Välillä oikein hirvittää katsoa kaupassa kassalla mitä ihmiset ostavat
Esim. äsken prismassa nuoren perheenäidin oloinen nainen lappasi litroittain limsaa, sipsejä, herkkuja, valmisruokia. Oli hänellä jotain hyviäkin juttuja kuten porkkanoita ja vihanneksia mutta ei niillä hirveästi juhlita.
Käy sääliksi lapset jotka joutuvat syömään tuollaista ravintoköyhää roskaa.
Kommentit (61)
Sinäpä sen ap sanoit, vihanneksilla ei paljon juhlita. Aika ankeat uudenvuoden juhlat tulee ellei ole lainkaan herkkuja. Ja miksi ihmeessä katselet muiden ostoksia saati välität niistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Masentavimpia ovat ne tyypit, joiden ainoat ostokset ovat kalja ja tupakka, vaikka kaupassa olisi tarjolla paljon muutakin syötävää ja juotavaa.
Jos ne tilaa kaiken muun kotiinkuljetuksella?
Kyllä vakavat päihdeongelmat lopulta näkyy jo päälle ja siinä ei muut elintarvikkeet kiinnosta, kunhan alkoa/kamaa saa.
Jos ihminen liikkuu edes vähän niin lähes kaiken suuhunpantavan saa anteeksi laatuun katsomatta. Ehkä huulivoiteita ja muita dopingeja lukuunottamatta.
Terveyden kannalta siis liikunta vs. ravinto = 80 vs 20.
Vierailija kirjoitti:
Masentavimpia ovat ne tyypit, joiden ainoat ostokset ovat kalja ja tupakka, vaikka kaupassa olisi tarjolla paljon muutakin syötävää ja juotavaa.
Alkoi ihan väkisin naurattamaan tämä, varmaan ihan vilpittömässä mielessä, tehty kommentti. Sori.
Järjettömän iso osa suomalaisista on ylipainoisia, ja ei se fakta pelkällä uudenvuoden juhlinnalla selity. Ostoskärryistä isoin syy löytyy ja toinen taskusta=älypuhelin.
Vierailija kirjoitti:
Olin vajaa 10 vuotta kassalla töissä eikä koskaan jäänyt kenenkään ostoksista mitään mieleen, eli en kytännyt ihmisten ostoksia siinä mielessä. Siinä ne lipuivat ohi ilman sen kummempia kyyläyksiä.
Samaa olen miettinyt, miten jotkut kassat pystyvät ajattelemaan monta asiaa yhtä aikaan.
Olen ollut vuosia kassalla ja monet asiakkaat tuli tutuksi, mutta en kiinnittänyt mitään huomiota mitä ostavat. Jos joku kysyi, tuliko hänellä ostettua sipulia, se piti tarkistaa myöhemmin, kun minulla ei ollut mitään havaintoa asiakkaan sipulipussista.
Ja millä ihmeen ajalla kassat pystyvät nykyään tekemään havaintoja asiakkaan ostoksista? Ja ketä kiinnostaa? Ja mitä iloa tai hyötyä se antaa. En ymmärrä.
Naurattaa nää reaktiot, aina joku on pienviljelijä jolla on juureksia kaapit täynnä ja kasvikset pientuottajaringistä niin siksi ostokset on vaan sipsiä ja kaljaa.
Tai sitten on maailmanluokan bileet tiedossa ja siksi pitää ostaa sipsiä ja karkkia..
