sitten vaan tingitään jostain muusta..

Toisaalta kun Helsingissä et välttämättä tarvitse autoa, niin voit laittaa siihen menevät rahat asumiseen. Niin se onnistuu.

Suurin osa asuu ihan perinteisesti mallilla yhteinen asuntolaina puolison kanssa ja hyvät tulot, joilla iso laina saadaan maksettua.

Varmasti noinkin, ja varmasti on eka asuttu pienemässä ja muutettu sitten kalliimpaan. Mutta pointtini oli varmaan se, että nykyään tarvitsee olla hyvätuloinen, jotta voi asua noilla alueilla, aiempina vuosikymmeninä tavallisemmatkin ihmiset pystyivät tekemään sen valinnan, että ovat ostaneet asunnon jostain noilta alueilta (toki noilla alueilla on arvokämppiä, mutta ei kaikki).

Vierailija
50/76 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä on myös listattu 11 asuinaluetta, jossa neliöhinta on alle 3000€, eli saahan sitä vääristeltyä, kun ottaa esimerkiksi pelkkiä hienostoalueita. Osassa jopa 2000€ luokaa, esim Kontula, Jakomäki, isojen perheasuntojen kohdalla mennään helposti alle kahden tonnin.

Eli vastaus kysymykseen: suurimmalla osalla on ihan hyvin varaa. 

Ei kelpaa kermaperseille ja hienohelmoille Jakomäki tai Kontula.

Miksi pitäisi olla kermaperse tai hienohelma, jos esimerkiksi käytännössä koko suku on kantahelsingissä?

Vierailija
51/76 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen köyhästä perheestä, mutta sääsätämällä perintörahat olen päässyt kiinni 750 000 euron asuntoon. Velkaa on enää reilut 100 000 euroa ja 45 vee olen velaton. Asun lähellä Helsingin kantakaupunkia meren rannalla....

Vierailija
52/76 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki on Mälmö 10 vuodessa.

Vierailija
53/76 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei halua.

No miten se sinun vitunautolla kulkemisesi tähän liittyy?

Siten ettei julkisilla ole pakko liikkua bakteerien ja hajujen seassa.

Vierailija
54/76 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä asunnot ovat itseasiassa eurooppalaisittainkin melko hintavia. Tuossa vertailu asuntojen neliöhinnoista eri Euroopan kaupunkien keskustoissa:

https://www.numbeo.com/cost-of-living/region_prices_by_city?itemId=100&…

Helsinki Euroopan 12. kallein kaupunki. Toki Lontoossa asunnot maksavat tuplat enemmän. Kuitenkin löytyy ihan merkittäviäkin kaupunkeja, joissa hintataso on n. puolet Helsingistä, kuten Manchester, Bremen, Rotterdam ja Bryssel.

Vierailija
55/76 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuntojen koot on tuolla pieniä, siis jotain 15 neliön keittiökaappeja joissa ollaan suihkussa seisomalla vessanpytyllä. Sellaisessa asumista ja sen aiheuttamista mielenterveysongelmia kutsutaan helsinkiläisyydeksi.

Alueen hintatasoa nostaa jonkun baronin homeinen lukaali joka ei mene kaupaksi, tai suurlähetystöjen asukkaiden kusetus.

Kyllä täällä on ihan kivoja vastarempattuja kokonaisia taloja ja uudisrakentamistakin. Itse ostimme 2012 perheasunnon reilun 7k neliöhintaan. Ei ole homeinen, eikä talossa taida olla yhtään tyhjää asuntoa.

Vierailija
56/76 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaa saa pankista. Itse olen muuttanut mahdollisimman kauas Helsingistä.

Vierailija
57/76 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsinki on Mälmö 10 vuodessa.

Ei mene niin kauan.

Vierailija
58/76 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuntojen koot on tuolla pieniä, siis jotain 15 neliön keittiökaappeja joissa ollaan suihkussa seisomalla vessanpytyllä. Sellaisessa asumista ja sen aiheuttamista mielenterveysongelmia kutsutaan helsinkiläisyydeksi.

Alueen hintatasoa nostaa jonkun baronin homeinen lukaali joka ei mene kaupaksi, tai suurlähetystöjen asukkaiden kusetus.

Jaa missä "tuolla"? Helsinkiläisen asunnon keskikoko on 64 neliötä, eli ihan perustasoa.

Vierailija
59/76 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää maaseudusta ja metsiköistä, ellei niitä ole ihan yksittäisinä ripoteltuina koristeina kuten jossain Mechelininkadulla.

Vierailija
60/76 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa missä "tuolla"? Helsinkiläisen asunnon keskikoko on 64 neliötä, eli ihan perustasoa.

Noissa varmaan asuu keskimäärin pari henkilöä.

Yksinasuvana minulle jo joku 50 olisi erittäin riittävää ja tilavaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi