Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keinoja kannustaa esiteinityttöä liikkumaan?

Vierailija
29.12.2019 |

Minulla on yhteishuoltajuus 11-vuotiaan tyttöön. Asumme lapsen äidin kanssa melko lähellä ja meillä on toimivat välit. Asumme keskisuuressa kaupungissa. Itse olen melko liikunnallinen, ex-vaimoni ei. Lapsellamme ei ole mitään ohjattua liikuntaharrastusta eikä hän ole mitenkään erityisen kilpailunhaluinen tai liikunallinen. Ex-vaimoni on ylipainoinen enkä toivoisi samaa kohtaloa tyttärelleni, varsinkin kun nyt ikääntyessä hänelle on jo alkanut tulemaan "mystisesti" kaikenlaista selkävaivaa ym.

Mietin tässä, että millaisia keinoja voisi olla tytön kannustamiseksi liikkumaan. Toki teemme asioita yhdessä, käymme lenkillä, metsäreissuilla, laskettelemassa ym. Näissä ilman muuta pääasiassa yhdessäolo, ei mikään mittaava kuntoilu. Millaisia matalan kynnyksen lajeja tai kerhoja voisi olla joihin voisi koittaa innostaa tyttöä? Minusta tuntuu, että hänellä on melko huono liikunnallinen itseluottamus, lapsethan ovat kovia vertailemaan ja hän on ehkä omaksunut jonkinlaisen ei-liikunnallisen roolin, ehkä myös kotoa ex-vaimoltani.

Samalla en toki missään nimessä toivoisi että tyttärestäni tulisi mitään suorituskeskeistä anorektikkoa. Kun tämä on naisvaltainen palsta, niin olisiko jollain vinkkejä tai kokemuksia?

M43

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin kanssa olisi ehkä helpompi lähteä harrastamaan?

Kysele eri urh./liikuntaseuroista harrastemahdollisuuksia.

Vierailija
2/23 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin otsikon perusteella tulossa sanomaan että ota mukaan liikkumaan, mutta näin olitkin jo tehnyt. Kaverin kanssa asiat on hauskempia, joten kannusta aloittamaan jotain kaverin kanssa. Tai aloitatte yhdessä käynään vaikka uimassa kerran viikossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletpa fiksun oloinen ja ajattelevainen isä! Oikea asennekin sinulla, ja ymmärrys yhdessä tekemiseen eikä suorittamiseen.

Mitä luulet olisiko sinulla aikaa vaikkapa kerran viikossa harrastaa yhdessä tytön kanssa? Tyyliin uimahalli joka keskiviikko? Talvella voisitte sopia vaikka säännöllisen hiihtoretken, tai tykkäisikö käydä jähallin yleisöjäillä? Tai sitten keksitte jonkun kivan ohjatun ja vaikka hiukka erikoisen lajin, jossa ei olisi liikaa suorittamisen makua. Partio? Sinä menet sinne huoltajaksi ja alatte opetella hommaa yhdessä.

Toinen vaihtoehto on, että katsot tyttösi kavereista jonkun samassa tilanteessa olevan, epäliikunnallisen tytön ja otat yhtettä tämän vanhempiin. Lyötte viisaat päänne yhteen ja pohditte tyttöjen kanssa heille jonkun yhteisen harrastuksen.

Vierailija
4/23 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

mites ois krav maga,jujutsu,karate,jousiammunta,capoeira,miekkailu,potkunyrkkeily,taekwondo,niissä ollaan ryhmässä mutta kuitenkin yksin,yksilökeskeisesti,sitten ois valokuvaus,siinähän tulee liikuttua huomaamatta,suunnistus,joukkuevoimistelu,tanssi,siitäkin on "tuhat" erilaista versiota

Maksa,sponssaa,kuskaa,suosittelisin noita martial artseja,niille taidoille on tytöllä käyttöä, ei pikkujesset hypi silmille!

Mun nuoren jujutsussa oli aika monta tyttöä,taitavia vieläpä.

Vierailija
5/23 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen pojalleni sanonut, että joku liikuntaharrastus on oltava - itse voi valita mieluisan. Mutta että ruudulla olon ja oman pelikoneen ehtona on se liikunta. Poika on luonteeltaan ei-liikunnallinen pohdiskelija, mutta hyvin on ymmärtänyt että liikkua pitää ja kaikenlaisessa ollut mukana, nyt sählyssä ja uinnissa.

