Turvallisuusselvitys työpaikoilla
Olen saanut noin 11 vuotta sitten petoksesta syytteen, josta sain sakkoja sekä ehdollisen vankeusrangaistuksen. Sakot maksoin enkä tämän jälkeen ole ollut tekemisessä virkavallan kanssa mistään. Nyt olen työskennellyt valtiolla kohta kolme vuotta. En ole koskaan saanut moitteita työnteostani, päinvastoin. Nyt työnantajani teetättää turvallisuusselvityksen työntekijöilleen ja pelkään että menetän työni tämän takia. Voiko asia enää vaikuttaa jos tapauksesta on noin paljon aikaa? Saako työnantaja tästä tiedon silti? Rikosrekisterissä minulla ei voi enää olla mitään eikä sakkorekisterissäkään. Mutta tiedän että poliisin kirjoihin ja kansiin nämä silti jäävät.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Näillä kirjoitti:
Riippuu turselin laajuudesta ja myös tältä osin sopivuusarvioinnista tehtävään. Kyllähän tiedot poistuvat ajan mittaan. Toisaalta usein painotetaan hyvämaineisuutta ja luotettavuutta. Suomen kansalaisuuden ohella. Valtiolla on erilaisia tehtäviä, ja toimialoja joilla voidaan turvaselvittää tai ei riippuen juuri tehtäväkuvasta. Itse myös vastaat antamistasi tiedoista lomakkeen kysymyksiin.
Eipä turvallisuusselvityksessä itse vastailla yhtään mihinkään.
Laaja turvallisuusselvitys on mm. 25 sivua joten tuskin sinuakaan on koskaan turvaselvitetty. Myös mahdolliset asuinpaikat, velat ja varallisuus sekä sukulaisuhteet ja sidonnaisuudet tulee selvittää.
Nämä on vaikeita asioita. Mitenhän olisi jos työskentelisi verotoimistossa ja olisi aikoinaan saanut vaikka veropetoksesta tuomion? Saisikohan työhön jäädä jos asiasta olisi aikaa vaikka yli 10 vuotta ja olisi työn kuitenkin hoitanut moitteettomasti? Minä veikkaan että työnantaja varsin ottaisi työajan sekä työnhoitamisen varmasti huomioon. Ja eikös Supolle tule heti tieto jos työntekijä tekee yhdenkin rikoksen, jos turvallisuusselvitys on tehty. Tällöihän työnantaja saa tiedon myös koska selvitys on voimassa aina 5v ellei työnsisältö vaadi uutta selvitystä.
Jos hoitaa työnsä hyvin niin ei kai se mikään peruste ole työsuhteen päättämiselle. Mitäs ei tarkistanut ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Nämä on vaikeita asioita. Mitenhän olisi jos työskentelisi verotoimistossa ja olisi aikoinaan saanut vaikka veropetoksesta tuomion? Saisikohan työhön jäädä jos asiasta olisi aikaa vaikka yli 10 vuotta ja olisi työn kuitenkin hoitanut moitteettomasti? Minä veikkaan että työnantaja varsin ottaisi työajan sekä työnhoitamisen varmasti huomioon. Ja eikös Supolle tule heti tieto jos työntekijä tekee yhdenkin rikoksen, jos turvallisuusselvitys on tehty. Tällöihän työnantaja saa tiedon myös koska selvitys on voimassa aina 5v ellei työnsisältö vaadi uutta selvitystä.
Tämä on mielenkiintoinen kysymys. Vitsailtiin asialla viime keväänä, koska yli 10 vuotta Verohallinnolla ollessa jouduin ensimmäistä kertaa turvallisuusselvitykseen työtehtävien muuttuessa. Edellisen virkani saadessa v. 2014 ei vielä tehty turvallisuusselvitystä, kun olin jo hallinnossa. Nykyään tehdään kaikissa nimityksissä, ellei turvallisuusselvitys ole voimassa edellisen haun jäljiltä.
