Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Etätyö - win-win-tilanne vai historian suurin kusetus?

Vierailija
29.12.2019 |

Teettekö etätöitä vai ette ja miksi näin? Siis siinä tapauksessa tietenkin että työn luonne on ylipäätään sellainen että työskentely etänä on mahdollista.

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tilat mitoitettu suhteella 1,7 per paikka mikä tarkoittaa ettei kaikille riitä istumapaikkaa toimistolla. Siksi kaikki tekevät etätöitä suurimman osan viikosta, pomoja myöten. Meillä on sovittu yksi toimistopäivä jolloin koko tiimi on paikalla.

Etätyöt meillä tarkoittaa että ollaan tavoitettavissa ja koneella normaalisti työaikana. Firman sisäinen chatti ja loputtomat virtuaalipaltsut takaavat ettei velvollisuuksista pääse luistamaan, ellei kylmästi jätä hommiaan tekemättä. Projekteissa on tiukat aikarajat ja jos et hoida osuuttasi asiaa ei todellakaan jätetä siihen. Projektin jäsenet taas voivat olla ympäri maailman joten siinä mielessä ei ole tarpeen olla toimistolla.   

Vierailija
42/68 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en oikein ymmärrä että minkälaisia "one man show" - juttuja ihmiset töissään tekevät tai miten tarkkaan määriteltyjä ihmisten työtehtävät ovat kun ollaan niin itsenäisiä ettei tarvitse kuin kerran viikossa käydä nokkaansa konttorilla näyttämässä. Itse olen vasta 20 vuoden verran työelämään tutustunut ja 10 viimeistä vuotta erilaisissa projektipäällikkötehtävissä toiminut, niin näissä omissa hommissa en ole vielä etätöiden suhteen yhtään sellaista juttua keksinyt josta olisi enemmän hyötyä kuin haittaa työnantajan ja sen tehtävän työn suhteen. Pahinta mielestäni on että matriisiorganisaatiossa virallinen esimies myöntää ne etäpäivät keskustelematta niiden projektipäälliköiden kanssa, joiden töihin ne etänä olot ihan konkreettisesti vaikuttavat.

Mutta ehkä minulla on vaan ylikehittynyt velvollisuudentunto omaa työnantajaani kohtaan. Raskastahan tämä joskus on, mutta jonkun nämä hommat täytyy silloinkin hoitaa kun vähemmän vastuullisia hommia tekevät ovat etänä ja poissa rivivahvuudesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan töissä täällä kirjoitti:

Minä en oikein ymmärrä että minkälaisia "one man show" - juttuja ihmiset töissään tekevät tai miten tarkkaan määriteltyjä ihmisten työtehtävät ovat kun ollaan niin itsenäisiä ettei tarvitse kuin kerran viikossa käydä nokkaansa konttorilla näyttämässä. Itse olen vasta 20 vuoden verran työelämään tutustunut ja 10 viimeistä vuotta erilaisissa projektipäällikkötehtävissä toiminut, niin näissä omissa hommissa en ole vielä etätöiden suhteen yhtään sellaista juttua keksinyt josta olisi enemmän hyötyä kuin haittaa työnantajan ja sen tehtävän työn suhteen. Pahinta mielestäni on että matriisiorganisaatiossa virallinen esimies myöntää ne etäpäivät keskustelematta niiden projektipäälliköiden kanssa, joiden töihin ne etänä olot ihan konkreettisesti vaikuttavat.

Mutta ehkä minulla on vaan ylikehittynyt velvollisuudentunto omaa työnantajaani kohtaan. Raskastahan tämä joskus on, mutta jonkun nämä hommat täytyy silloinkin hoitaa kun vähemmän vastuullisia hommia tekevät ovat etänä ja poissa rivivahvuudesta.

Meillä on täysin paperiton toimisto, joten etätöitä  voi tehdä ihan mistäpäin maailmaa haluaa. 

Kaikki hommat hoituu puhelimitse, sähköpostitse tai videoyhteydellä. Ei tarvitse istua toimistolla näitä töitä tehdäkseen. 

Vierailija
44/68 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on täysin paperiton toimisto, joten etätöitä  voi tehdä ihan mistäpäin maailmaa haluaa. 

Kaikki hommat hoituu puhelimitse, sähköpostitse tai videoyhteydellä. Ei tarvitse istua toimistolla näitä töitä tehdäkseen. 

Ai, no meillä on n. 30 miljoonan koefasiliteetit, joita on vähän hankala viedä kotiin tai käyttää etänä.

Vierailija
45/68 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin one man show asiakasprojekteja, joihin minun lisäkseni osallistuu laskutuksen muodossa taloussihteeri. Pomo tsekkailee jälkeenpäin millaisia projekteja on tehty ja vääntää vähän tilastoja. Toki muitakin velvollisuuksia on, mutta rahan  ansaitsemiseen ei onneksi tarvita rasittavaa tiimityöskentelyä. 

