Luetellaan tänne Tk- lääkäreiden "parhaat" diagnoosit ja hoito-ohjeet
itse sain refluksioireisiin burana-kuurin. Ibuprofeeni on muuten yksi refluksitaudin aiheuttajista.
Kommentit (2561)
Vanhanaikainen mieslääkäri kummasteli kun olin masentunut vaikka olin kotona hoitamassa vauvaa. Että eikö se ole ihan tarpeeksi elämälle sisältöä se homma, lapsen perään katsominen ja miehen passaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Tulehduksellinen suolistosairaus kuitattiin peräpukamiksi, kun jo ulostin lähinnä verta. Nyt 22-vuotiaana minulla on ohutsuoliavanne.
Etkä sitten mennyt sairaalan polille...
Peräpukaminako tyydyit hoitamaan cu:tasi ?
Eikö oma kovalevy yhtään toimi ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulehduksellinen suolistosairaus kuitattiin peräpukamiksi, kun jo ulostin lähinnä verta. Nyt 22-vuotiaana minulla on ohutsuoliavanne.
Eikö oma kovalevy yhtään toimi ?
Polille tarvittiin lähete lääkäriltäl. Mistäköhän se sairastuessa itse pitäisi osata itsensä diagnosoida? Jos se olisi minulle mahdollista, olisin jo itse lääkäri. On kohtuutonta väittää että hoitovirhe, joka toistui kahden tk -lääkärin kanssa olisi oma vikani.
Totesi munuaiskivet ja lähetti sairaalaan hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö oma kovalevy yhtään toimi ?Polille tarvittiin lähete lääkäriltäl. Mistäköhän se sairastuessa itse pitäisi osata itsensä diagnosoida? Jos se olisi minulle mahdollista, olisin jo itse lääkäri. On kohtuutonta väittää että hoitovirhe, joka toistui kahden tk -lääkärin kanssa olisi oma vikani.
Päivystys tai yksityinen on keksitty. Molemmista saa apua ja pääsee eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole tk-lääkäriä koskeva juttu vaan yksityisen lääkäriaseman lääkäriä koskeva, mutta kerron kuitenkin:
Iäkkäällä äidilläni oli tuntunut jääneen päälle pitkittynyt köhä flunssan jälkeen. Ääni ei kulkenut kunnolla ja häntä yskitti usein, vähän tupakkayskän kuuloista. Aikani sitä kuunneltuani passitin hänet lääkäriin tutkituttamaan, miksi oireet ovat pitkittyneet, voisivatko ne kertoa jostakin muusta? Äiti oli mielestäni laihtunutkin, ja silmät jotenkin kuopalla. Äiti varasi ajan korva-nenä - ja kurkkutautien spesialistille yksityiselle lääkäriasemalle. Seuraavana päivänä käydessäni hän esitteli minulle apteekista ostamaansa "vesipiippua" (?). Se oli pieni valkoinen, suunnilleen lakupiipun näköinen ja kokoinen muovipiippu, johon oli tarkoitus laittaa vettä ja sitten hengitellä sen läpi. Olin ihan äimistynyt ja kysyin, miten tämä liittyy mihinkään? Lääkäri oli kuulemma ollut tosi kiva, tutkinut tarkkaan ja jutellut mukavia. Tullut sitten suuressa viisaudessaan siihen tulokseen ettei rouvassa mitään sen kummempaa vikaa ole, äänihuulet vain ovat hiukan kuivuneet... Niitä oli sitten tarkoitus kostutella tuon piipun läpi henkäilemällä.
Karu totuus valkeni noin 2 kk tämän jälkeen, kun oireet eivät olleet ainakaan helpottuneet, ja lisäksi äidillä alkoi olla kipuja ylävartalon alueella vähän siellä sun täällä. Hätistin hänet varaamaan uuden ajan, tällä kertaa keuhkospesialistille. Keuhkot kuvattiin, ja kuvissa paljastui laajalle levinnyt keuhkosyöpä. Etäpesäkkeitä oli levinnyt oikeastaan kaikkialle yläkehon sisällä. Ei ollut mitään enää siinä vaiheessa tehtävissä, vahva kipulääkitys ja saattohoitoon... R.I.P.
