Turvallisuusselvitys työpaikoilla
Olen saanut noin 11 vuotta sitten petoksesta syytteen, josta sain sakkoja sekä ehdollisen vankeusrangaistuksen. Sakot maksoin enkä tämän jälkeen ole ollut tekemisessä virkavallan kanssa mistään. Nyt olen työskennellyt valtiolla kohta kolme vuotta. En ole koskaan saanut moitteita työnteostani, päinvastoin. Nyt työnantajani teetättää turvallisuusselvityksen työntekijöilleen ja pelkään että menetän työni tämän takia. Voiko asia enää vaikuttaa jos tapauksesta on noin paljon aikaa? Saako työnantaja tästä tiedon silti? Rikosrekisterissä minulla ei voi enää olla mitään eikä sakkorekisterissäkään. Mutta tiedän että poliisin kirjoihin ja kansiin nämä silti jäävät.
Kommentit (59)
Eikö vanhentunut rikos häviä olemattomiin sieltä tiedoista?
Ei se merkintä tuomiosta mihinkään häviä, paitsi jos on nuorena tehty. Mutta en tosin usko että työnantaja välittää petostuimiosta, paitsi jos olet menossa Dansken tai OP:n pankinjohtajaksi.
Riippuu turselin laajuudesta ja myös tältä osin sopivuusarvioinnista tehtävään. Kyllähän tiedot poistuvat ajan mittaan. Toisaalta usein painotetaan hyvämaineisuutta ja luotettavuutta. Suomen kansalaisuuden ohella. Valtiolla on erilaisia tehtäviä, ja toimialoja joilla voidaan turvaselvittää tai ei riippuen juuri tehtäväkuvasta. Itse myös vastaat antamistasi tiedoista lomakkeen kysymyksiin.
Ei saa tietoa. Poliisi katsoo rikosrekisterin ja jos se on puhdas, tulee myös selvitys puhtaana.
Saako valtiolla ensin työskennellä vapaasti ennen rikostaustan selvitystä?
Näillä kirjoitti:
Riippuu turselin laajuudesta ja myös tältä osin sopivuusarvioinnista tehtävään. Kyllähän tiedot poistuvat ajan mittaan. Toisaalta usein painotetaan hyvämaineisuutta ja luotettavuutta. Suomen kansalaisuuden ohella. Valtiolla on erilaisia tehtäviä, ja toimialoja joilla voidaan turvaselvittää tai ei riippuen juuri tehtäväkuvasta. Itse myös vastaat antamistasi tiedoista lomakkeen kysymyksiin.
Kysytäänkö siinä oletko ikinä tehnyt rikosta? Vai mitä tarkoitat?
Vierailija kirjoitti:
Ei saa tietoa. Poliisi katsoo rikosrekisterin ja jos se on puhdas, tulee myös selvitys puhtaana.
Turvallisuusselvityksen tekee Suojelupoliisi. Se katsoo kaikki rikokset koko siihenastisen elämän ajalta, mikään kun ei todellisuudesta poistu rekistereistä.
No onpas lepponen työpaikka, kun vasta 3 vuoden jälkeen selvitellään taustoja. Itse olen siivonnut suomen puolustusvoimien tiloja, sinne sai mennä vain suomen kansalainen ja lääketehdasta siivotessa täys selvitys taustoista ja huumetestit.
Näillä kirjoitti:
Eipä turvallisuusselvityksessä itse vastailla yhtään mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Saako valtiolla ensin työskennellä vapaasti ennen rikostaustan selvitystä?
Ei se riipu työnantajasta vaan työtehtävästä. Ei valtiollakaan kaikissa työtehtävissä turvallisuusselvityksiä ole.
Vierailija kirjoitti:
Ei se merkintä tuomiosta mihinkään häviä, paitsi jos on nuorena tehty. Mutta en tosin usko että työnantaja välittää petostuimiosta, paitsi jos olet menossa Dansken tai OP:n pankinjohtajaksi.
Ei siihen mitään romaaneja kirjoiteta mitä kaikkea tullut töppäiltyä, vaan pelkkä tulos hylätty tai hyväksytty.
Googlaa. Suppea vai laaja turvaselvitys?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turvallisuusselvityksen tekee Suojelupoliisi. Se katsoo kaikki rikokset koko siihenastisen elämän ajalta, mikään kun ei todellisuudesta poistu rekistereistä.
Mutta myös Supon tulee noudattaa lakia näissä arvioinneissaan. Laki määrää kuinka vanhoja tuomioita saa ottaa mukaan turvallisuusselvitykseen.