Vierailija
46/68 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen Hämeenlinnassa, pomo Vaasassa, työkaverit Turussa, Helsingissä, Imatralla ja parilla pikkupaikkakunnalla. Meillä on monipaikkainen työyhteisö eikä työkaverit edes huomaa, olenko toimistolla vai kotona. Pomoa näin viimeksi marraskuussa livenä.

Vierailija
47/68 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen työnantaja ei suhtaudu suopeasti etätöihin, eli en tee kuin poikkeustapauksissa. Edellisessä työpaikassa osa teki säännöllisesti etätöitä, esimerkiksi kaksi tai kolme päivää viikossa. Joku sai enemmän aikaan kotona, kun sai työskennellä häiriöttä ja joillakin oli taas niin pitkä työmatka, että kotona työskentely oli paljon mielekkäämpi vaihtoeto.

Vierailija
48/68 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sovellusohjelmoija ja keskisuureen projektiin asti pystyn hoitamaan sen osuuden yksin. Tietysti projektissa on muita ihmisiä tekemässä muita osa-alueita ja tarvin heidän työnsätuloksia lähtötiedoiksi, mutta riittää että saan ne sähköisessä muodossa. Palavereita pidetään lähinnä projektin etenemisen seuraamiseksi ja niihinkin voi osallistua etänä.

Vierailija
49/68 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi edes jotakin töitä.

Etätöitä tekisin mielelläni ja se kyllä alallani sopisi. Tosin viimeksi kun olin töissä, työkaverit toivoivat että olisin enemmän toimistolla. Kun sitten olin, kyyhötin yksikseni huoneessani. En tiedä miksi minut sinne halusivat.

Mutta kotona on paljon helpompi keskittyä.

Vierailija
50/68 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Historian suurin kusetus on ihmisen aiheuttama ilmastoon muutos ja seuraavaksi suurin oli öljykriisi. Etätyö on mahdollisuus, ei uhka.

Vierailija
51/68 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en oikein ymmärrä että minkälaisia "one man show" - juttuja ihmiset töissään tekevät tai miten tarkkaan määriteltyjä ihmisten työtehtävät ovat kun ollaan niin itsenäisiä ettei tarvitse kuin kerran viikossa käydä nokkaansa konttorilla näyttämässä. Itse olen vasta 20 vuoden verran työelämään tutustunut ja 10 viimeistä vuotta erilaisissa projektipäällikkötehtävissä toiminut, niin näissä omissa hommissa en ole vielä etätöiden suhteen yhtään sellaista juttua keksinyt josta olisi enemmän hyötyä kuin haittaa työnantajan ja sen tehtävän työn suhteen.

Tuota noin, miksei teillä viestintä hoidu etänä? Millaisia asioita oikein teette, kun se edellyttää nokikkain tapaamisia?

Eihän se, että etänä työskennellään, tarkoita että yksin työskennellään! Sähköposti ym. välineet on kyllä jo keksitty. Pilvipalvelut joiden kautta jakaa tiedostoja ja pyytää tekemästään hommasta kommentit muilta, ym.

Vierailija
52/68 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en oikein ymmärrä että minkälaisia "one man show" - juttuja ihmiset töissään tekevät tai miten tarkkaan määriteltyjä ihmisten työtehtävät ovat kun ollaan niin itsenäisiä ettei tarvitse kuin kerran viikossa käydä nokkaansa konttorilla näyttämässä. Itse olen vasta 20 vuoden verran työelämään tutustunut ja 10 viimeistä vuotta erilaisissa projektipäällikkötehtävissä toiminut, niin näissä omissa hommissa en ole vielä etätöiden suhteen yhtään sellaista juttua keksinyt josta olisi enemmän hyötyä kuin haittaa työnantajan ja sen tehtävän työn suhteen.

Tuota noin, miksei teillä viestintä hoidu etänä? Millaisia asioita oikein teette, kun se edellyttää nokikkain tapaamisia?

Eihän se, että etänä työskennellään, tarkoita että yksin työskennellään! Sähköposti ym. välineet on kyllä jo keksitty. Pilvipalvelut joiden kautta jakaa tiedostoja ja pyytää tekemästään hommasta kommentit muilta, ym.

Meillä ainakin on sellaisia ihan fyysisiä koneita, laitteita, työvaiheita, on-site-ongelmanratkontaa ym., jossa on helpompi tai jopa pakko tehdä sopivalla porukalla yhdessä. Sitten on sellaisia lieveilmiöitä kuin esim. kohtuuttoman pitkät vastausajat sähköposteihin tai edes puhelimeen. Ja ne henkilöt, jotka eivät kokouksissa saa montaakaan sanaa suustaan niin eivät skypen kautta kommunikoi edes sitä vähää.