Mitään ei olisi ollut todennäköisesti tehtävissä silloin 2 kk aikaisemminkaan. Useimmat syövät ovat melko hitaasti kasvavia ja vaikka hoito olisi aloitettu 2 kk aiemmin ei se olisi ollut kuratiivista.
Pari vuotta sitten tutkittiin reumaa. Lääkäri meinas kuitenkin, että on sydänperästä kun kerroin rytmihäiriöistä. Meinas aloittaa beetasalpaajan, muttei vihtiny kun olin vasta 19v :D Sen sijaan määräsi nesteenpoistolääkkeitä joita kilttinä tyttönä söin 2 kpl ja pää meni ihan sekasin.
Onneks nyt on oikea diagnoosi ja oikeat lääkkeet.
Menin lääkäriin kroonisen unettomuuden vuoksi, käyntikerran Kanta-merkinnässä lukee "nukkuu hyvin". Ihmeparantuminen!
Kurkku kuiva ja palan tunne 24/7 365.
Juo vettä.
Ai kappas!
Vierailija kirjoitti:
Ukin haimasyöpä oli vaan flunssaa, kotiin ja buranaa. Tätä jatkui pari kuukautta ja lopulta sai diagnoosin liian myöhään, kuoli alle viikossa diagnoosista.[/quote
Todennäköisesti olisi kuollut samoin yhtä
nopsaa diagnoosin kanssa mutta siitä
ahdistuneena Jos kipu pysyi aisoissa niin onnellisempi oli näin. Jos olisi yritetty hoitaa olisi ehkä elänyt pari kuukautta enemmän syöpähoidoissa ravaten ja lääkkeistä oksennellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihasreuma oli "iän mukanaan tuomaa kremppaa". Vaikka ihminen ei saanut vaatteita kivuiltaan puettua/riisuttua, niin tähän "kremppaan" annettiin ohjeeksi jatkaa buranan syöntiä (jota ihminen oli syönyt jo kuukausitolkulla ilman merkittävämpää apua).
Lihasreuma on keksitty diagnoosi jotta epämääräisiä lihaskipuja valittelevat ja vastaanotolla ravaavat saisivat rauhan kun on viimeinkin löydetty oikea diagnoosi.
Alapeukuttajat
a.luulevat että lihasreuma on sama kuin polymyalgia reumatica mikä on oikea sairaus
b.ovat näitä fibromyalgikkoja, vuosituhannen vaihteen muotisairauteen takertuneita
Keksitty diagnoosi on siis tämä fibromyalgia.
Väitti, että kauhean voimakas yskä johtui siitä, että yskimisestä on tullut tapa ja pitäisi yrittää vaan olla yskimättä. Lisäksi alkoi vihjailla jostain masennuksen tapaisesta.
Vartalo oli tunnoton navasta alas päin. Käski jumpata. Menin yksityiselle -> ms-tauti.
Kaupan myyjä ei tiennyt missä hyllyssä on patterit.
Pesukoneen korjaaja ei osannut korjata sitä vaikka yritti laskuttaa käynnistä, kehotti ostamaan uuden, toinen korjaaja osasi korjata kyllä.
Sain kypsän pihvin vaikka tilasin mediumin.
Taksi odotti väärän talon edessä, me asutaan xpolku 6 kun auto oli xtie 6 edessä.
Palvelunumeroon soittaessani äitini puolesta ei minua osattu yhdistää oikeaan numeroon.
Tässä jouluviikkona tapahtuneiden ”ammattilaisten” mokia. Ehkä kyseessä ovat kouluttamattomammat tyypit mutta työtehtävät varsin yksinkertaisia verrattuna ihmiseen joka on hoidettavana. Silti pihvinsä saa kyllä useimmin väärin tehtynä
kun olen kokenut lääkärin tai sairaanhoitajan mokia. Pihvin tilaan myös jopa harvemmin kuin käyn lääkärissä/hoitajalla.
Kilpirauhasen vajaatoimintaa on hoidettu närästyksenä ja masennuksena. Onneksi löytyi asiaa ymmärtävä lääkäri ennen kuin sairautta alettiin hoitaa diabeteksena.
Vierailija kirjoitti:
Kaupan myyjä ei tiennyt missä hyllyssä on patterit.