Veikkaanpa kuitenkin että omaan naamaan ne herkut pistetään ja harvemmalla ne kasvikset tulee omasta pellosta. Jos ottaa itseensä siitä että joku random arvostelee sinun ostoksiasi, pitäisikö miettiä miksi se menee niin tunteisiin, onko herkkujen syönti ja eineksistä koostuva ruokavalio sellainen asia että olisit itsekään sinut sen kanssa? Toki ulkoinen paine ei koskaan ole hyvä syy tehdä muutoksia, mutta voisihan se olla herättelevää sen sijaan että heti hyökätään tämän arvostelijan kimppuun
Pohdiskelen ihan vilpittömästi pohdin miksi ihmiset muuttuvat heti niin aggressiivisen puolusteleviksi ja kiukkuisiksi kun on puhe siitä mitä kassatyöntekijä näkee? Toisten ruoka-ostoksia piippaillessa näkee aika hyvin millaisia asioita ihmiset syövät. Toki joukossa on poikkeustilanteita ja juhlia, mutta ei niitä kaikilla joka ikinen päivä ole. Jos on varma omista syömisistään, ei kai pitäisi kokea huonoa omatuntoa ja selittämisen tarvetta aiheesta puhuttaessa. Jos nyt realistisesti ja vailla tunnetta ajatellaan niin kyllähän me suomalaiset syödään aika huonosti. Ja se näkyy sekä kaupan hihnalla että vyötäisillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän. Minäkin ihmettelen niitä einesmääriä joita ihmiset ostavat. Oma makuaisti kun on tottunut itsetehtyyn ruokaan. Mutta kai ne joillekin maistuvat.
Onko sinulla tarjota vaihtoehtoa esim. heikkokuntoiselle vanhukselle, jotka asuvat kotona? Vanhukset syövät paljon eineksiä, kun voimia ei tehdä ruokaa.
Ostan useasti eineksiä naapurin vanhalle miehelle (lapset asuvat kaukana) ja toinen ateria on eines ja toinen ateriapalvelun ateria.
Tykkää kovasti.Ja mikä tekee eineksiä niin huonoa, jos sitä verrataan kotona tehtyyn ruokaan esim. makaranilaatikko.
Siis molemmat ateriat ovat eineksiä.
Kyllä. Ja juuri sinun kaltaisia tarvittaisiin vapaaehtoistyöhön, jotka ymmärtäisivät laadukkaan kotiruuan päälle tekemään vanhuksien kotona ruokaa. Monien vanhuksien lapset asuvat kaukana, eivätkä voi auttaa arkisissa asioissa. Esteenä on myös raha, palkata kokkia kotiin, kun keskimäärin eläke on tonnin molemmin puolin.
Minulla on työ ja perhe, eikä aikaa ole kokata naapurille, vaan mieluimmin kerran pari viikossa täytän hänen jääkaappinsa, jos en ehdi, sen tekee kotipalvelu.
Ja älä vain ehdota, että kokkaus olisi minun tehtävä ja velvollisuus.
Minäkin kassalla töissä ja senverran asiakkaiden ostamiset kiinnostaa, että kysyn selkeesti nuoren näköisiltä henkkarit, jos K18 tuotteita ostamassa.
Muut ostokset ei voisi vähempää kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Pohdiskelen ihan vilpittömästi pohdin miksi ihmiset muuttuvat heti niin aggressiivisen puolusteleviksi ja kiukkuisiksi kun on puhe siitä mitä kassatyöntekijä näkee? Toisten ruoka-ostoksia piippaillessa näkee aika hyvin millaisia asioita ihmiset syövät. Toki joukossa on poikkeustilanteita ja juhlia, mutta ei niitä kaikilla joka ikinen päivä ole. Jos on varma omista syömisistään, ei kai pitäisi kokea huonoa omatuntoa ja selittämisen tarvetta aiheesta puhuttaessa. Jos nyt realistisesti ja vailla tunnetta ajatellaan niin kyllähän me suomalaiset syödään aika huonosti. Ja se näkyy sekä kaupan hihnalla että vyötäisillä.
Olen tehnyt vuosikymmenien työuran liike-elämässä ja olen aina arvostanut korkealle asiakasluottamuksen ja yksityissuojan ja eikä ikipäivänä tulisi mieleen kertoa asiakkaiden ostotottumuksia tai muita henk.kohtaisia tietoja ulkopuoliselle tai edes somessa ja se on osa sitä ammattiylpeyttä ja työmoraalia.
En edes puolisolleni kerro, vaikka asiakas olisi yhteinen tuttumme.
Jos olisi toisin, miten voisin arvostaa ja olla ylpeä tekemästäni työstä.