Turvallisuusselvityksessä katsotaan myös luottotiedot. Esim. itse en luottotiedottomana kelvannut vankilaan siivoamaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikö vanhentunut rikos häviä olemattomiin sieltä tiedoista?
Eri asia kuin turvallisuusselvitys.
Laajassa katsotaan myös sukulaiset. Luuletko että vaikka sinne suojelupoliisiin päästetään entisiä rikollisia?
tai "ai kappas, tuo kundi on kadottanut miljoonia, otetaan se valtiovarainministeriöön vastuulliseen hommaan."
Vierailija kirjoitti:
Turvallisuusselvityksessä katsotaan myös luottotiedot. Esim. itse en luottotiedottomana kelvannut vankilaan siivoamaan.
Todennäköisyys että rahapulassa huolit joltain rikolliselta 100k kun toimitat pienen paketin paikkaan X on hieman liian suuri.
Normaalia riskienhallintaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos hoitaa työnsä hyvin niin ei kai se mikään peruste ole työsuhteen päättämiselle. Mitäs ei tarkistanut ajoissa.
Ei toimi isojen tyttöjen maailmassa aivan noin... Sopparissa kun voidaan vaatia nuhteettomuutta (vaaditaankin) ja nyt joku on jättänyt jotain pientä kertomatta.
Vierailija kirjoitti:
Ei se merkintä tuomiosta mihinkään häviä, paitsi jos on nuorena tehty. Mutta en tosin usko että työnantaja välittää petostuimiosta, paitsi jos olet menossa Dansken tai OP:n pankinjohtajaksi.
Miksi turvallisuusselvityksiä sitten tehdään? Petostuomio on kyllä työnantajan kannalta aikalailla kovinta mahdollista kamaa mitä selvityksessä voi löytyä.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa tietoa. Poliisi katsoo rikosrekisterin ja jos se on puhdas, tulee myös selvitys puhtaana.
Ohrana näkee ja huomioi myös vanhat tuomiot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näillä kirjoitti:
Riippuu turselin laajuudesta ja myös tältä osin sopivuusarvioinnista tehtävään. Kyllähän tiedot poistuvat ajan mittaan. Toisaalta usein painotetaan hyvämaineisuutta ja luotettavuutta. Suomen kansalaisuuden ohella. Valtiolla on erilaisia tehtäviä, ja toimialoja joilla voidaan turvaselvittää tai ei riippuen juuri tehtäväkuvasta. Itse myös vastaat antamistasi tiedoista lomakkeen kysymyksiin.
Eipä turvallisuusselvityksessä itse vastailla yhtään mihinkään.
Laaja turvallisuusselvitys on mm. 25 sivua joten tuskin sinuakaan on koskaan turvaselvitetty. Myös mahdolliset asuinpaikat, velat ja varallisuus sekä sukulaisuhteet ja sidonnaisuudet tulee selvittää.
Suurin osa valtion töistä ei kata laajaan turvallisuusselvitykseen liittyvää toimintaa:
Laaja henkilöturvallisuusselvitys voidaan laatia vain henkilöstä, joka:
1) työtehtävissään saa oikeuden muutoin kuin satunnaisesti käsitellä turvallisuusluokan I tai II asiakirjoja tai muita sellaisia salassa pidettävä asiakirjoja, joihin sisältyvän salassa pidettävän tiedon oikeudeton paljastuminen tai oikeudeton käyttö voi aiheuttaa erityisen suurta tai merkittävää vahinkoa salassapitosäännöksessä tarkoitetulle yleiselle edulle; (9.8.2019/910)
2) hoitaa sellaista tehtävää, jossa hän salassa pidettäviä tietoja paljastamalla tai muulla lainvastaisella teolla voi vahingoittaa valtion turvallisuutta, maanpuolustusta tai Suomen kansainvälisiä suhteita;
3) tarvitsee henkilöturvallisuusselvityksen perusteella annettavaa todistusta kansainvälisen tietoturvallisuusvelvoitteen vuoksi taikka voidakseen tulla valituksi kansainvälisen järjestön tai toimielimen tehtäviin.
