Paras lattiamaali?
Pitäis kohta maalata lattia. Uusi, maalaamaton. Mikä maali on hyvä? Kokemuksia? Vaihtoehtoja tuntuu olevan paljon.
Kommentit (31)
Olisi ollut mukava tietää miksi tuo yksi kirjoittaja kehoitti välttämään Uulan (lattia?)maaleja. Ollaan uulan maalilla maalattu sisäkattoa ja se maali ainakin toimi ihan hyvin. Onko muilla kokemuksia, hyviä tai huonoja?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olisi ollut mukava tietää miksi tuo yksi kirjoittaja kehoitti välttämään Uulan (lattia?)maaleja. Ollaan uulan maalilla maalattu sisäkattoa ja se maali ainakin toimi ihan hyvin. Onko muilla kokemuksia, hyviä tai huonoja?
Ap
En tiedä, mutta se venelakan lisääminen oli ihan oikea neuvo, olen itsekin lukenut ohjeita. Olen itse sekoitellut perinnemaalit itse, kivaa ja edullista. Pelkän pellavaöljymaalin kuivumisen odottelu on kieltämättä hermoja repivää, kannattaa tehdä kesällä ja lähteä sitten johonkin reissuun ja hyvä valo.
Hyvä talo ja hyvä tuuri, jos muovimaton alta löytyy kuiva lattia. No, niin täältäkin löytyi, mutta vaurioita sattuu helposti. Puulattian kastuminen ei haittaa, jos se pääsee kuivumaan.
Älä nyt ainakaan mitään betoluxeja tai muitakaan rakennusmyyjien "suosituksia" käytä. Hae kirjastosta Panu Kailan kirjat noin pahimpia virheitä välttääksesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApEn tiedä, mutta se venelakan lisääminen oli ihan oikea neuvo, olen itsekin lukenut ohjeita. Olen itse sekoitellut perinnemaalit itse, kivaa ja edullista. Pelkän pellavaöljymaalin kuivumisen odottelu on kieltämättä hermoja repivää, kannattaa tehdä kesällä ja lähteä sitten johonkin reissuun ja hyvä valo.
Hyvä talo ja hyvä tuuri, jos muovimaton alta löytyy kuiva lattia. No, niin täältäkin löytyi, mutta vaurioita sattuu helposti. Puulattian kastuminen ei haittaa, jos se pääsee kuivumaan.
Älä nyt ainakaan mitään betoluxeja tai muitakaan rakennusmyyjien "suosituksia" käytä. Hae kirjastosta Panu Kailan kirjat noin pahimpia virheitä välttääksesi.
Mikä siinä Betoluxissa on niin kamalaa? Meillä on sillä liuotinohenteisella maalattu useampi lattia vanhasta talosta ja tyytyväisiä ollaan. On kestänyt, kiiltoa sopivasti ja helppo maalata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApEn tiedä, mutta se venelakan lisääminen oli ihan oikea neuvo, olen itsekin lukenut ohjeita. Olen itse sekoitellut perinnemaalit itse, kivaa ja edullista. Pelkän pellavaöljymaalin kuivumisen odottelu on kieltämättä hermoja repivää, kannattaa tehdä kesällä ja lähteä sitten johonkin reissuun ja hyvä valo.
Mikä siinä Betoluxissa on niin kamalaa? Meillä on sillä liuotinohenteisella maalattu useampi lattia vanhasta talosta ja tyytyväisiä ollaan. On kestänyt, kiiltoa sopivasti ja helppo maalata.
Ei mikään, toiset vaan kammoksuu, kun käytetään jotain muuta kuin perinnemaaleja. Ne on niitä, jotka ei suostu puutalon julkisivuun käyttämään muita kuin liuotinohenteisia maaleja, koska kuvittelevat vesiohenteisen olevan jotenkin huono. No tässä on kohta 20 vuotta taloja maalailtu, aika hyvin tullut tutustuttua eri maaleihin. Uulalla maalataan, jos on kohde mihin Museovirasto päättää materiaalit. Muihin kohteisiin käy vesiohenteiset ihan hyvin, kun tekee pohjatyöt kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään, toiset vaan kammoksuu, kun käytetään jotain muuta kuin perinnemaaleja. Ne on niitä, jotka ei suostu puutalon julkisivuun käyttämään muita kuin liuotinohenteisia maaleja, koska kuvittelevat vesiohenteisen olevan jotenkin huono. No tässä on kohta 20 vuotta taloja maalailtu, aika hyvin tullut tutustuttua eri maaleihin. Uulalla maalataan, jos on kohde mihin Museovirasto päättää materiaalit. Muihin kohteisiin käy vesiohenteiset ihan hyvin, kun tekee pohjatyöt kunnolla.