Vierailija
53/68 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein 10v pääasiassa etätöitä kun lapset olivat pieniä. Silloinen kumppani kuvitteli, että kun olen etätöissä, teen hänelle lounaan ja närkästyi aina jos näin ei ollut. Nyt olen parin vuoden ajan tehnyt työtä jossa ei ole etätyömahdollisuutta - välillä sitä kaipaa, suurelta osin ei. On kohtuullisen mukavaa että työt jäävät työpaikalle, ja nykyään jätän lähtiessäni myös puhelimen työpöydälle. Kukaan ei soittele perään.

Aikaisemmin työ läikkyi vapaa-ajalle niin että meileihin oli lähes pakko vastailla välillä työajan ulkopuolellakin. Jos kollega toisesta maasta soitti neljän jälkeen, ei kehdannut olla vastaamatta. Nyt tällaista ei ole, työ on työtä ja vapaa oikeasti vapaata.

Toki olisi hiljaisempana päivänä kiva makailla sohvalla verkkarit jalassa ja lämmittää takkaa samalla kun kirjoittaa dokumentaatioita. Kokonaisuutena pidän enemmän tästä nykyisestä tilanteestani, jossa työt ovat työpaikalla.  Minulla on aikuista seuraa, ja työyhteisö. Etätöissä vähän aina irtautuu porukasta.

Vierailija
54/68 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen parina päivänä viikossa etätöitä. Toimisto on avokonttori ja työtehtäväni vaativat kunnollista keskittymistä. Vastamelukuulokkeita korvani eivät kestä (fyysisesti, rillien sangat painuvat lihaan jos yrittää pitää kuulokkeita 8h/päivä). Kotikoneeni on parempi kuin työkoneeni ja ihan jo se että kotona "työhuoneessa" on ikkuna tuntuu vaikuttavan jotenkin virkistävästi.

Toimistolla tulee löysäiltyä paljon enemmän kuin kotona, häly ja keskeytykset laimentavat työtahtia todella runsaasti ja homma menee oleskeluksi. Kotona pystyy keskittymään ja tauot ovat oikeita taukoja eivätkä sitä että kuuntelet  kahvihuoneessa muiden työhuolet samalla kun omatkin pyörivät päässä. Näin pimeään vuodenaikaan voi etäpäivänä käydä vaikka pikku happihypyllä kesken päivän ja jatkaa virkeänä, toimisto taas on ympäristössä jossa ulkoilu ei tunnu antavan mitään.

Mielestäni etätyössä korostuu olennainen: se että vastuuntuntoinen aikuinen tekee työnsä niin kuin se järkevimmin onnistuu. Jos työ on kumisaappaiden pohjien liimaamista, se onnistuu vain ja ainoastaan tehtaalla. Jos työ on sellaista tietotyötä jota minä teen, on suorastaan typerää yrittää tehdä sitä meluisassa ympäristössä. Toimistopäivän jälkeen tekisi mieli repiä itseltään tukka irti ja on aivan piipussa, etäpäivän jälkeen taas siirtyy rauhallisin mielin arjen muihin askareisiin.

Vierailija
55/68 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt tehnyt etätöitä 2-3 päivää viikossa jo seitsemän vuoden ajan. Meillä loppuisi etätyöt samantien, jos ei vastaisi puhelimeen ja sähköposteihin ja muutenkaan tekisi töitä. 

Sama, teen 3 päivää viikossa etänä, silloin teen eniten tulosta, toimistopäivinä hoitelen sellaisia töitä jotka ovat sekalaista sälää, eivätkä vaadi niin paljon keskittymistä. Tulosta seurataan kuukausitasolla joten lusmuilla ei voi. Etätyö on ihan loistavaa joustoa, perhe-elämäkin helpottuu, mukava kun voin olla kotona kun lapset tulee koulusta jne.

Vierailija
56/68 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sovellusohjelmoija ja keskisuureen projektiin asti pystyn hoitamaan sen osuuden yksin. Tietysti projektissa on muita ihmisiä tekemässä muita osa-alueita ja tarvin heidän työnsätuloksia lähtötiedoiksi, mutta riittää että saan ne sähköisessä muodossa. Palavereita pidetään lähinnä projektin etenemisen seuraamiseksi ja niihinkin voi osallistua etänä.