Vierailija kirjoitti:
No onpas lepponen työpaikka, kun vasta 3 vuoden jälkeen selvitellään taustoja. Itse olen siivonnut suomen puolustusvoimien tiloja, sinne sai mennä vain suomen kansalainen ja lääketehdasta siivotessa täys selvitys taustoista ja huumetestit.
No ehkä tuohon työtehtävään ei ole rekrytointivaiheessa nähty tarpeelliseksi tehdä selvitystä? Osa tehtävistä vaatii tuon selvityksen ennen palkkausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ehkä tuohon työtehtävään ei ole rekrytointivaiheessa nähty tarpeelliseksi tehdä selvitystä? Osa tehtävistä vaatii tuon selvityksen ennen palkkausta.
No luulis sen olevan helpompaa tehdä heti työntekijälle ja työnantajalle. Tietäisi jo ekana päivänä onko mahdollista edetä uralla vai pysyä ei niin tärkeissä tehtävissä lopun aikaa.
Työnantajallekkin voi tulla yllätyksenä mahtava työntekijä jolle tarjotaan parempaa virkaa, mutta se kaatuukin kun ei tullut jo työhaastattelussa puheeksi.
Itseasiassa ihmettelen omaa työnantajaa, kun ei mitään selvityksiä tehdä työntekijöille. Itse koen, että se olisi tarpeellinen. Meillä muutenkin häviää tavaraa työnkekijöiden tiloista.. Joukossamme on siis näpistäjä, mutta kuka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta myös Supon tulee noudattaa lakia näissä arvioinneissaan. Laki määrää kuinka vanhoja tuomioita saa ottaa mukaan turvallisuusselvitykseen.
Se ei silti poista sitä, etteikö heille näkyisi ihan kaikki rikokset ja rikkeet, jopa se 22 vuotta sitten tapahtunut ajokortitta-ajo, jonka sinä jo luulit unohtuneen.
Katso sieltä laista aikarajat, ne ovat huomattavan pitkät! Jos tieto on rikosrekisterissä, sitä saa käyttää, vaikka tapahtumasta olisi jo kulunut 10 vuotta.
En ole yhteydessä rahojen kanssa vaan työskentelen luotettavien asiakirjojen/tietojen kanssa. Työni on vastuullista kyllä. Mutta kuitenkin teosta on aikaa todella paljon enkä ole tämän jälkeen saanut edes parkkisakkoja. Olen kyllä luotettava työntekijä aina ollut vaikka syytteen sainkin. en ole koskaan varastanut ym. Myöskään tuomioon en ollut tyytyväinen koska en edelleenkään koe että tein mitään väärää. Asianajajani sanoi ettei hoviin kannata pienen summan takia lähteä ja siksi maksoin kiltisti ja nöyrryin.
Riippuu juuri turvaselvityksen laajuudesta kysytäänkö mm. onko tuomittu rikoksesta ja onko ollut poliisin kanssa tekemisissä. Jos jotain löytyy niin tiedon voi olla saattamatta tai saattaa työnantajan tietoon. Allekirjoittamalla paperin missä kielletään yksilöidyn tiedon luovuttaminen. Suojelupoliisin lausuntoa ts. kokonaisarviota työnantajalle se ei kuitenkaan muuta. Työnantaja asian lopulta päättää palkataanko hlö vai ei. Näin perusmuotoisessa ja laajassa turvaselvityksessä. Suppeassa turselissa on enemmän toki liikkumavaraa mutta samat lainalaisuudet pätevät. Kannattaa muistaa että kysymyspatteristo on hieman muuttunut myös viime vuosien aikana. Lisäyksiä on tullut mm. ulkomaansidonnaisuudet. Mutta periaate on sama ja pysynyt.
Työnantaja saa tästä tiedon, kyllä. Se vaikuttaako se työsuhteeseensa ei ole taasen niin varmaa. Jos olet nykyisessä työssäsi rahojen kanssa tekemisessä niin luultavasti vaikuttaa (varsinkin talousosaston työt tai isot budjettivastuut). Muussa tapauksessa luultavasti työnantaja katsoo ettei rikoksella ole merkitystä työn tekoosi. Riippuu kuitenkin kovasti siitä missäpäin valtiolla olet töissä ja minkälaisessa tehtävässä. Jossain päin ovat tarkempia kuin toisaalla.
Tsemppiä! Voin kuvitella että on stressaava tilanne.