Kassat lienevät ainut ammattiryhmä (ymmärrän, kun vaaditaan vähän ammattitaitoa) jotka kertovat asiakkaistaan julkisesti, vai onko joku lukenut esim. parturien valittavat asiakk. huonoista hiuksista tai apteekin henk.kunnan lääkeostoista jne. jossa palvellaan asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän. Minäkin ihmettelen niitä einesmääriä joita ihmiset ostavat. Oma makuaisti kun on tottunut itsetehtyyn ruokaan. Mutta kai ne joillekin maistuvat.
Onko sinulla tarjota vaihtoehtoa esim. heikkokuntoiselle vanhukselle, jotka asuvat kotona? Vanhukset syövät paljon eineksiä, kun voimia ei tehdä ruokaa.
Ostan useasti eineksiä naapurin vanhalle miehelle (lapset asuvat kaukana) ja toinen ateria on eines ja toinen ateriapalvelun ateria.
Tykkää kovasti.Ja mikä tekee eineksiä niin huonoa, jos sitä verrataan kotona tehtyyn ruokaan esim. makaranilaatikko.
Kyllä. Ja juuri sinun kaltaisia tarvittaisiin vapaaehtoistyöhön, jotka ymmärtäisivät laadukkaan kotiruuan päälle tekemään vanhuksien kotona ruokaa. Monien vanhuksien lapset asuvat kaukana, eivätkä voi auttaa arkisissa asioissa. Esteenä on myös raha, palkata kokkia kotiin, kun keskimäärin eläke on tonnin molemmin puolin.
Minulla on työ ja perhe, eikä aikaa ole kokata naapurille, vaan mieluimmin kerran pari viikossa täytän hänen jääkaappinsa, jos en ehdi, sen tekee kotipalvelu.
Ja älä vain ehdota, että kokkaus olisi minun tehtävä ja velvollisuus.
Vain yksi lause, ja sulla alkoi mielikuvitus laukkaamaan =)
Suomalaisista on tullut väsyneitä lampaita jotka turvottavat itsensä paskaruualla. Voi voi.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan melko vahvasti, että jos rinnakkain laitetaan sun kinkkukiusaus ja Kokkikartanon kinkkukiusaus, niin sinä häviät.
Anoppi on just tällainen, itse tehdyn nimeen vannova. On muka todella etevä ruoan laittaja ja einekset pilaa ihmisen aistit. Joo, itse tehtyä ja "maustettua". Vetistä ja mautonta mössöä, johon kaikki varkain käy lisäämässä pippuria ja hiukan suolaa. Jauhelihakastike on ah, niin ihana ruskea kastike, vettä ja jauhelihaa ja sipulia + jotain sekalaisia mausteita. Tämä nautiskellaan perunoiden kanssa . Tämän "ruskeaan kastikkeeseen" tehdyn jauhelihasotkun tekee spaghetti bologneseksi se, että siihen lisätään tomaattipyrettä ja paseerattyua tomaattia. Mutta aina se ruskea kastike...Ja sitten limaiseksi keitettyä spaghettia tämän ruskean kastikkeen aatelin kanssa. Aaah. Mutta on itse tehtyä ja makuaisti tallella: tajuaa, ettei maistu yhtään miltään.
Kaikki nää kätevät emännät kuvittelevat, että heidän tekemänsä "kotiruoka" on suorastaan jumalasta seuraavaa ja einekset jossain valovuosien päässä. Juu, ei ole näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parhaita on nämä ressukat jotka tulevat diakonian tai joulumieli lahjakorttien kanssa. Kun pitää erikseen tavata että Koff III ei ole elintarvike. Eikä hajuvesi. Eikä ripsiliima. Sitten närkästytään ja ostetaan sen pakastepizzan ja Pepsi Maxin kanssa kourallinen suklaapatukoita 😂😂😂 kyllä menee tarpeeseen. Ja ikävä kyllä joudun pitämään silmäni auki työskennellessäni. Sori.
Ehkä tässä tarinassa noloin ressukka on se kassa, joka juoruilee asiakkaiden jutut eteenpäin.
Ressukka on se lahjoittaja, joka antaa rahaa noihin muka_köyhien auttamiseen tarkoitettuihin rahakeräyksiin. Pitäisi vain jakaa ruokapaketteja, joiden sisältöä ei voi juurikaan valita. Jos ei kelpaa, ei ole avun tarpeessa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tämä samainen tyyppi oli käynyt jo ostamassa muut ruokaostokset ja täydennykseksi osti sitten nämä...