Toiminee suht simppeleissä waterfall-projekteissa. Ketterämpiin ja monimutkaisempiin projekteihin etäily istuu devaajillekin huonosti. Vaikka nuo etäpalaverit käteviä ovatkin niin vartti naamakkain vastaa hyvinkin tunnin skypepalaveria jos on jostain vähänkään monimutkaisemmasta asiasta kyse ja varsinkin siinä vaiheessa kun design vielä saattaa elää paljonkin on huomattavasti tehokkaampaa että tiimi on samassa tilassa kuin omissa kodeissaan.

Vierailija
57/68 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tutkimusprojekteja, joiden aikajänne on sen verran pitkä että vaikka etätyön tekijä olisi viikon Teneriffalla eikä tekisi minuuttiakaan töitä niin kukaan ei sitä välttämättä huomaisi ja tekijä voisi sanoa myöhemmin että se homma nyt vaan otti odotettua enemmän aikaa.

Tiedän myös yhden kollegan näin toimivankin tosin vain päivä viikossa tasolla, mutta silloin häntä ei kukaan töistä saa kiinni kun ei vastaa puhelimeen eikä sähköposteihin. Eräs lomalla oleva kollega oli nähnyt ko. kaverin keskellä päivää uimahallissa alle kouluikäisten lasten kanssa silloin kun oli "etätöissä".

Kaikille henkilöille etätyö ei siis ainakaan sovi vaan on käytännössä ylimääräinen palkallinen lomapäivä.

Itse aloitan etäpäivän usein lenkillä tai jumpalla. Sitten suihkuun ja raikkaana työn tekoon. Säästän kuitenkin tuolloin 2 tuntia autossa istumista.

Vierailija
58/68 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein aiemmin sellaista työtä, missä suuri osa ajasta meni asiakkaiden luona, erilaisissa tapahtumissa, jne. Ei ollut mitään järkeä loppua ajasta istua toimistolla, joten ryhdyin tekemään töitä kotoa käsin. Noin kerran viikossa kävin toimistolla tiimipalaverissa ja työkavereita moikkaamassa. Oli kaikin puolin hyvä ja toimiva järjestely, sekä minulle että työnantajalle, eli siis aidosti win-win. Tätä jatkui lähes 10 v.

Vierailija
59/68 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, no meillä on n. 30 miljoonan koefasiliteetit, joita on vähän hankala viedä kotiin tai käyttää etänä.

Eikö se ole ihan selvää sanomattakin että jos työhön kuuluu laitteiston huolto ja tarkkailu sitä on useimmiten vaikea tehdä etänä, vai mitä. Toki mittareita ja muuta tilastoa voi tutkailla kotisohvaltakin... Mutta jos täytyy tehdä muutoksia tms. fyysisesti niin sehän ei kotoa onnistu. Töitä on erilaisia, toiset tehtävät ja työskentely-ympäristöt sopivat etätöihin paremmin kuin toiset. Sitten on työnantajan periaatepäätös etätöistä jne. Meilläkin kiellettiin etätyöt joksikin aikaa kokonaan koska aina on niitä jotka käyttävät mahdollisuutta väärin. Onneksi oma pomo oli sitä mieltä että osaamme itse arvioida koska tullaan toimistolle vai olisiko etäpäivä tuottavampi. Parilla kauempana asuvalla oli erillinen etätyösopimus joka sekään ei ole ongelmaton vaan vaatii työnantajalta erinäisiä toimia.

Vierailija
60/68 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tärkein syy tehdä etätöitä on se, että silloin minulle jää yli kaksi tuntia, voisi sanoa jopa 3 tuntia enemmän vapaa-aikaa päivässä. Työmatkani kestää vaihtoineen tunnin per suunta ja kun mukaan laskee ajan joka aamulla menee laittautumiseen, työpaikalla koneen kanssa säätämiseen (meillä ei ole omia työpöytiä, vaan jokainen etsii aamulla vapaan pisteen) ja muuhun pelleilyyn toimistolla, niin ajansäästö on huomattava. Sen ajan mikä menisi toimistopäivinä matkustamiseen ja muuhun turhaan, voin etäpäivinä käyttää hyväkseni siistimällä kotia, laittamalla pyykit pesuun tai tekemällä kunnon aamupalan ja juomalla aamukahvit rauhassa lehteä lukien. En todellakaan tee etätyöpäivinä myöskään pidempää työpäivää kuin tekisin toimistolla, eikä mielestäni ole ollut tarvekaan, koska kotona puuttuu ne jatkuvat keskeytykset mitkä toimistolla katkaisevat työnteon.

Toki on kiva myös jutella työkavereiden kanssa kahvin ääressä tai vain huikata kysymyksiä vieressä istuvalle kollegalle, mutta en kaipaa sitä joka päivä. Voisin ihan hyvin tehdä niin, että olisin etätöissä 4 päivää viikossa ja yhden toimistolla, mutta valitettavasti meillä voi tehdä vain yhden päivän etätyötä viikossa.