Etätyö - win-win-tilanne vai historian suurin kusetus?
Teettekö etätöitä vai ette ja miksi näin? Siis siinä tapauksessa tietenkin että työn luonne on ylipäätään sellainen että työskentely etänä on mahdollista.
Kommentit (68)
Teen etätöitä 1-2 päivää kuukaudessa ja todellakin teen silloin töitä.
Itse teen 4 päivää viikossa etänä projektipäällikön hommia. Samapa tuo missä olen PC:n kanssa sillä tiimin jäsenet ovat kuka missäkin, osa ulkomailla. Työnantaja toivoo, että etäilijät ovat yhden päivän viikossa toimistolla ryhmäytymisen vuoksi. Tuo nyt on vain kaunis ajatus. Siellä me nakutellaan kukin omissa oloissamme joka tapauksessa. Paljon tehokkaampaa on etänä, kun jää työmatkan osuus, vajaa tunti päivässä, pois. Häiriötekijöitäkään ei ole.
Riippuu A) hommasta ja B) tekijästä. Itse sanoisin, että jyrkkä ehkä. Jos minun pitää hakata vaikka exceliä koko päivä, niin kotona se saattaa valmistua nopeammin kun ei tule keskeytyksiä. Projektityössä taas tehdään työtä työryhmänä ja sen yyyppistä työtä josta vain raportointi tms. on mahdollista tehdä etänä. Minusta on muutenkin paljon luontevampaa hoitaa asiat F2F kuin jonkun sähköpostin tai puhelimen avulla.
Itse suosin töiden tekemistä työpaikalla, koska ylipitkät päivät sentään leimautuvat sisään. Joskus on tilanteita kuitenkin milloin etä on käytännöllisempää tai välttämätöntä, ettei tarvitse saikuttaa.
Meillä on tutkimusprojekteja, joiden aikajänne on sen verran pitkä että vaikka etätyön tekijä olisi viikon Teneriffalla eikä tekisi minuuttiakaan töitä niin kukaan ei sitä välttämättä huomaisi ja tekijä voisi sanoa myöhemmin että se homma nyt vaan otti odotettua enemmän aikaa.
Tiedän myös yhden kollegan näin toimivankin tosin vain päivä viikossa tasolla, mutta silloin häntä ei kukaan töistä saa kiinni kun ei vastaa puhelimeen eikä sähköposteihin. Eräs lomalla oleva kollega oli nähnyt ko. kaverin keskellä päivää uimahallissa alle kouluikäisten lasten kanssa silloin kun oli "etätöissä".
Kaikille henkilöille etätyö ei siis ainakaan sovi vaan on käytännössä ylimääräinen palkallinen lomapäivä.
Teen etätöitä noin pari päivää kuukaudessa. Pitkä työmatka, joten erittäin hyvä mahdollisuus. Kusetusta siinä mielessä, että pitää sitten olla kaikkina muinakin päivinä valmiudessa sikäli, että illalla myöhään katsoo, onko tullut jotain kiireellistä aamulle, siis riippumatta siitä, onko seuraava päivä etä vai ei. Tuntuu aika usein 24/7 työltä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tutkimusprojekteja, joiden aikajänne on sen verran pitkä että vaikka etätyön tekijä olisi viikon Teneriffalla eikä tekisi minuuttiakaan töitä niin kukaan ei sitä välttämättä huomaisi ja tekijä voisi sanoa myöhemmin että se homma nyt vaan otti odotettua enemmän aikaa.
Tiedän myös yhden kollegan näin toimivankin tosin vain päivä viikossa tasolla, mutta silloin häntä ei kukaan töistä saa kiinni kun ei vastaa puhelimeen eikä sähköposteihin. Eräs lomalla oleva kollega oli nähnyt ko. kaverin keskellä päivää uimahallissa alle kouluikäisten lasten kanssa silloin kun oli "etätöissä".