Vierailija
6/23 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potki perseelle ja sano, että kännykkä lähtee ellei juokse joka päivä vähintään kuusi kilsaa.

Vierailija
7/23 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet varmasti oikeilla jäljillä siinä, että harrastuksen tulisi olla kivaa. Lähtisin siitä liikkeelle: Tykkääkö lapsi uida? Harrastuksen ei ole pakko olla ohjattua tai tavoitteellista. Tai kiipeillä, ratsastaa (vaatii kyllä aika paljon eikä ole edullista), pitääkö lapsi temppuilusta (sirkus, parkour) jne.

Vierailija
8/23 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kännykkä kepin nokkaan..

No ei vaan. Yhdessö meidän lapset liikkuneet esim. sulkapalloa vanhemman kanssa.

Kaverit ei jostain syystä ainakaan myöntäneet harrastavansa liikuntaa tai sitten se oli sitä sählyä, jonka taas lapsi koki että on liikaa jengiä, ei tykkää.

Vierailija
9/23 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin aina se, joka valittiin viimeiseksi joukkueeseen. Vihasin ”urheilua”.

Harrastin afro/jazz/yms-tanssia, stretchingiä (kuulostaa ysäriltä, koska on ysäriä) ja pitkiä kävelylenkkejä, uintia luonnonvesissä ja halleissa.

Aikuisena olen juossut pitkiäkin metsälenkkejä ja uinut, satunnaisesti jotain kehonhuoltoa ja ilmajoogaa yms.

Riippuu mistä tyttösi tykkää. Jos jokin tanssilaji osuu, se voisi tuntua muulta kuin urheilulta. Ei tietenkään mitään syömishäiriökilpailuryhmiä.

Kaverin kanssa uimahallissa käyminen oli minusta lapsena parasta.

Tsemppiä sinulle ja tytölle!

Vierailija
10/23 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geikätköily. Siinä on motivaatio etsiä niitä kätköjä vaikket sinä ole mukana. Kerta asutte keskisuuressa kaupungissa niin kätköjä pitäisi löytyä ihan kävelyetäisyydeltä.

Vierailija
11/23 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjatut urheilulajit ei ole kaikkien juttu, mutta oikeilla jäljillä olet siinä että liikunnasta kannattaa tehdä arkinen asia, mikä kuuluu elämään. Ei suorittamista tai pakkoa, vaan kannustaa löytämään itselleen sen liikkumisen ja ulkoilun ilon.

Meillä on lapsi joka pienenä oli hyvin kömpelö ja varovainen, joten liikkumiseen piti kannustaa. Vietiin ensin satujumppaan ja muihin pikkulasten harrastuksiin, ja sen jälkeen annettiin kokeilla mitä tahansa liikuntaharrastusta mitä milloinkin halusi, ja laji vaihtuikin usein. Lopulta löysi joukkuelajin mikä vei mukanaan ja nyt teini-ikäisenä treenaa monta kertaa viikossa ja urheilee muutenkin paljon, vetää liikuntakerhoja alakoululaisille jne.

Samalla täytyy myös muistaa että teinille kaverit on tärkeitä ja muillekin harrastuksille kuin vain liikunnalle pitää jäädä aikaa.

Vierailija
12/23 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites judo tai taekwondo? Meidän vähiten liikunnallinen tykkää taekwondosta. Ohjaajat on HNMKY:llä aivan ihania! Käy siellä myös kuntonyrkkeilemässä.

Olet hyvä isä kun tajuat tuota miettiä. Mä olen itse juuri tuollainen huonon liikuntaitsetunnon omaava, aina tuntunut että en osaa oikein mitään liikuntaa harrastaa ja se ei todellakaan ole ollut mikään mukava tunne.

Vierailija
13/23 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähintään yhtä tärkeä on se syömispuoli, ei liikkumatonkaan liho jos ei saa liikaa energiaa.

Vierailija
14/23 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jooga. Myy se tytölle sillä varjolla, että se auttaisi hänen selkäkipuihinsa. Siitä on helppo sitten lähteä tekemään muutakin.

