Miten terapiaan?
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
Jos maksat itse, voit varata ajan suoraan.
Jos taas toivot saavasi siihen maksusitoumusta, on oltava hoitosuhde. Yksi lääkärikäynti ei riitä (psykan terapioihin).
Eli ensin siis lääkärille?
Ihan kauhea olo eikä tämä varmasti yhdellä keskustelukerralla helpota. Olen koko aikuisiän ollut masentunut enemmän tai vähemmän. Koskaan sitä ei ole kunnolla hoidettu. Nyt on tapahtunut sellaisia asioita elämässä, etten enää jaksa enkä selviä yksin. :(
suosittelisin et menisit yksityiselle ja vaan maksasit itse, mutta jos ei varaa niin varaudu odottamaan helposti vuosi, ennenkuin saat psykoterapian alotettua. ja vuosi ei ole mitään.
Jos ihan psykoterapiaan haluat, sulla pitää olla ensin 3 kk asianmukainen hoitosuhde, jonka jälkeen lääkäri voi kirjoittaa b-lausunnon. Jos taas tarkoitat terapialla vaan psykiatrisen sairaanhoitajan keskustelukäyntejä, niin terveyskeskuslääkäriin yhteys ja sitä kautta sitten jonoon.
Varaa ensin aika psykiatriselle sairaanhoitajalle terveyskeskukseen. Ekasta tapaamisesta alkaa 3kk hoitojakso, jonka jälkeen hoitaja kirjoittaa lähetteen lääkärille/psykiatrille ja psykologille. Kunnissa voi olla eroa, mutta näin se eteni itselläni. Psykiatri teki diagnoosin ja psykologin kanssa käytiin läpi eri terapiasuuntauksia ja hän neuvoi terapeutin etsinnässä. Hain kuntoutuspsykoterapiaa Kelalta, joka myönsi sen aina vuodeksi kerrallaan, maksimi on kolme vuotta. Joka vuosi käydään terveyskeskuslääkärillä ja haetaan uusi päätös Kelalta terapeutin lausunnon kera. Terapeutti pitää etsiä itse. Kela korvaa osan kuluista. En muista nyt tarkkaa summaa. Terapeutin hinta vaihtelee 80-120€ välillä / kerta. Itse maksettavaksi jää yli jäävä osa. Muistaakseni Kela korvaa n. 56€/käyntikerta. Aika monimutkainen prosessi, mutta saat neuvoja kun kysyt. Alussa pitää myös käydä verikokeissa ja huumetestissä labrassa.
Vierailija kirjoitti:
Varaa ensin aika psykiatriselle sairaanhoitajalle terveyskeskukseen. Ekasta tapaamisesta alkaa 3kk hoitojakso, jonka jälkeen hoitaja kirjoittaa lähetteen lääkärille/psykiatrille ja psykologille. Kunnissa voi olla eroa, mutta näin se eteni itselläni. Psykiatri teki diagnoosin ja psykologin kanssa käytiin läpi eri terapiasuuntauksia ja hän neuvoi terapeutin etsinnässä. Hain kuntoutuspsykoterapiaa Kelalta, joka myönsi sen aina vuodeksi kerrallaan, maksimi on kolme vuotta. Joka vuosi käydään terveyskeskuslääkärillä ja haetaan uusi päätös Kelalta terapeutin lausunnon kera. Terapeutti pitää etsiä itse. Kela korvaa osan kuluista. En muista nyt tarkkaa summaa. Terapeutin hinta vaihtelee 80-120€ välillä / kerta. Itse maksettavaksi jää yli jäävä osa. Muistaakseni Kela korvaa n. 56€/käyntikerta. Aika monimutkainen prosessi, mutta saat neuvoja kun kysyt. Alussa pitää myös käydä verikokeissa ja huumetestissä labrassa.
Mutta siis suosittelen lämpimästi! Minulla oli käsitys, että terapiaan on mahdotonta päästä, mutta ainakin minun kohdallani kaikki sujui hyvin ja eteni niin nopeasti, kun mahdollista. Elämänlaatuni on parantunut huomattavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta siis suosittelen lämpimästi! Minulla oli käsitys, että terapiaan on mahdotonta päästä, mutta ainakin minun kohdallani kaikki sujui hyvin ja eteni niin nopeasti, kun mahdollista. Elämänlaatuni on parantunut huomattavasti.
Niin, jos löytää helposti sopivan terapeutin. Ja ite en oo kyllä koskaan käyny missään huumetesteissä vaikka varmaan 10 vuotta psykiatrisessa hoitokontaktissa ollut. Ehkä ei sitten ole ollut mitään syytä epäilläkään että käyttäsin mitään.
Tuntuu vaikealta... Soitanko vain terveyskeskukseen ja sanon, että olen masentunut ja haluaisin juttelemaan jollekin?
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu vaikealta... Soitanko vain terveyskeskukseen ja sanon, että olen masentunut ja haluaisin juttelemaan jollekin?
Ap.
Kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, jos löytää helposti sopivan terapeutin. Ja ite en oo kyllä koskaan käyny missään huumetesteissä vaikka varmaan 10 vuotta psykiatrisessa hoitokontaktissa ollut. Ehkä ei sitten ole ollut mitään syytä epäilläkään että käyttäsin mitään.
Koska Minä Olen Niin Erinomainen ja Uniikki, minulta ei ole otettu huumetestejä -tyyppi bongattu. Psykan puolella näitä Uniikkeja Lumihiutaleita riittää. Ei käy mielessä, että jossakin jotakin tehdään kaikille, eikä Vain Hänelle Itselleen.
Olen työssäkäyvä, joten minun polkuni terapiaan on ollut tämä:
- yhteys työterveyslääkäriin, joka ohjasi työterveyspsykologille
- työterveyspsykologi teki lähetteen aikuispsykiatrian poliklinikalle
- aikuispsykiatrian poliklinikalta otettiin yhteyttä, pääsin psykologin vastaanotolle
- psykologi varasi ajat psykiatrille ensimmäistä arviokäyntiä varten sekä 3 kk päähän, jotta voidaan tehdä b-lausunto Kelalle
- kävin koko 3kk ajan psykologin juttusilla
- 3 kk jälkeen psykiatrin vastaanotto ja b-lausunnon saanti kuntoutuspsykoterapiaa varten
B-lausunnon saamisen aikana olin vielä sairauslomalla ja 8 kk lausunnon jälkeen hain tein Kelallle hakemuksen ja varasin tutustumiskäyntejä Kelan listaamille terapeuteille, jonka löysinkin tutustumiskäyntien perusteella, ilmoitin terapeutin nimen Kelalle. Odotan tällä hetkellä Kelalta päätöstä.
Akuuteimmassa tilanteessa en olisi voinut aloittaa kuntoutuspsykoterapiaa. Eikä sitä kyllä suositellakaan.
Jos maksat itse, voit varata ajan suoraan.
Jos taas toivot saavasi siihen maksusitoumusta, on oltava hoitosuhde. Yksi lääkärikäynti ei riitä (psykan terapioihin).