En yleensä katsele muiden ostoksia, mutta tänään kassalla eteeni kiilasi keskivartalopallon omistava keski-ikäinen mieshenkilö, jonka ostokset osuivat silmään: grillimakkaraa, eineksiä, tupakkaa ja iso laatikko kaljaa. Ärsytti (etuilu) ja säälitti (näki kyllä miten keho oli rakennettu).
Vierailija kirjoitti:
Joo, se perustuu vain yhden ihmisen (aloittajan) mielikuvaan, ei totuuteen tai kokemukseen.
Ja mikä pahinta, nämä kirjoitukset heikentävän kauppojen kassojen mainetta ja heikentävät mielikuvallaan kauppojen yritysimagoa eli luodaan mielikuva asiakkaille, kuinka kaupan henkilökunta paheksuu asiakkaitaan ja heidän ostokäyttäytymistä, tekevät vääriä valintoja, lihovat, ovat läskejä, aliravittuja jne. Ja lopulta heidän pitäisi pysyä poissa kassojen silmistä ja aiheuttamasta pahaamieltä ja vaivaa, vaikka jokaisen kaupan tarkoitus on palvella kaikkia asiakkaita hyvin ja kaikenlaiset ostajat ovat tervetulleita, myös einesten ostajat.
Ihan sama, jos kampaajat valittaisivat asiakkaiden likaisista hiuksista tai heikosta hiuslaadusta, tai hieroja tai kuntosali-yrittäjä hien hajusta tai suutari huonoista kengistä, ravintola juopoista jne. jne. Jostakin syystä nämä pitävät suunsa supussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin vajaa 10 vuotta kassalla töissä eikä koskaan jäänyt kenenkään ostoksista mitään mieleen, eli en kytännyt ihmisten ostoksia siinä mielessä. Siinä ne lipuivat ohi ilman sen kummempia kyyläyksiä.
Samaa olen miettinyt, miten jotkut kassat pystyvät ajattelemaan monta asiaa yhtä aikaan.
Olen ollut vuosia kassalla ja monet asiakkaat tuli tutuksi, mutta en kiinnittänyt mitään huomiota mitä ostavat. Jos joku kysyi, tuliko hänellä ostettua sipulia, se piti tarkistaa myöhemmin, kun minulla ei ollut mitään havaintoa asiakkaan sipulipussista.
Ja millä ihmeen ajalla kassat pystyvät nykyään tekemään havaintoja asiakkaan ostoksista? Ja ketä kiinnostaa? Ja mitä iloa tai hyötyä se antaa. En ymmärrä.
Oman kokemukseni mukaan kassatyö on sen verran tylsää, että hyvin riittää aivokapasiteettia muihinkin asioihin samaan aikaan. Olen nyt puoli vuotta työskennellyt ”kassatätinä” opiskelujen ohella ja rehellisesti sanottuna työ on yksinkertaista ja puuduttavaa, mutta verrattuna aiempaan työpaikkaan (ravintola-ala) en vaihtaisi tätä enää pois! Helppoa rahaa vähällä työllä ja kyllä, hyvin on aikaa seurata asiakkaiden ostoksia ja kehitellä tarinoita näiden taustalle.
Esimerkiksi keski-ikäinen mies ostaa perjantaina lasten kanssa limua, sipsejä sekä einesruokia = varma etä-isä, joka yrittää korvata puuttuvaa läsnäoloa hemmottelulla.
Tai nainen hakee myöhään illalla karkkia ja suklaata = ero tai kuukautiset juuri alkaneet.
Ennen kuin tästä vedetään hernettä nenään niin ei, en riko vaitiolovelvollisuutta saati puhu asiakkaista tunnistettavasti, mutta työ on huomattavasti mielekkäämpää kun on edes jotain tekemistä samaan aikaan. Ja ei, en kommentoi ikinä ajatuksiani tai asiakkaan ostoksia ääneen vaikka muuten rupattelenkin mielelläni.