Kaikille henkilöille etätyö ei siis ainakaan sovi vaan on käytännössä ylimääräinen palkallinen lomapäivä.
Etätyön voi yleensä tehdä vaikka sunnuntaina, ja silloin arkipäivä on vapaa.
Olen jo yli kymmenen vuotta tehnyt etänä. Avokonttorilla ja fleksipaikoilla työskentelystä ei tullut mitään keskittymistä vaativista töistä. Jos ylipäätään vapaita paikkoja konttorilla onkaan, ne on mitoitettu niin että noin 75% henkilöstölle paikka löytyy. Ilmasto säästyy kun ei tarvitse työmatkoja ajaa autolla, itse säästää autoiluun menevien kulujen lisäksi myös työmatkoihin menevän ajan, joka tosin usein kompensoituu sillä että etänä työpäivät venähtää hyvin helposti pidemmiksi, Keskittymisrauha. oma mielenrauha, työnantajalle parempi tuottavuus ja ekologiset syyt on ne etätyötä puoltavat argumentit. Työpäivien venyminen ja lievä alttius mökkihöperöitymiselle vaakakupin toisella puolella,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin etätyön voi tehdä vaikka klo 00:00-7:00 ja mennä päivällä lasten kanssa uimahalliin. Kellonajalla ei ole väliä kunhan työt tulee hoidetuksi.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole sama, mihin vuorokauden aikaan ne työt tekee, jos etänä tekee ja pystyy? En siis itse voi tehdä etätöitä, mutta serkkuni teki etänä esim. nyt joulun välipäivät töitä ja oli perheen kanssa reissussa. Päivät varmaan makaili altaalla ja illalla ja iltayöstä teki työnsä. Ihan työnantajan luvalla ja työnantaja tiesi, että ovat perheen kanssa lomalla.
Onko tämä sama tyyppi, joka tekee näitä etätyö-aloituksia ja epäilee niitä joksikin huijaukseksi? Kerro ihmeessä ap, mitä teet työksesi, jos sinulle etätyö on noin ihmeellinen konsepti?
Ei etätyö tarkoita, että työn voi jättää tekemättä. Etätyötä tehdään yleensä asiantuntija-ammateissa, joita ei tehdä kelloa tuijottaen tai sen takia, että joku vahtii selän takana. Vastuu työn etenemisestä on näissä töissä ihan itsellä ja jos ei sitä pysty ottamaan, voi pian olla kengän kuva pyllyssä.
Itse olen opettaja ja me olemme tehneet aina etätyötä. En ymmärrä, mitä merkitystä on sillä, korjaanko kokeet kotona sunnuntaina vai koulussa maanantaina. Se on tehtävä joka tapauksessa. Paikka tuskin on siinä kovin oleellista.
Olen nyt tehnyt etätöitä 2-3 päivää viikossa jo seitsemän vuoden ajan. Meillä loppuisi etätyöt samantien, jos ei vastaisi puhelimeen ja sähköposteihin ja muutenkaan tekisi töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu sopimuksesta. Meillä etätyötä saa tehdä vain arkipäivinä ja ns. liukuman rajoissa eli on oltava palaverivalmiudessa läppärin äärellä klo 9.30 - 15.00 välisenä aikana. Työt saa aloittaa klo 6.30 ja lopettaa klo 19.00, mutta tuo "keskipäivän" tienoo on oltava tiimin käytössä siten, että 30 minuuttia saa olla syömässä.
Siinä mielessä kusetusta, että työnantaja omettaa, että myös sairaana tai lapsen ollessa sairaana tehdään etänä töitä. Vaikka oikeuttavat palkalliseen sairauslomaan. Näin ainakin meillä.
Teen kolme päivää viikossa etätöitä. Mielestäni kaikki voittaa. Töitä saa tehtyä paremmin, työmatkat jää pois. Kuormittaa minua vähemmän kuin avokonttori, olen tehokkaampi ja ajatus kulkee selkeämmin. Työni on yksin tekemistä ja Skype-palavereita, toimistolle meno ei tuo lisäarvoa koska tiimi on hajallaan.