Aika perinnemenetelmin ja materiaalein ollaan tätä meidän taloa remontoitu, mutta tuossa lattiamaalin kohdalla ei nähty syytä esim pellavaöljymaalin käyttöön. Ulkomaalausta ei olle vielä tehty, mutta jossain vaiheessa pitänee sekin tehdä. Katsoo sitten mitä maalia valitaan. 2000-l alussa on edelliset omistajat tehneet ulkovuoren vaihdon ja maalattu on silloin. Listoituksissa on paikoin lähtenyt maali kupruamaan. Itse seinät ovat ihan ok maalissa vielä, mutta yksi hiekkatielle päin oleva sivu on likainen.
Perinnemaaleja on käytetty puutaloissa vuosisatoja ja niiden ominaisuudet eri olosuhteissa tiedetään.
Vanhojen halkeilevien muovimaalien poisraaputtaminenkin on kauhea työ, yleensä siitä tulee kallis remontti kun koko ulkokuori uusittava. Puhumattakaan siitä, että se hautoo kosteutta allaan siinä vaiheessa. Joku 20 vuotta on niin lyhyt aika talon kannalta, ettet vaurioita vielä tiedäkkään.
Jos rakennuksen kosteusolot ja ilmanvaihto ovat kunnossa, betolux on ihan ok. Jos niissä on pieniä ongelmia, pellavaöljymaali elää kosteuden mukana betoluxia paremmin, eikä tule kupruja tai maalin lohkeilua irti. Jos kosteus- tai ilmanvaihto-ongelma on paha, millään maalilla ei sitä korjata.
Meillä on käytetty betoluxia kolmen asunnon puulattioiden maalaamisessa. se on muuten ihan hyvä, mutta vuokra-asunnossa näkee, että se ei kestä toistuvaa kengillä kävelyä eikä esim keittiönpöydän alla jos tuolinjaloissa ei ole huopatassuja, vaan se kolhiintuu helposti. Sen sijaan kun mummo asuu omassa talossaan kuten normaalisti asutaan ja kulkee villasukat jalassa, se toimii ihan erinomaisesti. Todennäköisesti pellavaöljymaalikin kuluisi samalla lailla, mutta koska uulan maalit usein ovat läpikuultavia, ero maalittomaksi kuluneen kohdan maalatun välillä ei ole niin iso, että sitä arjessa huomaisi. betolux taas on täysin peittävä maali, joten siinä pienemmätkin kolhut huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Perinnemaaleja on käytetty puutaloissa vuosisatoja ja niiden ominaisuudet eri olosuhteissa tiedetään.
Vanhojen halkeilevien muovimaalien poisraaputtaminenkin on kauhea työ, yleensä siitä tulee kallis remontti kun koko ulkokuori uusittava. Puhumattakaan siitä, että se hautoo kosteutta allaan siinä vaiheessa. Joku 20 vuotta on niin lyhyt aika talon kannalta, ettet vaurioita vielä tiedäkkään.
Ensinnänkin, nykyisin myytävät perinnemaalit eivät ole niitä samoja reseptejä, joilla maaleja ”vuosisatoja” on tehty. Niihin oikeasti vuosisatojen takaisiin resepteihin on käytetty niin myrkyllisiä aineita, ettei suurta osaa niistä enää saa käyttää.
Toisenakin, niiden toiminnasta puutalossa tiedetään tasan sen verran, että suurin osa vuosisatojen kuluessa rakennetusta rakennuksista on maalista huolimatta ja joku ehkä sen ansiostakin joka tapauksessa lahonnut ja lahoina purettu pois. Suomessa asui 1749 noin 400 000 ihmistä. Jos oletetaan, että joka perheessä asui vaikka 5 henkeä (mikä on kirjonkirjojen perusteella aika lähellä oikeaa arviota) tämä väkimäärä vaati noin 80 000 asuinrakennusta. Jos nyt sitten katsot ympärillesi, niin montako 1700-luvulta peräisin olevaa rakennusta ylipäänsä näet ympärilläsi ja miten moni niistä on asumiskunnossa? Omalla paikkakunnallani näitä on yksi, mutta itse asiassa se ei koskaan ollut asuintalo vaan hautakappeli ja osittain pystyssä juuri siksi, että sitä ei ole koskaan lämmitetty. Synnyinpaikkakunnallani löytyy yksi kartanon päärakennus 1700-luvun lopulta, mutta se on niin homeessa, etten itse voi mennä sinne sisään, vaikka kartanon väki pitää siellä joka kesä taidenäyttelyä.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa remontissa on ulkovuoren taakse tehty tuuletusrako, joten uskon ja toivon että on pysynyt kunnossa.
Onko kenelläkään kokemuksia virtasen maalitehtaan puulattiamaalista?
Puuta. Ap