Kerro ihmeessä, miksi oletat, että valtion tehtävissä automaattisesti hoidetaan töitä, joiden tiedot voivat vahingoittaa valtion turvallisuutta. Tilastojen mukaan laaja turvallisuusselvitys tehdään alle 10 %:lle turvallisuusselvitetyistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei toimi isojen tyttöjen maailmassa aivan noin... Sopparissa kun voidaan vaatia nuhteettomuutta (vaaditaankin) ja nyt joku on jättänyt jotain pientä kertomatta.
Missä ihmeen sopimuksessa? Valtiolla nimitetään virkaan, työsuhteisiakin toki on, mutta heillä on aika lailla suppea työnkuva.
Jos olet kansanedustaja niin ei sen ole niin väliä.
Ööö tällaiset kuuluu hoitaa työsuhteen alussa koeaikana? Kysypä liitolta, onko ihan luvallista tässä vaiheessa? Jos ei ole edes ollut sellaista ehtoa työsopimuksessa.
Ohis mutta onko tällaisesta syytä nyt vetää johtopäätös, että Suomessa tuomio ei oikeastaan koskaan ole sovitettu? Tällainen vuonna miekka ja nakki saatu tuomio, voidaanko sitä jatkaa ad nauseam? Mitä sanoo lainsäädäntö? Ainakin verottajalta oli jonkun keissin yhteydessä evätty pääsy epäiltyjen veroparatiisiin rahojaan jemmanneiden tietoihin. Näyttäkää minulle Suomesta YKSIKIN henkilö joka on 100 % nuhteeton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se merkintä tuomiosta mihinkään häviä, paitsi jos on nuorena tehty. Mutta en tosin usko että työnantaja välittää petostuimiosta, paitsi jos olet menossa Dansken tai OP:n pankinjohtajaksi.
Miksi turvallisuusselvityksiä sitten tehdään? Petostuomio on kyllä työnantajan kannalta aikalailla kovinta mahdollista kamaa mitä selvityksessä voi löytyä.
Jos tulet valituksi esim lastenklinikan osastolle töihin. Sitten kun valinta on tehty niin tehdään selvitys. Sitten jos selviää että sinulla on rikostuomio joka liittyy lapsiin niin paikkaa et tule saamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ohis mutta onko tällaisesta syytä nyt vetää johtopäätös, että Suomessa tuomio ei oikeastaan koskaan ole sovitettu? Tällainen vuonna miekka ja nakki saatu tuomio, voidaanko sitä jatkaa ad nauseam? Mitä sanoo lainsäädäntö? Ainakin verottajalta oli jonkun keissin yhteydessä evätty pääsy epäiltyjen veroparatiisiin rahojaan jemmanneiden tietoihin. Näyttäkää minulle Suomesta YKSIKIN henkilö joka on 100 % nuhteeton.
?? Minä olen kyllä täysin nuhteeton. Myös 90 pros ystävistäni, tuttavistani, sukulaisistani on täysin nuhteettomia. Tiedän yhden ihmisen joka on huijannut Kelalta, toinen on poltellut pilveä Amsterdamissa ja kolmas tekee töitä pimeästi. Yhdellä on tuomio koska on riehunut natsina/anarkistina. Hänellä on siis rikosrekisteri. Pikkuserkkuni on ollut rattijuoppo 18-vuotiaana.
SUPO:n agentti kerran tokaisi, että Sellanen jolla ei ole rekisterissä mitään merkintää, on rosvo joka ei ole jäänyt kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ehkä ne etsivät jotain isompaa kuin jotain petosta. Esim terrorismi, lapsiin sekaantuminen, murha. Ei työpaikka halua että heidän työntekijä paljastuu esim poliisin ampujaksi tms. En usko, että petostuomio on niin kovin vakava työnantajan mielestä.