Vierailija
15/23 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta on aikuisten esimerkki. Perheessä jos kaikki harrastaa liikuntaa ja käy lenkillä tulee lapsista lähes väkisin myös liikunnallisia. Omena ei kauas puusta putoa.

Vierailija
16/23 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähintään yhtä tärkeä on se syömispuoli, ei liikkumatonkaan liho jos ei saa liikaa energiaa.

Eikä liikuntakaan estä painonnousua, jos syö mitä sattuu.

Vierailija
17/23 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jooga. Myy se tytölle sillä varjolla, että se auttaisi hänen selkäkipuihinsa. Siitä on helppo sitten lähteä tekemään muutakin.

Luetun ymmärtäminen...?

Vierailija
18/23 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hyvä että koulumatkat taittuisivat kävellen tai polkupyörällä, onko se mahdollista teille?

Vaikkei tyttö ole kilpailuhenkinen, hän voisi silti innostua myös peleistä. Esimerkiksi tennistä voi pelata aina oman tasoisen kaverin kanssa, ja tunnelma pelikaverin kanssa voi olla leikillinen, ei välttämättä veren maku suussa kilpailua.

Vierailija
19/23 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä vastauksia tullut jo, mutta liikkuminen kerran viikossa ei ole lähellekään riittävästi. Alle 8-vuotiaiden tulisi liikkua 3 tuntia JOKA PÄIVÄ ja vanhempien päivittäin 1,5 tuntia, josta puolet "reippaasti", tarkoittaen siis muuta kuin esim. kävelyä kouluun. Nämä suositukset ovat siis terveyden kannalta vähimmäisvaatimus.

Ap:lle pisteet siitä että kannat huolta lapsesi hyvinvoinnista :) Exäsi kanssa voisit myös ehkä keskustella asiasta ja sen tärkeydestä ja kehottaa häntäkin miettimään millaisia eväitä elämään haluaa lapselle antaa. Tiedon puutetta hyvästä ravitsemuksesta ja terveistä elämäntavoista ei nykyaikana voi kenelläkään olla, ja kasvatuksen laiminlyönti näiltä osin on suorastaan vastuutonta.

Vierailija
20/23 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tässä asiassa on ollut ihan selvä ero pojan ja tytön välillä. Poika meni ennakkoluulottomasti mukaan joukkuelajiin, jossa onkin ihan luonnonlahjakkuus eli pärjäsi alusta alkaen hyvin. Ei vaatinut kaveria mukaan, vaan ystävystyi nopeasti muiden kanssa. Sille tielle jäi eli harrastaa samaa lajia edelleen, pian on täysi-ikäinen. Samaa lajia hän on nähnyt minun harrastavan aina ja on ollut treeneissäni mukana :)

Reilun vuoden nuorempi siskonsa kokeili samaa joukkuelajia, pärjäsi siinä hyvin, eli on luontainen lahjakkuus. Mutta kärsi, kun ei saanut saman lajin harrastajista "sydänystäviä" eli ei tuntenut oloaan kivaksi ison porukan keskellä, ilman parasta kaveria. Nyt ei suostu palaamaan lajin pariin enää ollenkaan, tästä samaisesta syystä, vaikka näen että hän kaipaa lajia edelleen.

Eli paras kannustin voi olla se, että ap:n tyttö saa jonkun ystävän harrastamaan kanssaan. Lajejahan voi olla aluksi montakin tai voi siirtyä lajista toiseen - jos vaan se kaveri tulee mukana. Meillä lapset ovat olleet alle 10-vuotiaina liikuntaseuran järjestämässä liikuntakerhossa (jota tosin oli vain kerran viikossa, mutta pääsi tutustumaan eri lajeihin), kokeilivat parin vuoden ajan taekwondoa, kokeilivat ratsastamista ja jalkapalloakin. Tyttö oli muutaman vuoden erilaisissa jumpissa mukana, ihan pikkuisena baletissakin.

Nykyisellään siis poika pelaa sarjassa omaa joukkuelajiaan, tytär jumppaa kotona. Oman lajin löytyminen voi olla haastavaa ja kannattaa antaa mahdollisuus kokeilla vähän kaikkea. Ja tosiaan oma esimerkki on tärkeä; olen ottanut lapsia mukaan pienestä pitäen kuntosalille (aluksi muksulaan, iän myötä vähän treenaamaankin), lenkille, retkille ja vaelluksille jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan