Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ilotulittaminen on niin suuri ongelma vain Suomessa?

Ihmettelevä
28.12.2019 |

Näin uudenvuoden kynnyksellä täytyy ihmetellä suomalaisten tosikkomaisuutta taas kerran. Muualla maailmassa ilotulittaminen on harmitonta yhteistä hupia. Espanjassa kesäinen San Juan -juhla tarkoittaa väen kokoontumista rannoille juhlimaan ja tuntikausien ilotulittamista. Jenkeissä 4. heinäkuuta eli heidän itsenäisyyspäivänsä tarkoittaa grillijuhlia ja loputtomia ilotulituksia. Suomessa saa tehdä näin vain yhtenä päivänä vuodesta rajatun ajan, ja siitäkin lemmikkien omistajat nillittävät aivan hulluna, some täynnä aihetta. Meillä on oikein kansalaisaloitekin saatu aikaan aiheesta. Säälittävää. Juuri tällaista suomalaista ilottomuutta ja ankeilua ja yhden pienen porukan yritystä hallita kaikkien muiden tekemisiä. Jos kerran koirat niin kauheasti kärsivät, miten Espanja ja Yhdysvallat täynnä tyytyväisen näköisiä lemmikkejä? Eivätkö koiranomistajat täällä osaa kasvattaa koiriaan yhtä hyvin kuin muualla maailmassa, vai mistä tässä on kyse?

Kommentit (187)

Vierailija
81/187 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakettien ampuminen on kivaa ja niitä on kiva katsella. Hieno juttu se on ja just sopivin väliajoin!

Vierailija
82/187 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen iloa ne paukut tuottaa? Joka vuosi muutma menettää näkönsä.

Ne jotka näkönsä tulitteiden takia menettävät ovat todellakin marginaaliosa ja harvassa. Iso osa saa niistä iloa koska ne viestivät juhlasta, monelle ne ovat perinne josta tulee jo ihan sen vuoksi hyvä fiilis. Itse muistan lapsuudesta sen innon kun tiesin että illalla mennään katsomaan raketteja ja isä ampuu niitä myös. Nykyään aikuisena en itse osta kuin ehkä pari hassua paukkua koska en halua tuhlata rahojani niihin, mutta nautin kyllä väriloisteesta taivaalla. Siinä vaan on sitä jotain fiilistä, en osaa tarkemmin selittää. 

Ja se fiilis on tärkeämpi, kuin luonnon ja eläinten hyvinvointi? Kuin muiden huomioon ottaminen? Ammattilaisten esityksestä voisit sinäkin varmaan hakea sen fiiliksen.

Ammattilaisten esitys ei ole sama asia kuin se, että pääsee itse ampumaan tai vaikkapa perheen kesken. Iso osa osaa ampua asiallisesti ja siivota jälkensä. Muista myös se, että esim. maalla asuvilla ei ole samaa mahdollisuutta ammattilaisten järjestämään tulitukseen kuin sinulla kaupunkilaisena. Edes kaikki isommat kaupungit eivät järjestä ilotulitusta. Ja joo, se yksi päivä ei pilaa luontoa tai kenenkään hyvinvointia, olet dramaattinen. 

Jos se kiellettäisiin yksityisiltä ja lupa olisi vain ammattilaisilla, aivan varmasti lisääntyisi esitykset. Sitten sinäkin voit käyttää bensasi siihen, että ajat sieltä maalta kaupunkiin katsomaan. Kyllä se kerran vuodessa aiheuttaa aivan tarpeeksi ongelmaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/187 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti mun kotikaupunki keksii ekana tehdä lasershown uudeksivuodeksi!

Vierailija
84/187 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olin USAssa, siellä uutisoitiin tapauksesta, jossa kansallispäivänä ammuttu raketti oli lentänyt auton ikkunasta sisään. Autossa oli isä lapsineen. Isä oli heittänyt raketin ulos, mutta tuuli heitti sen takaisin autoon. Isä yritti heittää raketin uudestaan ulos, mutta se räjähti hänen kädessään. Isä menetti kätensä ja näkönsä. 

Vierailija
85/187 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen iloa ne paukut tuottaa? Joka vuosi muutma menettää näkönsä.

Itse asiassa ei menetä. Vaan muutaman vuoden välein.

20 vuoden seurantajaksolla on tapahtunut noin 25 tapaturmaa/vuosi eli vähemmän kuin liikenteessä vuosittain.

Se, että joku törttöilee ei ole rakettien vika vaan typerien ihmisten.

Oli miten oli, yksikin niistä on liikaa.

Siitä sitten laittamaan kansalaisaloitetta autoilun kieltämiseksi muilta kuin ammattilaisilta.

Autoilu ei yleensä aiheuta hirveää meteliä öisin, mopot ja moottoripyörät kyllä.

Vierailija
86/187 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole vain Suomessa. 

Vierailija
87/187 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nautin ilotulitteista ja siitä että edes pari tuntia vuodessa voin kulkea kaduilla törmäämättä rakkejaan ulkoiluttaviin ihmisiin.

Kouluttakaa koiranne olemaan pelkäämättä paukkuja niin ei tarvitse sen takia alkaa muiden hauskanpitoa rajoittamaan.

Voi kultapieni, kun koirat ei ole ainoita eläimiä, jotka pelkää. Moni muu kotieläin, luonnoneläin. Koulutatko sinä ne luonnoneläimet? Omat lemmikkini ei pelkää, niitä ei ole sen enempää koulutettu olemaan pelkäämättä, eivät vaan järkyty. Moni kuitenkin pelkää, eikä niitä pelkääviä pysty tähän siedättämään. Lue aiheesta.

Ihmisen toiminnasta on aina haitaa luonnolle. Ei ole syytä nostaa jotain yhden illan tapahtumaa kepin nokkaan. Ja älä käytä luonnon eläimiä keppihevosena, koska todellisuudessa et vain itse pidä raketeistä.

😂😂 raketit on hienoja, en kiellä sitä, mutta hitosti ne aiheuttaa ongelmaa. Juuri tuosta ajattelemattomasta ajattelutavasta pitäisi päästä eroon, että tää nyt on vaan yks juttu. Kun niitä juttuja on liikaa. Oletko niitä, jotka eivät usko ilmastonmuutokseenkaan?🤔

Vierailija
88/187 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi pitää julkisen terveydenhuollon puolella korjata nämä silmävamnat, jotka johtuu omasta typeryydestä. Pitäisi ihan itse jokaisen maksaa nämä hoidot ja leikkaukset

Entä kaikki alkoholinkäyttöön liittyvät vammat jotka kokonaisuutena tulee paljon kalliimmaksi, nekin itse maksettavaksi? Omaa syytähän se on jos juo.

Vierailija
89/187 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jihuu, vihdoin saa antaa omaa lääkettä räksyttäjille oikein luvan kanssa!

Vierailija
90/187 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset rakastavat koiriansa enemmän kuin ihmisiä. Eihän tämän nyt ylläri pitäs kellekään olla.

Vierailija
91/187 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että ilotulitteiden puolustajien puoluekanta on lähes poikkeuksetta PS.

Vierailija
92/187 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tapauksen, että talo paloi, toinen asukkaista kuoli ja toinen loukkaantui vakavasti sivullisen ampumasta raketista. Yksikin tällainen tapaus on liikaa. Mutta eihän se haittaa, yleensä mikään, niin kauan kuin se sattuu muille. Ääni kellossa muuttuu kun se sattuu itselle tai omalle läheiselle. Itse olen myös joutunut tulilinjalle ihan normaalisti kävellessäni lenkillä, eikä ampuja vaikuttanut olevan edes humalassa vaan säikähti itsekin, sillä räjähde oli joko viallinen tai ei osannut käyttää. Onneksi meni ohi. 

Vierailija
93/187 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kun ääliöt pommittelevat ennen luvattua aikaa. Ei auta vaikka miten käyttäisi koirat aikaisemmin ulkona, niitä paukkuja käy ja lähellä. Onneksi omat koirat ei säiky, mutta sääliksi käy niitä jotka säikkyy. Ja se saakelin roskan määrä. Keksikää jotain muuta juhlavaa uudeksi vuodeksi, ei voi olla teidän ilo kiinni yksistä tulitteista, jos niihin on rahaa niin varmasti riittää rahaa johonkin muuhunkin kivaan, tai bensaan jolla tankata auto ja körötellä ammattilaisten järjestämään järkevään ja hienoon showhon

Mun koirat meinas käydä just tällasen ennenaikaisen paukuttelijan kimppuun viime vuotena. En tiedä, mitä olisivat tehneet, jos olisin päästänyt irti. Kävivät aivan raivona.

Hyvä esimerkki siitä miksi koirat pitää kieltää. 

Varsinkin poliisikoirat, vai? Ja kukakohan on sitä mieltä, että rikollinen on tärkeämpi kuin koirat? Varmaan joku toinen rikollinen...

Vierailija
94/187 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakettien ampuminen uutenavuotena on meidän lasten hartaasti odottama vuoden kohokohta. Juuri menivät isän kanssa ostoksille. Esittelyvideoita on katsottu jo parin päivän ajan.

Todella ilkeän kuuloisia ihmisiä täällä. Emme juo, roskat keräämme, mies hoitaa paukuttelun.

Kerran vuodessa. Jos tästä joku vastakkainasettelu eläintenomistajien ja lemmikittömien välillä halutaan tehdä, niin täytyy huomauttaa, että suurin osa lemmikillisistä on kyllä harmeja tuottavaa muista piittaamatonta porukkaa. Kyllä siihenkin ehdottomasti joku kortti tarvittaisiin.

Minulla on lapsuudesta myös hyvät muistot, kun käytiin katsomassa raketteja ja isä osti aina komeimmat raketit mitä löytyy. Meillä oli koira myös, en osaa vertailla huvia ja hyötyä näiden välillä. Lemmikit on aika arkinen asia. Hyvä asia toki, mutta suurin osa nykyään pitää koiria kasvattamatta ollenkaan ja siitähän on kyllä harmia ihan ympäri vuoden niille, jotka lähipiirissä joutuvat tätä sietämään.

Saavatko lapsesi iloa mistään muusta, kuin raketeista? Jos saavat, niin ei pitäisi kaataa maailmaa. Ne raketit nyt aiheuttavat sen verran huonoa, että mielestäni niitä ongelmia tässä pitäisi ajatella ennemmin kuin pientä iloa raketeista. Tykkäsin niistä itsekin lapsena, oli mulla kuitenkin muitakin ilonaiheita, että elämäni ei olisi musertunut, jos olisimme katsoneet raketteja ammattilaisten ampumina. Ikävää kuunnella, kun ihmiset pistävät oman lyhyen ilon muiden hyvinvoinnin edelle. Ja kun sanon muiden, en tarkoita itseäni, ne eivät itseäni häiritse tippaakaan. Ajattelen nyt eläimiä, joiden elämän ei pitäisi olla yhtään vähäpätöisempää kuin ihmisenkään, ja luontoa, jota tuhotaan koko ajan, "koska aina on tehty näin" tai "koska minä nyt tykkään"

No ei varmaan vaikka sokerinkaan kielto meidän maailmaa kaataisi, mutta miksi ihmeessä kannatettaisiin mitään noin kurjaa?

Ei sekään kaatais kenenkään maailmaa, jos elettäis vaikka tosi ahtaasti. Olisitko valmis muuttamaan meidän kolmioon, meidän kanssa yhdessä asumaan? Olisi varmasti ekologisempaa ja sitä kautta hyväksi eläimille ja luonnolle.

Vierailija
95/187 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen takia koska vain Suomessa koiria palvotaan pyhinä eläiminä, ja niiden takia parin tunnin paukuttelu pitää kieltää ettei pyhät piskit vain saa traumoja. Koirat ovat täällä ihmistenkin yläpuolella.

Koiraihmiset saavat kyllä terrorisoida rakkeineen kaupungeissa ympäri vuoden. Koirat tuottavat ypäristöön järkyttävän määrän k*sta ja p*skaa, melusaastuttavat räksyttämisellään ja saattavat olla varallisia kouluttamattomina ja ylijalostuksen tuloksena mielenvikaisia. Mutta eihän näistä asioista saa puhua, vaikka ilotulitteet ovat pienempi haitta ympäristölle.

Kiitos ideasta!

Koiranomistajienhan kannattaa aloittaa koiranpaskan keräämättömyys -lakko niin kauaksi aikaa, että amatöörien ilotulitukset kielletään.

Ettehän te kerää niitä nytkään.

Vierailija
96/187 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Norjassa ilotulitusraketit ovat olleet kiellettyjä jo useita vuosia.

Vuonna 2014 Ruotsissa kiellettiin isommat pommi-ilotulitteet. Pienemmät papatit kiellettiin jo vuonna 2002.Ruotsissa yhä useampi kunta on luopunut uudenvuoden ilotulituksista. Osa on korvannut ilotulitukset lasershow'lla, joka on myös lemmikkiystävällisempi, sillä siitä ei koidu kovaa pauketta.

Ihanaa! Nyt vaan Suomi mukaan! Se ei ole pelkästään lemmikit, vaan myös luonnoneläimet, vanhukset ja sodankäyneet, se saaste- ja roskamäärä on älytön! Tulipalovaara, henkilövahinkovaara... Ihan älytöntä ”hupia”.

Kerro nyt, kuinka luonnoneläimet kärsivät kun kaupungeissa tai vaikka pelloilla räjäytellään.

Näinkö vieraantuneita ihmiset on, etteivät ole nähneet kaupungissa tai pelloilla oravia, jäniksiä, lintuja? Menkää joskus ovesta ulos muulloinkin kuin paukuttelemaan! 

Vierailija
97/187 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi vaihtuu! Oooh! Kylläpä on JÄNNÄÄ! Nyt täytyy kännätä ja paukutella! JEEJEE!

T: Isto, 46-v, PS

Vierailija
98/187 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska suomessa rakastetaan sitä kun voi vaikeuttaa toisten huvittelua. Ja se tehdään ihan kateudesta.

Suomessa se ihmisten "huvittelu" on aina sellaista, että muut kärsivät. Vähän kuin joku kuminpoltto moottoripyörillä. Hirveä vingutus keskellä yötä kun jotkut "huvittelee" ja häiritsee tällä TUHANSIA muita. Kyse ei ole mistään kateudesta.

Kyseessä on yksi hemmetin yö vuodessa. Olet juurikin näitä yltiödramaattisia itsekkäitä yksilöitä, "oi kun kaikki kärsii". Kärsit koska joku ampuu kerran vuodessa raketteja muutaman hassun tunnin? On sullakin murheet! 

Miksi se hemmetin yksi yö on niin tärkeä, että pitää ampua raketteja?

Koska se on monelle ilon ja juhlan symboli. Suomessa tietysti ilo ja juhla ovat kiellettyjä asioita, aina kaikesta etsitään ne huonot puolet ja synkistellään. Kaikki kiva tulisi kieltää. 

Vierailija
99/187 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tapauksen, että talo paloi, toinen asukkaista kuoli ja toinen loukkaantui vakavasti sivullisen ampumasta raketista. Yksikin tällainen tapaus on liikaa. Mutta eihän se haittaa, yleensä mikään, niin kauan kuin se sattuu muille. Ääni kellossa muuttuu kun se sattuu itselle tai omalle läheiselle. Itse olen myös joutunut tulilinjalle ihan normaalisti kävellessäni lenkillä, eikä ampuja vaikuttanut olevan edes humalassa vaan säikähti itsekin, sillä räjähde oli joko viallinen tai ei osannut käyttää. Onneksi meni ohi. 

Montako talopaloa?

Montako kuoliaaksi raadeltu pikkulasta?

Vierailija
100/187 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvaa onko ollut kiva keräillä naapureiden ampumia raketteja oman talon katolta, kun tietää että näinkin olisi voinut käydä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän neljä