Ainakaan meidän organisaatiossa ei ole tullut väärinkäytöksiä tai ongelmia. Etätyömahdollisuutta arvostetaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä näkyy koneelta onko paikalla vai ei + puhelimen ja s-postin tavoitettavissa tulee olla etänä klo 9-15. Jos menee lasten kanssa uimaan keskellä päivää on siitä sovittu esimiehen kanssa ja merkintä kalenterissa poissaolosta.
Useamman ihmisen olen kuullut sanovan, ettei etätyö sovi heille koska kotona on liikaa muuta tekemistä / muita houkutuksia etenkin jos työ on ns. ikävää. Viimeksi sen minulle sanoi 6-kymppinen ylioiston professori. Itse olen myös sillä kannalla, että mieluummin konttorille ihmisten ilmoille kuin laiskanpulskeaa verkkareissa lököttelyä ja läppärin naputtelua huonolla ergonomialla keittiön pöydällä.
Toki se on selvä, että on myös sellaisia juttuja kuten tieteellisen artikkelin kirjoittaminen tai koedatan analysointi, jossa on parempi mitä vähemmän ajatustyöhön tulee häiriöitä ja katkoksia ympäristöstä. Ja jos työmatkoihin kuluu paljon aikaa tai rahaa niin onhan se selvä, että etätyöläinen säästää reippaasti verrattuna pendelöijään.
Ensin pitäisi kuitenkin saada muutos siihen, että palkkaa maksetaan aikaperusteisesti eikä suorituksen ja tulosten mukaan. Minä ainakin koen vähän huonoa omaatuntoa siitä, jos saan päivän työt tehtyä kotona kolmessa tunnissa ja loppuajan voin siivota, tehdä ruokaa tms. samalla kun kollegan on pysyttävä konttofilla kahdeksan tuntia. Ja vaikka kumpikin tekisi saman määrän läppärityötä päivän aikana niin kollega konttorilla voikin joutua "sammuttelemaan tulipaloja" tai tekemään jotain sellaista mikä vaatii fyysistä läsnäoloa. Tällöin siis voikin joutua tekemään konttorilla tuplasti hommia saman päiväpalkan eteen kuin se kolmen tunnin etätyöläinen. Tästä tulee ongelma työntekijöide yhdenvertaisuuden kannalta. Näin siis ainakin meillä.
Suurin osa työstäni on palavereja, joten en voi mennä lasten kanssa uimaan keskellä päivää enkä todellakaan tee töitä öisin. Avaan koneen eli aloitan työt noin klo 7:30 ja samantien koko tiimi näkee, että olen paikalla ja minuun saa yhteyttä. Työkaverit on Joensuussa, Hyvinkäällä, Vaasassa ja Kouvolassa, suurin osa kotona kuten minäkin. Työstämme yhteisiä dokumentteja, joten aika nopeasti huomaa, jos joku ei ole tekemässä töitä.
Joskus on tullut katsottua leffaa etäpäivänä, mutta ihan yhtä lailla toimistolla olisin samana päivänä lukenut vain tätä palstaa ja iltalehden uutisia. Etäpäivänä tulee tehtyä töitä ihan samalla tavalla kuin toimistollakin. Leimaan itseni sisään ja ulos ja tauot on itseasiassa etänä paljon lyhyemmät kuin töissä.
Yhden päivän viikossa. En ymmärrä, mikä siitä tekisi kusetusta. Projektilla on selkeät tavoitteet ja tavoitteita mitataan jatkuvasti. Jos minä en tee töitä, joilla tuloksia tulee, niin ei niitä tee kukaan muukaan. Sen jälkeen rahoittaja/tilaaja pitää huolen, ettei työt jatku tämän hankkeen jälkeen. Eli itseäni ampuisin nilkkaan lusmuilemalla etäpäivinä.