Pesukoneen korjaaja ei osannut korjata sitä vaikka yritti laskuttaa käynnistä, kehotti ostamaan uuden, toinen korjaaja osasi korjata kyllä.
Sain kypsän pihvin vaikka tilasin mediumin.
Taksi odotti väärän talon edessä, me asutaan xpolku 6 kun auto oli xtie 6 edessä.
Palvelunumeroon soittaessani äitini puolesta ei minua osattu yhdistää oikeaan numeroon.Tässä jouluviikkona tapahtuneiden ”ammattilaisten” mokia. Ehkä kyseessä ovat kouluttamattomammat tyypit mutta työtehtävät varsin yksinkertaisia verrattuna ihmiseen joka on hoidettavana. Silti pihvinsä saa kyllä useimmin väärin tehtynä
kun olen kokenut lääkärin tai sairaanhoitajan mokia. Pihvin tilaan myös jopa harvemmin kuin käyn lääkärissä/hoitajalla.
Ihan otsikon ydin taisi pihveihin juututtuasi unohtua.
Minkälaisia pihvejä olet lääkäreiltä tai hoitajilta saanut niitä tilatessasi?
Lokakuun lopussa kävin tk-lääkärillä. Mulla todettiin syyskuussa tutkimuksissa rasvamaksa ja sappikiviä. Mulla on lisäksi refluksitauti ja IBS. Alkoholia en juo ollenkaan. Mutta siis tuo tk-lääkäri ei edes katsonut koneelta mitä tutkimuksia mulle on tehty eikä paljon muutakaan tietoa, totesi vain alussa, että täytyy tehdä ultratutkimus (Joka oltiin tehty siis syyskuussa) ja sanoi, että tehdään se siellä voi olla vaikka kasvaimia?!?! Mitä hittoa :D Vähän ihmettelin vaan mielessä.... Sit vähän ajan päästä se katto koneelta, että sulle onkin tehty jo nuo tutkimukset ja sanoi, että jos vatsakivut jatkuvat edelleen, niin sappileikkaukseen. Mulla ei nämä oireet viittaa sappivaivoihin vaikka se kivi sieltä sattumalta löytyi.
Mieheni keliakiaa hoidettiin stressivatsana, ottivat kyllä verikokeen josta tutkittiin asiaa mutta kun mies oli varmuuden vuoksi vältellyt viljoja ym ja ennen keliakiatestiä niitä pitäisi suorastaan ahmia..
Lopulta tähystettiin kun alkoi laihtua ja kuihtua sekä mennä aneemiseksi. Tällä kertaa keliakia saatiin kiinni mutta diagnoosi ei korjannut jo syntynyttä vahinkoa.
Ajan konetta töissä koko päivän ja kärsin masennuksesta ja unettomuudesta. Lääkärissä määrättiin masennuslääkettä ja toista masennuslääkettä uniongelmiin. Toisella kertaa sain taas lisää lääkkeitä.
Noista lääkkeistä tulee sellaiset töttöröö-olot, että koneen ajaminen on vaarallista. Jos syön masennusaikoina vahvoja lääkkeitä en voi siis tehdä työtäni. Masennukseni eivät myöskään kestä pitkään joten kuurit ovat muina aikoina turhia.
Miksei voida kirjoittaa jotain kunnollisia rauhoittavia ja missä se psykiatrisen polin arviointikin viipyy?
Riippuu kyllä aikalailla perussairauksista ja muusta kokonaisarvioinnista. Sen vuoksihan se on reseptilääke. Että siis lääkäri arvioi tarpeen. Ja tämä nyt oli vain esimerkki vastauksena tuolle joka kyseli miksi flunssan on ylipäätään määrätty lääkettä. Että on olemassa nuhaankin lääke, ja että lääkäri voi sellaista määrätä katsoessaan sen tarpeelliseksi. Nuhiakin on eriasteisia. Ja kyseistä lääkettä käyttäneenä voin kertoa, että joka ei koe sitä itselleen tarpeelliseksi, ei ole sellaista räkätautia sairastanut kuin minä. Jos olisi sellaisesta kärsinyt, niin riemusta kiljuen olisi ottanut tuon lääkkeen.